Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
M_hartje_M schreef:Mijn pony stond ook ooit op vlas en kon toen best wel een viespeuk zijn. Ik heb 2 weken lang telkens de drollen naar een hoek gegooid, de plasplek haalde ik er wel uit. Uiteindelijk snapte ze dat dat de plek was waar ze moest mesten en zo deed ze alles op een plek. Toen ben ik weer iedere dag alle mest en plas eruit gaan scheppen. Ze was toen een stuk schoner en ik hield meer vlas over.
M_hartje_M schreef:Mag ik vragen waarom je voor vlas gekozen hebt?
Mijn pony stond ook ooit op vlas en kon toen best wel een viespeuk zijn. Ik heb 2 weken lang telkens de drollen naar een hoek gegooid, de plasplek haalde ik er wel uit. Uiteindelijk snapte ze dat dat de plek was waar ze moest mesten en zo deed ze alles op een plek. Toen ben ik weer iedere dag alle mest en plas eruit gaan scheppen. Ze was toen een stuk schoner en ik hield meer vlas over.
Vlas is rot spul... erg duur en als het paard het eet is het ook flink schadelijk. Doe mij maar een dikke laag stro
_Cher schreef:Hoeveel balen heb je ongeveer er in liggen?
De eerste keer heb ik er ongeveer 4 balen in gegooid. Haal 1 keer per week de plas eruit en gooi dan een nieuwe baal erbij, zo blijft mijn stal aardig schoon en ik heb ook een behoorlijke viespeuk! Evt zou je dit nog kunnen verdelen in 2 keer een halve baal per week.
TeSs2411 schreef:Vlas stallen hoor je op een bepaalde manier te onderhouden..
Elke dag de drollen er uit halen. MAAR de plasplekken laten liggen! dit is de basis van een goede bodem. 1 x in de week de plasplekken ( het rode dus) eruit halen... Vlas werkt met een potstal systeem.
Als je dat niet doet.. krijg je dus een bende..
MiniMouse schreef:Begin met een echt goede flinke dikke bodem, Dat is het aller allerbelangrijkste!!!
Alleen drollen er uit halen, niet de pies.
De randen naar binnen trekken en stal recht trekken.
1 keer per maand pies er uit.
1 keer in de week 1 zak er bij en 1 keer in de maand 2 zakken ipv 1.
Zo deed ik het en ik had de schoonste vlas stal van allemaal!!
Compliment schreef:Er liggen nu ongeveer 12 tot 14 balen in. Hier zie je alleen niets meer van omdat hij zo ontzettend vies is. We hebben ook het idee dat als we het mengen met het vieze vlas het 2 dagen later weer helemaal vies is.
Kwam in het begin de plas niet ontzettend omhoog? En wat deed je daar dan mee?
Compliment schreef:MiniMouse schreef:Begin met een echt goede flinke dikke bodem, Dat is het aller allerbelangrijkste!!!
Alleen drollen er uit halen, niet de pies.
De randen naar binnen trekken en stal recht trekken.
1 keer per maand pies er uit.
1 keer in de week 1 zak er bij en 1 keer in de maand 2 zakken ipv 1.
Zo deed ik het en ik had de schoonste vlas stal van allemaal!!
Nu boven op de huidige bodem 2 balen vlas en 1 baal zaagsel gooien?
TeSs2411 schreef:Compliment schreef:Er liggen nu ongeveer 12 tot 14 balen in. Hier zie je alleen niets meer van omdat hij zo ontzettend vies is. We hebben ook het idee dat als we het mengen met het vieze vlas het 2 dagen later weer helemaal vies is.
12 tot 14 ?? hoe groot is je stal dan wel niet ?
Ik heb in een lege stal 3 balen zitten.. en elke week nadat ik de plasplekken eruit heb gehaald 1 nieuwe baal erin.
Plas is bij mij nooit omhoog gekomen.. dat zakt juist..
We hebben er al aardig wat uit moeten halen omdat het omhoog komt. Mijn begin tekst klopt trouwens niet.. We staan er al 2 maanden..
Waarom mag je vlas en zaagsel niet mengen?
.. nooit vlas en zaagsel mengen trouwens..
TeSs2411 schreef:Compliment schreef:Er liggen nu ongeveer 12 tot 14 balen in. Hier zie je alleen niets meer van omdat hij zo ontzettend vies is. We hebben ook het idee dat als we het mengen met het vieze vlas het 2 dagen later weer helemaal vies is.
12 tot 14 ?? hoe groot is je stal dan wel niet ?
Ik heb in een lege stal 3 balen zitten.. en elke week nadat ik de plasplekken eruit heb gehaald 1 nieuwe baal erin.
Plas is bij mij nooit omhoog gekomen.. dat zakt juist..
.. nooit vlas en zaagsel mengen trouwens..
MiniMouse schreef:Als je met een dikke bodem begint..dan zakt alles naar de bodem en hou je de bovenste laag droog.
De onderste laag zal na een tijdje een dikke massieve koek worden en dan ben je heel goed bezig.
Dan blijft de bovenste laag mooi schoon en bewegelijk en de onderste laag is je houvast
Compliment schreef:_Cher schreef:Hoeveel balen heb je ongeveer er in liggen?
De eerste keer heb ik er ongeveer 4 balen in gegooid. Haal 1 keer per week de plas eruit en gooi dan een nieuwe baal erbij, zo blijft mijn stal aardig schoon en ik heb ook een behoorlijke viespeuk! Evt zou je dit nog kunnen verdelen in 2 keer een halve baal per week.
Er liggen nu ongeveer 12 tot 14 balen in. Hier zie je alleen niets meer van omdat hij zo ontzettend vies is. We hebben ook het idee dat als we het mengen met het vieze vlas het 2 dagen later weer helemaal vies is.
MiniMouse schreef:waarschijnlijk ben je met een te dunne bodem begonnen als ik het zo lees.
Kwestie van overnieuw beginnen
Zaagsel heb ik slechtere ervaring mee. Zaagsel neemt veel minder op, blijft nat en is eigenlijk niet geschikt om te potten.