Paard zijn staart bijna helemaal opgegeten... Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard zijn staart bijna helemaal opgegeten... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:21

Hoi bokkers!

Mijn paard is vandaag terug gekomen van de wei na 1,5 jaar, deze moet dus uiteraard nodig bijgeknipt worden overal. Nu zie ik enorm op tegen zijn staart... Wil ik deze recht knippen dan houd hij letterlijk een veulenstaartje over en wil dit eigenlijk niet hebben. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken? En hoelang het ongeveer duurt voor het een beetje aangegroeid is? Hij heeft een enorme staart, er is alleen een klein beetje over wat nog wel op lengte is en durf er echt niet zo'n heel stuk vanaf te halen...

Even een foto waarbij je het een beetje ziet, hier lijkt het alleen nog minder erg als dat het echt is...

Afbeelding

Tips zijn heel welkom -O-

Casarell

Re: Paard zijn staart bijna helemaal opgegeten... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:24

Extentions erin??

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:25

Op mijn vorige pensionstal was ook een paard dat staarten at.. heeft normaal een korf om.. 1x waren ze vergeten die om te doen en je raad het al een heel stuk van de staart van mijn paard. Nu een jaar later is het redelijk bijgegroeid maar je ziet het nog steeds. Ik heb het toen niet op 1 lengte geknipt, tips heb ik dus verder ook niet echt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:26

Ik zou zeggen 10 cm er af en de staart goed verzorgen door geregeld te wassen en uit de klit te houden. Dit kost gewoon tijd.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:27

Ik zou hem toch of zo laten, of toch recht knippen wat betekend dat die kort is.
Bij mijn vorige pony groeide haar staart toch redelijk snel, hopen dat dat bij jou dan ook zo is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:28

Casarell schreef:
Extentions erin??

:Y) zo'n haast heeft het nu ook weer niet... Het is ook niet dat hij nu in een jaar op wedstrijd moet (het kind is nog maar 3 :p) dus hij krijgt de tijd. Maar had gehoopt dat hij volgend jaar weer een goede vliegenmepper had.

Is het geen optie om het steeds in fases te doen trouwens? Dat het rustig "dicht" groeit?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:30

k zou het gewoon afknippen hoe sneu dat ook is, of idd een deel er af en dan geduld hebben. :Y)
Overigens gaan ze van elkaars staart eten bij gebrek aan vitamine, dus een check of die van jou wel voldoende heeft binnen gekregen kan geen kwaad ;)
Succes ermee!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:30

ik zou het schuin afknippen, waar het bij de billen het langst is. krijg je niet een heeel korte staart als je het een beetje schuin doet. 5cm voor het einde van je staart weer een beetje schuin omhoog, ziet het er niet zo raar uit;)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:33

Ik zou hem toch nu helemaal af knippen :) Ik denk dat het dan toch wat netter aan groeit. Het is wel ontzettend zonde zeg...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:35

Niet kort knippen, gewoon steeds een puntje van de onderkant dan wordt het vanzelf een keer gelijk aan de onderkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:36

Leonie87: oh dat wist ik niet! Dat is een goede idd om op te letten. Ga hem van de week sowieso een keer goed wassen en alles goed netjes controleren. Nog voor hij thuis was hadden we de dierenarts al moeten bellen (paard stond ineens met zijn voorbenen aan de verkeerde kant van de stang) dus "moet" er komende dagen sowieso al veel op letten ivm infectie van de hechtingen. Dus zijn staart verzorgen is dan ook maar een kleinigheidje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:39

Engelse coupe geven (ter hoogte van de hakken afknippen) en dan gewoon rustig aan laten groeien. Komt vanzelf wel weer bij. Wel zorgen voor goede vitaminen/mineralen-balans, zeker door de verhuizing zal er ook wat stress zijn en dat heeft ook zijn weerslag op haargroei.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:44

Ik zou het niet afknippen, je weet nooit hoedanig het duur voor het aangroeit, straks heeft hij van de zomer nog maar een klein staartje, harstikke sneu. Hoe banketstaaf het ook is, zou het gewoon zo laten. Groeit vanzelf weer aan en tegen die tijd gewoon recht knippen. Gier zijn nu zelfs nog vliegen, zou niet eerlijk zijn als ik bij m'n paard z'n staart er af knipt. :n

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:49

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:51

Persoonlijk zou ik de onderste 10 centimeter knippen en vervolgens het goed bijhouden.
Dan zal het vanzelf wel een keer gelijk worden.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:51

Nooit helemaal gelijk knippen, arm dier word volgende zomer gek van de vliegen.
Geduld, het groeit weer aan. Hier ook een staarteneter in huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:55

Ik denk dat ik er idd een stukje vanaf haal en het dan maar goed bij ga houden... Ben blij dat wij thuis geen staarteneter hebben :o hoop ook maar dat het snel weer aangroeit...

Welke supplementen kan ik heb het beste bijvoeren om het herstel te bevorderen? Vitamine d? Of moet ik weer ergens anders op letten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:06

Ik zou niet specifiek voeren op staartgroei, maar op algemene gezondheid. Bij een gezond paard groeit de staart gewoon vlot aan. Niet teveel willen doen, gewoon fatsoenlijk voeren, veel ruwvoer, niet teveel krachtvoer en ook niet teveel poedertjes enzo. Eventueel een goede balancer geven (Marstall, Spillers en Dodson & Horrell staan heel goed bekend), wij voeren zelf Ultimate Balancer van D&H tot volle tevredenheid. Staarten zijn mooi vol :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:08

lekker laten groeien lijkt mijn

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:16

Op je tanden bijten,puntjes bijhouden,bij laten groeien en vooral zorgen dat er niet meer aangevreten word.
Grinnik,vitamine gebrek?? Nee joh,dat komt omdat de paashaas er nog niet is.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:28

Mijn vz paard heef dat ook gehad toen ze nog veulen was en meeliep in de kudde tot haar 3e.
Echt kort staartje maar nu ze niet meer bij die paarden staat is de staart wel weer helemaal terug gegroeid. Heeft wel bijna 2 jaar geduurd maar ze heeft gelukkig weer een lange staart :)
Zou niks bijvoeren, werkt toch niet goed

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:32

Niet knippen, beetje bij snijden met een mesje is beter (als je het lange stuk recht maakt valt het meer op dan dat je het wat bij snijd en dus niet te recht maakt), maar wees blij dat je paard nog wat heeft! Kan het in ieder geval nog wat vliegen verjagen!

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:03

Het ziet er niet uit natuurlijk, sneu dat je je paard zo uit de begrazing krijgt. Maar een paard heeft zo´n staart niet alleen voor de mooiigheid, ik zou het er dan ook echt niet afknippen , die staart groeit niet zo snel en je wil toch wel dat ie vliegen kan wegjagen aankomende zomer?

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:58

mijn verzorgpaard heeft dit ook gedaan, maar sinds ik hem verzorg doet hij het niet meer. Bij hem was het dus een kwestie van verveling.. Dus misschien meer aandacht? Daarbij kam de staart nu 3x in de week en als het moet stukje er af knippen een slim idee voor jou zodat het op een lengte komt en op een lengte kan aangroeien

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:03

Ik had het eraf geknipt, mooi op 1 lengte en het groeit wel aan. Goed wassen en ontklitten. Lijkt mooier dan nu (vind ik).

Bij onze net (2 jar terug) aangeschafte pony ook op 1 lengte geknipt, dit was op de hak en nu 2 jaar later is het geheel op lengte. En die pony is 22!

ps. Leuk paardje!!