Hier weer een topic over paarden aan huis, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kreeg niet het antwoord dat ik zocht.
Thuis heb ik 2 stukken weiland van ongeveer elk een halve hectare, het is hoger gelegen kleigrond.
Ik heb de mogelijkheid tot een ruime inloopstal bij 1 van de stukken (60x60 ong.) Er staan aan 2 kanten ook nog struiken en boompjes voor beschutting.
Dit stuk wil ik in de winter gebruiken als winterweide. Er staat ook nog gras maar ik ga er vanuit dat ik voor 5 maanden hooi moet kopen. De andere weide laat ik rusten tot het voorjaar.
Mijn 2 paarden; grote ruin van 176 en merrie van 1.58 komen daar te staan en ik voer ze een pakje hooi per dag. Mijn merrie moet sober gehouden worden want die wordt dik als je er naar kijkt. Ik voer hooi, geen kuil.
Ik ben van plan om de grond voor de inloopstal om te spitten en er tegels op te leggen (heb hier nog heel veel stoeptegels) en dat ruim aanleggen met spoorbielzen er omheen.
Er is ook nog een mogelijkheid dat ik 2 stukken mag gebruiken van de boer uit de buurt en daar zouden ze overdag ook kunnen staan en dan s'avonds in de inloopstal met weide.
Ik weet dus niet hoe snel de weide stukgelopen is, is het überhaupt handig om er stukken bij te betrekken voor weidegang overdag?
In de inloopstal zorg ik voor hooinetten en bakken, mocht de andere weide voor overdag gebruikt worden, zorg ik voor een slowfeeder daar.
De inloopstal kan ook dicht als dat moet.
Mijn ruin heeft nog ijzers, moeten die af? Hij staat nu gewoon op stal en bij droog weer in de weide. Hij is niet heel jolig maar je weet maar nooit. Hij heeft de ijzers met een reden (hij sleet zijn hoeven af)
De mest kan ik gedeeltelijk composteren maar ik wil de grote balen in de weide wel verspreiden of verwijderen. En hoe vaak en wanneer moet je dat slepen? Er groeit wel snel onkruid in de weide, veldzuring enzo met grote bladeren. Die moet ik er maar handmatig uittrekken en azijn over sproeien.
Ik ben veel thuis, maar welke dingen zie ik over het hoofd? Is het veel werk waar ik me op verkijk?
Vroegah had ik mijn pony bij particulieren (vroegere buren) staan en was er gewoon hooi en stro, niet 3 soorten hooi en konden paarden altijd buiten lopen in de weide, hoefde je niks voor te doen. En dat te betekenen dat de pony op veengrond stond.
O en is hooi van de 1e snede per definitie niet geschikt om te voeren?