Juiste bodembedekking; stro etend, viespeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Juiste bodembedekking; stro etend, viespeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:16

Hallo,

Ik ben op zoek naar dé juiste bodembedekking/afleiding.
Paardlief eet ontzettend veel stro, het liefst alles zodat er nog net geen plakje overblijft over de gehele stal die 's ochtends pik zwart is terwijl elke dag de stal wordt gedaan. In zn geheel dus, om dat er geen schoon stro meer is. Dus witte benen zijn pikzwart, haar hele lijf zit onder de stront en ze ligt op beton omdat ze alles weg eet.
Als ik haar ontzettend dik in het stro zet vreet ze zich als nog helemaal vol, wat aan haar af te zien is de volgende ochtend, maar de stal lijkt dus iets schoner en ze ligt niet op beton. Ze heeft wel een opgezette buik en voelt zich duidelijk niet prettig erbij.
Azijn er over sprayen helpt deels, maar ze eet nog teveel stro.

Nu ben ik op zoek naar de juiste bodembedekking, manier van voeren, afleiding etc om en een schone stal te houden en geen paard met een opgezette buik te krijgen.

Momenteel krijgt ze een ruifje kuil als ze op stal komt. Dit wil ik gaan veranderen door een half ruifje kuil als ze op stal komt en voor de nacht een ruif. Of kan ik beter een hooinet op hangen voor de nacht?
Kan ik haar beter op zaagsel, krullen of weet ik wat zetten met een hooinet/ruif en een plak stro?
Of kan ik beter een bal tegen de verveling erbij in gooien..

Ze is dus een enorme eter en een enorme viespeuk -O-

Alvast bedankt voor het meedenken..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:18

Lijkt mij gewoon op onbeperkt hooi zetten, toch?

Edit: uit een slowfeeder net, o.i.d.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:18

hey,
hier staat er een met een slow feeder hooi net... dat zijn kleinere gaatjes en daar doet hij de hele nacht mee 's morgens zit er nog in!

succes ermee

xJennifx

Re: Juiste bodembedekking; stro etend, viespeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:21

Heb je al geprobeerd om op vlas te zetten of gehakseld stro?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:23

Onbeperkt kuil wordt m niet, want dan krijg ik straks weer het gezeur dat ze veel te dik is. Want eten kan ze :Y)

Slowfeeder ken ik helemaal niet, ik ga me er eens in verdiepen. Dan hoef ik geen onbeperkt te geven maar kan er een limiet aan zitten. Als ze maar wat te eten heeft.
@Lindsay, hoeveel hooi geef je dan ongeveer? Enorm veel of gewoon een normaal portie?

@Jennif, ze heeft tot nu toe enkel nog maar op stro gestaan. Maar ik wil ook niet dat ze koliek of iets gaat krijgen vandaar dat ik mn vraag hier neer leg (:

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:24

Ik zou haar inderdaad ook hooi gaan geven uit een slowfeeder. Ik denk dat dat ze gewoon veel te snel haar hooi op heeft.
Hoeveel hooi/ruwvoer krijgt ze op een dag, want het klinkt niet als heel erg veel ruwvoer wat ze voor de nacht krijgt. Dus zou het ook niet gewoon kunnen dat ze honger heeft (paard eet vele uren op een dag) en daardoor stro gaat eten?

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:25

Mijn paard is ook zo'n verschrikking, hij eet alles, strokorrels, vlas, stro. Wat bij hem erg goed helpt is een laagje zaagsel/houtkrullen achterin de stal waar hij plast en daaroverheen stro. Hij krijgt pas 's avonds bij het hooi voeren zijn stro, dan is hij namelijk een hele tijd bezig met zijn hooi eten en dan laat hij veel meer stro in zijn stal liggen. Hij eet er nog wel iets van, maar niet meer zo belachelijk veel als eerst.

Ik geef dat paard overigens wel wat extra olie over zijn voer, voor de doorstroming als hij toch veel stro eet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:27

Ik heb mijn paarden op gehakseld koolzaadstro staan, dit geeft geen gevaar op verstoppingen als bij bijvoorbeeld vlas als ze er van eten.
Onze ruin kan ook een enorme viespeuk zijn, hij roert alles door elkaar. Maar als ik voor de nacht even de ballen mest eruit haal scheelt dat enorm.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:31

Ze krijgt s ochtends een ruif vol kuil en bij het op stal komen. Dit ga ik sws al veranderen naar 3 porties per dag, nog 1 extra voor de nacht erbij.

Bedankt voor jullie meedenken en tips, ik ga het allemaal meenemen in mn beslissingen haah :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:00

Iemand nog een suggestie voor bodembedekking? Het voeren ga ik totaal anders doen, 3 porties per dag en via een slowfeeder geven.
Daar in ieder geval al bednakt voor :D

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:54

@carola Hij krijgt gewoon zijn normale portie net als altijd, maar omdat de gaten van dit net klein zijn kost het meer moeite waardoor hij er langer mee doet :). weet niet wat bij jullie normale porties zijn natuurlijk maar hij doet er lang mee! Je moet wel opletten dat het dan echt een net is met kleine gaten..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:04

Je kunt ook op verschillende plaatsen in de stal het hooi neerleggen. Als je bijvoorbeeld in iedere hoek hooi legt blijft je paard in beweging en heeft ze ook nog eens wat te doen.
En hou het eten zo dicht mogelijk bij de grond, dit is beter voor het afslijten van de tanden.

Zelf ben ik een fan van vlas. Zaagsel vind ik zelf niet fijn werken omdat je daar naar mijn idee een minder fijne onderlaag mee kunt opbouwen + dat het meer lijkt te stinken dan vlas. Ook wordt zaagsel heel snel rood door de urine waardoor de stal niet echt meer netjes kijkt.
Stro vind ik niks omdat ze onder andere opeten maar ook vaak de drollen er onder verstoppen, dan kun je uren doen om je stal een beetje netjes te krijgen.. en uiteindelijk is het ook duurder omdat je vrijwel iedere dag een hoop stro moet bij gooien.

Met vlas gooi je er gewoon, afhankelijk van de grootte van je stal een aantal balen in (3/4/5), iedere dag de poep er uit halen. Zelf ben ik erg secuur en sta daarom altijd met mijn handen de kleine verdwaalde drollen weg te halen maar zo blijft ze stal wel ontzettend schoon. De plas laat je liggen waardoor er een onderlaag vormt. De eerste weken gooi ik 1 a 2 balen per week bij afhankelijk van het paard (ik heb één paard die niet zo netjes is en de andere is juist wel weer heel netjes) zo blijf je iedere dag de poep er uit halen en na een bepaalde tijd (weken/maanden) haal je de bovenlaag er af en verwijder je de hele onderlaag. De oude bovenlaag leg je nu neer als onderlaag en daar gaan weer 2 a 3 nieuwe balen vlas overheen.

Het is echt heel afhankelijk van je paard hoe snel je een fijne onderlaag opbouwt. Bij mijn ene paard had ik binnen 3 dagen al een stevige onderlaag en bij mijn andere paard duurde het 3 weken voordat het een beetje vast begon te worden. Die gooit al het vlas iedere keer naar buiten toe.
Maar door vol te houden en het vlas iedere dag weer goed te verdelen heeft die ondertussen ook een mooie onderlaag in de stal.

Wel belangrijk dat je een goed geventileerde stal hebt (open bovenluik ofso) zodat ze urine lucht weg kan. Doordat je de urine laat liggen blijft die geur wel hangen en vooral in een dichte stal.
Het valt mij in ieder geval alles mee wat er blijft hangen als je een goed geventileerde stal hebt.

Vlas is op heel veel plaatsen erg duur (hier 7,50 per baal) dus heb ik er voor gekozen een pallet te kopen (48 stuks) en betaal nu 4,20 per baal en het wordt thuis gebracht. Op marktplaats kun je verschillende fourage handels vinden die flinke korting kunnen geven. Wat je over hebt kun je volgend jaar weer gebruiken :D

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:32

xmarliez schreef:
Je kunt ook op verschillende plaatsen in de stal het hooi neerleggen. Als je bijvoorbeeld in iedere hoek hooi legt blijft je paard in beweging en heeft ze ook nog eens wat te doen.
En hou het eten zo dicht mogelijk bij de grond, dit is beter voor het afslijten van de tanden.

Zelf ben ik een fan van vlas. Zaagsel vind ik zelf niet fijn werken omdat je daar naar mijn idee een minder fijne onderlaag mee kunt opbouwen + dat het meer lijkt te stinken dan vlas. Ook wordt zaagsel heel snel rood door de urine waardoor de stal niet echt meer netjes kijkt.
Stro vind ik niks omdat ze onder andere opeten maar ook vaak de drollen er onder verstoppen, dan kun je uren doen om je stal een beetje netjes te krijgen.. en uiteindelijk is het ook duurder omdat je vrijwel iedere dag een hoop stro moet bij gooien.

Met vlas gooi je er gewoon, afhankelijk van de grootte van je stal een aantal balen in (3/4/5), iedere dag de poep er uit halen. Zelf ben ik erg secuur en sta daarom altijd met mijn handen de kleine verdwaalde drollen weg te halen maar zo blijft ze stal wel ontzettend schoon. De plas laat je liggen waardoor er een onderlaag vormt. De eerste weken gooi ik 1 a 2 balen per week bij afhankelijk van het paard (ik heb één paard die niet zo netjes is en de andere is juist wel weer heel netjes) zo blijf je iedere dag de poep er uit halen en na een bepaalde tijd (weken/maanden) haal je de bovenlaag er af en verwijder je de hele onderlaag. De oude bovenlaag leg je nu neer als onderlaag en daar gaan weer 2 a 3 nieuwe balen vlas overheen.

Het is echt heel afhankelijk van je paard hoe snel je een fijne onderlaag opbouwt. Bij mijn ene paard had ik binnen 3 dagen al een stevige onderlaag en bij mijn andere paard duurde het 3 weken voordat het een beetje vast begon te worden. Die gooit al het vlas iedere keer naar buiten toe.
Maar door vol te houden en het vlas iedere dag weer goed te verdelen heeft die ondertussen ook een mooie onderlaag in de stal.

Wel belangrijk dat je een goed geventileerde stal hebt (open bovenluik ofso) zodat ze urine lucht weg kan. Doordat je de urine laat liggen blijft die geur wel hangen en vooral in een dichte stal.
Het valt mij in ieder geval alles mee wat er blijft hangen als je een goed geventileerde stal hebt.

Vlas is op heel veel plaatsen erg duur (hier 7,50 per baal) dus heb ik er voor gekozen een pallet te kopen (48 stuks) en betaal nu 4,20 per baal en het wordt thuis gebracht. Op marktplaats kun je verschillende fourage handels vinden die flinke korting kunnen geven. Wat je over hebt kun je volgend jaar weer gebruiken :D

Nadeel van vlas is weer dat als ze het eten ze er flinke koliek van kunnen krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:34

Dank jullie, ook voor je uitgebreide uitleg!

Ik heb haar momenteel op zaagsel. Kijken hoe ze hierop reageert. Normaal neemt ze altijd een hap stro als ze haar stal in loopt maar nu was het even snuffel en direct naar r kuil. Ik heb kuil in haar ruif, en op 3 verschillende plekken in de stal.
Vanavond bij biks krijgt ze weer een portie kuil verdeeld over de stal. Tot de slowfeeder er is.

Ik ben benieuwd hoe de stal er morgen uit ziet (:

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:38

Mijn paard had hetzelfde. Hij staat nu op mot en bevalt prima.
Ruwvoer vaker en in kleinere porties voeren helpt of zoals er al gezegd wordt in slowfeeders of hooinet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:41

Stalgenoot heeft haar paard op vlas ivm meerdere malen verstoppingskoliek door stro eten. Die heeft ook vrijwel continu de beschikking over kuil uit een slowfeeder.
Belangrijk is om te zorgen voor een flinke laag vlas, dan lopen ze het minder snel door elkaar en blijft het schoner.
Mijn viezerik staat op zaagsel ivm luchtwegen en ik vind dat zelf toch wat prettiger werken dan vlas en het blijft bij mij ook wat droger.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:42

ik hoop voor je dat je dé oplossing nu gevonden hebt,
mijn paard at ook te veel stro, zoveel dat ze verstoppingen kreeg, dus koliek..
Toen over gegaan op zaagsel, dat ging ze ook eten.. dat leek me helemaal niet best, daarna over op vlas.
Ook mijn paard is een viespeuk, maar met dit vlas gaat het perfect! zorg dat ik haar genoeg hooi geef zodat ze zich niet verveelt en vlas gaat eten.
Haar stal blijft netjes, ze blijft keurig op gewicht ( ze was altijd te dik... ) en heb er veeeel minder werk aan, het is wel wat duurder.
Ook schudde ik het hooi altijd uit, maar nu niet meer zo, zodat ze meer moeite moet doen met eten.

Succes!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:44

Even uit nieuwsgierigheid; hoeveel stro leg je in je stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:50

Een paard moet ook kunnen blijven eten in mijn ogen, dus dat ie z'n stro opeet is niet zo heel gek, tis een paard, die eet gewoon wat ie moet eten :Y)

Ik zou ook zeggen, meer voerbeurten en inderdaad in hooinetten o.i.d.
Heeft bij Dora wel geholpen. Die krijgt nu 3 voerbeurten per dag ('s morgens met het bix, dan rond een uurtje of 11 en dan rond een uur of 5 weer met het bix) en ik zorg zelf bij vertrek voor een goed gevuld hooinet (en dan niet een klein banketstaaf hooinet maar eentje die, als die helemaal gevuld is, 3x mij in de breedte is en ik gok een metertje in de hoogte.. Dus echt een flink hooinet). Daarmee is ze een stuk minder stro gaan eten. Ik gooi er ook geen kuil in maar hooi, het liefst zo droog mogelijk, heb me laten vertellen op stal dat het geen kwaad kan om dat een hoop binnen te krijgen. Nu hebben we ook weer winterpeen op stal dus krijgt ze daar ook nog een portie van, enige nadeel is nu dus dat ze meer gaat piesen maar omdat ze d'r stro dus niet meer opvreet is dat niet zo'n punt. Ik denk zelf ook dat met andere bodembedekking je het probleem nog niet helemaal weghaalt. Ja, ze stopt met eten, maar ze eet met een reden. En als ze dan dalijk vlas of zaagsel eet, ben je een stuk verder van huis, denk ik dan persoonlijk. Maar goed ik ben een muts daarin :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-13 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:54

Wij hebben rubber matten in de stal, zonder iets erop. Bij ons is het een inloopstal, maar ze staan er 's nachts wel in (lees: één van onze twee paarden, want de ander 'moet' van hem buiten staan, onder overkapping).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:06

Bedankt allemaal.
Ze kreeg een hele baal stro erin en elke dag 2 plakjes na het vieze eruit halen.

Onbeperkt kuil krijgen ze hier niet en hebben ze ook nooit gehad. Is ook nooit nodig geweest maar bij haar dus wel iets in die richting (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:08

Ik denk dat met het voeren van meer kuil/hooi en meer verspreid over de dag je wel een end komt ja :)
En ik ben erg blij met m'n hooinet. De een vind het niks op stal (stof wat los komt) maar ik schud het zelf ook al goed uit.. En ze blijft er lekker lang mee bezig :)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:08

Misschien kan je een beetje stro er bij geven, als het hooi dan op is kan ze daar nog op knabbelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:11

Ik heb nu een plak stro over het zaagsel verspreid dus ze kan wat knabbelen. Hooi ligt op verschillende plekken en ik ga ene mooi net halen met kleine gaten erin. Dan hoop ik dat ze zich wat normaler gaat gedragen in haar stal :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:57

Oh hier hetzelfde. 1 schuilstal is gewoon met een betonnen vloer en de ander met rubbermatten en daar gooi ik ook stro in. T wordt gedeelt met twee shets, c pony en een draver. Als het hek naar de wei dicht is en daar dus niks meer te halen valt is de volgende ochtend de stal ook leeg. Elk strotje om de hoopjes poep en ondergepiest stro wat nog een beetje geel is is dan opgegeten.

Als het weer te nat wordt en dat hek dus dicht gaat ga ik ook voorleggen met de staleigenaar (van wie de ander ponys zijn) of het goed is als ik een hooinet ophang elke avond. Heb er hele goed ervaringen mee. Een met kleine mazen waar ze dus lang me bezig zijn, het is lang stengelig kuil wat ze krijgen.
perfect dus :D

Wat je er ook ingooit, eten doen ze toch wel. Van de winter moeten ze zich snachts ook warm zien te houden en dan gaan ze al helemaaal eten. Dus een slowfeeder is wss een hele goede oplossing voor de meeste paarden.