Paard met Cushing met pensioen, maar hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Paard met Cushing met pensioen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:42

Mijn merrie van 20 is sinds vorig jaar gediagnostiseerd met de ziekte van Cushing. Wij zijn hierachter gekomen doordat ze zwaar hoefbevangen raakte, zo rond vorig jaar. Met medicatie, speciaal beslag en speciaal voer is ze er redelijk bovenop gekomen. Wel is ze in het laatste jaar twee keer zo oud geworden, zo lijkt het. Ze is flink wat bespiering verloren, heeft weinig plezier meer in het rijden in de bak, is ook snel stijf en mist een stukje 'levensvreugde'.

Altijd dacht ik, als Lotus met pensioen moet gaat ze ergens naartoe waar ze het hele jaar het land op kan, lekker tussen de oudjes. Nu is het echter anders... Ons is afgeraden om haar nog op de wei te zetten, dit omdat de kans dat ze weer bevangen raakt erg groot is en het dan echt afgelopen is. Op zich moet het een keer afgelopen zijn, maar wij willen niet dat ze daarbij pijn lijdt en dat doet hoefbevangen zijn zeker.
Dit jaar hebben we haar iedere dag een half uur op de wei gehad, zodat ze toch op het land stond. Ook stond ze daarnaast ongeveer een uur per dag in de paddock. Onze stal ligt aan een buitengebied en daar reden we ook een aantal keer per week.

Met de winter in aantocht wordt het echter lastig. Ze mogen dan niet meer op de wei en het buitengebied is met vorst niet te rijden. Blijft over de paddock, maar daar staat ze meestal bij het hek, te kijken waar ik blijf. Of rijden in de binnenbak, maar daar doe ik haar eigenlijk echt geen plezier meer mee. Dat doet me pijn, dat alleen dat nog overblijft. Gelukkig heeft ze het erg naar haar zin in haar stal. Ze heeft een ruime buitenbox met luik waar ze het hele erf overziet. Wel staat ze op vlas en nat hooi, omdat ze chronische bronchitis heeft en koliekgevoelig is.

Echt een zorgenpaardje dus, die de nodige verzorging nodig heeft. Mijn moeder is bang dat ze verpietert zonder een beetje aandacht. Ik denk dat ze het op het land, in een kudde, best goed zal doen. Probleem is echter dat dat niet meer mag... En inderdaad, alleen in een paddock ben ik ook bang dat ze verpietert..

Wat een lang verhaal zeg, sorry! -O-
Heeft er iemand wellicht alternatieven qua pensioenmogelijkheden? Of tips...? Wij vinden het echt heel lastig, want ze is nog te goed om in te laten slapen, maar eigenlijk moet ze wel met pensioen nu...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:50

Iedere dag een half uur op de weide en een uur op paddock, met andere woorden 22,5 uur per dag op stal? En dan vind jij het gek dat ze niet zo veel levenslust heeft? :n

Zoek een stal waar het paard 24/7 op een kale weide/paddock met andere paarden kan met onbeperkt hooi, problem solved. >;)
Er zal vast en zeker wel een stuk land in de buurt zijn waar te dikke shetters moeten afvallen od.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 02-10-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyLady

Re: Paard met Cushing met pensioen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:57

Jesus wat ben jij kort door de bocht. Moet ik het hele schema hier online zetten voor je? Schei uit.
Natuurlijk staat ze niet 22,5 uur per dag op stal. Ze komt er 3 keer per dag uit, rijden, longe, molen en inderdaad de paddock.

Als verschillende dierenartsen zeggen dat ze niet meer op de wei mag, zelfs niet grazen aan de hand, of met een graasmasker, dan maak je je daar als eigenaar wel zorgen om als je het toch doet. En het is een achterhaalt verhaal om te zeggen dat een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid maar op een kale wei moet. Kort gras is namelijk schadelijker dan lang gras.

24/7 op de wei is geen mogelijkheid. Dan kan ik haar net zo goed gelijk laten inslapen. Ik zou het dus fijn vinden als er mensen zijn met tips waar ik wel wat aan heb :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:00

Geef je haar medicatie voor de cushing? Er is op het medische deel van bokt een centraal topic over cushing, misschien dat zij je kunnen helpen met dit probleem. Succes.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:02

Wat een vervelende situatie... Het wordt op deze manier inderdaad moeilijk om iets te vinden. Je zou een plek moeten vinden met een paddock en misschien een vriendje erbij om de dag door te brengen? 24/7 in de paddock zal moeilijk worden... Zal geen makkelijke opdracht worden om zoiets te vinden natuurlijk... Ik wens je veel succes en sterkte toe!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:06

tsja, heb echt wel even zitten denken maar zo lijkt me erg moeilijk om een goede combi te vinden voor je paard. Fructaan is zeker iets om in de gaten te houden. Dan blijft toch een paddock over, met vriendjes eventueel graszaadhooi / hooi 2de snede. Niks in de buurt dat haar wat meer ruimte en uren geeft op de paddock?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:09

Sorry, maar ik ken geen enkel paard en geen enkele pony die eigenlijk 'geen gras mag' omdat die anders bevangen wordt. Met kale weide doel ik op een droog land met hier en daar een sprietje, als het goed is word een paard niet ziek van een paar hapjes.

Ik zeg toch ook gelijk erbij op een paddock, want je zult niet de enige zijn waarbij het paard nieuw/nauwelijks gras of hooi van 1e snede mag.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:13

Er verschijnen tegenwoordig steeds meer paddockparadijzen, of iets wat daarop lijkt. Ik denk dat het best mogelijk is iets te vinden waar ze ook 's winters veel buiten komt, met weinig gras. Alleen misschien niet dicht bij huis.
Kijk eens op www.twas-tweerd.nl

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:15

@xslvna; het paard van ts is al ziek. Het dier heeft cushing en de hele hormoon huishouding ligt overhoop..
Snel, onverwacht en zelfs zonder aantoonbare oorzaak hoefbevangen worden is een gevolg bij cushing. En gras triggert dit..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:16

Is lezen nu serieus zo lastig?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:17

In plaats van in een kudde op het land, met andere paarden in een kudde in een grote paddock? Een paddock Paradise of hit actief stal zal misschien ook aan deze eisen voldoen? Er zijn een aantal pensionstallen die zoiets hebben te vinden op internet en vast nog meer, kleinere of bij particulieren, die niet actief adverteren? (Edit: voordeel hit actief stal is dat er vaak zo'n voerstation is, zodat je precies kan controleren wat ze aan hooi binnenkrijgt.)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:41

Jeetje mijn 24 jarige merrie heeft echt precies hetzelfde, hoefbevangen (cushing nog niet 100% aantoonbaar in test maar wel symptomen) koliekgevoelig en gevoelige luchtwegen..ja daar ben je wel zoet mee om het ze naar de zin te maken.. de paarden staan hier aan huis dat maakt het wel een stuk makkelijker.
Ze staat overdag in de paddock met eigenlijk zo goed als onbeperkt hooi, wat wilgentakken, water enz..de weide grenst hier direct aan daar staan de andere paarden dus alleen in ze niet. Ik laat ze ook dagelijks een half uur/drie kwartier grazen, meer is inderdaad niet verstandig. Dit paard is gelukkig geen plakker maar zorg dat ze wel dagelijks een poosje met mn oudere ruin in de paddock staat om te socializen.
Heb ook geen hele nieuwe tips voor (mis moeten we ze samen zetten ;) ) wilde even m'n ervaring met je delen. Lastig he, heb ook al eens op t punt gestaan dat ik dacht het is over maar toch is ze nog fit en levendig genoeg en oogt ze ook niet saggo.
Is er een ander plekje waar ze evt heen zou kunnen met paddock + maatje?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:46

Akshay schreef:
Geef je haar medicatie voor de cushing? Er is op het medische deel van bokt een centraal topic over cushing, misschien dat zij je kunnen helpen met dit probleem. Succes.

Inderdaad, geef je haar medicijnen voor de cushing? Dit kan zoveel verschil maken. Onze A-pony is in mei ook gediagnosticeerd met cushing en sindsdien staat ze op prascend. Het downe is er af, veel wakkerder, haar begint zelfs los te laten (dat heb ik haar in 8 jaar tijd nooit zien doen, altijd scheren).

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 22:57

Bedankt voor de goede tips!

Ze krijgt sinds vorig jaar medicijnen en speciaal beslag en speciaal voer. Beslag mag bijna weer gewoon beslag zonder zooltje, medicijnen en voer met zo blijven. Ze is ook wel opgeknapt, maar niet.meer de oude geworden. Wat nu helpt is om haar te scheren, dan voelt ze zich weer een stuk beter. en ja, op de wei, daar is ze.gelukkig... in een paddock heeft ze niet zoveel. Het is nooit een merrie geweest die dat leuk vond, ook niet met een maatje. Op de wei.heeft ze altijd met andere merries gestaan, zij was de baas en.dit ging prima. Helemaal in haar sas en zo balen dat dit niet meer mag.

Ik ga me morgen verdiepen in een paddock paradise, klinkt wel goed. al zoek ik wel een stal waar ze snacjrs.naar.binnen gaan. Zoals Twas tweerd, dat zag er mooi uit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:17

Tja, 22,5 uur op stal is niet echt een ideale situatie, voor geen een paard.

Mijn Cushinger doet het erg goed met 's winters minimaal 9 uur in de paddock, en zomers 12 uur op de weide en 12 uur op de paddock (dus dag en nacht buiten). Ik heb haar 's winters dus 's nachts wel op stal, dat is meer omdat ze in de paddock en schuilstal niet goed kan liggen met vorst, dus dan vind ik het (voor mijn eigen idee) fijner dat ze 's nachts iig op stro staat en lekker kan liggen. En ze heeft een contactbox (dus zonder tralies) van 5x5m. Dus dat maakt het weer wat beter.

Die van mij is vorig jaar hoefbevangen geweest, maar kan met graasmasker en medicatie nu 12 uur per dag op de weide zonder HB en zonder overgewicht. De paddock heeft een schuilstal en 3 voerplaatsen, dus ook erg fijn. Op deze manier blijft ze mentaal en lichamelijk gezond.

Dus moraal van het verhaal: Zoek een plek waar je paard lekker overdag naar buiten kan, als het kan dag en nacht op bijv. een (Hit)Aktief stal of een Paddock Paradise. Als het kan zou je kunnen kijken om je paard met een graasmasker buiten te zetten. Dat was bij mijn paard echt de uitvinding van de eeuw.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:23

Weet niet of je je paard dichtbij huis wil hebben maar anders is http://www.dewildtshof.nl/# een goed alternatief. Hele mooie pensioenplek en veel ervaring met oudere paarden met Cushing :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:25

Volgens mij zijn er wel hit actiefstallen en paddock paradises waarbij het paard 's nachts op stal kan hoor, als je dat wil. Volgens mij ben ik wel eens een website van een pensionstal tegengekomen die dat doet. En verder, er zijn er waarschijnlijk zat die ook zoiets doen, maar het geen naam geven. Overigens zou ik denken, als ze in een groep staan en zelf hun (schuil)stal in en uit kunnen lopen, dan is dat toch ook prima? Maar dat is natuurlijk aan jou om te beslissen. Ik kan me trouwens voorstellen dat je merrie het overdag op de paddock saai vond, als daar verder ook niets te doen of te vreten was. Ik zou dan ook zoeken naar een groooooote paddock met echt een kudde erop ipv maar één maatje en waar bijv. hooi uit slowfeeders wordt gevoerd, dan zal ze zich vast niet vervelen. Overigens is zo'n opzet ook voor veel niet-pensioenpaarden natuurlijk fantastisch. Ik bedoel, hoeveel paarden hebben wel niet problemen met gras? Maar je wil ze toch buiten in een groep hebben. Er zouden wat mij betreft meer van zulke (pension)stallen mogen komen.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:15

Citaat:
Dus moraal van het verhaal: Zoek een plek waar je paard lekker overdag naar buiten kan, als het kan dag en nacht op bijv. een (Hit)Aktief stal of een Paddock Paradise. Als het kan zou je kunnen kijken om je paard met een graasmasker buiten te zetten. Dat was bij mijn paard echt de uitvinding van de eeuw.

Ja een graasmasker heb ik geprobeerd, drie verschillende soorten in twee verschillende maten, maar ze vertikte om er mee te eten. Ze heeft chronische bronchitis en daardoor heeft ze snel wat grote neusgaten. Ik denk dat dat masker erg irriteert aan haar neusgaten, dus dat was geen succes... Helaas!

Citaat:
Weet niet of je je paard dichtbij huis wil hebben maar anders is http://www.dewildtshof.nl/# een goed alternatief. Hele mooie pensioenplek en veel ervaring met oudere paarden met Cushing

Heb ik gezien, zag er zeker mooi uit! Helaas is dit te ver weg. Mijn moeder heeft het er erg moeilijk mee en wilt haar niet te ver bij huis vandaan. Zeker omdat het een paard is wat erg veel behoefte heeft aan menselijk contact wilt ze er nog regelmatig naartoe kunnen.

Iemand bekend met een hit actief of paddock paradise stal in Noord- of Zuid-Holland?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:35

Misschien ook even op nhforum.nl vragen naar zulke stallen in die omgeving (of vergelijkbare stallen onder andere naam)? Daar zitten geloof ik aardig wat mensen uit die regio die ook hun paard op dergelijke wijze stallen of daar iig van weten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:45

je hebt een pb TS :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:18

Ik heb een Greenguard en die zit totaal niet bij de neusgaten, dus dat zou wellicht een optie zijn. En anders inderdaad een paddock paradise waarbij je paard helemaal niet, of een uurtje per dag, op de wei komt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:22

Als je haar wat verder weg wilt zetten dan kun je ook nog kijken of er plek is op de wildtshof in Uddel. Daar staan meerdere paarden met cushing, al dan niet met medicatie :-) Zij zullen waarschijnlijk geen probleem hebben met het vinden van een goed regime voor jouw merrie.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:48

Citaat:
Ik heb een Greenguard en die zit totaal niet bij de neusgaten, dus dat zou wellicht een optie zijn

Ook geprobeerd, via de Paardendrogist.
Mijn merrie deed er niks mee. Zodra ze de grond raakte deed ze alsof ze in haar neus gestoken werd. Ik heb het twee weken lang iedere dag een half uur geprobeerd, maar ze stond altijd bij het hek te wachten, geen sprietje gegeten. Ik heb gewoon een moeilijke merrie -O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:02

Ja die van mij wilde er eerst ook niet mee eten, jammer dan ik deed 'm niet af.... Dus toen lukte het haar na heel veel proberen (en heel veel schrikken van het gras door het masker) opeens wel... Eureka momentje! Nu kan ze er zelfs hooi mee eten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:28

Ik heb hier een pony staan die eind februari door verschillende dierenartsen is opgegeven. Ook cushing en dus opgegeven op HB. Echter staat ze naar alle tevredenheid in de wei met graasmasker van ej (soort greenguard). Wat waren de ACTH waardes van je paard en hoeveel prascend krijgt ze?