Welke bodem rechtstreeks op beton, rijbak/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Welke bodem rechtstreeks op beton, rijbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:42

Hoi,

Ik kom er nog niet erg uit,

als je een kleine rijbak in een geschikte loods wil maken, wat voor bodem is dan t beste, de vloer is mooi vlak en ruw beton, maar ik twijfel enorm welke bodem goed is, rubber snippers, megatop, gewoon zand... Ik kan vooral niets vinden aan informatie over een bodem direct op een betonnen ondergrond.

hetzelfde geld voor een loopstal, ook in een loods, maar dan ook op een vlakke, maar gladde betonnen vloer, moet zo stofvrij mogelijk zijn, maar er is geen afvoer, zou alleen zand dan goed genoeg zijn? Zou t niet gaan stinken na verloop van tijd, als ze er wel veel in plassen? pony's zullen er dag en nacht toegang tot hebben. Zou wel rubberen tegels willen, maar t komt op 200m2 neer.... best prijzig wordt dat.

Hebben jullie tips/ ervaringen vooral met verschillende bodems?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:46

Zand en plas is idd garantie tot stinken. Hier in de paddock soms blij dat het gaat regenen na het doortrekken van het zand. Wanneer het niet weg kan lopen en ze er altijd in kunnen zou ik wat rubberen matten kopen en een stuk beton laten. Het hooi zou ik dan bij de matten geven omdat ze daar het meest staan. Evt uitbreiden bij meer budget. Dan kun je het mooi schoonspuiten!

De bak kan volgens mij gewoon met zand (een klein beetje leemhoudend om stuiven te voorkomen). Dat doen ze bij overdekte concoursen ook.
Laatst bijgewerkt door Mukkie1979 op 04-10-13 09:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Bijinn

Re: Welke bodem rechtstreeks op beton, rijbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:47

Maar rubbere matten gaan ook stinken en ze worden glad. Ik weet niet of dat de beste oplossing is.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:50

Je kunt ook rubber matten met reliëf kopen die ze in koeienstallen ook gebruiken. Die zijn er speciaal voor gemaakt. Misschien eens zo'n leverancier bellen voor info?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:55

Tries_en_Faf schreef:
Hoi,
hetzelfde geld voor een loopstal, ook in een loods, maar dan ook op een vlakke, maar gladde betonnen vloer, moet zo stofvrij mogelijk zijn, maar er is geen afvoer, zou alleen zand dan goed genoeg zijn? Zou t niet gaan stinken na verloop van tijd, als ze er wel veel in plassen? pony's zullen er dag en nacht toegang tot hebben.
Lang geleden :+ hadden wij een loopstal met turfmolm. Beviel uitstekend! Enig nadeel was dat het donker is en niet zo mooi om te zien. Geen idee of dat nog betaalbaar verkrijgbaar is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:27

misschien eens informeren naar firma's die bodems leggen op (indoor) evenementen , daar leggen ze toch ook een bodem op de betonvloer van de hal ?
wat je loopstal betreft denk ik dat het prima kan op beton , een dikke laag zand en dan stro oid erop ? Stinke zal je altijd hebben vrees ik , dat heb je met een gewone stal ook ..geregeld mesten en hernieuwen van de bodem

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:31

Mukkie1979 schreef:
Je kunt ook rubber matten met reliëf kopen die ze in koeienstallen ook gebruiken. Die zijn er speciaal voor gemaakt. Misschien eens zo'n leverancier bellen voor info?

Die hadden wij inderdaad. Worden nog altijd glad en de urine blijft erop liggen. Vond het verschrikkelijk en heb ze uiteindelijk vervangen voor staltegels. Het enige verschil was dat de urine daar niet op bleef liggen, maar ook die vond ik stinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:33

De urine zal toch afgevoerd moeten worden, dus als je kiest voor iets wat niet absorbeert en wat niet regelmatig vervangen zal worden, gaat het gegarandeerd een hele vieze stinkende bende worden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:27

Zo'n indoorbodems worden bijna altijd op een mat gelegd, om schuiven van de bodem op de gladde ondergrond te voorkomen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 22:04

Ja lastig iets. Een potstal zou ook kunnen, maar heb er een tussen met stofallergie, dus dat wordt m niet ben ik bang... het zal altijd open staan en ze zou naar buiten kunnen maar haar kennende staat ze toch t meeste binnen dan.

Of helemaal vullen met strokorrels, maar dan heb ik liever rubber staltegels, die heb ik nu ook liggen, maar die stallen hebben een afvoer. Dat is hier niet.
Staltegels met daaroverheen een dun laagje vlas zou ook kunnen, en dan hopen dat ze daarop gaan piesen uiteindelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 05:27

Maar dan loopt het onder je tegels, en dan? Dat wordt toch in no time een smeerboel?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 05:42

Houtkorrel neerleggen. Ook dat moet je natuurlijk met enige regelmaat vervangen maar dat vangt wel veel urine op en ik vond het in vetgelijking met stro vrijwel niet stinken.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:40

ja, dat is ook een optie.. moet ik wel een vrachtwagen vol laten komen haha

stoft dat uiteindelijk ook niet?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:55

Nee dat stoft eigenlijk niet. Ik vind het echt superfijn spul.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:42

Heeft er iemand een rubber bodem in de rijbak? Met rubber snippers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:45

Vroeger wel eens gehad. Was een heerlijke bodem om te rijden, maar wel heel consequent hoeven krabben voor binnenkomst en voor verlaten van de bak. En afvoeren is niet grappig qua kosten.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 23:07

Nee, dat is weer zo, ik neig nog t meeste nu naar '' megatop'' Valt erg mee qua kosten.

Alleen t vreselijk irritante, ik vraag steeds, naar een bodem RECHTSTREEKS OP EEN BETONNEN ONDERGROND in de rijbak. Krijg offertes van bedrijven en alles, maar niemand beantwoord de vraag concreet.

Kan t er op, moet er beregening, welk zand, vermengen waarmee, hoeveel? er ligt nu geen zand, er ligt nu niks.

van de rubberzooi reageren ze helemaal niet. Nog maar weer gemaild, wie weet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:10

maar als je zand stort op een betonnen ondergrond,in geval van een bak....en het regent drie dagen,waar gaat dat water dan heen?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:11

Staat er boven die beton geen dak? Tenminste, zo had ik het opgevat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:12

oh...het is overdekt...o.k.
Dan is zand toch prima?Wel dik genoeg om het beton ruim te bedekken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:15

Is in een loods toch?

Zand direct op beton zou ik niet doen i.v.m. met schuiven. Dan moet je een hele dikke laag en dat is weer niet grappig que kosten. Sowieso natuurlijk dikke laag als je de pezen van je paard wilt behouden :j Zou je niet eventueel én én kunnen, dun laagje rubber dat schuiven voorkomt en vering geeft, met daarboven op zand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:10

Om even te reageren op het niet stoffen van hout/stro-korrels; die gaan op den duur wel stuiven als ze uit elkaar gevallen zijn en droog worden. Het is voor mij iig de reden geweest om ze 's zomers niet meer op stal te gebruiken omdat mijn COPD'er er behoorlijk van ging hoesten.

Bestaat de mogelijkheid om in de vloer een vloeistofopvang te maken, of een doorgang naar een put buiten. Die met enige regelmaat leeggezogen kan worden. Ligt de vloer sowieso wel op afschot ??

Persoonlijk neig ik naar de grotere investering in (doorlatende) rubber matten (die van 4 cm dik op noppen).
Hierbij weet je zeker dat het niet stuift, zéér lang meegaat en voldoende veert om peesproblemen te voorkomen (al weet ik niet of daar wel onderzoek naar gedaan is).
Verder is eventuele afvoer geen probleem, want die matten is 2e hands best goed vraag naar.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:24

Wij hadden hypotex op een betonnen ondergrond liggen.. helemaal perfect.. hele jaar te rijden.. onder alle weersomstandigheden.. onderkant wordt iets compact, terwijl de bovenkant lekker los blijft.. ook bij sneeuw en vorst.. ik ben er helemaal voor.. :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:40

Ik heb eens gezien hoe ze jaren geleden de bodem maakten voor de losrijhal op indoor brabant.
Daar werd eerst een ca. 10-15 cm dikke laag (schrik niet) kippenmest op gereden en flink hard aangewalst.
Dit werd zo een vaste onderlaag waaroverheen men met zand aan de gang ging en als toplaag nog wat vezelachtig spul.
Doordat de mest helemaal ingepakt werd met zand, rook je het niet. Het was een perfecte bodem om op te rijden/springen!
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gedaan wordt. Wellicht met moderner spul, maar dat zal ook wel duurder zijn.
Neem evt. eens contact op met Bedrijf Hay Aerts in Broekhuizen. Die hebben hier veel verstand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:07

Ik denk dat je eerst een flinke laag zand moet storten en daarover heen een manegebodem..bv agterbergzand gemengd met snippers. Een sprinkelinstallatie er boven, want sproeien blijft altijd noodzakelijk om je bodem goed te houden. Regelmatig trekken.

Maar je moet zorgen dat je een flinke ondergrond hebt.

Er zijn van die matten overigens, dat vullen ze op met zand, dat glijdt niet en ziet er erg goed werkend uit...kijk eens naar paddockmatten, dan zie je dar ze ook een systeem voor een buitenbak hebben. Door die vakverdeling raak je je zand niet kwijt. Het zal niet goedkoop zijn, maar je wil een veilige bak waar je wat aan hebt en geen zandbak waar je veel geld aan uit geeft en voorts en drama wordt.