Of korter in groep buiten, of alleen 24/u met stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Of korter in groep buiten, of alleen 24/u met stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:11

Ik heb een dilemma....

Het heeft wel met stalkeuze te maken. Maar het gaat mij hierbij eigenlijk vooral om het volgende dilemma.

Bij de ene stal staat ze zomer en winter 7 a 9 uur in de wei in een groep van 6 paarden. De rest op stal (3x3).
Bij de andere stal zou ze zomer en winter 24/7 buiten kunnen staan. Is namelijk stal (3,5 x 4) met wei eraan vast. Deur naar wei kan 24/7 open, mits het echt hard vriest (ivm bevriezen leidingen). Alleen staat ze daar alleen in. Wel naast andere paarden natuurlijk, maar dat is toch anders. Evt mag er wel een shet bij, maar dit kost wel extra geld.
Dit kost mij 25 euro stalgeld meer, maar ook hoefsmid, entingen, wormenkuren, risico's DA kosten etc. Dus hier wil ik eigenlijk niet aan beginnen.

Dus mijn dilemma is, wat is fijner voor een paard: 8 uur buiten in kudde, maar wel 16u op stal of 24/7 buiten (eigen keuze wei/stal staan) maar wel alleen.

Het gaat om een paard dat het op stal minder prettig vind dan op de wei, maar ook een heel sociaal paard dat aanhankelijk is naar andere paarden in de kudde.

Wie kan er mee denken?

Yontheke

Re: Of korter in groep buiten, of alleen 24/u met stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:15

Dat is eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden..
Maar ik zou toch gaan voor de optie 24/7 buiten. Zo heeft mijn uber sociale ruin ook een tijdje gestaan omdat ik hem ook liever in de nacht buiten had staan. Hij was dus ook het enige paard dat snacht buiten bleef terwijl de rest op stal ging. Hij is er nooit slechter van geworden, eerder beter.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:16

De andere die er naast in de stal/weiland staan, staan ook wel 24/7u buiten. Maar er is natuurlijk niet echt fysiek contact.

Het is idd kiezen tussen twee kwaden! Daar is het ook zo lastig.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:17

Kan ze bij de uitloopstal wel met de andere paarden contact maken en aanraken? Zo ja, dan zou ik daar toch voor kiezen. Ze staat dan wellicht alleen in haar stukje, maar echt alleen is ze dan ook niet.
Mocht ze de andere paarden niet kunnen zien oid, dan zou ik overwegen om haar in een kudde te zetten. Zolang ze maar in de herfst/winter ook echt naar buiten kunnen en niet bij iedere regendrup binnengezet worden.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:19

De weilandjes zijn gewoon naast elkaar. Zit wel stroomdraad tussen, neuzen zou wel lukken denk ik, maar meer dan dat niet. Hier kan ze dan zelf kiezen of ze in haar stal gaat staan of buiten. De deur naar de wei kan 24/7 open. Wat ik zelf wil.

Bij de andere stal staat ze zomer en winter 7 a 9 uur buiten in de groep. Altijd, ook als het regent of sneeuw ligt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:19

en er is geen stal die wel aan al je wensen voldoet?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:26

Nee, 24/7u buiten met schuilstal in een kleine kudde. Met een goede buitenbak op z'n minst en op stap afstand van het bos. Dat is er gewoon niet in deze omgeving. Schuilstallen doen gemeentes rond de veluwe wel moeilijk over bij ons.
Ik heb haar eerder in een Hit actief stal gehad. Is ook met schuilstal in kudde en voersystemen.
Maar dit ging helemaal niet. De kudde was heel groot (25 paarden) op een klein stukje land, en de voersystemen gaven haar onwijs veel stress.
Dus 24/7 buiten kan ook alleen in een kleine kudde (stuks of 6 paarden), gewoon hooi op hopen oid in de wei (geen voersysteem met poortjes e.d.).

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:27

Of ik moet een shetlander vinden die mensen in bruikleen oid willen stallen, waarbij de stal kosten voor mij zijn maar smid en DA voor de eigenaar.
Maar ja vind die maar ;)

En ik denk dat even een shetlander erbij aanschaffen niet overschat moet worden. Het kost gewoon echt wel wat geld extra.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:28

Is er niet de mogelijkheid om het paard samen te zetten, dus van 2 weilandjes draad ertussenuit? Wellicht dat iemand anders het ook prettiger vind om haar of zijn paard samen te zetten?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:29

Wat doe je met je paard? Loopt ie in de sport?

Ik heb mijn paard onlangs verhuist en hij staat hier dagelijks in de groep op de wei van 9u tot ongeveer 16u. Hiervoor had ik zomers de mogelijkheid om hem 24/7 buiten te hebben..echter merk ik niet aan mijn paard dat hij er onder lijdt. Hij is gelukkig, werkt graag en ziet er goed uit :)

Ik heb hem liever in de groep, dan alleen..en met oog op de sport, als dat van toepassing is natuurlijk, zou ik hem s winters liever niet s nachts buiten hebben!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:31

Nee ze loopt niet in de sport. Ik rijd er recreatief mee (voor mezelf gewoon verder komen en lessen dressuurmatig en af en toe bosrit).
Het is een kwpn-er met veel volbloed erin.
Ik kan zelf kiezen of ik de staldeur open of dicht doe s nachts. Maar ik vind het juist goed als het paard zelf kan kiezen waar die wilt staan. Binnen of buiten.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:31

Pivanti, waarom kijk je je niet eens op de site van pferdehof montferland, of is dat voor te ver? ik sta hier ook en de paarden staat 24/7 buiten in een grote kudde en mogelijkheid om te schuilen in een grote stal. Stalling grenst direct aan het bos, 40 km ruiterroutes, er is een mooie grote binnenbak, buitenbak en longeercirkel. Echt heel fijn hoor. Misschien is het wel iets voor je...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:33

Jeetje Kerry dat klinkt luxe! Van alle gemakken voorzien én 24/7 buiten!

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:33

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:34

ja het is werkelijk super. Top voor paard en ruiter, lekker relaxed sfeertje, beetje western en voornamelijk recreatief, maar ook een paar endurance paarden en ruiters, erg leuk allemaal!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:35

Patsab, zou mooi zijn natuurlijk, maar vrees dat dit gaat lukken. Een heeft er een shet veulen bij lopen. En geloof dat een ander zelf twee paarden heeft en dat die samen lopen idd. En de eigenaresse heeft er twee en die heeft ze apart. Een wordt verkocht en ander kan niet goed samen. En een groot zwaar paard die het hele weiland vertrapt (is ook niet fijn). En dan moet het ook heel goed klikken natuurlijk en qua eten goed gaan.

Kerry, En dat is zonder voersysteem (geen hit actief stal)? En ook kleine groepjes? Hoeveel paarden?

Roweentje89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:38

Als je hier in de buurt woonde had je ook de perfecte plek gehad.
Die van mij staat 24/7 buiten in paddock met weide en grote schuilstal in een kleine kudde.
Dan is er een grote binnenbak, 2 buitenbakken van 20x60 een longeercirkel een stapmolen en een omheind bospad van ongeveer 1km.

Ik ga hier echt nooit meer weg! :D

Ik ben helaas niet bekend bij jou in de buurt, maar ik heb het ook gevonden uiteindelijk, dus geef niet op! Het bestaat.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:41

Ze staan op weides waar ze elke dag een strook vers gras kunnen eten, daarbij is er constante verstrekking van ruwvoer. Mochten de paarden daar niet genoeg aan hebben dan worden ze eruit gehaald en bijgevoerd met biologische voer (brokken) in overleg uiteraard, maar in de praktijk komt dit weinig voor.. De weilanden zijn speciaal ingezaaid met ook veel kruiden, het ruwvoer is allemaal ecologisch en mooi van kwaliteit en samenstelling. Stalhouder maakt er dan ook bijna een studie van om zo mooi mogelijk ruwvoer aan te bieden.
De kudde is nu bijna 50 paarden groot, er is echt een baas en die houdt alles in de gaten, maar er zijn heel veel onderlinge groepjes van 4 of 5 paarden. Soms ook echt setjes van twee, maar ieder paard heeft zijn vriendjes..

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:43

Afbeelding

hier een voorbeeldje, er is een aut. waterkraan met bak maar ze kunnen ook 'natuurlijk' drinken!

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:43

en deze foto is bv in de rijbak genomen
Afbeelding

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:44

Roweentje, dat klinkt zeker heel goed!

Kerry,
Hoe lang rijd jij erover? Zie dat je ook in Duiven woont.
En ze hebben echt een heeeel groot stuk land waar ze kunnen lopen?
Bij de hit actief stal was het maar een klein stukje voor 25 paarden, waardoor je veel onrust krijgt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:44

Zoo mooie binnenbak!

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:48

De weilanden zijn gigantisch! Ze lopen elkaar echt niet in de weg, maar er is ook veel respect in de groep. Nieuwelingen worden ook op een rustige manier in de groep gebracht zodat er ook geen onrust ontstaat.
Ik rijd het in Duiven in 15 minuten, je rijdt de grens over in Duitsland, meteen de eerste afslag en dan ben je er al bijna (1 landweggetje uitrijden). We hebben zelfs mensen uit de randstad die hier stallen omdat het zo snel te rijden is en je zonder een trailer nodig te hebben geweldig mooie buitenritten kan maken.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:49

Ja is dichterbij dan ik dacht! Het ligt aan het montferland bos?

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:53

ja aan het bos in Montferland, je stapt er in een paar minuten naar toe vanuit stal, gewoon via een landweggetje. Daar steek je een straat over en ben je meteen op het ruiterpad...!