Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 06:33

De titel zegt het al.
Wie zijn paard is al geschoren
Of staan met een deken.

Ik twijfel wanneer ik hem moet scheren,
Vond deze week weer te warm voor een regendeken,
En nu zie ik zijn vacht in ene erg dik worden..
Hij zweet erg snel nu.

En als jullie paarden helemaal scheren wie doet er dan geen hals op zijn deken
King heeft mega manen en een hals schijn minder snel koud te hebben dan lichaam..

Ik ben benieuwd
Gr. Maris

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 06:38

Ik heb de mijne allemaal onder een 100 grams. Ze hebben nu allemaal nog een dun velletje.
Afhaneklijk van de temperatuur gedurende de winter word dit gevariëerd tussen 100 en 400 grams.

In november worden de sport paarden geschoren en komen dan sws onder 400 gr. 200 stal 200 regen.
Hals deken gebruik ik niet!!! Dit heb ik geprobeerd maar graat broeien en verlies hierdoor op plaatsen de manen!
Mijn enter en twenter komen ook in oktober onder dek. Hier leren ze weer veel van.

DianaWinnie

Re: Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:00

Neeee, ben je gek, het is overdag nog heel lekker weer. Scheren doe ik nooit eigenlijk, ik stap mn merrie goed droog na het rijden en anders gaat er een zweet deken op om te drogen. Ze krijgt gelukkig niet zon dikke vacht. Pas wanneer het overdag rond de 10 graden wordt of lager of het veel regent/waait gaat er een deken op. Paarden vinden een temp van tussen de 10 en 15 graden het lekkerst he, das weleens onderzocht, vandaar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:22

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Mijn paarden hebben al een erg dikke vacht, door het lekkere weer heb ik het regendeken afgelaten dus ze staan nu zonder deken. Maar ze staan wel van top tot teen te zweten in de wei overdag...
Maar als ik haar nu scheer, met deze tempraturen (in de nacht koelt het dan wel heel erg af, dus sowieso een gevoerd deken op) wat moet ik overdag opleggen? 50/100 grams? Heb eventueel nog een bucas cooler, daar overheen zou dan nog een regendeken (50gram) kunnen zodat ze door de binnenvoering van de cooler toch lekker warm blijft en het regendeken de wind tegenhoudt. Ik vind een 100 grams onderdeken nu nog te veel onder het regendeken of zie ik dat verkeerd?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:24

newt schreef:
Ik heb de mijne allemaal onder een 100 grams. Ze hebben nu allemaal nog een dun velletje.
Afhaneklijk van de temperatuur gedurende de winter word dit gevariëerd tussen 100 en 400 grams.

In november worden de sport paarden geschoren en komen dan sws onder 400 gr. 200 stal 200 regen.
Hals deken gebruik ik niet!!! Dit heb ik geprobeerd maar graat broeien en verlies hierdoor op plaatsen de manen!
Mijn enter en twenter komen ook in oktober onder dek. Hier leren ze weer veel van.

Wat leren ze daarvan dan? Ik respecteer jouw keuze, maar ik vind dat ze totdat ze aan het werk gaan lekker dikke, wollige paarden moeten kunnen zijn. Lijkt me ook beter te zijn voor de weerstand. En een deken op krijgen, leren ze snel genoeg.
De mijne staan nu nog onder een regendeken. Als het overdag onder de 10 graden komt gaat er een 100 grams op en dan s nachts 200 grams.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:41

Ik lees even mee.

Dit jaar ga ik mijn shetlander voor het eerst de scheren. (Dit jaar alleen in het voorjaar gedaan om te helpen van zijn wintervacht af te komen)

Ik ga van de week dekens kopen.
Zat zelf te denken aan een outdoor 200 gr en een 300 gr met losse hals.

Ik heb al een fleecedeken en een 0 gr regendeken

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:51

Mijn merrie staat nu nog zonder deken, maar heeft wel een enorm dikke vacht. Na een half uurtje longeren moet ik haar minimaal een half uur uitstappen. Aan die vacht kan ik niks doen, vorig jaar was ik nu al met dekens begonnen maar ook toen had ze een hele dikke vacht. Ik laat haar nu gewoonbhaar vacht aanmaken en dan ga ik in november scheren denk ik. Wordt het nu heel vies weer dan krijgt ze wel een 0 grams regendeken op.
Wat zijn jullie meningen hierover? Is het beter voor haar om nu al te scheren? Of is het beter om te wachten tot november?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:53

Mijn pony heeft ook al een deken op. Hij begon vorige week met een dikke vacht aanmaken... En aangezien ik hem dit jaar niet wil scheren, heeft hij iets eerder een deken op.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:55

@adawi je kan dan beter 100 en 200 kopen. De 200 met losse hals dan kun je meer varieëren. Tenzij je ook 400 wil.

Ik heb alles waterdicht. Verder een 0, 100, 200, 400 grams deken. Dan kan ik alle kanten op

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:56

Ik heb ze sinds een dikke week onder de 200 grams deken, scheren hoop ik deze winter niet te hoeven, als het wel moet zal dat naar schatting in December gebeuren.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:14

@ calente, is 100 genoeg voor als hij helemaal geschoren is? En 300 als het echt koud is?
Ik heb zelf daar geen ervaring mee, dus de tips zijn van harte welkom.

Op dit moment staat hij nog zonder deken en begint al een echte vacht te krijgen.

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:15

Mijn paardje staat nu onder een gevoerde regendeken. Hij heeft het snel koud en maakt niet veel wintervacht aan, ook niet als je hem geen deken op gooit. Dat het onder 0 gaat krijgt hij 200 grams op

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:29

Ik laat mijn paard nu gewoon dr vacht aanmaken en dan straks gaat ie eraf.
Vorig jaar heb ik dr 200 opgedaan, ze is toen in oktober geschoren volgens mij. Toen heb snachts ging vriezen 300 op. En als het echt ijskoud was dan 400 evt met hals. Maar die hals vindt ze niet zo fijn, dus in principe krijgt ze die niet op. Ik laat dr manen nu weer groeien dus dan hoeft het eigenlijk niet.

Net wat je zelf wil.

Ik heb trouwens dekens van ej, dan kun je de hals ook aan de 100 gram vastmaken en hier dan 200 onder leggen zodat ze 300 met hals heeft.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:32

Ik heb onze shet in jachtmodel geschoren. Er wordt fanatiek mee gereden en na een uur les was ze een uur na de les nog niet droog. Ze krijgt snachts een ongevoerde regendeken op. Onze grotere pony met een normale vacht heeft ook een ongevoerde regendeken op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:34

Ik heb er al twee geschoren, waren beiden ineens in de vacht geschoten,
Maar had wel even kunnen wachten maar gezien ik afgelopen weekend open dag had, toch maar geschoren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:44

Mijne wordt met een week of 2 geschoren, dan gaat de 200 gram erop (waterdicht) als het kouder wordt nog een 200 gram onderdeken eronder.

Mijn pony staat in een uitloopstal en krijgt bij slecht weer ook een 200 gram hals op (manen heeft ie toch al niet).

Ik kies voor 2 losse dekens ipv een 400 gram omdat ik het idee heb dat dit comfortabel ligt dan 1 zware deken.

Voor heel koud heb ik nog een oude 400 gram, maar die heb ik afgelopen 2 winters bij elkaar misschien 2 weken gebruikt.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:49

Als je nu al scheert, moet je toch in januari of zo weer scheren? Of maakt ie geen vacht meer aan omdat ie dat nu al heeft zeg maar?

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:55

Dat klopt. 1 of 2 keer scheren zal niet genoeg zijn. Waarschijnlijk al in november of december nog een keer.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:20

Urielle schreef:
Ik heb ze sinds een dikke week onder de 200 grams deken, scheren hoop ik deze winter niet te hoeven, als het wel moet zal dat naar schatting in December gebeuren.

Serieus? Van de week was het nog boven de 20 graden.. Stonden ze toen op stal dan? Of zet jij ze met zulke temperaturen gewoon buiten in de zon met wat schaduw? En hoeveel doe je op bij vriesweer als je nu al een 200 op heb liggen?

Verbaas me echt een beetje. Die van mij stond al te zweten onder een ongevoerde regendeken en hij heeft nog een mooie dunne vacht.

Ben dus gewoon nieuwsgierig naar hoe jij dat doet, iedereen doet het natuurlijk anders ;).

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:30

Uppojono schreef:
newt schreef:

Wat leren ze daarvan dan? Ik respecteer jouw keuze, maar ik vind dat ze totdat ze aan het werk gaan lekker dikke, wollige paarden moeten kunnen zijn. Lijkt me ook beter te zijn voor de weerstand. En een deken op krijgen, leren ze snel genoeg.
De mijne staan nu nog onder een regendeken. Als het overdag onder de 10 graden komt gaat er een 100 grams op en dan s nachts 200 grams.

Ze leren van deken op en af. Strak legen verschuiven en dat er dan aan getrokken word. Met enter bedoel ik al bijna een twenter. Hij is dan in januari 2 . De twenter moet t omdat hij voor de hengstenkeuring gaat, als alles goed gaat. Ik begrijp jou redenatie ook hoor en tot voorheen had ik ze pas met 3 jr onder dek. En is voor mij t eerste jaar dat de enter een dek op krijgt maar hij is een ritselig ding en zal hier erg veel van leren.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:35

Die van mij scheer ik niet maar zet ik nu al wel in de dekens

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:36

Mijn shetlander is sinds donderdag ook geschoren. Er wordt fanatiek gemend met haar.
Ze heeft nu een regendekentje, 0gr op. Maar overdag laat ik het soms wel een uurtje op 3 af,
afhankelijk van hoe warm ze aanvoelt. Mijn andere shet waar ook fanatiek mee gemend word
kan ik helaas niet scheren omdat ze wat luchtwegenproblemen heeft(lees: altijd snotneusje
en soms hoesten in de winter).
Ik wil haar wel kort in het haar laten staan. Maar door goede weer heeft ze geen deken op.
Maar ze krijgt straks dan een fleecegevoerd regendekentje op. Maar weet nog niet goed wat
ik met haar zal doen. Ze zweet heel snel en heeft een echte teddyvacht. Maar ik kan ze niet
helemaal scheren, zou niet willen dat ze ziek komt. Misschien als het niet lukt met dekens kan
ik misschien haar borst en hals doen. Wat denken jullie?
Nog even ter info dat ze in 2span lopen, en ik het een wat raar zicht vind met een wel en niet
geschoren pony naast elkaar, maar het gaat natuurlijk om het praktische.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:36

ik ga zometeen scheren, ik scheer altijd vroeg zodat ze als het echt flink vriest weer iets aan haar hebben.
ik doe ze straks een 100 gram op met hele hals, want het is nu nog zo mooi weer, kijk vanavond weer of ze er genoeg aan hebben

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:38

Mijn,tinker merrie staat nu 3 weken onder en zomer deken op,stal.
ik ga haar vanmiddag lekker scheren omdat ze het alweer veelste warm heeft met rijden.
nu doe ik het nu omdat ik een eigen apparaat heb en haar dua als het nodig is nog een x ga scheren.
voorheen huurde ik altijd en dan hield ik de herfstvakantie,aan.
ik,twijfel nog over de deken, of 200 gr of de fleec gevoerde,regendeken.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:43

ik ga mijn pony vanmiddag scheren. ik weet alleen echt niet welke deken ik op moet doen. Ik heb een 200 en 250 en 350 en zomerdeken en fleecedekens op stal liggen. volgensmij ook nog ergens een 150 grams maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Hij staat overdag nog in de wei en s nachts op stal.
Wat raden jullie aan?