HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 22:16

Tsja, laat ik het over de details maar niet hebben, maar ik heb zojuist te horen gekregen dat onze (afsluitbare) schuilstal per 27 oktober gesloopt zal worden. Er wordt dan begonnen met de bouw van een nieuwe stal, die naar verwachting dan eind november klaar zal zijn.
Erg 'leuk' vooral dat het nu juist nét in dit (natte, gure) seizoen gaat gebeuren -:(-
Maargoed, daar kan ik helaas niets meer aan veranderen.

Ik heb 2 shetten en een Welsh A. De welsh wordt intensief voor de wagen getraind maar is (en wordt) niet geschoren. Heeft het wel heel snel écht heel koud bij aanhoudende regen, dus loopt dit seizoen vaak met een ongevoerde regendeken. Helaas werkt dit niet altijd heel goed. Voor 'nood' heb ik nog een 200 grams regendeken, maar ook daar krijgt ze het nog wel eens echt koud onder, zonder stal. Hier op de wei is nergens verder een mogelijkheid om uit de wind te staan en/of om te schuilen; geen bomen/struiken.
Voor de shetten heb ik géén regendekens. Die kunnen een pak meer hebben aan regen/wind/kou dan de Welsh, maar ook die pluk ik nog wel eens écht shakend van de kou uit de wei, als het echt heel lang door blijft regenen.

Ik ben dus op zoek naar een snelle, makkelijke en vooral goedkope(!) oplossing om een tijdelijke schuilstal te bouwen, voor de duur van ong. 1 mnd..

Wij dachten zelf om enkele palen (stuk of 4) in de grond te slaan en daar een golfplaat over te maken, of een zeil spannen (dat was 't idee van mijn vader, dat zeil, maar vraag me af of dat houdt en of ze er uberhaupt wel in durven te gaan staan dan).
En dan liefst nog een goedkope oplossing om een paar zijwanden te maken. Van de sloop van de oude, bestaande stal kunnen we misschien wat houten planken gebruiken.

Brand alsjeblieft los! Het mag echt simpel zijn, als het maar voldoet en goedkoop is. Hopelijk (anders wordt ik écht woest) duurt het echt maar een maandje, en kan ik dan genieten van een splinternieuwe stal.

Anoniem

Re: HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:19

Tijdelijk een partytent opzetten als schuilmogelijkheid, en die heeeeel goed verankeren?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:20

Een container? Of wat (vaak gratis) stoeptegels en als wanden pallets van 1.5 of 2 meter. Latten ertussen en zeil er goed op spannen :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:21

Kan je niet ergens een container vandaan halen ?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:21

Een maandje een container te huren?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:22

Strobalen met een zeil er over?

kleinvosje

Het is wel nat de komende tijd, maar nog niet koud. Met een regendeken en eventueel de gevoerde deken eronder kom je een heel end. Anders zou je eventueel een containerstal kunnen huren oid?

guccio

Een trailer?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:29

Ik zou voor een maandje niksgaan bouwen/maken. Dekentjes op als je die hebt en heel veel hooi bijvoeren om het kacheltje brandend te houden tot de stal klaar is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:31

Is het geen optie meer of anders te voeren? dus je voer meer 'slow' te geven zodat ze er langer meer doen, of je avondronde naar later te schuiven?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:32

Misschien een tijdelijk stalletje maken van windbreekgaas en idd zeil of golfplaten dak. De wind is toch meestal hetgeen ze het koud van krijgen, dus als je een beetje kan tegenhouden ben je al een heel stuk geholpen denk ik.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:33

Kun je niet via een boer in de buurt tijdelijk een grotere of meerdere kleine kalverbungalows lenen of huren? Die dingen zijn gemaakt om met een voorlader te verplaatsen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:35

Een paar palen in de grond en daar pallets (eventueel volgestopt met stro) tegenaan om de wind tegen te houden? Eventueel kun je dan nog kijken of je een dak maakt van een golfplaat oid.
Kijk even op marktplaats of er goedkoop/gratis iets bruikbaars af te halen is in jouw omgeving.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:37

Kijk op marktplaats, staan wel es gratis of goedkope schuurtjes, tuinhuisjes of carports op...
Zo zijn wij ook aan een top noodstalletje gekomen die nu als opbergruimte wordt gebruikt

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:49

Ik zou een paar schuttingdelen in de wei zetten. die breken de wind zeg maar. Als je een kruis in het midden van je wei zet, is er altijd een kant waar ze uit de wind kunnen staan. Misschien kan je daar dan nog een dakje opmaken. Schuttingdelen hoeven helemaal niet zo duur te zijn (je hoeft niet de allerbeste kwaliteit te hebben voor een maandje) en ze zijn erop gemaakt om de wind tegen te houden maar niet makkelijk om te waaien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 22:52

Ik reageer straks even uitgebreider, maar wat een reacties al, heel erg bedankt!

- strobalen heb ik niet, dus kan ik ook niet gebruiken. En anders vind ik het zonde v/h stro.
- containerstal huren leek mij een geweldig idee, alleen volgens mij kost dat nog best wat
- kalveriglo's idem dito; dat huren van zo'n bedrijf kost ook een hoop, kan hier wel een bevriende boer in de buurt bellen of hij nog wat heeft eventueel....
kleinvosje schreef:
Het is wel nat de komende tijd, maar nog niet koud. Met een regendeken en eventueel de gevoerde deken eronder kom je een heel end. Anders zou je eventueel een containerstal kunnen huren oid?

Dan hebben de shetten écht helemaal niets....... en geloof me, ook die krijgen het op een gegeven moment echt wel koud.
Het is nu nog niet koud nee, maar juist vanwege die nattigheid dit seizoen, daar gaat het me om. alle 3 de pony's liggen met -15 's nachts gewoon lekker in de sneeuw, maar met langdurige regen en veel wind willen ze toch echt wel graag de stal in kunnen.
Gevoerde deken onder de regendeken bij de welsh gaat niet; beide dekens passen goed, maar over elkaar heen gaat niet passen ben ik bang.

Pallets kan ik niet zomaar meer aankomen. Heb er hier 10 liggen, na jaren overal bedelen (euro pallets willen ze nl. nooit weg doen) heb ik die, maar die zijn bedoeld voor mijn grote hooibalen, en die balen liggen er al op (en kunnen er niet zo weer ff af).

Party tent durf ik écht niet aan; dan moet je wel een hele goede, stevige hebben en dan nog is het niet ideaal.

Trailer; ik heb zelf niet echt een trailer. Ja, een kleinvee trailertje; past de welsh niet in (te laag), en wel met wat proppen 2 shetten, maar dan kunnen ze de kont niet keren. Als schuilmogelijkheid ben ik bang dat de welsh er in gaat, er een shet aan komt die de welsh gaat weg jaren (die staat nl. helemaal onderaan in rang en wordt al vaak de schuilstal uit gejaagd door de kleintjes) en dat er dan klappen gaan vallen.
Wél ga ik mijn kleine trailertje gebruiken voor de 20 kleine baaltjes hooi. Want die liggen nu op zolder........ die gesloopt gaat worden.

Veel hooi bij voeren............. liever nu nog niet. De shetten staan bovendien op zéer streng dieeet. Hooi wordt al in hele fijnmazige hooitnetten gevoerd, maar de shetten vreten zich er alsnog heel snel vol van en hebben het net zo leeg.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:54

En de hooibalen in het land zetten?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:55

voor je shetten een kalver iglo kopen 2e hand daarna weer verkopen of indd schutting neer zetten in een kruis stevig en scheelt heel veel wind voor de beesjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:58

Of een paar flinke palen de grond in en windgaas er tegenaan, zodat ze in ieder geval beschut uit de wind kunnen staan?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:59

sorry, maar het is nu nog 18 graden overdag, en een graadje of 7 in de nacht.. vind het nu echt nog niet zo guur en koud weer dat je shetjes er niet tegen zouden kunnen... ik verwacht dat de kou pas inzet nadat je nieuwe stal al klaar is.. ik zou voor die paar weken geen stalletje meer gaan zetten..

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:59

ehm ik deed zal maar zeggen heel stom dit intypen:
http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/
Misschien vind je hier iets op? Ik heb t niet verder doorgekeken.
Maar zit wel even stevig mee te denken.

** zie met een beetje bekijken dat t niet ideale site is.. Volgens mij. Maar ik zal nog even doorzoeken en denken.

of zoiets, moet je m alleen voor de wind even logisch maken.
[ITP] Shettenproof schuilstal

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:07

Die shettenproof schuilstal van Merry98 vind ik wel een hele goeie!

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:13

Ik weet niet hoe klein je shetten zijn, maar een kuubskist op de kant leggen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:15

containerstal moet je zoeken op mp, daar staan ze te koop en te huur, ca 30 euro pw.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:19

speurneusc schreef:
containerstal moet je zoeken op mp, daar staan ze te koop en te huur, ca 30 euro pw.

Tot je er de vervoerkosten bijrekent want die dingen passen niet in een kofferbak. Ik denk dat je met palen en windbreekzeil en een goed regendeken wel wat kan, als het al nodig zal zijn voor die korte tijd.