Tips tegen mussen in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Tips tegen mussen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:27

Wij hebben helaas echt een mussenplaag op stal, heel irritant, omdat ze de schuim isolatie laag kapotpikken, en ook de drollen helemaal uit elkaar trekken, zodat het veel lastiger is om netjes uit te mesten, dit kost me gewoon extra strokorrel.
daarnaast natuurlijk ook poep op het schilderwerk, kortom, en er niet blij mee.
Soms kom ik de stal in en zitten er wel 12 stuks.

ik denk dat ik mijn rijpaard maar van de zwarte havermix afhaal, dat zal misschien schelen in de poeptrekkerij, maar liever heb ik een definitievere oplossing.

wie heeft er ervaringen of tips?

Kriel

Re: Tips tegen mussen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:33

Een kat uit het asiel halen...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:38

Ik vind mussen echt geweldig om op stal te hebben. Maar kan me voorstellen dat je de poepoverlast zat bent. Ik denk dat een kat inderdaad een goede oplossing is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:39

De mus is een beschermde diersoort, dus succes.

Persoonlijk vind ik (veel) mussen heerlijk... Gezellig. Maar ik kan me jouw probleem voorstellen. Ik denk dat stoppen met zwarte havermix een begin kan zijn, maar inderdaad, een goede kat uit het asiel wil ook helpen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:40

De meest diervriendelijke oplossing is inderdaad een kat.

wij hebben mussen en zwaluwen op stal en dat zorgt voor minder overlast van vliegen en muggen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:42

Ook hier mussen in de stal en ik vind het ook geweldig. En nou ja, die poep, dat hebben we al lang geaccepteerd. Dat hebben we ook van het zwaluwnestje. Daarbij zijn ze ook nog heel handig op stal, door het gefladder heb je minder spinnenrag en ze eten ook nog veel muggen enz.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:43

is voor de kat geen dierviendelijke oplossing, we wonen te dicht op een weg.

zwaluwen vangen idd vliegen, maar de mussen echt niet volgens mij

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:44

het vervelendste is dat ze die isolatieschuim helemaal versnipperen, spul licht echt overal, lijkt me ook niet gezond voor de paarden.

vorig jaar totaal geen last, maar het lijkt echt of ze het hebben ontdekt nu.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:32

Stoppen met haver is echt een idee hoor. Ik heb 3 paarden. 1 ervan krijgt havermix en dat zijn precies de hopen die uit elkaar getrokken worden. Alleen mijn paarden staan niet op stal dus ik heb er in stal geen last van.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:36

FF hebben je paarden die haver wel nodig? Misschien overschakelen op Gerst. Al weet ik niet of dat je mussen probleem op lost. Moet zeggen dat wij vroeger ook veel mussen hadden maar tegenwoordig zie ik er maar heel weinig en zeker niet in mijn stal. In het kippenhok waren ze wel een plaag vroeger. Nu zie je maar af en toe eentje in de zomer.

Welke isolatiesoort heb je?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 14:44

is ordinair piepschuim dat tegen de dakplaten is aangemaakt (zat er al toen we het kochten).

Mijn merrie mag wel wat scherpte hebben, vandaag de haver.

maar kan wel eens testen hoe het zonder gaat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:05

Wat misschien ook kan helpen tegen de mussen is vliegengaas voor je ramen en deuren hangen. Geen vliegen binnen maar ook geen mussen meer. Weet alleen niet of dat makkelijk te plaatsen zodat je paarden er verder geen hinder van ondervinden of het kunnen stukmaken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:07

ze komen onder de dakplaten naar binnen volgens mij, dat werkt helaas niet. en heb idd altijd wel een bovenluik open,

maar ze zitten er vooral als de paarden er niet zijn.

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:14

Het geluid van een uil of een havik van het internet halen en die afspelen op de radio in de stal? Die eten toch mussen daar zijn ze volgens mij wel bang voor en is diervriendelijk. Klinkt een beetje raar maar daar heb ik wel eens van gehoord.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:19

dat is een goeie, ga ik zeker proberen.

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:21

Laat je het dan even weten of dat gewerkt heeft? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:24

fokfanaat schreef:
ze komen onder de dakplaten naar binnen volgens mij, dat werkt helaas niet. en heb idd altijd wel een bovenluik open,

maar ze zitten er vooral als de paarden er niet zijn.

Ai en die kan je moeilijk overal dicht stoppen met iets anders is er geen ventilatie meer in je stal.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:04

Bij ons zijn het geen mussen maar een ander merk vogel. Klein en zwart. Rotbeesten.

We zijn begonnen om elke dag heel vroeg 's morgens meteen alle drollen uit de stal te halen. Zo rond 6 uur. Daarna eten de paarden en ze gaan naar buiten. Toch hoefde er maar een heel klein beetje te blijven liggen en dan hadden ze het al uit mekaar gepikt.
Volgende stap was de deuren meteen dicht nadat de paarden naar buiten gingen, wat dus zo rond 7 uur is. Dat ging een tijdje goed totdat ze ontdekten dat ze via de nok van het dak ook naar binnen konden.

Nu hebben we de nok dichtgemaakt met kippengaas. Er kan dus wel frisse lucht door. Onze paarden lopen van 7 's morgens tot 11 uur ofzo buiten. Zodra ze buiten zijn gaan alle deuren dicht. Als het donker wordt gaan de deuren open want dan zijn er geen vogels meer. En er kan frisse lucht in de stal.
We halen elke dag al het mest eruit. Nu hebben we geen last meer van vogels.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:43

12 stuks..................ik denk dat waar mijn paard staat er wel bijna 100 leven op het stro

sta in een kas met de strobalen voor de boxen
alles schijten ze onder, ze zitten op de schotten tussen de stallen op de rand voerbak en waterbak, moet steeds poep eruit halen
al het houtwerk schijten ze onder ze maken een bende van het stro omdat ze steeds op de/aan de balen zitten/hangen

wel gezellig is het gekwetter :j

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:22

klarinebult schreef:
Het geluid van een uil of een havik van het internet halen en die afspelen op de radio in de stal? Die eten toch mussen daar zijn ze volgens mij wel bang voor en is diervriendelijk. Klinkt een beetje raar maar daar heb ik wel eens van gehoord.

Dit werkt maar heel kort. Net als vliegers die op Havikken of valken lijken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:15

Dat piepschuim is op de een of andere manier heel verleidelijk voor ze ja, en waarom? Geen idee, onze kippen zijn er ook woest op. Wij hadden een oud stuk liggen en dat hebben ze ook helemaal kapot gepikt.

Wij hebben altijd wel veel vetbollen en zo hangen en ik strooi 2x per dag 2 handjes kippenvoer voor ze (het zijn toch een beetje mijn vriendjes :D ) , ik weet niet of dat scheelt maar ondanks dat er bij ons een hele groep zit komen ze in ieder geval niet aan de mest.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:21

wat dacht je van namaakkatten (beelden) grootte en kleine om op de balken te zetten.
ook wel eens aan een stenen uil gedacht?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:22

Marian_lara schreef:
wat dacht je van namaakkatten (beelden) grootte en kleine om op de balken te zetten.
ook wel eens aan een stenen uil gedacht?

en tuinkabouters.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:39

tuinkabouters? :?

Die stenen of houten uilen en valken en dergelijk gaan volgens mij niet helpen. Misschien voor een dagje maar zodra ze merken dat ze niet bewegen is het ook gedaan met de angst voor beelden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:20

Ik heb ook altijd veel mussen in de stal gehad. Inderdaad alles kapot maken en veel lawaai op stal.
Ben op een bepaald moment van voer veranderd (geen granen meer in het voer) en ik heb geen mussen meer in de stal. Verandering voer was niet om de mussen, maar merkte opeens dat de mussen wegbleven..Toen pas de link met voer gelegd..
Katten trokken ze zich hier niets van aan. Ze zijn snel weg bij gevaar en een kat kan (voor zover ik weet) nog steeds niet vliegen, dus zullen nepdieren ook geen succes zijn.