Paard heeft haat aan buiten staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Paard heeft haat aan buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:20

Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe merrie. Toen ze op de wei werd gezet bleef ze maar rennen totdat ze naar binnen mocht. Nu mag ze niet meer op de wei van de staleigenaar omdat het gras anders kapot gaat.
We hebben toen een tijdje geprobeerd om haar 2 uur in de zandpaddock te doen en dit vindt ze ook verschrikkelijk. Ze rent de hele tijd heen en weer bij de opening totdat ze naar binnen mag. Soms kwam ze er gewoon klets nat uit van het zweet en kon je haar weer een tijdje uitstappen totdat ze op adem kwam.

We hebben alles geprobeerd:
-Wei
-Paddock
-Met eten
-Met vriendjes
-Alleen

Ze houdt het hooguit 10 minuten vol en dan heeft ze alles wel gezien.

Hoe kan ik dit oplossen? Ze gaat nu i.p.v naar buiten in de stapmolen met vriendjes. Dit vind ze echt geweldig. Ze loopt vrolijk en houdt van de tijd met haar vriendinnen.
Dus opzich is het niet erg, je hebt soms paarden die het buiten haten. Maar wat ik zielig vind is dat ze 1 uur per dag in de molen gaat, 2-3 uur komt ze uit de stal om te rijden. De rest van de tijd staat ze op stal en dat vind ik sneu.

Wie kan mij helpen?

Luca03

Re: Paard heeft haat aan buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:22

Gewoon doen wat je merrie leuk vindt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:22

Weet je hoe ze gehuisvest was voor je haar kocht? Stond ze toen alleen maar binnen?
Wanneer je merrie buiten staat, staan er dan ook andere paarden buiten?
Probeer het buiten leuk te maken door bijvoorbeeld je krachtvoer eens buiten te geven in plaats van in de stal.. Zorg ook voor voldoende ruwvoer wanneer ze buiten staat.

Ben benieuwd naar tips van anderen, kan me voorstellen op dagen als vandaag dat een paard het niet prettig vind om verplicht buiten te moeten staan maar áltijd kan ik me niet indenken :=

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:24

Je kan proberen (ik weet alleen niet of het mogelijk is) een paddock aan haar stal te maken. Dan kan ze eventueel toch naar buiten en krijgt ze haar beweging als ze dit zou willen. Wil ze het niet kan ze lekker binnen gaan staan

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:24

Staat ze alleen buiten? Is er buiten eten?

Als mijn pony mocht kiezen tussen buiten alleen staan zonder eten en binnen met eten, is de keuze ook snel gemaakt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:28

Zoals ik in mijn OP heb geschreven: ze heeft met alle weides en paddocks bezet met paarden buiten gestaan. Ook toen hebben we veel kuil erbij gedaan. Dit eet ze voor 5 minuten en dan is het tijd om eruit te gaan volgens haar.

Ik heb niet de mogelijkheid om eem paddock aan haar stal te maken. Ze staat op een pensionstal waar de accomodatie is zoals het is. Ik kan zelf niks gaan verbouwen o.i.d.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:29

Misschien is er bij de vorige eigenaar iets gebeurd waardoor ze buiten/ of in de paddock in paniek raakt. Op de een of andere manier zou je toch moeten uitzoeken(ik weet dat je daar mee bezig bent ) hoe en waarom ze dit doet. Paarden staan toch graag buiten.Het lijkt wel of ze in paniek is. Veel sterkte, want leuk is het niet :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:32

Je schrijft dat je je paardje pas sinds enkele maanden hebt. Sommige paarden doen er een jaar of langer om ergens te wennen. Kan best zijn dat volgend jaar ze niet naar binnen te krijgen is.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:32

langzaam aan steeds meer laten wennen aan buiten staan? elke dag 10 min. en dan opbouwen

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:33

Er is niks gebeurd bij de vorige eigenaar zover ik weet. Daar ging ze ook elke dag de paddock in. Ze is door hun gefokt en dus gewend om buiten te zijn. Ik heb haar van Stal van Silfhout gekocht. Die mensen zijn echt super met de paarden. Volgens mijn baas die daar altijd lest is er nooit iets gebeurd.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:37

Die van mij wil ook niet hoor. Alleen bij droog mooi weer gaat hij naar buiten. Hij ligt en staat meestal in de schuilstal en kan dus gewoon naar buiten. Het went ook niet want hij staat er al een jaar.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:39

Mijn eerste gedachte wat ook "vriendjes/eten"...

Zelf ben ik eigenlijk ook voor "paard zo veel mogelijk buiten", maar ik heb ook zo'n muts die denkt dat als het regent, dat ie smelt.... Dus dan gaat het met een dekentje op nog redelijk... Maar anders is het ook zo'n muts... Maar aan de andere kant, zet ik hem veel op stal, dan wordt ie weer chago... Dus we kijken gewoon naar wat hij wil :) Dat maakt hem het meest happy en ons ook ;)

Je kan proberen het misschien op te bouwen? Maar het blijft lastig...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:41

Hier gaat het toch niet om het weer?

Het kan best lang duren voor een paard z'n draai heeft gevonden.
Het is niet leuk dat ze veel op stal staat, maar schijnbaar is dat wel de beste oplossing voor nu, je kan het allemaal gaan aanwennen en dan zal het vanzelf beter gaan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:42

Je zal het wel niet weten, maar kan je er achter komen waarom ze liever binnen staat dan buiten?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:44

Nee ik zou niet weten hoe. Ik heb het gevraagd maar ze is in negeerstatus als het over buiten gaat XD.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:47

Als het paard liever niet op de weide staat, dan is dat toch OK? Waarom het dier plagen met op de wei moeten?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:50

oude paardje van mn zus had dit ook, ook in kleine groeps verband en groot groepsverband.. Sommige vinden er niets aan denk ik ...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:42

Gezien het feit dat ze bij haar vorige stal wel gewoon buiten stond, lijkt het me niet dat ze het buitenzijn niets vind. Zal eerder komen door andere omgeving. Sommige paarden hebben veel tijd nodig om ergens te wennen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:49

Kijk naar je paard! Niet alle paarden houden van buiten staan.
Doe maar gewoon wat je paardje het leukst vindt!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:57

Ceriadwen schreef:
Als het paard liever niet op de weide staat, dan is dat toch OK? Waarom het dier plagen met op de wei moeten?

Nee kom op we laten hem lekker 21 uur per dag stil staan, zal zijn gewrichten en spieren zeker goed doen :j

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:02

Deed ze dit bij haar vorige eigenaar ook?

Ik weet dat mijn merrie op stal waar ze in/ uit worden gezet op verschillende tijdstippen ook graag naar binnen wilt. Dan staat ze zodra ze iemand ziet te hinniken en loopt langs draad af. Als ze 24/7 buiten staat vind ze het echter prima en wil ze niet eens altijd eruit. Ik vermoed dat het bij haar ook te maken heeft met eten en bang zijn alleen te blijven, alleen op stal is ze namelijk ook erg onrustig, hoe is dat met jouw paard?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:03

xSlvna schreef:
Ceriadwen schreef:

Nee kom op we laten hem lekker 21 uur per dag stil staan, zal zijn gewrichten en spieren zeker goed doen :j

Tuurlijk, in de wei staat hij ook 21 uur p/d stil hoor ;).
Hij komt toch in de molen en rijden? Als het paard daar happy mee is, is dat toch OK? Niet elk paard leeft graag buiten hoor ;).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:14

Dan vraag ik mij af wat jij voor paard hebt, maar mijne (geen enkel paard hier) staat echt stil op de weide...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:19

xSlvna schreef:
Dan vraag ik mij af wat jij voor paard hebt, maar mijne (geen enkel paard hier) staat echt stil op de weide...

Mijn paard wel, die doet z'n kop aan de grond en vreet :') .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:24

Als het goed is, is die dan constant bezig met het gewicht van achter naar voren te plaatsen en dan twee benen te verplaatsen, weer gewicht van achter naar voren en weer stappen. In een box belasten paarden vaak constant exact het zelfde stukje van ieder gewricht (hoeven niet te verplaatsen voor het eten), en met die 300 tot 500 kilo wat daar op leunt... (ja ja gedeeld door 3 en dus 100 tot 200 per been)