Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fjordnina schreef:Zorgen dat je de paardentaal goed leert (her)kennen en ermee kunt werken. Tot die tijd paardlief door een ander uit de wei laten halen.
liana_shet schreef:Hoi,
ik heb een klein probleempje, mijn paard, als je hem wil vangen op de weide begint hij steeds te trappen en aan te vallen, ook als je hem bijvoorbeeld wilt lokken met een appel, wil hij je aanvallen.
Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen
-als hij wil aanvallen wegjagen en aan het werk zetten
-laten doen en weggaandat is slecht gedrag belonen
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt[/si] kan gevaarlijk wordenook dit is slecht gedrag belonen
-[s]toch proberen met eten
alvast bedankt!
liana_shet schreef:fjordnina schreef:Zorgen dat je de paardentaal goed leert (her)kennen en ermee kunt werken. Tot die tijd paardlief door een ander uit de wei laten halen.
Heb daar al eens een kamp over gevolgd, ik ben me zeer bewust van mijn lichaamstaal en doe geen verkeerde bewegingen, paard doet dit ook bij iedereen.
Rex_Rolfo schreef:liana_shet schreef:Hoi,
ik heb een klein probleempje, mijn paard, als je hem wil vangen op de weide begint hij steeds te trappen en aan te vallen, ook als je hem bijvoorbeeld wilt lokken met een appel, wil hij je aanvallen.
Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen
-laten doen en weggaandat is slecht gedrag belonen
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt[/si] kan gevaarlijk wordenook dit is slecht gedrag belonen
-[s]toch proberen met eten
alvast bedankt!
Gaat het om een shet of een groter paard? Merrie, ruin of hengst? Welke leeftijd, staat ie alleen of met andere paarden, wat is z'n geschiedenis? Als ik lees dat je wei ingaan en jezelf wel laten jagen bij de opties zet krijg ik het idee dat je niet veel ervaring met lastige paarden hebt. In dat geval is het het beste om de hulp in te roepen van iemand met veel ervaring. Dat werkt het snelste, is het veiligste en je leert er zelf het meeste van. Succes met de opvoeding in elk geval
ps, lees net dat ie ook krachtvoer krijgt, is dat nodig of wordt het gedrag ook versterkt door het voer?
liana_shet schreef:straks eventjes een appeltje geven eens zien hoe hij reageert.
liana_shet schreef:Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen
-laten doen en weggaan
-gewoon op de weide blijven staan en wachten tot hij niet meer aanvalt
-toch proberen met eten
liana_shet schreef:Nou ik denk echt niet dat het te maken heeft met houding,
het is een heel dominant paard vandaag hebben we hem op een kalere wei gezet ga hem straks eventjes een appeltje geven eens zien hoe hij reageert.
Ik verwacht daar geen problemen aangezien hij het meestal enkel doet als hij echt op een volle wei staat.
Daphne__ schreef:Hoe is het paard buiten de wei?
En wat doe je als je hem uit de wei haalt? Ga je naar hem toe of laat je hem komen? Is hij direct in zo'n rotbui of word hij pas zo als je hem pakt?
LisanneFloor schreef:Dit verhaal ken ik. Mijn verzorgpaard valt ook aan in de wei, geprobeerd met snoepjes, bix rammelen en een zweep.
Wat ik heb gedaan hiertegen is, dat ik naar het paard toe liep, als ie dan probeerde aan te vallen knipte ik met m'n vingers en deed m'n vinger de lucht in. Ik liep dan gewoon verder en even later kwam ze naar mij toe, dan gaf ik dr altijd een snoepje. Ik heb dit steeds herhaald, en ze is nu zelfs bang voor m'n vingertje. Ze heeft nu nog wel is dat ze wilt aanvallen, maar niet meer op je af komen stormen en echt gericht trappen.
Succes!