Gras weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sasquatche

Gras weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 13:29

Hallo,

ik sta op het punt om een groot weiland te kopen in mijn buurt. het ziet er prachtig verzorgt uit: mooi gras, geen onkruid, ligt heel effen... Maar nu zit ik me het volgende: moet ik dit weiland opnieuw laten bezaaien? Ik weet namelijk niet welk soort gras het is dat erop staat en heb gelezen dat koeiengras en paardengras iets heel anders is... Hoe weet ik nu of ik het opnieuw moet zaaien of niet?

En hoe zie je eigenlijk of het gras al goed is om er een paard op te zetten? Ik bedoel qua eiwitten enzo om hoefbevangenheid te voorkomen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten alvorens ik een paard erop zet?

Alvast bedankt!!

fjordnina

Re: Gras weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:41

Ik zou even bij de verkoper informeren hoe het land gebruikt is en of dat door een agrariër of particulier gebruikt werd. Aan de staat te lezen denk ik namelijk dat het koeiengras is wat gehooid werd.

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 13:50

Dus alles zal opnieuw gezaaid moeten worden volgens u?

Heb ik dan de mogelijkheid om er tegen de zomer al paarden op te laten of is dit niet meer mogelijk? Hoe moet ik juist aan de slag gaan? Wat eerst doen en wat erna?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-10-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:03

Als je van het voorjaar opnieuw inzaait en het even flink regent en daarna zonnig is, dan kun je er van de zomer wel paarden op laten lopen met een beetje geluk :j

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:10

Ooh jeej :D ik was even bang dat dat niet meer zou lukken!
Wanneer begin ik dan best? Want vooraleer er moet ingezaait worden moet er toch eerst nog wat anders gebeuren he... En dan in de lente inzaaien? Hebben jullie een idee wat dit alles ONGEVEER zal kosten?
Alvast bedankt!!

Is "doorzaaien" een optie of echt niet? Ik heb gelezen dat je tussen het bestaande gras ook ander gras kan laten zaaien... maar als dat echt koeiengras is dat er nu op staat dan is dit waarschijnlijk geen goed idee om er paardengras tussen te gooien?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-10-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:23

Ik zou niet doorzaaien tussen koeiengras nee :n Hoe en wat en wanneer weet ik eerlijk gezegd ook niet precies... Ik zou gewoon nu de grond 'omdraaien' (of omspitten, weet niet hoe dat heet) , dan zodra het niet meer vriest (eind maart?) inzaaien en bemesten en dan kan je er rond mei/juni echt wel op :j

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:27

Ok bedankt voor de hulp! Nu vraag ik me nog het volgende af... eens dat gras er is en de paardjes gaan erop... hoevaak moet het dan bemest/ingezaaid/bijgezaaid worden? Want ik moet dan wel een plek zoeken om de paarden gedurende de tijd erna te zetten :s het plan is om een deel van de wei tot paddock om te vormen. Maar als de wei gezaaid/bemest wordt kan ik dat paard toch moeilijk daarop laten staan, ofwel? Want met die stank en misschien komen er ook wel gassen vrij bij dat bemesten?
Hoe lang na het zaaien/bemesten zouden de paarden weer op het gras mogen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:30

Als je in maart zaait kun je er echt nog niet op deze zomer. Het gras is dan veel te los en paard trekt alle grassprietjes (pollen) er uit. Ook is de grasmat dan niet dicht genoeg waardoor bij iets te vochtig weer er flinke sporen in komen.

Zo lang het DIT weer blijft (zacht weer) kun je nu al gras zaaien, dan ontkiemt het al wat voor de vorst (beste in September, maar nu is het nog dermate zacht dat het nog wel kan) je pakt dan al het mooie vroege voorjaar mee om het gras te laten groeien. en eerste zomer er maar een paar uurtjes per dag op laten.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:31

waarom je plannen niet halveren. Als je het ene jaar de ene helft doet en het jaar daarop de andere helft. Dan is je weide nu bruikbaar, maar wordt wel beter.
nu loopt ook 80 % van alle paarden op koeiengras.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:32

Doorzaaien....

Engels Raai zorgt voor stevigheid en zorgt dat andere rassen daardoor ook beter kunnen overleven en dat je paarden geen kilo's zand binnen krijgen.
Je kunt informeren welk mengsel het geweest is.
BG11 is te overzien, en combineer dat met andere soort.

Allerbeste is om een grondmonster te nemen. Te weten welk mengsel er nu staat, en dan een goed advies inwinnen.

De grondsoort dicteert je beleid, niet iedere wei kun je met een biologisch weidemengsel inzaaien zonder steeds meer onkruid en steeds minder gras te krijgen helaas :-(

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:39

Door wie wordt zo'n grondmonster genomen en wat kost dit? Stel dat ik hoop dat het paard er toch tegen september op zou kunnen. Is dit haalbaar?
Dus ik zou dan deze week bellen en vragen welk gras het is maar de kans is klein dat die vrouw dat weet... Heb zo de indruk dat de persoon die het verkoopt niet veel van gras, dieren en landbouw in het algemeen kent :s
Als het BG11 zou zijn zou ik dus wél kunnen doorzaaien? Anders moet ik het helemaal opnieuw laten doen?

@kippetje: ik snap het niet echt wat je bedoelt met plannen halveren... Wat zou ik dan nu wel en niet moeten doen en wat is daar het nut van? :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:42

Sasquatche schreef:
Door wie wordt zo'n grondmonster genomen en wat kost dit? Stel dat ik hoop dat het paard er toch tegen september op zou kunnen. Is dit haalbaar?
Dus ik zou dan deze week bellen en vragen welk gras het is maar de kans is klein dat die vrouw dat weet... Heb zo de indruk dat de persoon die het verkoopt niet veel van gras, dieren en landbouw in het algemeen kent :s
Als het BG11 zou zijn zou ik dus wél kunnen doorzaaien? Anders moet ik het helemaal opnieuw laten doen?

@kippetje: ik snap het niet echt wat je bedoelt met plannen halveren... Wat zou ik dan nu wel en niet moeten doen en wat is daar het nut van? :)

grondmonster
http://blgg.agroxpertus.nl/index/grondmonster

Laat een loonwerker langskomen die verstand heeft van een geschikte paardenwei en laat hem je adviseren.
Hij zal waarschijnlijk ook kunnen herkennen om welke soort het gaat.
Wanneer je, zoals iemand hiervoor al zegt, in het voorjaar de helft van je wei laat bewerken en op de andere helft je paard zet (rustig aan voeren.... stroken). Dan kun je in het najaar de andere helft laten doen.
Dan heb je in stappen je land bewerkt, maar heb je ook profijt van het huidige gras.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:43

Kip bedoeld dat als je nu de ene helft van de wei doet, de paarden deze zomer nog op het koeiengras kunnen, en dan de volgende zomer op het nieuwe paardengras. Zodra ze daar op staan kun je de helft waar nog koeiengras op staat doen.

Want als je nu al alles paardengras laat 'maken' kunnen ze er deze zomer nauwelijks op, als je de helft koeiengras laat kunnen ze daar komende zomer wél constant op.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:45

gewoon de paarden erop zetten, wat minder bemesten als een koeienboer je hoeft toch geen grote oogst te halen. Een gezonde volle weide is voldoende.

omheining er op en klaar ben je :7

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:45

Hoe geraak je aan zo'n loonwerker? Het punt is dat ik in Belgie woon dus zal hier in de buurt iets moeten zoeken ivm dat grondmonster :s Toch super bedankt!!
Ooh dus als ik het paard een tijdje op dat koeiengras laat grazen kan dat geen kwaad bedoelt u? Mag het dan wel 24/7 buiten?

Hoevaak dien je trouwens te bemesten eens de wei 'klaar' is met inzaaien enzo? :) en hoe lang mag het paard er dan niet op?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-10-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:49

Sasquatche schreef:
Hoe geraak je aan zo'n loonwerker? Het punt is dat ik in Belgie woon dus zal hier in de buurt iets moeten zoeken ivm dat grondmonster :s Toch super bedankt!!
Ooh dus als ik het paard een tijdje op dat koeiengras laat grazen kan dat geen kwaad bedoelt u? Mag het dan wel 24/7 buiten?

Wat Robert zegt klopt voor een groot deel... HET grote verschil zit em toch in de wijze van bewerken.
Maar ligt er wel aan of je op zand, leem, klei of veen zit.... als je op schrale grond zit moet je soms toch iets meer mesten om te voorkomen dat er op een gegeven moment alleen nog onkruid en nachtschade staat.

En verder: ga gewoon googlen... leer jezelf zoveel mogelijk.
Ik wist ook nets totdat ik mijn eigen stuk weide had, ik heb gewoon het hele internet ondersteboven gekeerd en advies gevraagd aan boeren en de loonwerker.
Een loonwerker vind je gewoon via het telefoonboek ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:50

Sasquatche schreef:
Hoevaak dien je trouwens te bemesten eens de wei 'klaar' is met inzaaien enzo? :) en hoe lang mag het paard er dan niet op?

Dat kun je dus niet zeggen... Dat ligt aan de kwaliteit van de grond, het type grond, het type gras... etc, etc, etc.....
Inzaaien zou ik niet doen, dat kost KLAUWEN met geld.
Doorzaaien lijkt me voldoende, of wellicht de grond een beetje laten 'verschralen'.
Zoals gezegd: win professioneel advies in.

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:54

Ok, super bedankt!! Ik ga opzoek naar een loonwerker met verstand van zaken ;)

Verder denk ik er dus aan om misschien toch door te zaaien en anders inderdaad het herzaaiingsplan in 2 delen opdelen als de portefeuille het toelaat :) Eens gras en paard er is zal ik grondstaal laten nemen en bekijken hoevaak en welke mest ik dan nodig heb... Bedankt allemaal!!
Als iemand nog een idee of opmerking of tip heeft: graag laten weten! :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:08

Je kan het in elk geval wel vergeten om je paard er komende zomer op te zetten.
Je weet niet wat voor gras dit is, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en het omploegen om t vervolgens in te zaaien met paardengraszaad, puur omdat je daardoor minder kans hebt op hoefbevangenheid en andere vervelende dingen die kunnen gebeuren als je ze op t gras hebt staan.

Als je het dan in hebt gezaaid moet je het vervolgens goed aandrukken, anders groeit het alleen in de sporen van de trekker die het ingezaaid heeft.. (Was bij ons mis gegaan :+ )
Heb je nog meer vragen laat het maar weten, wij hebben 4 jaar geleden dit mee gemaakt.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:25

Ik heb jaren geleden ook een stuk weide gaan gebruiken voor mijn paarden. Het stond vol met een soort gras dat een hoge opbrengst heeft om te hooien. Wat ik uiteindelijk gedaan heb? .... De stallen en omheining geplaatst en een stuk gebruikt als paddock. De paarden heb ik eerst een tijd lang op de paddock gezet incl. dat gras wat er stond dus. Omdat de paarden nu op een relatief klein stukje stonden, was het gras snel afgevreten en werdt het vervolgens al snel kapot getrapt; en klaar is je paddock :-)

Toen ik ze het gedeelte van de weide ging geven heb ik strookbegrazing toegepast. Dus steeds een stukje afzetten met stroomdraad wat ze mogen eten. Nadat ze de hele weide hadden gehad heb ik tijdens het najaar de weide doorgezaaid met een paardenmengsel gras. Dan moet je het de winter met rust laten, zodat de net uitgekiemde grassprietjes niet kapot getrapt worden. In het voorjaar maai je de weide. Door het de eerste keer te maaien, zal het grassprietje meer wortels aanmaken zodat de paarden het gras niet meer zo snel los trekken uit de grond.

Het mesten doe je het beste tijdens het doorzaaien, zo krijg je een optimaal resultaat.
Afhankelijk wat voor grondsoort je hebt pas je een bemestingbeleid toe. Wat ik meestal doe is mijn weide in 2 delen opsplitsen. Als ze het ene deel op hebben, bemest ik dat en kan het even rusten/herstellen en weer aangroeien. Op dat moment staan ze op het andere deel dat juist uit die rustperiode komt.

Weidebeheer met paarden is niet altijd makkelijk, zeker ook omdat paarden het gras zo kort afvreten zodat het gras onder het groeipunt raakt. Voorkom dus dat het gras te kort wordt afgegeten, dan zal het ook sneller aangroeien. Succes :-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:42

Sasquatche schreef:

ongveer 2 x per jaar, meestal laat ik ze week of 2 minstens niet erop,
beste is om de wei de verdelen in stukken en het ene stuk eerst te laten groeien en dan pas paarden erop te zetten, en ondertussen kan het andere erop.
Meestal is bemesten in het vroege voorjaar als de temperaturen rond de 10 graden ligt overdag en zo juli/ augustus nog een keer als het nodig is. Bekalken doe je rond september/ oktober
Ik zou als de wie nu goed is niet alles opnieuw inzaaien, kost een hoop geld, evt kun je wel doorzaaien met een grasmengsel. Dan kunnen ze er ook al veel eerder op dan met volledig inzaaien

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:47

Super bedankt!! Ik zal als het zo ver is waarschijnlijk nog met een hoop vragen komen te zitten... het is voor mijn 1e eigen paard dus zelf ken ik nog niets van dat inzaaien/bemesten/kalken etc... ben er dus wel bang voor dat ik iets fout zal doen of ergens geen rekening mee gehouden heb :s

Ik heb zonet gelezen dat paarden na 1 of 2 dagen al op de weide zouden kunnen als je bemest met koeien of varkensmest... wat denken jullie hiervan? is dit realistisch en kan het geen kwaad?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-10-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:53

Onze paarden blijven gewoon tijdens het bemesten op het land lopen. Dit kan echt geen kwaad.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:55

Mesten doe je beter met koeienmest en geen varkensmest. Een koeienboer bij jou in de buurt zal graag gratis jou weide bemesten met zijn koeienmest. Zo komt hij van zijn mest af en is jou land weer gratis bemest. Even een addertje onder het gras misschien ... Die boer zal jou weide opnemen in de mestbank onder zijn naam. Wat je ook kan doen is zelf bemesten met een samengestelde meststof, in korrelvorm is dat.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:28

Altijd bemesten met de giertank, soort mest maakt weinig uit is mijn ervaring hier. Op dit moment ligt er al een paar jaar kalvermest op en dat bevalt goed, en betaald ook goed.

Het gaat erom dat je niet zoveel bemest als een koeienboer. Als je namelijk net zoveel mest erop zou rijden dan gaat het allemaal veels te gek. Hier rijden we 40 kuub per hectare erop. Als je maar een of twee paarden hebt kan je ook volstaan met de helft. Vraag eventueel of ze er 2x 10 kuub op kunnen rijden, een keer in het vroege voorjaar, en een keer in de zomer. Dan groeit het gras mooi gelijkmatig door. Eventueel de kunnen ze de rest aanvullen met water als de tank groter is.

Het gras moet wel in conditie blijven en dat bereik je door mest en door onderhoud zoals weideslepen.

Kunstmest is zonde van je geld want het uiteindelijke resultaat blijft hetzelfde. Je gras groeit erdoor. Eventueel zou je een keer kalk kunnen strooien maar dat is afhankelijk van het land.

Het maakt voor een particulier niet uit of de boer jou stuk meeneemt in zijn boekhouding, je krijgt er verder geen problemen door. Alleen als je zelf ook veel paarden hebt en het opgeeft krijg je problemen.