Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:22

Beste bokkers,

Sinds Maart staan we met de paarden op een eigen stukje land met 2 stallen erbij.
Nu is er helaas geen stroom, wel verderop in een schuur maar dit is gewoon een stopcontact.

De winter komt eraan en het word nu al eerder donker en voor de paarden is het wel fijn als er
wat licht is als het heel donker is. Ze staan tussen de kassen dus hebben ook wel wat licht daarvan maar dit gaat op een gegeven moment ook uit.

Nu vroeg ik mij af aan de mensen, die ook een stal hebben ZONDER stroom voorziening, wat voor verlichting zij hebben?

Ik zat te denken aan solar verlichting, maar geeft dit genoeg licht..?

Ben benieuwd, heb je ideeën, brand los!

keshia

Re: Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:26

voor de paarden hoef je geen lamp op te hangen hoor... die zien in het donker net zoveel.. voor jezelf zou je evt lampjes bij de blokker op batterijen kunnen kopen.. die kun je zo ergens tegenaan plakken en druk je zo aan.. zijn led lampjes dus branden goed fel..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:27

Ik heb een oplaadbaare led-looplamp in de stal hangen, gaat heel lang mee.
En heb een solarlamp gekocht laatst, waarvan t zonnepaneeltje buiten kan hangen en de lamp zelf binnen doordat er n kabel van ca 1m aan zit :)

Edit, ik doe alleen licht aan als ik er ben

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:29

TL buis op batterijen die geven best veel licht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:36

Ik heb een campinglamp op batterijen die ik gebruik bij het binnenzetten als het al donker is, maar in principe heb ik ze voor het donker binnen.
Ook handig als ik ´snacht wat hoor dat anders is dan normaal (geluid klinkt door de betonnen vloer door tot in mijn huis, omdat de stallen er aan zitten).

Eentje met zonnepaneel lijkt me wel handig trouwens, zal eens rondkijken voor zo iets.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:42

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:44

Wij vertrekken ook gwn een stopcontact.. In elke stal een lamp en de draad doortrekken naar het stopcontact.
Anders idd van die lampjes op batterijen.
Een hoofdlamp werkt ook goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:47

Heel eerlijk? Geen verlichting.

Heb voor mijzelf een hoofdlamp. Voorheen wel stroom op een accu gehad, maar iedereen was te lui om de accu op te laden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:49

Ik heb een draagbare spot (soort hele grote zaklamp) die ik zowel kan dragen als met een magneet kan ophangen aan de metalen zadelkast. We hebben ook een klein zonnepaneeltje gekocht voor op het dak maar nog niet verbonden met een lamp momenteel, dus daar weet ik nog niks over te zeggen. De draagbare spot is wel handig :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:52

Ik heb voor in de wei een hoofdlamp ( xenos) en onder het afdak om de hooinetten te vullen een grote witte ledlamp oplaadbaar van de gamma, die geeft echt heel veel licht en is erg zuinig. Deze heb ik nu opgehangen. Verder heb ik een looplamp met led oplaadbaar, soorteglijk wat op een foto staat hierboven, met een magneet aan de achterzijde die ik dus ook op kan hangen in de stal ( damwandplaten) als ik daar bezig ben

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:54

is het alleen om te branden als er iemand is? dan zou een lamp op gas heel goed kunnen werken, maar ik zou dat niet een nacht aan laten staan.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:57

Een vriendin van me heeft zo'n led-kampeerlamp, die je zelf kunt opwinden met een slingertje. Geeft super veel licht, is draagbaar/ophangbaar

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:03

als het alleen is om binnen te zetten of genoeg licht te hebben mocht er snachts iets niet goed zijn kun je ook nog denken aan een generator, heb er zelf 1 in huis mocht de stroom uitvallen, dan kunnen we de koelkast daarop aansluiten zodat niet alles ontdooit.
werkt op een klein benzinemotortje en op 1 tankje heb je een dag en een nacht stroom.
zelf hebben wij deze:
Afbeelding

kun je zelfs bij stal een ketting met slot doorheen doen tegen stelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:17

en dan komen ze s`nachts met een betonschaar en knip knip generator weg. Hier wordt echt alles wat los ( en vast) zit gejat, zelfs de rollen schapengaas die nog niet bevestigd waren, en hier zou ik dan dan ook niet durven doen heb namelijk hezelfde dillema met mijn waterpomp op benzine, erg zwaar maar elke keer meeslepen ivm angst op diefstal

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:24

Wij hadden vroeger bij de uitloopstal een autoaccu waar wat verlichting op was aangesloten. Destijds waren dat nog gewone spotjes, tegenwoordig denk ik dat je beter voor led-verlichting kan gaan, of anders een tl-lamp. Simpele schakelaar er tussen maken, en je hebt gewoon overal goed licht. Ik vond het ideaal!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:27

vuurneon schreef:
Heel eerlijk? Geen verlichting.

Heb voor mijzelf een hoofdlamp.

Hier net hetzelfde. De paarden vinden het niet erg dat het donker is. Maar om te voeren en hooi te geven en snel even de paarden controleren is een beetje licht altijd handig :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:31

Voor je paarden is een lamp echt niet nodig... die redden zich prima in het donker...

Voor jezelf als je er bent: een autolamp ophangen met een autoaccu... licht schakelaartje tussen accu en de autolamp en voilà je hebt heel fijn licht in je stal.... als de accu leeg is weer opladen aan een accu lader

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:47

Opzich handig alleen let op..Een auto accu kun je niet buiten laten met vorst en dan weer opladen, dan klappen ze uit elkaar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:15

matasja schreef:
Opzich handig alleen let op..Een auto accu kun je niet buiten laten met vorst en dan weer opladen, dan klappen ze uit elkaar!

_O- _O-
Dus jij haalt elke avond de accu uit je auto en zet 'm 's morgens weer terug??

Verlichting voor de paarden is inderdaad onzin; voor jezelf zijn er genoeg mogelijkheden langs gekomen. Denk daarbij inderdaad ook aan diefstalgevoeligheid van gebruikt materiaal.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:29

Uhm nee natuurlijk niet... Maar een accu die in de vrieskou heeft gestaan aan een netstroom lader gooien dan springen ze,
Heb er hier 3 staan waarbij de bovenkant eraf is geklapt en overal ingebeten vlekken van accuzuur tegen de muur.
Ik laad ze nu op binnenshuis op kamertemperatuur en dat gaat wel goed

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:38

En je hebt een snellader? Autoaccu's kun je sowieso beter met een druppellader laden. Verder nooit van gehoord trouwens, exploderende accu's..
Edit; ik denk dat je je accu's gewoon hebt overladen. Daar kunnen ze idd niet tegen. Een goede lader stopt als ze vol zijn.. als jouw lader kapot is en die blijft gewoon doorladen.. ja dan zegt die accu na een tijdje BOEM :Y)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-10-13 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:40

matasja schreef:
Uhm nee natuurlijk niet... Maar een accu die in de vrieskou heeft gestaan aan een netstroom lader gooien dan springen ze,
Heb er hier 3 staan waarbij de bovenkant eraf is geklapt en overal ingebeten vlekken van accuzuur tegen de muur.
Ik laad ze nu op binnenshuis op kamertemperatuur en dat gaat wel goed

Wat jij uitgespookt hebt, weet ik niet, maar exploderende accu's door kou is echt flauwekul. In je auto gebeurt niks anders dan met een gewone acculader!
Kapotte acculader misschien?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:59

Whaha oeps exploderende accu's? Heftig... nou ja... met de druppellader heb ik er in ieder geval nog nooit van gehoord... ik zal het straks eens aan mijn vriend de automonteur vragen ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:20

Heb geen idee wat voor lader het is, mijn vriend regelt dat soort dingen.. is nu 3 X gebeurd in de winter, in de zomer geen last van. Overladen kan maar de laatste stond er pas een dag aan.... Meestal hebben ze wel ff nodig voor ze vol zijn.
Heb de accu nog staan hier, zal er een foto van maken, complete boven en zijkant is eruit geklapt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:36

Jeetje wat een hoop reacties al!

Heb ze allemaal even gelezen.
Maar het licht is ook wat meer voor ons zelf, voor als er iets aan de hand is dat ze gewoon goed zicht hebben. Aan de andere kant geeft het ons wat meer rust als de paarden ook wat licht hebben. Ieder voor zichzelf toch ;)

@Matasja; Een generator hebben wij op onze vorige stal al gehad, maar wij vinden dit voor de mensen die naast stal wonen niet zo'n slim idee, ding maakt nog best wel flink wat herrie, dus die valt al af.

Heb al een hoop goede ideeën voorbij zien komen!
Ik leg ze gewoon even voor aan de mede eigenaresse ;)