Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:57

Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen hun paard voor de herfst en winter voornemens zijn 24/7 buiten te zetten, terwijl hun paard eerder in de winter 's nachts op stal stond.
Is dit een hype, kostenbesparing in deze tijden, of vind men 24/7 op de wei ideaal voor een paard, misschien een andere reden? Ik kijk dan met name naar de paarden/pony's die wat intensiever onder zadel lopen en jaren lang 's nachts naar binnen gingen.
Het valt me op dat men ook oudere paarden, die eerder 's nachts 's winters binnen gewend waren, nu 24/7 ineens buiten wilt houden.

Ik keur niks af, ben er alleen benieuwd naar wat de beweegredenen zijn......
Laatst bijgewerkt door Bravura op 02-10-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:59

Ik vind dat een paard 24/7 buiten hoort, ben blij zat dat steeds meer mensen dit in zien :). En het is ook nog eens goedkoper!

Edit: mijn pony komt dus ook 24/7 buiten, als ik haar morgen ophaal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:00

Ik heb mijn paarden altijd al 24/7 buiten staan, dus ik weet niet of je doelt op de beweegreden van het buiten staan, of de beweegreden van het veranderen van binnen naar buiten staan? Het valt mij juist op dat er nog steeds zo veel mensen zijn die hun paarden 24/7 (of 20/21/22/23) binnen hebben staan, kan ik ook met mijn hoofd niet bij.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:01

xNikitaaa schreef:
Ik vind dat een paard 24/7 buiten hoort, ben blij zat dat steeds meer mensen dit in zien :). En het is ook nog eens goedkoper!

Helemaal hier mee eens, wel op voorwaarde dat er een degelijke schuilmogelijkheid is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:01

Bij mij een puur praktische reden, namelijk de gezondheid van onze tinker. Vanwege zijn longen en allergie doet hij he toch het beste buiten. Alleen bij heel slecht weer of bij aanhoudende kou gaat hij om de paar dagen een nachtje op stal. Of wanneer hij zelf aangeeft binnen te willen blijven. Zet ik hem een oaar nachten achter elkaar binnen merk ik dat hij meer gaat knijpen.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:02

Het is toch het meest natuurlijk voor een paard om in een groep op het land te lopen en ik denk (hoop) dat er steeds bewuster met paarden omgegaan wordt.
Terwijl ik het zelf wel fijn vind dat hij 's avonds naar binnen gaat en in de ochtend weer buiten wordt gezet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:02

Ja schuilmogelijkheid, maar hoeft wat mij betreft niet eens een overkapping/stalletje te zijn. Bomen zie ik liever, paarden staan niet graag opgesloten tussen drie muren.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:03

Sodeletuut schreef:
Ik heb mijn paarden altijd al 24/7 buiten staan, dus ik weet niet of je doelt op de beweegreden van het buiten staan, of de beweegreden van het veranderen van binnen naar buiten staan? Het valt mij juist op dat er nog steeds zo veel mensen zijn die hun paarden 24/7 (of 20/21/22/23) binnen hebben staan, kan ik ook met mijn hoofd niet bij.

Ik bedoel alleen de paarden die 's nachts eerder binnen stonden en overdag buiten nu ineens 24/7 de wei in gaan, straks ook met flinke vorst.
Dat veel paarden 24/7 binnen staan is bekend, in en in triest, maar dat is mijn vraag niet. Daar wil ik ook niet over verder in dit topic, daar zijn vele topics over en het probleem is bekend.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 02-10-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:03

Die van mij hebben 3 jaar achter elkaar altijd in de winter s'nachts op stal gestaan (van 8 s'avonds tot 7 s'ochtends), omdat de wei zo vreselijk nat is dan en erg snel kapot getrapt werd.
Vorig jaar voor het eerst hele winter 24/7 buiten, waarom? Omdat mijn pony vreselijk druk werd van het op stal staan en de hele tijd rondjes liep te lopen. Dan staat hij nog liever in de blub wanneer het weiland nat is dan in zijn droge stalletje volgens mij. En het gras groeit in de lenter zo weer terug :)
Laatst bijgewerkt door finnens op 02-10-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:03

Mijn redenen:
1. de belangrijkste: het is voor mijn paarden veel beter, en leuke bijkomstigheid: ze lopen daardoor dressuurmatig ook veel beter, vooral de oudere paarden. (ze lopen hier niet zo intensief onder het zadel, maar wel heel intensief voor de wagen. Dat telt vast ook wel :D ).
2. En het is voor mijzelf ook veel beter, want het uitmesten van de wei is veel minder zwaar (en geeft veel minder afval op de mesthoop) dan het uitmesten van de stallen.

En het speelt niet mee in mijn beslissing, maar het zal ook vast kostenbesparing geven, want ik gebruik maar heel weinig stalstrooisel (dat ligt er wel, want ze staan gemiddeld 2 uur per dag op stal, voor en na het werk). En het geeft natuurlijk ook qua mestafvoer minder kosten.

Edit: flinke vorst is geen probleem. Aanhoudende regen is veel vervelender. Dat onze wei kapot gelopen wordt interesseert me niet, in de zomer staan ze op een ander stuk, dan kan de winterwei weer herstellen.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 02-10-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:04

Oh dan heb ik je vraag denk ik verkeerd begrepen? :) over dat onderwerp kan ik niet mee praten dan.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:12

Onze tinker is 3 jaar geleden midden in die koude sneeuwperiode van s nachts binnen en helaas vaak pas laat naar buiten (niet onze keuze) accuut naar continue buiten gegaan. Terwijl hij al jaren helaas snachst binnen stond bij gebrek aan momgelijkheden. Hij was toen ziek, hoesterig, aan de diarree en veel te dun vanwege zijn longen. De schuilstal was nog minimaal en eigenlijk een te smalle ingang maar we hadden geen keus. Wel een schuur als beschutting. Maar met de juiste dekens bleef hij droog en warm en binnen een paar weken was hij weer een aardig eind goed.

De keuze voor mensen zal vaak zijn goedkoper, en toch beter voor sommige paarden al zal niet elk dier er goed bij blijven. Maar met de juiste dekens beschutting en voeding kan het wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:16

Het is goedkoper voor mij in de zin dat ik minder stro verbruik. Maar het is meer werk omdat ze nu rondom de stal poepen ipv alleen in de stal :+

Waarom ik ben overgegaan? Omdat paard elke winterperiode weer zo'n last heeft van de luchtwegen met al dat gehoest. Eten in de buitenlucht deed hem goed en sowieso lekker kunnen bewegen. Dus behoefte van het paard op 1, want ik heb er wel meer werk aan; de tegels zijn er niet vanzelf gekomen om de stal!
Alhoewel ik hem in de winter in de ochtend wel 9/10 keer in de stal aantref, dus hij vindt de stal blijkbaar wel erg fijn voor de nacht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:49

Denk dat je dat soort dingen per paard moet bekijken, het ene paard vindt het heerlijk, aan het andere paard is het niet besteed.
Ik heb mijn paard 's nachts op stal staan, en zij voelt zich daar prima bij. Heb ook 24/7 buiten geprobeerd, maar blijkbaar vindt ze 's nachts op stal staan fijner. En heeft niks te maken met voeren, ik voer net zo goed buiten. Dus of het voor élk paard het beste is, daar ben ik niet zo zeker van.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:54

Ik zelf pleit voor zoals we t vroeger thuis deden. Overdag stonden ze in de wei . In de winter van een uurtje of 9 tot 5 uur en sávonds brokken en hooi en lekker op stal in een eigen ruime box. Zomer stonden ze vaak al rond 8 uur buiten tot uurtje of half 9. Niet alleen denk ik toch dat dit fijner is voor paarden. Aangezien er gekken rond lopen op deze planeet en dieven heb ik ze s'nachts liever binnen staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:55

Soraya10 schreef:
Ik zelf pleit voor zoals we t vroeger thuis deden. Overdag stonden ze in de wei . In de winter van een uurtje of 9 tot 5 uur en sávonds brokken en hooi en lekker op stal in een eigen ruime box. Zomer stonden ze vaak al rond 8 uur buiten tot uurtje of half 9. Niet alleen denk ik toch dat dit fijner is voor paarden. Aangezien er gekken rond lopen op deze planeet en dieven heb ik ze s'nachts liever binnen staan.

Sorry, maar als ze in de wei kunnen komen, kunnen ze ook in de stallen komen. Lijkt me toch een schijn veiligheid.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:57

Mijn paard staat ook 24/7 buiten deze winter, omdat ze pas 2,5 is en zo lekker haar energie uit kan leven!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:58

De mijne blijft snachts gewoon lekker op stal staan, als je eens hoort wat er met paarden gebeurd hier in limburg. (O.a. Thorn en bij luik) dus ik laat mijn paard niet met een gerust hart in de wei staan. Ze staat wel meer buiten dan binnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:59

xNikitaaa schreef:

Ik krijg daar extremistische gevoelens van.

Wanneer je de juiste omstandigheden kunt scheppen EN je paard is er blij mee, dan is 24/7 een prima optie.
Ik ken echter ook paarden die heel blij zijn om 's avonds rustig in hun stalletje te staan, hapje, drankje, rust. Waarom zou je zo'n paard gaan pesten met 24/7 buiten? Welke toegevoegde waarde heeft dat?

Het is veel belangrijker dat je goede omstandigheden schept voor je paard dan het heilige najagen van de hype die 24/7 buiten heet.

Wanneer je niet in staat bent om objectief naar je paard en diens behoeften te kijken en je best te doen om het paard datgene te bieden wat ie graag heeft, dan moet je jezelf eens heel goed afvragen waar je in vredesnaam mee bezig bent!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:01

tine10 schreef:
Soraya10 schreef:

Sorry, maar als ze in de wei kunnen komen, kunnen ze ook in de stallen komen. Lijkt me toch een schijn veiligheid.

Wij hadden ze vroeger in de loods op het industrieterrein en die was beveiligd, omdat er een hoop dure opslag lag van mijn vaders werk en wei was eerst achter en later voor ons huis dus mn moeder had zicht erop. Dus dat was echt luxe toen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:02

Samblabla schreef:
De mijne blijft snachts gewoon lekker op stal staan, als je eens hoort wat er met paarden gebeurd hier in limburg. (O.a. Thorn en bij luik) dus ik laat mijn paard niet met een gerust hart in de wei staan. Ze staat wel meer buiten dan binnen.

Ik snap je volkomen en geef je groot gelijk! Lekker warm en veilig op stal.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:02

Ik heb net ook al in een ander topic gereageerd over 24/7 buiten, dus het lijkt op bokt heel hip te zijn vandaag :D
Zonder gekheid... ik heb mijn pony al bijna 10 jaar 24/7 buiten. Dit omdat zij dit het fijnst vindt en ik in principe vind dat paarden 24/7 buiten zouden moeten staan.
Maar.... dat geldt niet voor alle gevallen. Voor sommige paarden is een stalletje snachts beter.
Ik vind het ook erg onverstandig als ik hoor van mensen die een paard kopen in bv. de herfst die dan ineens zonder deken 24/7 buiten moet staan omdat dat 'zo goed is'. Terwijl dat paard gewend was in een stal te staan met een deken op. Dan gaat er wel wat mis in de opbouw.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:03

Soraya10 schreef:

maar wat zou er fijn zijn aan in een hokje staan opgesloten...
ik vind 24/7 doodnormaal en het fenomeen stal eigenlijk heel vreemd.
wie heeft dat ooit bedacht?
in 1 winter passen ze zich prima aan aan de kou en anders kun je bijspringen met dekens.

en in de stal zijn ze ook niet veilig... en ja, dat luik verhalen is ook wel in een stal gebeurt! maakt de paarden enkel makkleijker te pakken... ieder mens kan die deur openen..

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:12

unihorses schreef:
Soraya10 schreef:

maar wat zou er fijn zijn aan in een hokje staan opgesloten...
ik vind 24/7 doodnormaal en het fenomeen stal eigenlijk heel vreemd.
wie heeft dat ooit bedacht?
in 1 winter passen ze zich prima aan aan de kou en anders kun je bijspringen met dekens.

en in de stal zijn ze ook niet veilig... en ja, dat luik verhalen is ook wel in een stal gebeurt! maakt de paarden enkel makkleijker te pakken... ieder mens kan die deur openen..

Die van ons stonden dus in stallen in de loods bij mn ouders dus daar kwam je niet zo ff in. Het waren ruimen boxen en de paarden stonden al te hinniken aan het hek als het tijd was. Nu zal ik wel weer horen dat het gewoonte dieren zijn en ze dus niet beter weten, maar die van mn zus die kon niet eens te lang in de regen staan, want dan begon hij te rillen van de kou dus moest vaak een regendeken op, maar hij wou dan vaak niet eens naar buiten. Kon je hem weer binnen halen. Mijn pony daarin tegen wel, maar goed die wist s'avonds ook niet hoe snel ze de stal in moest. We reden lange afstandritten, veel buitenritten en af en toe een onderlinge wedstrijd. Ik geloof niet dat onze paarden wat te klagen hebben gehad.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:12

Paarden die 24/7 buiten kunnen staan lijkt me ideaal. Helaas woon ik in de hoeksche waard en staat de grond hier niet bekend als droog in de winter. Zeker niet in mijn woongebied. Zelfs de bak is niet droog te houden. In dit geval heb ik ze liever een paar uur in de bak (wel met hun voeten constant nat) en dan weer lekker naar stal. Lijkt me niet goed om ze in onze omstandigheden 24/7 buiten te hebben.

Als wij een drogere grond hadden, én de gelegenheid zouden hebben om een schuilstal te bouwen, zou ik ze zeker in hun opfokperiode 24/7 buiten wille hebben. Maar ik geloof wel dat het momenteel weer een hype begint te worden..