Welke omheining! advies nodig :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

Welke omheining! advies nodig :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 11:32

Wij zijn aan het rond kijken voor omheining...
Ik heb al verschillende offertes opgevraagd, maar ik begin nu te twijfelen tussen een paar dingen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om de juiste beslissing te nemen. :)

Doorsteek omheining of opschroef.. Wat is sterker? Ik heb ergens gehoord dat doorsteek minder stevig is omdat er gaten in de paken worden gemaakt.
Geimpigneerd of gecreosoteerd? We hebben er 1 die nogal graag graag aan hout knabbelt, dus ik dacht aan gecreosoteerd.
Ik vind dat ook mooier, het nadeel is dat het altijd wat ''nat'' blijft.
We willen zoiezo geen rond, het liefst vierkanten palen met een diamantkop en een freesrand. En dan vierkanten planken.
2 of 3 liggers? Voor 2 grote paarden.

De omheining in de rijbak willen we graag wat schuin zetten, de rest gewoon recht.

Wat is nou echt het meest duurzame? Wat gaat het langst mee?

Grts...

miezelke

Re: Welke omheining! advies nodig :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:52

gecreosoteerde gaan bijna dubbel zo lang mee dan geïmpregneerde. En wat dat nat blijven van creosootpalen betreft: enkel bij hete zonneschijn kan het zijn dat ze wat 'bloeden', dus dat er wat creosoot uitkomt, maar dat val heel goed mee. Paarden knabbelen er absoluut niet aan, wat ze bij geïmpregneerde wel al eens durven.
Doorsteek of opschroef heb ik zelf geen ervaring mee.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:54

Wel een kloterij om te plaatsen en pas op met witte kledij met zo'n palen... proper blijf je sowieso niet... maar idd wel véél duurzamer.

Doorsteek is steviger, vooraleer zo'n palen breken heb je bijna een olifant nodig, dus een gat erin voor de planken kan geen kwaad.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:00

Ik heb geen ervaring met houten omheiningen, maar toen wij hier naar een omheining aan het kijken waren kwam ook de optie van kunststof voorbij, waarbij meteen de stroomdraden in je omheining weggewerkt waren. Is dat misschien een optie?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:05

Bedankt voor de antwoorden, daar heb ik echt wa aan!

Kunststof heb ik ergens gezien, maar dat vond ik echt totaal niet stevig.
Ik had het idee dat ik die omheining zo om kon duwen :)
Dat wil ik zeker niet...

Dus al zeker gecreosoteerd, als dat idd een vele langere levensduur heeft.
Nu nog de vraag doorsteek of opschroef?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:10

Scheelt wel wat qua prijs denk ik, is opschroef niet goedkoper?
Doorsteek is in elk geval mooier en volgens mij ook gewoon steviger...

Wel sowieso ook nog zorgen voor elektriciteit, anders zal je omheining niet lang recht blijven staan... eens schuren gebeurt snel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:19

Houd er wel rekening mee dat gecreosoteerde palen niet aangepakt moeten worden, je kunt niet even op je omheining gaan zitten om je kudde te bekijken en het brand in de zon, dus in de zomer moet je er zowieso niet aan zitten. Wel iets om aan te denken mn als er kinderen over je erf lopen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 15:52

Er komt zeker een stroomdraad boven tegen de omheining.
Dat ik er niet aan kan zitten vind ik niet zo erg, als ik mijn paarden wil bekijken ga ik wel de wei in :)
Ik vind het belangrijker dat het een lange levenduur heeft, het is toch een hele aankoop. Daar wil ik zo lang mogelijk mee kunnen doen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:17

Dan is het een betere oplossing, maar houd er ook rekening mee met hang en sluitwerk, dat je in de weide in en uit kunt zonder het houtwerk aan te raken.
In de zomer ben je echt niet blij als je het houtwerk aanraakt en later zonder nadenken aan je neus krabt.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 16:42

Daar gaan we zeker rekening mee houden... Bedankt voor de tip :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:51

Wb het aanraken van creosootpalen: hangt er van af hoe fel ze gecreosoteerd zijn. Ik raak die van mij dagelijks aan, zomer en winter, en heb van niks last (soms wat bruin op m'n handen wat er slecht af gaat, meer niet). We hebben wel eens andere palen gehad, en daarvan had ik brandwonden in mijn gezicht nadat we ze met een voorhamer in de grond hadden geramd.
Maar inderdaad, best niet op gecreosoteerde planken/palen gaan zitten met je goeie kleren...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:01

Ik heb een gecreotoseerde opschoef omheining van 2 regels, met op de bovenste regel en tussen de onderste regel en grond schrikdraad. Staat echt schitterend en is goedkoper dan de doorsteek-variant. Ik zou trouwens niks kunnen bedenken waarom de doorsteek-variant steviger zou zijn dan de opschoef-variant.
Van die brandwonden ed heb ik geen last van, wel in de zon dat de regels wat "bloeden", maar over het algemeen raak ik toch vaak genoeg het hout aan. De ene plek is wel erger dan de andere.
Toevallig heb ik dan wel weer paarden die de omheining met rust laten, maar her en der wel een hapje genomen hebben uit het toegangshek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:06

Met de handen aanraken heb je doorgaans ook geen last van, alleen als de zon fel is en je veegt daarna over je huid (armen, gezicht ed) dan kan dat behoorlijk branden. En het is gewoon vieze meuk, het blijft op je handen zitten en in je kleren, dat heb je met geimpregneerde palen niet.
Maar het verschilt idd per lichting, vroeger werd het er buitenaf opgesmeerd en dat brand al van afstand, hoef je niet eens aan te raken. Maar nu wordt het er onder druk in geperst en dat is een stuk gebruiksvriendelijker maar nog.
Voor jezelf kun je 't wel doen (je houd er rekening mee), het is vooral oppassen met kinderen vind ik.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:52

miezelke schreef:
Wb het aanraken van creosootpalen: hangt er van af hoe fel ze gecreosoteerd zijn. Ik raak die van mij dagelijks aan, zomer en winter, en heb van niks last (soms wat bruin op m'n handen wat er slecht af gaat, meer niet). We hebben wel eens andere palen gehad, en daarvan had ik brandwonden in mijn gezicht nadat we ze met een voorhamer in de grond hadden geramd.
Maar inderdaad, best niet op gecreosoteerde planken/palen gaan zitten met je goeie kleren...

Kleine opmerking : een houten omheining zet je best door gaten te boren in de grond, niet door de palen in de grond te kloppen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:21

ik heb een doorsteek omheining, enne...zet mijn schatje van 1.84cm haar kont er tegen dan is de ligger echt wel gebroken hoor, staanders zijn 14rond, liggers 8 rond.

nu ik weer een ander huis heb gekocht sta ik weer voor de keuze, ben er nog niet uit, maar rond doorsteek doe ik niet meer; zwak ivm de boorgaten wat je vlgs mij niet of minder hebt met planken ipv rond.

nog iets om rekening mee te houden, in de wei knagen ze er niet aan, maar in de paddock wel! (geimpregneerd) je ontkomt niet aan stroomdraad.

plaatsen ervan is een sport opzich, ik heb er 600strekkende meter opzitten en ik weet nu hoe het moet :D maar in het begin loop je te sukkelen !

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:57

MarcR schreef:
miezelke schreef:

Kleine opmerking : een houten omheining zet je best door gaten te boren in de grond, niet door de palen in de grond te kloppen.

Ik had het dan ook over een omheining van palen met lint tegen (zonder houten leggers), die moet je wel in de grond rammen (na eerst een het gat met de grondboor ietofwat te hebben voorgeboord) :)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 22:36

Ik had ook al gedacht dat doorsteek minder stevig was...
@ estera : heb je toevallig een foto van jouw omheining, mag ook pb.
Waarschijnlijk word het vierkant opschroef omheining. Wel gecreosoteerd, kinderen lopen bij ons niet veel rond :)

Een stroomdraad op de omheining is een must, ben bang dat het anders nie lang mee gaat...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:39

Ken je equifence van gallagher, die plastic/koolstof draad met ijzeren kern? Gaat mooi op in het landschap, is veilig en gaat lang mee. Wij zijn er heel tevreden van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:54

JoAnn, kun je daar meer over vertellen? Hoe werkt dat precies?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:30

Vanaf de buitenzijde bezien:

Afbeelding

En even de hond negeren, vanaf de binnenzijde:

Afbeelding

Ik ben echt heel erg blij met deze omheining. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Het staat mooi, is super degelijk en heb met onweer ed. nooit angst voor een tak die er opvalt. Paard, Shet en x Shet blijven er keurig achter.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:43

miezelke schreef:

Ik had het dan ook over een omheining van palen met lint tegen (zonder houten leggers), die moet je wel in de grond rammen (na eerst een het gat met de grondboor ietofwat te hebben voorgeboord) :)[/quote]

Ook deze palen zet ik in geboorde gaten. Je hebt geen kans om je palen te beschadigen en je kan ze beter verticaal zetten.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:47

anneliesdj schreef:
JoAnn, kun je daar meer over vertellen? Hoe werkt dat precies?

http://issuu.com/gallagher01/docs/catal ... 96/1947474

Pagina 12-13 en 48

Gewoon schrikdraad dus. Wij hebben donkere palen en w-isolatoren erop, icm bruine equifence. Werkt als schrikdraad maar is dus veiliger door zijn dikte en coating.

Estera ik durf betwijfelen of je afrastering heel blijft als er een boom op valt. Ik heb er overigens ooit een auto doorheen gehad, 100% veilig is het nooit. Je weide ligt dan ook vol houtsplinters, dat is ook niet ideaal, wij hebben die weide een hele tijd niet meer gebruikt!

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 08:19

Ziet er idd heel netjes uit...
Ik zie dat jij geen stroomdraad aan de bovenkant van de liggers hebt.
Blijven jouw paarden van de omheining af?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:27

JoAnn ik had het over een tak. Een boom laat zich door niks tegenhouden. Maar deze omheining kan wel een tak verdragen, waar lint meteen breekt of op de grond ligt.

Aan de voorkant van de bovenste regel zit draad. Tevens tussen de onderste regel en de grond. Er wordt niet geknaagd aan het hout.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:40

ik heb ook een opschroef omheining om zo maar te zeggen.

van www.puts.nl

Kijk maar eens, leuke prijzen in verhouding tot andere aanbieders!

én het staat prachtig!