Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PartoutZ schreef:En hoe lang zijn jullie bezig met het mesten van een stal??
Ik mest met een mestboy en klein harkje van het tuincentrum. Spit elke dag zijn stal om. In het midden plast hij, daar haal ik de natte zooi weg. Het worden bij hem niet echt van die plakaten, maar vaak wat lossig spul. De kleur vertelt me dan dat het er echt wel uit moet. Achterin poept hij, dat hark ik drol voor drol m'n mestboy in zodat ik zo min mogelijk zaagsel mee pak.
Ik selecteer het zaagsel ook op wat nog echt goed is en wat nog net te doen is. Het zaagsel wat nog net te doen is gooi ik op het midden neer waar hij plast als onderlaag met het idee dat dat er de volgende dag wel uitgaat. Voorin houd ik een strookje leeg zodat het kuil niet teveel gemengd wordt met het zaagsel. Achterin doe ik een strook met een laagje zaagsel zodat de drollen niet meteen uitelkaar vallen. Op de rest komt de rest van het zaagsel, wat paardlief in een halve dag naar de zijkanten heeft gelopen. Hij maakt er echt een nestje van.
Ik ben rustig een half uur tot een uur aan het mesten. Het kost echt zoveel tijd.
Als hij te leeg raakt dan gooi ik er een half pak bij. Vorige winter deed ik met een pak 5 a 6 dagen. Van de zomer deed ik 6 a 7 dagen met een pak, maar nu moet ik er om de dag een half pak bij gooien. Wat dus maakt dat ik maar 4 dagen met een pak doe.
Ik heb ook al aan oppotten gedacht, maar ik las dat dat met zaagsel niet kan? En daarnaast ben ik bang dat dat ongelofelijk naar amoniak gaat stinken en dat kan hij niet hebben. Dat slaat op zijn longen en bevorderd de bronchitis niet.
Baredawn schreef:Mijn paard heeft een tijdje op zaagsel gestaan. Niet vanwege een allergie of iets dergelijks, maar omdat de pensionhouder daar toen de voorkeur aan gaf. Wij haalden dan alleen de drollen er uit en de hele natte plekken (te herkennen aan de rode kleur). Verder de randen, waar nog schoon zaagsel ligt, weer naar binnen halen en dan een laagje vers zaagsel erboven. Nou moet ik wel zeggen, dat mijn merrie altijd een net paard op stal was, dus dan is het bovenstaande goed te doen. Als het een viespeuk is, wordt het verhaal toch al wat lastiger, heb ik mij laten vertellen.
We gebruikten altijd zo'n mestvork met een dichtere vertanding. Weet even de naam hier niet meer van, maar je kunt dan de drol ermee optillen, even schudden dat het zaagsel ertussenuit valt, terwijl de drol erop blijft liggen.