Stallings dilemma meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Stallings dilemma meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:47

Hallo Bokkers,

Ik ben in het bezit van een 17 jarige Ruin en een 4 jarige Hengst. De heren kunnen het goed met elkaar
vinden en staan dus overdag ook altijd samen buiten, en s'nachts naast elkaar op stal
Paarden worden 4 á 5 keer dressuurmatig/recreatief in de week getraind.

Nu sta ik op een stal waar zij niet de weide in kunnen omdat merries en ruinen gemengd lopen en dat wordt hem
dus niet met mijn hengst. Nu staan zij beide in een (grote) paddock ik denk ongeveer halve bak formaat. En staan
s'nachts op stal.

Nu met het slechte weer is deze paddock ontzettend modderig paarden staan echt tot hun knieën in de modder en vinden
het absoluut niet fijn.. Zelf vind ik het ook geen fijn gezicht mijn paardjes zo in de modder te zien staan.

Nu zijn er dus natuurlijk wel opties;

- Verhuizen met paarden naar een plek waar zij wel gewoon elke dag het land op kunnen, maar heb dan geen binnenbak
tot mijn beschikking. En als het heel nat is heb ik hetzelfde probleem.

- op locatie blijven. Paarden in de modder laten staan. Wel beschikking over binnenbak en goed gedraineerde buitenbak
maar hier mogen zij alleen onder toezicht los in.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Benieuwd naar meningen

little_king

Re: Stallings dilemma meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:51

Naar iets zoeken zonder modder.

Mijn persoonlijk voorkeur, hengst castreren als hij niet goed gekeurd is.
Dan heb je ineens veel meer mogelijkheden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:52

Graag de discussie hengst castreren niet aangaan. Het gaat hier alleen op het stallings probleem!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:53

Het meest ideaal is het wanneer je een stal kunt vinden met land voor je hengst en je ruin, met binnenbak. Ik denk dat dat vrij lastig is, aangezien er weinig stallen zijn met een weiland beschikbaar voor een hengst.

Als je verder naar je zin staat op deze stal qua bak en andere faciliteiten zou ik denk ik blijven staan. Maar met dit weer zou ik mn paardjes dan op stal laten staan. In de modder en de regen staan vindt geen paard fijn, mijn paard staat in een groepje op de wei en die wil al graag naar binnen met deze regen. Wanneer het wat droger is en de modder wat opgedroogd kan je ze dan misschien weer een uurtje buiten zetten. Wellicht kun je met de staleigenaar overleggen of er de mogelijkheid is ze bijvoorbeeld aan het einde van de dag even vrij te laten in de binnenhal zodat ze kunnen bokken/rollen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:55

O ik zie net dat de paarden onder toezicht los mogen, dan zou ik daar lekker gebruik van maken!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:56

NienkeNiels schreef:
Graag de discussie hengst castreren niet aangaan. Het gaat hier alleen op het stallings probleem!

Maar daar komt wel een groot deel van je stallingsprobleem vandaan.

Geen binnenbak zou ik geen moeite mee hebben.
Tot aan de knieën in de modder wel.
Met wat pech heb je een keer de pezen kapot of een infectie door de natte huid.

Dan is de optie zoek een plek waar de paddock wel droog is zodat ze enkele uren buiten kunnen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 19:58

Ja op deze stalling wel, maar op een andere stalling zou hij gewoon het land op kunnen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:59

Maar als het nat is toch hetzelfde probleem? Of begrijp ik dat verkeerd?

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:07

Is er geen binnenbak op de ander locatie in de buurt, zodat je deze een aantal dagen per week kunt afhuren. Als je geen trailer hebt iets wat op loopafstand van de andere locatie is?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:39

Ja op die andere locatie is een binnenbak op ik gok 10 minuten stappen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:55

Ik heb nooit een binnenbak tot mijn beschikking gehad en toch prima kunnen rijden. Imo is binnenbak luxe die je niet persé nodig hebt. Paarden kunnen best wel wat regen en modder hebben (moet niet te gek worden), maar moeten wel de ruimte hebben. Ik zou kiezen voor samen op een weiland met alleen buitenbak. Staan ze dan wel het hele jaar door in de wei? Kan dat wel daar dan?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:14

Haaaaaaai :D
Stukken waar de paarden echt zo dik in de modder staan kan inderdaad ook weer problemen veroorzaken (pees) blessure, mok, hoefproblemen. Dus ik zou persoonlijk dan ook kiezen voor het hele jaar samen op het (drogere)land/paddock en geen binnenbak. PAard staat er 24/7 en jij komt 2 uurtjes per dag. En in verhouding dat je echt nat regent met rijden valt over hele jaar ook mee (ben zelf ook een binennbak gewent hoor, maar mijn paardjes stonden wel de hele dag in/ op (redelijk) droog land/paddock

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:15

Ja op die andere stalling staan ze het hele jaar door op hun eigen prive wei.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:17

Ja, ik ben nu gewoon redelijk verwend met een binnenbak en goed gedraineerde buitenbak en het strand op 10 minuten stappen. Maar mijn paarden staan wel in de modder en niet op een weiland. Wil de binnenbak gerust opgeven voor hun een fijnere plek maar blijft een moeilijke keuze vooral als je al heel lang op je huidige plek staat...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:20

Je zegt het zelf al: je bent verwend met een binnenbak. Ik zou voor de gezondheid en het welzijn van de paarden kiezen en niet voor eigen luxe.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:20

Hoi, is er niet iets te vinden met een goede buitenbak en een goede paddock? De kans dat je hengst het land op mag is op veel pensionstallen niet heel groot, maar wie weet als je goed zoekt? De andere stal waar ze wel de wei op mogen, maar waar je niet in een goede paddock kan als het te nat wordt is misschien nog net wel minder prettig dan een heel natte paddock. Lastig dilemma, succes. Ik zou denk ik blijven staan en goed gaan zoeken naar stalling met een goede paddock, een goede paddock is zo onwijs fijn! En van stal wisselen is altijd heel lastig, je weet wat je hebt en je weet niet waar je naartoe gaat heh :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:31

Ha meid! Ik zou de keuze niet lastig vinden: eruit met die binnenbak, dan maar iets minder luxe in ruil voor welzijn van de paardjes. Goede thermolaarzen, thermo-ondergoed, een lange regenjas en gaan met die banaan! En op dagen dat het écht niet te doen is qua weer, kun je ze altijd een dagje vrij geven. Dat nemen ze je vast niet kwalijk!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:34

stal zoeken met eventueel verharde paddocks? hebben wij ook echt ideaal. ze mogen in de bak lekker rollen en komen bij ons niks te kort.
maar even on topic. iets met verharde paddocks en eventueel een stuk land waarbij ze uit zicht staan van de merries? iets met een brede sloot er tussen? geeft nooit 100% garantie maar het is al beter als nu denk ik?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:51

Sonja89 schreef:
Ha meid! Ik zou de keuze niet lastig vinden: eruit met die binnenbak, dan maar iets minder luxe in ruil voor welzijn van de paardjes. Goede thermolaarzen, thermo-ondergoed, een lange regenjas en gaan met die banaan! En op dagen dat het écht niet te doen is qua weer, kun je ze altijd een dagje vrij geven. Dat nemen ze je vast niet kwalijk!

Ga ik in mee :j

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:23

Nouja je binnenbak opgeven is niet zomaar iets vind ik hoor, ik ben een keer verhuist naar een stal met een goede buitenbak maar miste de binnenbak heel erg! Al je spullen worden vies, het is koud en nat, echt wel even wennen! Als je niet zo fanatiek rijdt is het misschien niet zo erg maar anders zou ik er nog wel even goed over nadenken! Je paardjes kunnen toch gewoon op stal blijven en dan 1x per dag los in de bak?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:25

JessicaD88 schreef:
Je paardjes kunnen toch gewoon op stal blijven en dan 1x per dag los in de bak?

Ja, daar worden ze ook echt héél gelukkig van... >;)
Ik denk dat het welzijn van je dieren iets belangrijker is dan dat jij koud en nat wordt? Daar kun je je op kleden.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:28

Nou niet alleen jijzelf wordt koud en nat maar het paard ook en mijn ervaring leert dat je toch net wat minder zin hebt om te rijden als het regent. En niet ieder paard wordt gelukkig van in de regen buiten staan hoor. Die paar natte weken kunnen ze best even op stal blijven.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:30

Paar natte weken?
Woon jij wel in Nederland? :D

Ik heb op 1 stallingsplaats na altijd gestald gestaan zonder binnenbak.
En ik reed altijd wedstrijden.
En het valt echt mee hoe vaak dat het regent net als je wilt rijden. Vaak zijn het buien en kan je toch wel net ervoor of erna rijden.
Je moet dan wel een fatsoenlijke buitenbak hebben, dat wel. Anders is die van half oktober tot mei nat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:32

Ja, want een paard kan rustig een paar weken zonder voldoende beweging, sociale omgang met andere paarden, metaal en lichamelijk, zolang jij maar lekker droog kan hobbelen! -O-

Natuurlijk wordt een paard nat, en dat is gewoon heel natuurlijk, gaat prima hoor! En dat iemand minder zin heeft om te rijden omdat het regent... nou ja, geen reden om mijn paard dan paardonwaardig te gaan houden, dat het beest maar in moet leveren op zijn welzijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:36

Ja joh little_king, het is gewoon goed te doen hoor, heb je helemaal gelijk in. Even wennen, en af en toe even wachten tot de bui overgedreven is. Tienduizenden ruiters (als het niet er niet meer zijn) hebben alleen een buitenbak tot hun beschikking in jullie holland, ook een héleboel wedstrijdruiters die regelmatig willen trainen. Er is gewoon goede kleding voor verschillende weersomstandigheden te koop, waardoor je droog en warm blijft. Ik ben zelf ook van rijhal naar buitenbak en bos gegaan. Goede kleding aangeschaft, gaat prima. Ik vind het inmiddels prettiger om buiten te rijden dan in een hal. Ik rij ook gewoon als het regent. Gewoon je zeikmodus even uitzetten. Verwende kinderen allemaal hier :D