Probleem met vlas kwaliteit dit jaar? Het sopt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Probleem met vlas kwaliteit dit jaar? Het sopt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 20:22

Mijn pony staat al jaren op vlas, gaat super, prima spul als je met genoeg begint en mooie lagen krijgt.
En dan met handschoenen aan ballen wippen in emmer.
Heb dan 1 pak per week nodig, bij heel nat weer allicht een beetje meer (inloop stal)
Maar dit jaar??
Drama!

Paarden zijn met die hoos buien paar wkn geleden land uit geregend en staan dus weer op stal.
2 "nieuwe" pellets met ecolin (althans dat staat op een wit vel papier wat er op de pellet gesealed zit)
Wat een troep!
1. Het ruikt heel muf, alsof het een keer nat is geweest.
2. Zakken gaan heel snel kapot (maar dat is nog wel te overzien, kruiwagen gebruiken)
3. Het hoofdprobleem...
Het wordt zeik nat, ja letterlijk zeiknat, kunt er geen lagen van maken en het sopt gewoon als je erop gaat staan.

Verbruik nu pak of 3 per week. Dat is geen doen.
Van de week hele stal leeg gehaald, terwijl paarden nog maar 2 wkn op stal stonden.(uitloopstal!)

Commentaar van stal eigenaar, die duidelijk nog niet zijn neus in een pak had gestoken, was dat het kwam door
de TE goede kwaliteit :') _O- .
Stinkt meer alsof het ergens van de vrachtwagen is gevallen en daardoor heel goedkoop was na waterschade of zo,
kortom een partij die eigenlijk afgekeurd had moeten zijn en misschien dat ook wel is.
Moest maar minder gebruiken, had nu ook te veel in de stal liggen, daar kwam het door.(voor de goede orde, 1 1/2 pak in 2.5 bij 2.5 m)
En ik had er overdag 2 pony's staan, maar dat had ik vorig jaar ook al, dus lijkt me ook geen reden.
(aan pakken aan de buitenkant zie je niets en boer doet weinig tot niets met de vlasstallen, behalve er kuilvoer ingooien,
dus die heeft letterlijk nog niet zijn neus in de kwaliteit gestoken)

Aangezien mijn pony al zeker jaar of 8 op vlas staat weet ik ondertussen wel hoe het spul eruit moet zien en zich moet gedragen.
Het was de enigste andere stal genoot die op vlas stond ook al opgevallen, maar die dacht dat het kwam omdat ze haar paard nu op rubberen matten heeft staan.

Wie heeft er nog meer problemen met zijn vlas, terwijl die normaal gesproken eigenlijk wel tevreden was?
En zo ja, met welk merk?

Gini

Re: Probleem met vlas kwaliteit dit jaar? Het sopt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:39

Hier nog geen problemen gespot. De vlas houdt het gewoon zoals het altijd is. Kwaliteit is bij mij ook altijd onveranderd gebleven (tot nu toe, klopt toch maar even af ;) ). Ik gebruik Jopack, maar ga wel altijd zelf vier pakken halen. Soms zie ik dan inderdaad een pak waar het vlas wat donkerder is geworden, die heeft dan een gaatje in de plastiek en is nat geworden. Maar dat gaat zeker niet over hele palletten, eerder een pechgevalletje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:29

Hier hetzelfde probleem. Nooit probleem gehad, maar net deze zending blijft de stal natter, ruikt veel meer en wil geen laag vormen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:37

Hier hadden we het er van de week ook al over dat de vlas paarden zo nat waren!

Blackfyre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:28

Hier gelukkig geen problemen met het vlas, weet alleen zo net uit mijn hoofd welk merk.
zal als ik straks op stal ben wel even kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:13

Meer mensen met problemen dus.
Zal er wel ergens niet goede partij tussen zitten.
Leverancier gemaild, althans, diegene die ik denk dat de leverancier is.
Ben benieuwd naar zijn reactie.

Maar ik wordt er ondertussen tikje gestoord van, want wil toch graag dat mijn paard droog kan liggen en dat kan nu eigenlijk niet.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:28

Merk hier geen verschil met vorig jaar, wel wbt prijs, het is een heel stuk goedkoper geworden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:49

Hier iets duurder dan in maart, maar ik gebruik juist minder vlas.. Heb ook niet het idee dat we een slechte lading hebben. Wel balen als je dat wel hebt, vooral omdat je het niet van buiten kan zien en pas merkt als het in de box ligt..

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:05

Ik merk hier ook niks, maar koop ook geen pallets. Vind het wel raar en ben benieuwd wat er nou mee is!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:30

Ik heb nog vlas van vorig jaar dus nog geen ervaring. Wel erg vervelend voor de paarden en irritant dat de stalbaas niks doet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:26

Hier dezelfde prijs, en tot dusver ook nog dezelfde kwaliteit. Geen idee van welke 'lading' of 'merk', ik haal het bij een bedrijf hier om de hoek, prima spul.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:07

Dat vlas heterogeen is in kwaliteit is te begrijpen. Bij de oogst wordt het vlas uit de grond getrokken om op het veld te roten, te rotten. Naargelang de weersomstandigheden rot ieder veld anders.
Het schijnt me dus logisch dat er een groot onderscheid kan zijn tussen verschillende partijen, ongeacht de wil van de leverancier.
Ik denk dat dit het gevolg is van een productiewijze, dat dit niets te maken heeft met slechte wil van een producent.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:13

Bij ons is het ook heel slecht dit jaar. We hadden vast 150 pakken ingeslagen maar onderweg van de vrachtwagen naar de opslag hadden we er al een berg pakken uit waar plantjes in groeiden. Die konden gelukkig terug maar nu zit ik nog met 144 pakken die duidelijk veel minder zijn dan voorgaande jaren.

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:00

Hallo

Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden dit jaar bij de kwaliteit van het vlas. Wat een oorzaak kan zijn, is dat veel mensen vlas gehamsterd hebben voor de vakantie, waardoor het langer dan normaal buiten gestaan heeft. Dan krijg je na enkele maanden onvermijdelijk hier en daar een natte plek. De plastiek is ondoorlaatbaar, maar degradeert dor zonlicht/te veel water...

Om een idee te krijgen van hoe vlas geteeld en verwerkt wordt, kan ik u enkel onze facebookpagina aanraden met een fotoreportage over vlas https://www.facebook.com/media/set/?set ... 897&type=3

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:06

Ik kwam er van de week ook achter dat er plantjes groeien in de mijn vlasstallen... :+. En de paarden staan er ook viezer bij dan vorig jaar op vlas!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:10

Ik heb ook alles (28 paarden) op vlas staan, idd merk ik nu deze afgelopen weken verschil, maar dat wijt ik puur aan de weersomstandigheden, het is ontzettend vochtig, vergis je niet !!
De gangpaden kun je het al aan zien, die zijn donkerder en dus vochtig.
Ik heb 8 x 55 pakken , dus flinke ladig, en merk is Biobed.
Maar ik denk dat het dus ook bij jullie te wijten is aan de vochtigheidsgraad.

Muf ruikt het hier overigens niet.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:14

Misschien niet alleen met vlas te maken? Bij ons op stal zijn de paarden op stro en zaagsel ook overdreven nat.

Heb er flink werk aan om schoon te houden. Er zit gewoon veel vocht in de lucht. Tel daarbij op dat de temperatuur nog vrij hoog is, paarden meer drinken en toch al op stal staan vanwege het onstuimige weer.

Ik wilde eigenlijk overstappen op vlas, maar wacht het nu even af totdat het wat kouder wordt of het dan wat beter gaat.

Succes.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:18

Hier eigenlijk het zelfde als CM_ en Dimple
Ze staan nu het weer vroeger donker is toch weer wat eerder binnen, dus ook langer. Buiten is het een stuk vochtiger (hoge luchtvochtigheid).
En wij zijn nog met dezelfde partij bezig, dus daar zit geen verschil in.
Maar toch is haar stal natter dan normaal.

Merrie is verder schoon op stal met een vaste plas en mest plek.
Alleen onder de waterbak is het nat, maar dat komt omdat ze altijd een deel weer uit haar mond laat lopen

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:40

Beste

Natuurlijk heeft de hoge vochtigheidsgraad van de laatste dagen er heeel veel mee te zien. Vlaslemen absorberen heel goed, dus verlies je automatisch ook een aantal procenten absorptie bij dit weer...

Groeten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:57

Weet dat het nu hondeweer is, maar ook nu is het natter dan anders.
Grootste probleem is dat het geen lagen wil vormen, maar alles door en door nat wordt.

Ben overnieuw begonnen vorige week en het lijkt? tot nu toe beter te gaan, uiteraard zit ik nu paar pakken lager op de pallet.
Hoop dat het weer enigszins normaal wordt, want vond vlas altijd heerlijk, maar zo is het niet praktisch.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:00

geen probleem hier misschien een keer overstappen na een ander merk.
en wat natuurlijk veel goedkoper is wat wij op stal hebben.
los vlas laten brengen.

(zoals sommige paardenmensen hun mestkuil hebben hebben ze bij ons helemaal vol gestort met vlas erg makkelijk scheppen en veel goedkoper.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:07

Hier vorige week ook nieuwe levering vlas ( pallet ) ontvangen, maar geen verschil met anders ( is hier vlas uit Frankrijk ). Zoals je het omschrijft, lijkt het mij wel of die pakken al maanden buitengestaan hebben ( muf ruiken, weinig vocht opnemen, plastic snel stuk gaan ) Als ik aan het einde van mijn pallet de laatste pakken gebruik, heb ik ook zo'n beetje het resultaat zoals jij met je nieuwe pakken :( ( die staan hier dan al een paar maanden buiten ).
Ben benieuwd wat die leverancier te vertellen heeft... :j

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:16

Wij hebben ook vlas uit Frankrijk en merk ook geen verschil in kwaliteit.... misschien toch een slechte lading ?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:21

Ik ben sinds een aantal weken ook niet meer tevreden over het vlas. K heb mn paarden al jaren op vlas staan, maar sinds een tijdje is het een grote vieze sop bende in de stal. K weet zo niet welk merk het is, maar ik baal als een stekker. Betaal me nu scheel aan het vlas.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:26

Heb ook vreemde vlas. Er groeit namelijk wat groenig spul in de stallen.
Mn de hoekjes waar ik dus niet dagelijks kom.
1 box is heel nat, maar wijt dat aan de vele regen. Miss wel ingeregent daar.
En de dames hebben meer binnen gestaan. Ivm de regen