Hallo, sinds kort heb ik mijn friesjin een containerstal staan op.een dikke laag vlas maar als.ik haar holi savomds op.een berg in de hoek doe heeft ze.de volgende.dag haar stal omgetoverd in een ravage, hierdoor verspil ik veel hooi maar ook vlas, dus ik wou het hooi nu van de grond af hebben. Ik heb een hooinet maar dat is een ouderwetse met grote mazenen dit zou gevaarlijk zijn. Wat raden jullie aan?
Ik zoek iets wat ook niet teveel ruimte in beslag neemt in de stal, de stal is namelijk 2, 5x 3, 5 groot. Ook moet het sterk zijn en makkelijk bij te vullen en natuurlijk ook veilig zijn.
Ik gebruik een aanhangwagen net van de action die ik dubbel vouw en de zijkanten dichtmaak met ty raps. Ophangen aan een paar isolatoren en klaar is je slowfeeder hooinet.
Ik heb er eentje uit de EJ (zie link hierboven) en eentje gekocht in Duitsland
Die laatste is een rechthoekig model met 3 x 3 cm mazen.
snowylover
Geplaatst: 23-10-13 14:04
Die van de EJ is idd heel fijn, alleen begon die van mij na zijn hooi aan het net..
criollo_yess
Geplaatst: 23-10-13 14:08
Wij hebben ook die van EJ. Eerste paar dagen had onze PRE er wat moeite mee, maar kan er nu goed uit eten. En hij is na een paar maanden nog steeds heel! Andere hooinetten werden altijd gesloopt!
Jessica_R
Geplaatst: 23-10-13 14:09
ik lees ook even mee! Ik ben ook van plan hooi te geven in een slowfeeder! Paardjelief neemt een pluk hooi, draait naar zn waterbak, sopt t lekker nat en draait weer terug. met als gevolg; een zeiknatte stal met overal sliertjes hooi op de grond.. Nogal zonde aangezien zn stal niet zo schoon is dat je van de vloer kan eten
Ik ga straks even een slowfeeder halen boj de welkoop om te proberen hoe het bevalt:) mijne sopt trouwens ook erg graag inderdaad in de waterbak en verhuist haar hooi door de hele stal wat erg iritant os mwt uitmwsten omdat ik op vlas sta.
Ik heb een heel fijnmazig hooinet hangen, ze knoeien niet of nauwelijks en mijn shetters doen met 1 plak een eeuwigheid, dus vervelen hoeven ze zich niet
Mijn pony krijgt alleen maar kuil gevoerd in een slowfeeder, 2 winters lang ging dit prima
Renss
Geplaatst: 23-10-13 14:46
Mijn Friese merrie eet ook hooi en kuil uit slowfeed net. Anders eet ze veel te snel en gaat ze zich vervelen. Heb er 2 van EJ, die zijn super. Ook 1 vd Welkoop, duidelijk mindere kwaliteit en iets grotere mazen.
Ik probeer eerst die van de welkoop dat zit het dichste bij voor mij omdat ik in duitsland woon, ga denk ik wel ook een van de.ej bestellen of ophalen gezien de positieve reacties! Hoe vaak vullen jullie hem ongeveer? Ik heb een fries.en een shetje die staan allebei in andere stal.
Net het fijnmazige hooinet opgehangen van de welkoop als het bevalt ga ik wel opzoek naar iets wat makkelijker te vullen is:)
criollo_yess
Geplaatst: 23-10-13 19:22
EJ heeft 2 maten, wij hebben de grootste. Daar kan echt meer dan genoeg in om onze PRE (1.65 m schofthoogte) de hele nacht zoet te houden. Wij vullen hem meestal voor 3/4, soms is ie dan 's morgens leeg en soms zit er nog wat in. Overigens ligt er vaak toch wel iets van gemorst hooi op de grond. Voor een shetje zal een kleinere maat wel goed zijn.
En om het hooinet makkelijk te vullen hebben we een oude basketbalring opgehangen bij de hooiopslag. Daar haak je het net rondom aan en dan kan je het heel makkelijk vullen.
Bassenqua
Geplaatst: 23-10-13 19:39
Deze zijn nieuw in nederland en ben er zelf erg blij mee. Deze slowfeeder is gemaakt van polypropylene, dit materiaal is sterker dan nylon,neemt minder water op en blijft schoner.Is beter bestand tegen UV stralen wat zorgt voor een langere levensduur.De SMHN slowfeeder hooinetten hebben een maas van 3,5 x 3,5 cm, zijn eenvoudig te vullen en simpel te bevestigen.