Paarden aan huis, waar verkijk ik mij op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amorosa

Paarden aan huis, waar verkijk ik mij op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 15:23

Hey Bokkers :evaw:

Hier weer een topic over paarden aan huis, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kreeg niet het antwoord dat ik zocht.

Thuis heb ik 2 stukken weiland van ongeveer elk een halve hectare, het is hoger gelegen kleigrond.
Ik heb de mogelijkheid tot een ruime inloopstal bij 1 van de stukken (60x60 ong.) Er staan aan 2 kanten ook nog struiken en boompjes voor beschutting.
Dit stuk wil ik in de winter gebruiken als winterweide. Er staat ook nog gras maar ik ga er vanuit dat ik voor 5 maanden hooi moet kopen. De andere weide laat ik rusten tot het voorjaar.

Mijn 2 paarden; grote ruin van 176 en merrie van 1.58 komen daar te staan en ik voer ze een pakje hooi per dag. Mijn merrie moet sober gehouden worden want die wordt dik als je er naar kijkt. Ik voer hooi, geen kuil.

Ik ben van plan om de grond voor de inloopstal om te spitten en er tegels op te leggen (heb hier nog heel veel stoeptegels) en dat ruim aanleggen met spoorbielzen er omheen.

Er is ook nog een mogelijkheid dat ik 2 stukken mag gebruiken van de boer uit de buurt en daar zouden ze overdag ook kunnen staan en dan s'avonds in de inloopstal met weide.
Ik weet dus niet hoe snel de weide stukgelopen is, is het überhaupt handig om er stukken bij te betrekken voor weidegang overdag?

In de inloopstal zorg ik voor hooinetten en bakken, mocht de andere weide voor overdag gebruikt worden, zorg ik voor een slowfeeder daar.
De inloopstal kan ook dicht als dat moet.

Mijn ruin heeft nog ijzers, moeten die af? Hij staat nu gewoon op stal en bij droog weer in de weide. Hij is niet heel jolig maar je weet maar nooit. Hij heeft de ijzers met een reden (hij sleet zijn hoeven af)

De mest kan ik gedeeltelijk composteren maar ik wil de grote balen in de weide wel verspreiden of verwijderen. En hoe vaak en wanneer moet je dat slepen? Er groeit wel snel onkruid in de weide, veldzuring enzo met grote bladeren. Die moet ik er maar handmatig uittrekken en azijn over sproeien.

Ik ben veel thuis, maar welke dingen zie ik over het hoofd? Is het veel werk waar ik me op verkijk?

Vroegah had ik mijn pony bij particulieren (vroegere buren) staan en was er gewoon hooi en stro, niet 3 soorten hooi en konden paarden altijd buiten lopen in de weide, hoefde je niks voor te doen. En dat te betekenen dat de pony op veengrond stond.

O en is hooi van de 1e snede per definitie niet geschikt om te voeren?

Firoz

Re: Paarden aan huis, waar verkijk ik mij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:05

in de eerste snede zitten meer eiwitten waardoor je paard, als hij daar gevoelig voor is, hoefbevangen kan raken. ik ken iemand met een pony die dat al eens heeft gehad, die pony krijgt nu altijd van de 2e snede.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:05

Ik heb mijn pony niet aan huis, maar wel alles in eigen beheer. Wat betreft hooi 1ste snede, dit voer ik ook aan mijn sobere merrie. Maar dan wel 1ste snede die ze helemaal hebben laten uitbloeien en daarna pas gemaaid, ook is het slechts één keer minimaal bemest. Door het uitbloeien is ook het fructaan gehalte minder hoog.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:12

Wat mij zo te binnen schiet: Hoe stel je je voor één paard minder te voeren zonder ze op te splitsen? Je grote paard zal meer nodig hebben en daar dus ook langer over doen. Ofwel degene die minder nodig heeft zal wel mee blijven eten van het voer van de ander.

Daarnaast, wat wil je verder doen met je paarden en wat heb je daarvoor nodig? Paarden aan huis is heerlijk maar niet als je al je tijd en energie steekt in het verzorgen en daardoor geen tijd meer hebt om leuke dingen te doen samen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:27

Ik raad je aan om bij de inloopstal ook een stuk met zand te maken en om de schuilstal,verharding en zand een stroomdraadje te zetten. Dan kun je het aantal weide-uren zelf beslissen en met erg slecht weer kun je de weide sparen.

En hoe ga je dat doen met rijden? Is het niet slim om een 3e pony erbij te zetten, zodat je met 1 paard kan gaan rijden en de ander niet alleen achter blijft?

Ik weet niet hoe je uit komt met voer/gras. Hier krijgen de pony's ook in de zomer nog een beetje hooi en strookbegrazing, anders worden ze te dik.

En ja het is veeeeeeel werk om de paarden aan huis te hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:28

Bij vaak op de wei vallen de ijzers er snel af.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:29

Zoals chocogirl zegt 1ste snede die volledig is uitgebloeid voor het maaien en minimaal bemest is ook geschikt om te voeren. :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:34

marleen_usar schreef:

vind ik een vreemde gedachte, dat heb niets met je weide te maken.
was in de tijd dat mijn paard in de winter maar een halfuurtje per dag los mocht meer ijzers kwijt als nu met hele dagen in het land.

ik heb sinds kort paarden ook in eigen beheer, en ik denk dat je al aardig op een rijtje heb, ik heb wel eerste snede maar natuurhooi dus daar zit van alles maar is mooi uitgebloeit.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:36

marleen_usar schreef:

Waarom zou dit? Die van mij staat altijd buiten of op de wei of op de paddock en rondom op ijzers maar echt niet dat de ijzers eraf vallen. de kans dat 1 paard de ijzers verliest is veel groter als ze af en toe naar buiten mogen en dan gek doen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:40

Als je op kleigrond zit, zeker idd hooi voorzien voor 5 maanden en zéker betegelen voor je stal. Hier ook kleigrond, 2,2 hectare voor drie paarden en het is echt drama in de winter, één regenbui en alles is zwart (bij wijze van). Van betegelen en evt een paddock voor je stallen aanleggen die je kan openzetten naar beide stukken wei, ga je veel plezier hebben als het dagen achter elkaar regent.

edit: bij onkruid en veldzuring ed is je weidegrond te zuur, je kan kalken in het najaar (denk nu net te laat) of in het voorjaar. Denk om je weide goed te houden dat kalken en evt mesten wel aan te raden is. Onkruid doen wij met een bosmaaier en zeis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:05

De ervaring hier met een paar paarden is dat ze al snel hun ijzers kwijt waren, maar misschien toeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:10

Ijzers kunnen af, mijn paard ging ook na jaren ijzers, ijzerloos en kreeg prachtige hoeven...als klei nat wordt is het spekglad en gevaarlijk op ijzers.

1e snee is als het mooi droog binnen is gehaald juist goed hooi. Vraag naar de manier van bemesten en zoek een verkoper die weinig bemest, zelf paarden heeft,

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 00:04

Dank voor jullie tips alvast!

0000 schreef:
Wat mij zo te binnen schiet: Hoe stel je je voor één paard minder te voeren zonder ze op te splitsen? Je grote paard zal meer nodig hebben en daar dus ook langer over doen. Ofwel degene die minder nodig heeft zal wel mee blijven eten van het voer van de ander.

Daarnaast, wat wil je verder doen met je paarden en wat heb je daarvoor nodig? Paarden aan huis is heerlijk maar niet als je al je tijd en energie steekt in het verzorgen en daardoor geen tijd meer hebt om leuke dingen te doen samen!

Dat is inderdaad een goeie, ik was van plan met een graasmasker te werken en de ruin een paar uurtjes per dag binnen te houden, dat hij daar bijgevoerd wordt.

De ruin is geblesseerd, dat is ook een van de redenen dat hij ijzers heeft, omdat ze afsleten, daarvoor had hij prachtige hoeven. Op hem rij ik voorlopig niet, misschien eens een keertje op buitenrit straks, maar voor de rest heeft hij vakantie.

Met de merrie kan ik naar de manege, dit is op een half uur stappen te bereiken. Als ik achterlangs over de zandpaden ga, kan ik in een rustig drafje de manege nog sneller bereiken.

Hoeveel werk is het dan per dag? Je moet ze voeren, de inloopstal uitmesten, de drollen in de weide uit elkaar halen zodat het geen grote hopen worden en dus meerdere keren per dag voeren en van water voorzien.
Wat voor werk verkijk ik mij dan op?

Dus als het hooi van de 1e snede kurkdroog is, dan kan ik het wel voeren?

Ik wil dus het land voor de inloopstal omspitten, betegelen en bielzen er omheen en ze op de weide die ong. een half hectare is laten lopen. Ik kan het andere stuk er wel bij betrekken hoor, maar dan wordt dat tussenstuk wel een modderzooitje (is een smallere doorgang)
De buren hebben hun 2 paarden op een heel groot stuk grond lopen en hun weide ligt nog lager ook, ziet er altijd piekfijn uit.

Op het moment groeit er geen onkruid in de weides en het is dit jaar bemest, moet dat in het voorjaar weer? En hoe vaak moet je de weide slepen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:46

chocogirl schreef:
Ik heb mijn pony niet aan huis, maar wel alles in eigen beheer. Wat betreft hooi 1ste snede, dit voer ik ook aan mijn sobere merrie. Maar dan wel 1ste snede die ze helemaal hebben laten uitbloeien en daarna pas gemaaid, ook is het slechts één keer minimaal bemest. Door het uitbloeien is ook het fructaan gehalte minder hoog.

Precies. Wat ook nog belangrijk is is wat voor grassen het zijn (je wil zo min mogelijk raaigras in paardenhooi) en hoe/waarmee het bemest is. Hooi van geïnjecteerd land is veel minder geschikt voor paarden dan hooi wat van land komt waar de mest gesproeid of gesleept is. Hooi van land wat is geïnjecteerd met varkensmest wil je al helemaal niet hebben.

Hoe het gras bemest is kun je terugzien aan de structuur van het hooi: hoe slapper het is hoe minder geschikt het is voor je paard. Of het gras heeft kunnen bloeien kun je zien aan de aren die er in zitten (en daaraan kun je ook zien wat voor grassen het zijn) Hoe meer aren je vindt, hoe beter.

Wat je nog mist in je klusjes: alles wat ze slopen repareren! Het is niet heel leuk als je fijn even wil gaan rijden en dan blijkt ter plekke dat ze de halve omheining omver hebben getrokken. Ik noem maar wat. Die moet je dan wel eerst repareren. Sowieso elke dag even je afrastering overal nakijken.
En zo zijn er honderden van die klusjes: onderhoud van stal, leidingen, stroomvoorziening. Mestafvoer. Kapotte kruiwagen, verbogen mestvork als de mest vastgevroren zit en je heel eigenwijs toch gaat uitmesten. Dat soort dingen.
En straks in het voorjaar (en misschien ook in het najaar) moet je je weides onderhouden. Dus bemesten, eventueel kalken. Maaien. En bij voorbeeld als je van ze af wil mollen/konijnen/andere dieren bestrijden. Wij hebben wilde konijnen, egels enz op de wei en wij vinden dat prima maar iedereen is daar weer anders in.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-10-13 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:53

Je kunt door blgg agroxpertus (misschien ook wel door andere bedrijven) een bemestingsadvies laten opstellen voor jouw land. Dan komt er eerst iemand langs om bodemmonsters te nemen en daarna krijg je per post een overzicht van de stoffen die voldoende of juist te weinig in de bodem aanwezig zin. Op basis daarvan krijg je een bemestingsadvies voor 3 of 4 jaar, toegespitst op het gebruik van de grond (in dit geval dus paardenwei en dan kun je als ik me goed herinner ook nog aangeven of het alleen bedoeld is om paarden te laten grazen of dat je ook wilt hooien). Zo'n advies kost iets van € 100. Als de pH in jouw grond inderdaad te laag is, komt er niet alleen uit dát je kalk moet opbrengen maar ook hoeveel (er zit best veel verschil in een herstelbekalking en een onderhoudsbekalking).
Goed weidebeheer is een (mooi) vak. Met een bodemonderzoek als basis en een vriendelijke loonwerker om het werk uit te voeren en mee te denken kun je jarenlang vooruit. Als je verder geen grond hebt dan die hectare (wat trouwens helemaal prima is voor twee paarden, de vuistregel is 2 grootvee-eenheden per hectare en 1 paard is 1 grootvee-eenheid), is het wel goed om een beetje rekening te houden met de planning van de loonwerker. Dus niet verwachten dat jij als eerste geholpen wordt in de periode dat ook net maïs geoogst wordt. Mijn ervaring met loonwerkers is dat die jongens het hartstikke mooi vinden als je echt geïnteresseerd bent in goed weideonderhoud en graag hun ervaring delen over wat op jouw grondsoort het beste werkt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:44

Het punt met het werk is denk ik vooral dat altijd als je denkt dat je klaar bent, er nog wel iets is dat gemaakt moet worden. De grond blijkt toch erg nat, er is een paard dat om een of andere reden extra verzorging nodig heeft, je omheining gaat stuk, je waterbak werkt niet, het vriest dus je moet met water gaan sjouwen of....Je bent eigenlijk nooit echt klaar. Of tenminste, ik niet :D

Een halfuur stappen naar de manege is trouwens echt heel lang. Ook als je het in 10-15 minuten in een drafje kan doen. Wat als het keihard regent, waait, vriest? Echt niet leuk om dan na je training nog terug te moeten. Daarnaast ben je er veel tijd mee kwijt. Op en afzadelen, op en neer gaan en rijden kost je dan al snel 2,5 uur als het niet langer is. Even snel rijden is dan geen optie. Is er misschien iemand met een fijne buitenbak dichtbij waar je gebruik van kan maken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:42

Koper schreef:
En zo zijn er honderden van die klusjes: onderhoud van stal, leidingen, stroomvoorziening. Mestafvoer. Kapotte kruiwagen, verbogen mestvork als de mest vastgevroren zit en je heel eigenwijs toch gaat uitmesten. Dat soort dingen.
En straks in het voorjaar (en misschien ook in het najaar) moet je je weides onderhouden. Dus bemesten, eventueel kalken. Maaien. En bij voorbeeld als je van ze af wil mollen/konijnen/andere dieren bestrijden. Wij hebben wilde konijnen, egels enz op de wei en wij vinden dat prima maar iedereen is daar weer anders in.

en de kanten maaien, sloten onderhouden.
Ik vind de rit naar de manege ook ver. Neem aan dat je moet betalen om daar te mogen rijden, dan kan het wel eens zwaar gaan tegen vallen alles bij elkaar.
Hoop van niet hoor! :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:18

Grappig dat die klusjes zo verschillen he, hier geen sloten maar wel een houtwal waar takken in de weg gaan hangen. Kanten maaien doen de paarden :D
En inderdaad, het is noooooit af. Ik ga zo lekker boren en een paar palen in de grond slaan, is nodig :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:24

Ik moet ook een halfuur rijden naar de piste waar ik les heb (halfuur als we enkel stappen) en in de winter valt het inderdaad tegen. In de zomer is het nog wel fijn, tegen dat ik terug aan de wei ben is paard drooggestapt.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:19

ik heb een zelf een buitenbak en de rijvereniging als buren, maar zelfs dan schiet rijden er gauw bij in. Als je 1,5 uur de tijd hebt om alles te doen is die tijd al gauw gevuld met voeren, stront scheppen uit zowel stal, rijbak en wei, waterbak vullen, kruiwagen legen 200m verderop, vegen en ga zo maar door.

Wat niet wegneemt dat het niet erg is om te doen maar het paard zelf schiet er weleens bij in.

En nu zijn we aan het wachten op bericht van de loonwerker om de wei om te laten ploegen en nog opnieuw in te laten zaaien. Betekent: alle palen in de wei eruit, draad eruit, het achterste deel van de rijbak de palen en draad eruit. Heb je zo een dag mee gevuld.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:23

Koper schreef:
chocogirl schreef:

Precies. Wat ook nog belangrijk is is wat voor grassen het zijn (je wil zo min mogelijk raaigras in paardenhooi) en hoe/waarmee het bemest is. Hooi van geïnjecteerd land is veel minder geschikt voor paarden dan hooi wat van land komt waar de mest gesproeid of gesleept is. Hooi van land wat is geïnjecteerd met varkensmest wil je al helemaal niet hebben.

Hoe het gras bemest is kun je terugzien aan de structuur van het hooi: hoe slapper het is hoe minder geschikt het is voor je paard. Of het gras heeft kunnen bloeien kun je zien aan de aren die er in zitten (en daaraan kun je ook zien wat voor grassen het zijn) Hoe meer aren je vindt, hoe beter.

Wat je nog mist in je klusjes: alles wat ze slopen repareren! Het is niet heel leuk als je fijn even wil gaan rijden en dan blijkt ter plekke dat ze de halve omheining omver hebben getrokken. Ik noem maar wat. Die moet je dan wel eerst repareren. Sowieso elke dag even je afrastering overal nakijken.

Klopt, mijn hooi is ook paardenmengsel, dus niet teveel engels raai en de wei gaan we nu (als het nog gaat) laten inzaaien met allemaal fructaan arme grassoorten ivm insulineresistentie en gevoelig op hoefbevangen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:51

chocogirl schreef:
En nu zijn we aan het wachten op bericht van de loonwerker om de wei om te laten ploegen en nog opnieuw in te laten zaaien. Betekent: alle palen in de wei eruit, draad eruit, het achterste deel van de rijbak de palen en draad eruit. Heb je zo een dag mee gevuld.

Alle palen eruit? Waarom dan?

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:44

0000 schreef:
Een halfuur stappen naar de manege is trouwens echt heel lang. Ook als je het in 10-15 minuten in een drafje kan doen. Wat als het keihard regent, waait, vriest? Echt niet leuk om dan na je training nog terug te moeten. Daarnaast ben je er veel tijd mee kwijt. Op en afzadelen, op en neer gaan en rijden kost je dan al snel 2,5 uur als het niet langer is. Even snel rijden is dan geen optie. Is er misschien iemand met een fijne buitenbak dichtbij waar je gebruik van kan maken?

Wel ik ga uit van de routeplanner en dan op 'benenwagen', maar is dat echt zo ver? Er zijn toch ook zat mensen die te fiets naar hun (verzorg)paard gaan? En als het waait en vriest, is in de buitenbak rijden ook niet zo fijn.
Een onbeperkt abonnement per maand voor de manege kost 40 euro, vind ik meevallen. Er zijn in mijn buurt wel buitenbakken, maar ook een stuk stappen -_-
Ik ben ook geen fan van in de regen rijden, maar ik dacht; dan ga ik gewoon later.

Mijn paarden blijven achter een dun draadje staan, heb ik dan gewoon mazzel? Maar goed, een keer omheining vervangen vind ik niet zo erg.
Ik zit meer met waar ik mijn mest laat? En drollen verspreiden over het land? Slepen?

Sloten worden gedaan door een boer met land er naast, hoef ik mij niet druk om te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:37

Maar ook geen draadje voor de sloten zeker met kleigrond zou ik dat niet zonder draadje aandurven. Hier staat er iig ook draad voor. (en zelfs dan vind je nog een veulen in de sloot, die we gelukkig op tijd vonden)

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:44

hah ja, ik omhein de sloten wel, 1 sloot is een hele diepe.. nee ik moet er niet aan denken! Straks denkt 1 van die sukkels dat ze een zeepaardje zijn!