Vlas verbruik per paard en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Vlas verbruik per paard en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 11:59

Mijn paard en pony staan op vlas, nu merk ik dat het verbruik toch wel redelijk hoog is. Graag hoor ik meningen van anderen zodat ik een beetje weet wat normaal is.
Ook graag ervaringen met wijze en frequentie van uitmesten, hoeveel vlas gooi je op de bodem en hoe vaak strooi je hoeveel bij.

Hier wordt momenteel 3-4 keer per week uitgemest (box 3x3) en er gaan toch gauw 2 pakken vlas per week doorheen. Paard staat gem. 10 uren buiten overdag.

capopjekop

Re: Vlas verbruik per paard en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:02

Ik gooi een baal vlas in de stal als begin, ik mest dagelijks uit (drollen en natte plekken) en zo nodig strooi ik bij. Dan doe ik toch wel 2 weken met 2 balen. Dit is een schuilstal voor 3 pony's met rubberen tegels. De vlas is enkel dat ze wat zachter liggen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:07

Ik gebruik ook vlas op het moment. Het hangt er heel erg vanaf hoe schoon je paard is.

Ik heb periodes dat ik 1 pak per week gebruik. Ik haal alleen de drollen er dagelijks uit en de echt natte plekken. Voor de rest pot ik de minder natte plekken dus op. Die gaan er 1 keer per week allemaal uit en dan gaat het nieuwe pak erin.

Laatste tijd loopt hij alleen gigantisch rond in zijn stal ( en plast ook aardig wat af) waardoor ik dagelijks meer moet verwijderen.. ik zit dan op ongeveer anderhalve pak per week.

Mijn paard staat trouwens alleen snachts op stal.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:11

Mijn pony staat ook op vlas en ze is zo schoon dat we met een halve pak per week het redden, wel zijn we begonnen met 2 pakken. Halen de drollen elke dag uit en de natte plekken eens in de week. Voordeel is wel dat ze niet gaat liggen slaapt en daardoor ook de stal niet volledig vol hoeft te zijn(Nog nooit wondjes van gehad), tegenover paarden die wel liggend slapen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:12

In een lege stal gooi ik vier pakken vlas. Iedere dag wordt de mest eruit gehaald. 1 keer per week wordt ook het natte verwijderd, dan durf ik ook al wel eens poken in de onderlaag om alles terug luchtiger te krijgen en gooi ik er een pak bij.
Door de week kom ik helemaal niet aan de onderlaag. Ik heb zelf gemerkt dat dat heel veel doet. Eerst was ik ook van iedere dag de stal volledig schoon maken, omwoelen en luchtiger maken, maar dan werd het sneller vies. Van de natte plekken afblijven ging eerst gigantisch tegen mijn gevoel in -zeker wanneer de week bijna om was en die plek duidelijker werd - maar ik op de manier waarop ik het nu doe, blijft mijn stal echt schrikbarend proper.
Mijn paard is geen echte smeerpoets, maar heel netjes is ze ook niet. Plassen doet ze op twee plekken, poepen waar ze staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:13

wij mogen maar 1 pak vlas in 14 dagen gebruiken (gelukkig heb ik geen vlas maar strobrok, elke week 1 zak)
bij ons doen de meesten elke dag drollen en natte plekken er uit, als paard te vies is bijkopen...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:13

Ik begon net zeker 3 of 4 pakken voor een stal van 3x4.
2x per dag de mest eruit, 1x per week de natte plek, tenzij ze hengstig was, dan 2x. En dan 1 pak per week erbij. Ik deed dan ook wel 2x een half pak erbij. Met hengstigheid soms 1,5 pak.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:15

Ik ben begonnen met 3-4 pakken per stal (dat moment is geld-technisch altijd even "huilen" :') )zodat het een mooi dikke laag is. Elke dag haal ik de mest eruit en 1 keer in de week schuif ik de bovenlaag opzij en haal de natte plekken eruit (ze hebben allemaal zo hun eigen plas-voorkeur-plek). Dan de laag die aan de kant geschoven is weer verdelen en zo nodig een nieuwe laag erover (meestal maar een half pak behalve bij onze twenter want dat is een viespeuk dus die krijgt een hele)
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 21-10-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:16

Mijn paard staat op een stal waar we alleen vlas hebben als bodem bedekking.
Paard staat in een box van 3 - 3,5 en krijgt in de zomer als we een dagdeel op het land staan 1 baal per week.
Dat is voldoende.
Nu ze in de winter wat minder buiten komen krijgen we 1,5 baal per week.
Ook daar heb ik genoeg aan. Terwijl mijn paard een viespeuk is.
Probleem is vaak dat mensen ze 'te schoon' willen hebben staan voor het zicht.
Mijn box is droog met een fijne laag waar ze op kan liggen zonder meteen op het beton te liggen.
Alle dagen mest ik alleen drollen.
Waar bij ik met zo'n vlas vork ook echt probeer om alleen drollen in de kruiwagen te gooien.
Als ik een nieuwe baal krijg dan mest ik grondiger.
In de zin dat ik dan ook natte plekken verwijder.
Maar echt alleen echt natte plekken.
Vaak zijn deze ook rood verkleurd.
De rest wat niet echt nat is meng ik met het nieuwe vlas.
Dat werkt erg fijn.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:20

Tien uur buiten en dan nog zoveel vlasverbruik? :wow: Weet je zeker dat je niet teveel schoon vlas weggooit? In principe is het vlas pas echt vies als het oranje is, dan neemt het niks meer op. Misschien goed om dat in je achterhoofd te houden (niet dat ik bedoel dat je pas mag uitmesten als je hele stal oranje is)

In de winterperiode staat mijn paard 4,5 uur per dag buiten en doe ik ongeveer twee weken met drie pakken vlas (dus ongeveer 1 pak vlas per 5 dagen). Aan het begin van de winter gooi ik er dan wel 2-3 pakken in zodat je een beetje op kunt potten. Halverwege de winter haal ik de stal leeg en doe ik dat nog een keer.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:21

Wij hebben stallen van 3,5 bij 3,5. De paarden staan alleen snachts binnen. In het begin heb ik daar per stal 4 balen in gedaan. Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 keer in de week de natte plekken. Het oude vlas wat is blijven liggen verspreid ik over de stal en doe er daarna 1 nieuwe baal vlas in. Dit werkt bij mij perfect.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:22

Wij beginnen met ongeveer 4 pakken (grote stallen meer) en vullen dan bij droog weer 1x per week aan met 1 pak vlas. Ik haal dan 1x per week de nate pek eruit, daarna strooi ik op. De voorwaarde daarvoor is dat ik moet graven om bij de natte plek te komen, anders vaker het natte spul eruit + extra aanvullen. Ze staan dan langer buiten dan dat ze op stal staan. Bij nat weer of bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld een onrustig paard) ligt mijn verbruik ook hoger. Dan 1,5 tot 2 pakken per week. Ik heb één keer een paard met een gehechte wond op boxrust gehad en die kreeg 2x per dag een schone vlaslaag. Dat paard sliep veel en de wond moest uiteraard zo schoon mogelijk blijven.

Als ik zou moeten kiezen, dan heb ik liever iets minder schone stallen met een dikke laag, dan een hagelwit laagje vlas in de stal waar ze niets aan hebben als slaapplek. Als het maar droog is en er geen ammoniakdamp is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:24

pearlie, het klinkt alsof je niet het "vlas systeem" aanhoudt, maar vlas gebruikt als zaagsel? Als je het vlas systeem aanhoudt, moet sowieso elke dag alle mest eruit gehaald worden, 1 keer in de week de natte plekken in de onderlaag. Gemiddeld strooit men dan een halve of een hele baal per week per box bij.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:32

ik blijf het een moeilijk iets vinden. Onze tinker is een echte viespeuk, loopt ook alles door de stal heen. ik begin met 2 pakken. Ik mest iedere dag uit, natte plekken woel ik om omdat het door de hele stal heen ligt. Gedurende de week gaat er steeds meer stro doorheen. Ze krijgt bij ons stro omdat we vinden dat ze altijd wel wat te knabbelen moet hebben. iedere zaterdag of zondag gaat dan de hele box leeg en beginnen we weer opnieuw. Misschien stom, maar ik ben gewoon bang dat als ik het zo niet doe dat ze heel snel mok krijgt, terwijl ik nu, klopt af, een tinker met sokken maar zonder mok heb. In de zomer, als ze de hele dag op het land stond deed ik daar 2 weken mee, nu dus een week. Een vlaspak betaal ik nu 4,95 voor. Stro 3,50.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:38

Dat is dus ook niet het vlassysteem aanhouden smileydees. Als het systeem bij jouw tinker zou werken (gravers werkt bijvoorbeeld niet, die onderlaag moet juist heel en onder blijven en NIET doorgewoeld worden) dan heb je gewoon altijd een droge stal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:46

Wij zijn begonnen met 3 pakken vlas in een schone stal van 3 bij 3 ongeveer. Elke dag de mest eruit en 1 x per week de natte plek. Dan er een baal bij strooien. Normaal staan ze 8 - 10 uur per dag in de wei. Als ze in de winter eerder naar binnen gaan, moeten we er in 2 -3 weken tijd een baal extra in gooien. Maar over het algemeen 1 baal per week. Heb je een paard wat veel plast dan moet je misschien 3 balen in 2 weken gebruiken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:52

Als je een paard hebt dat meer plast dan gemiddeld moet je de DA erbij halen ;)

Maar inderdaad, je hebt schone paarden en varkentjes en dan kan het eens een baal verschillen. Maar hierdoor heb je wel altijd een droge, schone stal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:56

Stro door je vlas is wel funest voor je bodem (heb ik gemerkt).

Ik heb ook een viespeuk, en juist dan is het belangrijk om te beginnen ,met een dikke laag.
Ook ik start met 4 (a 5) balen.
Elke dag de mest eruit en recht trekken.
1x per week alleen de hele natte vaste plasplek eruit (wat echt donkerrood gekleurd is) en dan een 1/2 pak bij strooien.
Halverwege de winter haal ik 1x de stal volledig leeg en begin weer met een nieuwe laag.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:56

Ik denk erover om van stro over te gaan op vlas, maar ik lees veel tegenstrijdige verhalen wat de 'potlaag' betreft. Als je steeds de natte plekken eruit haalt, dan krijg je toch geen goede potlaag? De een zegt alleen de mest, de ander haalt ook de natte plekken eruit..
Volgens mij werkt vlas niet echt beter dan stro als je bij beide de natte plekken eruit haalt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:00

Vlas wordt aangeraden om 1x per week de heel erge natte plek eruit te halen, deze is zo verzadigd dat het niets meer op neemt.
Maar dat is amper een halve kruiwagen per week. Vandaar het bijstrooien van een half pak voldoende is.

Als je een heel rustig paard hebt zou je langer met de natte laag kunnen doen, maar op den duur lopen ze dat toch door de hele stal en wordt de hele bodem te nat.
Je ziet dat ook als mensen maar 2 pakken gebruiken, dan moet je veel vaker de hele bodem eruit halen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:02

Het verbruik is zo verschillend per paard, maar ligt ook aan diegene die uitmest.

De bedoeling is elke dag (het liefst 2 keer per dag) de drollen en natte plekken eruit halen. Daarbij is het niet de bedoeling om de onderlaag om te woelen. Dit is namelijk de basis van het hele systeem en blijf je dus vanaf. Alleen van de bovenlaag de natte plekken eruit halen.
Hoeveel pakken er per week in gaan is dus erg verschillend per paard.

Het makkelijkste is om bij elke "uitmest" beurt het vlas vanaf de buitenkant, naar binnen te harken.
Zo blijven de stallen hier toch wel het beste.

Ik hoor ook veel tegenstrijdige verhalen. Maar de slechte verhalen komen toch altijd bij de mensen vandaan die het niet goed doen.
Hier geen problemen met vlas. Super zelfs.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:06

Wat Brainless zegt. Maar HorseTopShop, niet elke dag de natte plekken eruit halen hoor! De natte plekken zijn dus een deel van de onderlaag en die matras moet zo heel mogelijk blijven om altijd een droge bovenlaag te houden. Daarom maar 1 keer in de week, zodat de "die week gebruikte bovenlaag" in het gat van de natte plek geschoven kan worden en de komende week als onderlaag mag dienen.
Juist omdat je de stal elke dag drollenvrij maakt (schoonhoudt) en maar 1 keer per week de natte plek eruit haalt, hoef je gemiddeld maar een halve tot een hele baal per week te gebruiken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:08

Brainless schreef:
Vlas wordt aangeraden om 1x per week de heel erge natte plek eruit te halen, deze is zo verzadigd dat het niets meer op neemt.
Maar dat is amper een halve kruiwagen per week. Vandaar het bijstrooien van een half pak voldoende is.

Als je een heel rustig paard hebt zou je langer met de natte laag kunnen doen, maar op den duur lopen ze dat toch door de hele stal en wordt de hele bodem te nat.
Je ziet dat ook als mensen maar 2 pakken gebruiken, dan moet je veel vaker de hele bodem eruit halen.

Toevallig gister de natte plekken uit mn vlasstal gehaald, dit waren 2 kruien. :=
Hier helaas een erge vieze natte merrie die alles door elkaar loopt. Wij hebben op stal de keuze uit stro of vlas. Stro eet ze op. Vlas kan ik nu ze op de paddock staan ipv smorgens vroeg tot savonds laat op t land, elke 4 a 5 dagen 2 kruien eruit halen en een nieuw pak vlas erin. Heel lastig. :\ En ja, ik doe normaal ook alleen de drollen eruit en 1 keer per week de natte plek. Maar gister stond ik te soppen in de stal..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:08

GamblersCup schreef:
Als je een paard hebt dat meer plast dan gemiddeld moet je de DA erbij halen ;) .

Wat noem jij gemiddeld.. Ene paard plast liever op stal dan op het land en andersom.. Vind niet dat je daar dan zo'n uitspraak op kan doen :)

Die van mij plast dus liever op stal. ( gaat ook een flinke emmer water doorheen snachts) zegt niet dat er dan wat mis is.. Het is voor mij gewoon meer werk om mijn stal schoon te houden. Ook aangezien hij rondjes loopt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:09

Maar een natte plek is toch nat tot op de bodem? Maar het is dan dus de bedoeling dat je alleen de bovenste laag er een beetje af schraapt en deze opnieuw aanvult met schoon vlas?