welke bodembedekking moet ik kiezen in mijn stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

welke bodembedekking moet ik kiezen in mijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:15

Hallo, ik.heb een containerstal met een stal van 3, 5x2, 5 en een van 2, 5x2, 5 daaron staak een fries en een shet, nu was mijn vraag wat ik het beste op de bodem kan doen
Ik wou graag van verschillende producten weten

-hoeveel ik omgeveer per week nodig ben houten bod goed droog te houden
-wat het kost
-hoeveel vocht het opneemt
-hoeveel mest erover blijft/hoe snel het afbreekt

Ik heb er nu vlas van de welkoop in koste 6 euro per zak, er ligt nu 2, 5 zak in en vind hem nog vrij kaal dus denk dat.ik al gauw een stuk of 5/6 zakken nodig ben per week en sit vind ik toxh wel vrij veel als je bedenkt dat ik dan alleen voor de bodembedekking al ongeveer 130 euro kwijt ben per maand terwijl me paard op een pensionstal 150 kost hier in de buurt....

tjarda_auke1

Re: welke bodembedekking moet ik kiezen in mijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 19:05

Iemand een idee?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:07

Suggesties iemand? Ik zat.zelf aan strokorrels te denken maar heb hier geen ervaring mee.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:22

Niemand?

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:27

Mijn haf staat ook op vlas eerste x 3 pakken erin elke dag drollen scheppen en doe 1x per week boven laag afschrapen en natte plek weghalen, neemt het beste vocht op. Stro goedkoper maar snel vies en nat met kleine pakjes heb je al gauw 2, 5 pak per week nodig, zaagsel neemt vocht op maar wat nat is droogt slecht en das met vlas niet alsdat nat is droogt redelijk snel op.. ben echt fan van vlas.

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:28

Gewoon stro..
Elke dag de drollen eruit halen, eens in de zoveel tijd uitmesten, en t is makkelijk bij te houden.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:32

vlas hoef je niet elke week leeg te scheppen, dat kan je, zeker nu we naar de winter gaan, oppotten.
1 keer vullen met een baal of 5/6 en dan elke dag de poep eruit scheppen en 1 keer per week de plas eruit en een baaltje erbij. Dat is hoe ik het deed en voor de meeste ( hele vieze paarden daargelaten) werkt dit prima.
Wat ik zelf dan altijd deed is eens in de 4/5 maanden de hele stal leeghalen en opnieuw beginnen.

Met de rest kan ik je helaas niet echt helpen.
succes

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:03

Ik denk dat ik zowieso iets neem wat gewoon in garage kan staan want als ik het in de.schuur aan huis bewaar kost het me 1000 euro per jaar aan brandverzekering meer (duitse regels)

Ok dat is in elk geval mooi dat hij niet elke week helemaal leeg joeft, vond het anders erg duur worden, woed het dan niet te nat nikkieee? En wat ben jij ongeveer per week kwijt?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:05

Ik denk dat ik zowieso iets neem wat gewoon in garage kan staan want als ik het in de.schuur aan huis bewaar kost het me 1000 euro per jaar aan brandverzekering meer (duitse regels)

Ok dat is in elk geval mooi dat hij niet elke week helemaal leeg joeft, vond het anders erg duur worden, woed het dan niet te nat nikkieee? En wat ben jij ongeveer per week kwijt?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:05

Heb je je vlas van een bepaald merk Michelle?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:12

Houtkorrels, je begint met ong. 80 liter(zijn 4 zakken) en vervolgens een zakje per week erbij. Blijft zelfs bij mijn viezerik erg schoon. Is iedere dag de mestballen eruit halen en weer recht leggen. Natte en droge mengen dan blijft het echt schoon. Ik haalde 1x per week een halve kruiwagen met nattigheid eruit. Ik had wel een soort zeeg die trilde waardoor echt alleen het natte mee kwam en het droge weer terug in stal viel.

Het is ook relatief goedkoper dan andere stalstrooisels. Het enige is dat ze dan weer meer ruwvoer nodig hebben ten opzichte van stro. Maar dat heb jij sowieso al, aangezien ze nu ook op
Vlas staan.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:16

Vlas vind ik makkelijk in onderhoud. Ik gebruik echter niet het systeem van 6 pakken erin gooien en elke dag drollen eruit en 1x pw de pis
Ik gooi er vaak 1 pak in wanneer ik de stal compleet uitmest. Dan elke 2 dagen drollen en pis en dan weer de boel opschudden en evt. aanvullen. Mijn paard is een varken dus vind het fijner als ik vaker schoon vlas erin moet doen, uiteindelijk ben ik net zo veel uit maargoed stal blijft er schoner om.

Als je vlas in grotere hoeveelheden besteld is het goedkoper. Ik betaal op een pallet 4 euro per pakje (20 l)
Wel goed de hoefverzorging bijhouden als je paard langdurig op vlas staat, mijn paard krijgt er soms geirriteerde hoeven van.. maar als ik het bijhoud is er niks aant handje

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:19

tjarda_auke1 schreef:
Heb je je vlas van een bepaald merk Michelle?

Mijne staat op stro. :)
Dat halen ze gewoon bij een boer, meestal buitenland (goedkoper), in hele grote balen.
In elke stal gaan 3 plakken, en worden twee keer per week uitgemest.
Ze zou eigenlijk ook met minder plakken kunnen leven hoor. := En 1x per week is al voldoende.
Maar ik sta volpension.

Dit is de dag voordat ie uitgemest word:
Afbeelding
Eigenlijk zonde om al dat schone stro eruit te halen. :')

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:21

Waar bestel jij de vlas op pallet gerrit? Want ik betaal nu ongeveer 6 euro voor een pakje waar ik de stal echt niet mee vol krijg...heb er ongeveer 3.nu inzitten en dat is nog redelijk dun...vond de.pakjes ook kleiner als dat.ik ze.vroeger op pemsionstal had...

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:23

Stro.vind.ik lastig met bewaren vanwege de verzekering...als het veroakt.is zoals vlas, hennep, strokorrels enzo dan mag het wel weer...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:24

Ik ben een liefhebber van stro. Het paard heeft wat te knabbelen. Al dat superabsorberende spul kan een paard beter niet eten. Krijgt ie darmproblemen van. Maar dat is mijn ervaring.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:25

Had me paard eerst oo pension op stro op een manege daar had ze steeds kolliek...daarna bij mensen op vlas gestaan alleen die pakken waren idd groot zat om een stal mee vol te krijgen toen weer op stro wasr ik zelf elke dag het vieze.eruit haalde en 1x per week leeg.

Leuk paardje trouwens Michelle! Ik heb zelf ook een fries

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:29

tjarda_auke1 schreef:
Waar bestel jij de vlas op pallet gerrit? Want ik betaal nu ongeveer 6 euro voor een pakje waar ik de stal echt niet mee vol krijg...heb er ongeveer 3.nu inzitten en dat is nog redelijk dun...vond de.pakjes ook kleiner als dat.ik ze.vroeger op pemsionstal had...

Ik haal het vaak bij de groot diervoerders, hier in de buurt. (Dichtbij zwolle) Ook haal ik hier me brokken vandaan, echt onwijs goedkoop daar. En het mooiste is ze verkopen alles gewoon per stuk, ze halen het gewoon van de pallet voor je.
Hun brengen ook in de omstreken
Zo kost een baal daar al ps 5.30 bestel je meer dan 42 stuks (een pallet dus) 12% staffelkorting
Aardige mensen, valt ook wel mee te onderhandelen :D

Meestal zijn de groothandels wel goedkoper.... ook op Marktplaats heb je regelmatig mensen die hun baaltjes te koop zetten of handelen erin.
http://www.degrootdiervoeders.nl/index.php/webshop

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:30

tjarda_auke1 schreef:
Had me paard eerst oo pension op stro op een manege daar had ze steeds kolliek...daarna bij mensen op vlas gestaan alleen die pakken waren idd groot zat om een stal mee vol te krijgen toen weer op stro wasr ik zelf elke dag het vieze.eruit haalde en 1x per week leeg.

Leuk paardje trouwens Michelle! Ik heb zelf ook een fries

Als je last heb van koliek is stro juist beter.
Als ze van vlas oid gaan eten is het slechter. Je moet je paard dan alleen wat viezer laten staan, en niet in zo'n dik bed. :) Nooit helemaal uitmesten, maar altijd mengen.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:37

Stro eet ze halve stal.leeg zelfs mrt azijn erop, vlas lust ze niet en ze krijgt veel ruwvoer en zolang het weer het.toelaat staat ze overdag buiten

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:24

Ik ben ook aan het zoeken geweest, wat voor mij het voordeligste en het voordeligste werkt. Ik kom uit op strokorrels.

Stro, heeft veel opslag nodig, geeft een grote mesthoop en in de vloer trekt toch nog veel vocht in.
Vlas, wordt strek afgeraden door mijn hoefsmid, i.v.m de harde stukjes en mijn paarden eten ervan, ondanks onbeperkt hooi.
Houtkrullen niet geprobeerd, maar is per pak een heel stuk duurder, en hout verzuurd de grond.
Houtkorrels en strokorrels vind ik geen verschil, alleen houtkorrels verzuurd de grond.
Strokorrels, weinig opslag, vloer van de stal blijft droog. het onderhoud is gemakkelijk (niet arbeidsintensief) het verteerd snel doordat het kort is

De mest doe ik in het voorjaar over de weide.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:30

Als begint met een lege schone stal moet je minstens per box 4 pakken vlas gebruiken. Anders krijg je niet een mooie laag waar je een vaste bodem kunt krijgen. Als je daar mee begint hoef je maar eens per week een nieuw pak er bij te doen naar gelang wat je er aan nat spul (als het rood is gekleurd neemt het niet meer op) uit haalt. Dan de laag die overblijft naar onderen en een nieuw pak erbij.
Begin je met een te dunne laag krijg je geen droge bovenlaag en zal je stal blijven soppen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:21

Hier ook op vlas. Ik stond eerst op een stal met vp en nu moet ik zelf mesten. Ik ben ook begonnen met 3 a 4 balen vlas. Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 x per week de natte plek. Ik doe het als hierboven al is omschreven. De droge laag schuif ik aan de kant en dan haal ik de natte plek (inderdaad het rode) eruit. Vervolgens trek ik alles weer gelijk en gaat er een nieuwe baal bij. Ik red het makkelijk met 1 baal in de week. Op onze stal is een baal 4 euro.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:04

Ok probeer eerst.nog evrn de blas en misschien dat ik dat zo laat maar strokorrels spraken me ook wel aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:26

Het duurt vaak wel even hoor voordat je aan vlas bent gewend, zeker als je eerst stro hebt gehad. Ik heb wel een jaar nodig gehad voordat ik er echt handig mee was en mijn draai er mee gevonden had hoe de stal het beste er mee bleef.