Natuurlijke waterpoel in wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Natuurlijke waterpoel in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:42

sorry, ik weet niet of dit topic goed staat. Heeft hier iemand een natuurlijke waterpoel in de wei? Geen idee hoe je zoiets noemt. Ik kan er vrij weinig over vinden op het internet, dus ik zou graag van jullie je ervaringen willen horen. Met name ook de kosten ervan, onderhoud etc. En foto's? :D

Elles

Re: Natuurlijke waterpoel in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:39

PP >> VSW

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:21

Ik heb er geen ervaring mee, maar gaat stilstaand water niet rotten?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:24

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar gaat stilstaand water niet rotten?

Geen idee, vandaar dit topic. Ik zie het vaak genoeg dat mensen dat in huis wei hebben. Maar ik vroeg me dat inderdaad ook af.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:31

Hier ook geen ervaring maar ook mijn vraagtekens. Ik vermoed namelijk dat de kanten heel snel zompig worden en daardoor gaan inzakken. Ik heb het trouwens nog nooit gezien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:36

Onze buurman had aan de slootkant een zandbank gemaakt zodat ze daar konden drinken.
Ik zelf geef ze liever kraanwater want niet alle sloten zijn even fris.
Als je een poel maakt kun je met een pomp werken om het water in beweging te houden, maar dan moet je denk ik ook een sloot dichtbij hebben zodat je het water kan verversen....

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:39

Bij ons loopt de beek door de wei.
Een stuk is dan verhard en daar kunnen ze doorheen lopen en uit drinken. Maar dan moet je natuurlijk wel een beek bij de wei hebben :+

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:51

Anne_91 schreef:
Bij ons loopt de beek door de wei.
Een stuk is dan verhard en daar kunnen ze doorheen lopen en uit drinken. Maar dan moet je natuurlijk wel een beek bij de wei hebben :+

Dat zou ideaal zijn haha.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:33

Misschien kun je ergens een rivier omleggen..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:16

Toen ik dit huis kocht was er in de wei een soort "paddenpoel" lees; een groot gat in de weide 1.20diep van 8-10m rond ongeveer. waarschijnlijk aangelegd ivm subsidie en het zand gebruikt voor de bak.
Ik heb er een omheining omheen gezet, ik ga het risico niet lopen met botulisme en andere ongenodigde gasten!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:23

Ja, wij hebben poelen in/bij de wei. Langs onze wei loopt een wijk (brede sloot). Wij wilden toen we de wei gingen aanleggen eigenlijk een poel in het midden maken. Op advies van landschapsbeheer Groningen hebben we de poelen bij de sloot gemaakt. Wil je het water in een poel goed houden, dan moet je namelijk 2/3 van de begroeiing in stand houden langs de randen. Maar ja, met paarden is dat een onmogelijke taak, die vertrappen alles. Omdat de poel nu onderdeel is van de wijk, hebben we meer dan voldoende begroeid, alleen het stukje waar de paarden uit drinken is kaal gelopen. Onze pony moest er eerst wel heel erg aan wennen (heeft blijkbaar nooit ingeschaard gestaan in een groot gebied, kende alleen de automatische drinkbak), maar de paarden vonden het vanaf het begin heel erg fijn. Bij warm weer staan ze er ook lekker in te stampen.

Zal even kijken of ik nog ergens een foto ervan kan vinden.

Edit: foto
Afbeelding

Afbeelding

Zo hebben we in totaal 4 poelen (3 groot rond, 1 met smalle inloop, omdat er anders bomen weggehaald moesten worden.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:57

Citaat:
Zo hebben we in totaal 4 poelen (3 groot rond, 1 met smalle inloop, omdat er anders bomen weggehaald moesten worden.

Heel gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:09

Ik ben wel sceptisch qua ongedierte als muggen, leverbot. En gevaarlijk bij bevriezen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 07:38

Muggen heb je overal, of ze nu uit die poel drinken of dat er een sloot een paar meter van je wei af ligt. Leverbot heeft niets met poelen te maken. Deze poelen liggen in de zomerwei. In de winterwei heb ik alleen leidingwater.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:41

Ik heb er 2 laten graven, meer een soort verlaagde plek bij de sloot. Ideaal!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:12

wij hadden ook 2 natuurlijke poelen in de wei. Deze bestonden al en leefde ook vanalles in (oa beschermde salamanders). Ik denk door dat ecosysteem dat die poelen altijd zuiver waren. Er zat wel ooit kikkerdril in, maar geen blauwalg of wat dan ook. Alle paarden dronken eruit, en 1 die ging regelmatig zwemmen in de zomer :+

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:19

Ashley5760 schreef:
wij hadden ook 2 natuurlijke poelen in de wei. Deze bestonden al en leefde ook vanalles in (oa beschermde salamanders). Ik denk door dat ecosysteem dat die poelen altijd zuiver waren. Er zat wel ooit kikkerdril in, maar geen blauwalg of wat dan ook. Alle paarden dronken eruit, en 1 die ging regelmatig zwemmen in de zomer :+

Oh wat leuk!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:25

ik lees even mee

van oorsprong was hier een poel in de wei maar die is dichtgeslipt met het zand van de rijbak
als er veel regenwater is loopt dat water af naar de wei maar neemt ook steeds wat zand mee en in 15 jaar is nu de poel practisch weg
ik was eerlijk gezegd ook bang voor leverbot en andere ellende maar als dat meevalt graaf ik hem weer uit

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:30

Het is wel heel belangrijk dat een bepaald percentage van de rand van de poel begroeid blijft met planten ivm zuiveren van het water. Hoeveel dat ook weer precies was, zou je even na moeten zoeken/vragen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:33

Hier ook het nadeel dat er veel eikenbomen staan en dat blad dus ook in de poel beland.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:59

dankjewel!!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:38

Ons pap heeft een meertje laten graven in ons weiland zodat onze honden en ganzen kunnen zwemmen.
Via een buis onder de grond staat het meer in contact met de naastliggende sloot en doordat onze honden en ganzen er in zwemmen staat het water niet stil.
De paarden zijn er nog niet in geweest en hebben er ook nog niet uit gedronken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 01:18

Bij ons zijn ook twee vijvers uitgegraven. Alleen deze zijn behoorlijk groot, dus misschien dat ze daarom schoon blijven? Enkele tientallen meters in doorsnede, en de een is ongeveer 60 cm diep en de ander 1,5 meter (ligt ook enigszins aan de waterstand) Leeft ook vanalles in en heel veel waterplanten. De paarden drinken er gewoon van, nooit ziek van geworden. Staan ook regelmatig in het water als het warm is.
Dus misschien dat als ze groter zijn dat het wel kan? Kan me voorstellen dat een klein beetje water ook veel sneller opwarmt en alg krijgt. Weet niet hoe groot iets je in gedachten had?

Afbeelding

Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 02:16

Ik volg! Vind dit eigelijk wel apart.