Van stal verhuizen, hoe vond je paard het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Van stal verhuizen, hoe vond je paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 08:58

Ik ga einde van deze maand mijn paard verhuizen naar een andere stal. Hoe heeft jouw paard het ervaren, een verhuizing? Moest hij erg wennen?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:07

toen ik aankwam was mijn paard vrij zenuwachtig, niet gewend om alleen weg te gaan.
De nieuwe paarden stonden buiten toen ik aan kwam en toen ben ik niet zo slim geweest om de mijne alleen binnen te zetten.
Beter had ik ze in een weitje kunnen zetten naast de andere of op stal als de andere ook binnen waren.

Ik kwam in januari dus de bak was vaak bevroren waardoor ik niet gauw kon rijden, anders had ik haar sowieso een week rust gegeven om de omgeving te leren kennen.

Het heeft wel even geduurd hoor, met de andere paarden ging het meteen goed.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:08

Mijn paard vind verhuizen erg makkelijk. Zolang er in zijn andere box maar een lekker portie hooi ligt als hij komt. Ik kan ook direct aan een halstertje rondhobbrlen daar. Hij heeft een heel nuchter karakter, dat sowieso. Maar het is ook wel hoe mijn paard opgevoed is. Gewoon normaal doen ookal ben je ergens anders. Dus hij vind het ook de normaalste zaak van de wereld om ook op vreemd terrein zich te gedragen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:10

Mijn haflinger heeft 3 keer een verhuizing meegemaakt en ik heb totaal niets aan hem gemerkt.
Hij gaat in zijn nieuwe stal staan en op de wei of het de normaalste zaak van de wereld is.
Nu staat hij aan huis dus een verhuizing zit er niet meer in.
Mijn shetlander heeft hier iets meer moeite mee, maar is gelukkig maar 1 Keer verhuisd, hij was onrustig in het begin

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:17

Ook ik ben verhuist met mijn Welsh, dit ging eigenlijk heel goed! Ze heeft idd even moeten wennen aan de veranderde dagelijkse gang van zaken, maar dat was het dan ook. Achteraf gezien heeft het haar behoorlijk goed gedaan, terwijl de stalling waar zij vandaan kwam zeker niet slecht was.

Rianne11_42

Re: Van stal verhuizen, hoe vond je paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:20

Mijn merrie heeft altijd erg veel moeite met verhuizingen. Het duurt een paar weken tot ze echt haar draai gevonden heeft in de kudde en dan nog een paar maanden voordat ze weer helemaal zichzelf is in de bak. Nieuwe omgeving etc. vindt ze altijd erg spannend. Ze heeft moeite met 'aarden' op een nieuwe plek.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:21

Toen ik 1,5 jaar geleden ons paard erbij kocht, moest ze wel even wennen. maar dat kwam alleen doordat ze van stal, naar 24/7 buiten ging in een vreemde kudde. Qua gedrag was ze wel wat nerveus, maar dat was snel over. Met de andere paarden hebben we een paar verhuizingen meegemaakt. Hier hebben ze niet echt "last" van gehad, omdat er vrij weinig veranderde.
De kudde bleef hetzelfde, voer veranderde niet, alleen de omgeving veranderde.

Toch is het voor een paard dat naar een andere pensionstal verhuisd, wel moeilijk. Nieuwe geuren, nieuwe paarden, vreemde mensen, ander voer.
Als ik het goed heb, heeft een paard +/- 6 maanden nodig om te wennen aan zijn nieuwe stal.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:23

verhuizen kwam hier vrij onverwachts....en gaf voor mij stress, maar het paard had totaal geen stress.
kan een voorbeeld nemen aan het dier en af en toe wat relaxter doen. voor de derde keer in zijn leven op de trailer alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:27

mijn haflinger heeft nooit problemen gehad, toen ik haar 5 jaar terug kocht, was ze meteen bij de groep, en dat ging ook meteen goed. (wel eerst eve met draad ertussen natuurlijk) maar draad er al na een half uur tussenweg gehaald. ton moest ze vorig jaar maart verhuizen naar de boerderij van mijn schoonouders, omdat op de stal waar ze stond niet veel ruimte meer was, en ze moest die maand een veulen krijgen. ze stond op de boerderij dus eerst apart tot veulen kwam. ze kwam de trailer uit, in land gezet en ze begon meteen te eten, dus alle verhuizingen zijn zonder problemen gegaan

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:29

Ons paardje is onlangs verhuisd. Meteen bij aankomst is hij in de wei bij zijn nieuwe kudde gegaan, dat ging goed. Na een paar uur stond hij er alsof hij er al jaren thuishoorde. Wij zijn meteen de eerste dag gaan rijden, ging ook goed. De eerste paar dagen keek hij wat meer om zich heen om het in zich op te nemen, maar ik had het idee dat hij na drie dagen helemaal gewend was.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:32

Mijn merrie is vrij makkelijk verhuist als ik maar achter de verhuizing stond.
1 keer tegen mijn willen in moeten verkassen en toen is ze flink van het pad geweest en heeft ook nooit echt haar plekje daar gevonden (net als ik) nu weer verplaatst naar een plek waar ze terug kwam bij haar oude vriendje en ik zie haar opknappen.

Mijn merrie heeft vooral een leider nodig, in mij maar ook in een ander paard. Bied ik haar die is ze happy.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:34

Ik heb mijn paard 2 keer verhuisd.

De eerste keer ging ik naar een dressuurstal, super luxe met alles erop en eraan. Helaas is mijn paard nog steeds paard :P en kon ze daar helemaal niet leven. Er werd meer beloofd dan dat we kregen. Mijn paard stond bijna niet buiten, kreeg een paar keer per dag een heel klein plukje hooi. Toen ook nog haar weidemaatje weg ging van die stal stond ze altijd alleen in een paddockje zonder voer en gras.

Ze werd compleet onhandelbaar en was vreselijk ongelukkig en gestrest. Het rijden ging niet meer, ze was een wandelende bom en ik vloog er genadeloos af.

Ik heb haar toen weer verhuisd na veel trammelant met de stalhouder. Nu staat ze de hele dag in de weide en krijgt voldoende hooi. Ik heb mijn oude bomproof paardje terug. Het gestreste onbehandelbare paardje is compleet verdwenen.

Toen ik bij de eerste stal kwam begin ze in de stal meteen te trappen en te brullen. Dat heeft de hele nacht geduurd tot de volgende dag haar weidemaatje kwam die ook naast haar stond op stal ( er stonden meer paarden maar die kwamen eigenlijk nooit buiten, alleen onder het zadel en in de molen )
Op de stal waar ze nu staat ging ze rustig de stal in en ging eten. Ze keek wat rond maar was ontspannen. De eerste indruk was meteen een heel stuk beter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:35

Toen ik onze paarden naar huis haalde ging het heel anders dan verwacht. Onze merrie was heel makkelijk en rustig toen we haar kochten en naar de pensionstal brachten, merkte niet echt wat aan haar, ze was rustig at goed en was vrolijk. Met de verhuizing naar ons huis had ik dit eigenlijk wel weer verwacht, nu was het zo goed als het tegenover gestelde daarvan. Ze was nerveus, heeft een week slecht gegeten, stond strak en bij elk geluidje keek ze me aan van hoorde je dat? Wat was dat.... Ging 's nachts dan ook echt niet liggen. Daarna was ze weer geheel zich zelf, rustig en goed eten en vrolijk.
Onze ruin was heel anders, toen we hem kochten had hij moeite met wennen, kwam van een grote drukke stal af en ging naar een rustige pensionstal, hij heeft echt een aantal maanden nodig gehad voordat hij ontspannen was en lekker begon te eten. Met de verhuizing naar ons huis had ik hier dan ook weer rekening mee gehouden. Hij kwam de trailer af, bekeek de nieuwe omgeving, gaf een zucht en hij keek van zo dat bevalt me hier wel en hij was de rustig en ontspannen. Geen gedoe zoals de vorige keer. Direct de eerste nacht gelegen in de stal.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:36

Ik ben dit voorjaar met mijn paard verhuist. Natuurlijk best wel worried, maar is 100% meegevallen. Nu had ik wel het voordeel dat ik niet alleen, maar met een vriendin en haar paard ging verhuizen. Ze staat met dit paard ook gewoon op een eigen paddock, zo heeft ze rustig kunnen wennen aan de andere paarden. Een paar weken later gingen ze de wei op met de groep en dat ging tegen die tijd prima.

Ik heb haar na de verhuizing een weekje rust willen geven, maar ze was zo relaxed dat ik na één dag gewoon verder met de training kon.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:42

Ik heb mijn paard 4 keer verhuisd en toen was er niets aan de hand. Paard vond het prima bleef zichzelf . Moet wel zeggen dat we op de 1e stal 1 jaar gestaan hebben , de 2e stal nog geen jaar en de 3e stal een jaartje tot we bij mijn huidige stal aankwamen. Op deze stal sta ik nu al bijna 10 jaar. Anderhalf jaar geleden besloot ik om het op een andere stal te proberen. Daar waar mijn beste vriendin stond met haar paard. Gezellig voor ons en paard zou het er ook vast wel fijn hebben. Hij was immers erg makkelijk . Toen ik aankwam op mijn nieuwe stalling toen vond mijn paard het allemaal wel prima, hij kon nog lekker het land op 2 weken of misschien wel 3 dat weet ik niet meer. Wel was hij alert op de andere paarden , geuren enz maar verder niets aan hem gemerkt. Totdat de paarden naar binnen gingen voor het winterseizoen. Hij kwam in stal terecht en binnen een week of 4 had ik een ander ziek, depressief paard. Snot liep uit zijn neus en zijn ademhaling was zwaar.. Virusje dachten we nog. Iedere dag DA erbij maar mijn paard werd slechter. Stond echt weg te kwijnen en opeens met zijn hoofd tegen de stalmuur op te bonken. Ging kreupel lopen en ik wist me geen raad meer. Mijn lieve vrolijke altijd werklustige paard was nergens meer te vinden. ook viel hij af, woog op een gegeven moment nog maar een krappe 500 kilo ( vrij grote tinker ) Vorige stalling gebeld of ik zo snel mogelijk terug mocht komen want dit ging niet goed. Ik noemde het heimwee andere zeiden hij moet wennen weer andere riepen dat het normaal is als een paard bij een verhuizing een virusje oploopt. Ik heb er in totaal 3 maanden gestaan. na 3 maanden heb ik mijn vorige stal gebeld en ze hebben hem meteen de volgende dag gehaald. Mijn paard knapte op , hoest en snot verdween. Heb wel een hele klus met zijn hoeven gehad die waren erg slecht geworden op de andere stal. maar nu ruim anderhalf jaar verder is mijn paard weer helemaal de oude en weer keurig op gewicht ( 630 kilo ) Hij is vrolijk , werklustig , gezellig en voelt zich in mijn ogen weer helemaal happy.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:42

Mijn overleden merrie vond het verschrikkelijk. Had minimaal 2 maanden nodig om zich ergens te aarden.
Als het al gebeurde. Was een hele moeilijke merrie.

Daar in tegen vind mijn 3,5 jarige het niet zo problematisch. Zolang hij maar vriendjes heeft en zijn aandacht krijgt.
En het liefst ook een stal met tralies heeft, zodat hij de buren kan zien. Hij kan namelijk niet zo heel goed tegen alleen zijn.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:44

Ik ben een aantal jaren geleden verhuisd met m'n paard. Ging toen van een plek waar hij vaak op stal stond naar 24/7 buiten. Voor zover ik kon zien ging zijn aanpassing probleemloos. Hij was helemaal niet nerveus op bang. Hij iser daarentegen qua karakter en temperament zelfs beter van geworden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:05

Die van mij is een iebelig dier, die niet zo goed is in nieuwe of afwijkende dingen.

Daarom heb ik haar altijd alleen maar verhuist, als de verhuizing een verbetering voor haar was.
En daardoor heeft ze er steeds weinig problemen mee gehad :)

Van een stal waar ze veel binnen stond naar een stal waar ze meer buiten stond in een eigen weitje.

Vervolgens naar een stal waar ze weer iets socialer met andere paarden stond, zowel binnen op stal als buiten op de wei in een groepje, van donker tot donker op de wei en in de zomers dag en nacht buiten.

Vervolgens naar een plekje waar ze altijd buiten liep samen met 2 andere paardjes, met een afdak waar ze zelf onder konden gaan staan en altijd een ruim stuk bestrating en bak met zandbodem, heerlijk natuurlijk voor die beesten, lekker alles zelf bepalen en geen last van lange, modderige winters en altijd ruwvoer ter beschikking +:)+

En nu staat ze aan huis, ik heb flink gezocht naar een leuk koophuis met een stuk land er aan vast dat te huur was, waardoor het betaalbaar was voor ons om Rena aan huis te houden.

En nu heeft ze een Paddock Paradise, ze is er weer op vooruit gegaan en voelt zich hier prima thuis :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:45

Paard nu 2 keer verhuist en ga volgende maand weer naar iets beters, zolang ze te eten krijgt vind ze alles best haha

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:50

Mijn meid heeft 9 jaar bij de vorige eigenaar gestaan. (ik heb haar daar ter plaatse 4j gereden)
Wegens een heleboel strubbelingen heb ik haar gekocht en ben ik verhuisd. Gelukkig hadden we wel een sterke band en volgde ze mij blindelings de camion op en naar de nieuwe stal.
Zelf was ze de eerste nacht wat onrustig maar de dagen nadien is ze helemaal opengebloeid! Ze krijgt nu de correcte voeding en verzorging, en ze heeft een heleboel nieuwe vrienden. Ook al de paarden daar, zijn gek op haar. Nu gallopeerd mevrouwtje steeds met haar staart de lucht in op de weide, wat ik haar vroeger nooit zien doen heb! :-)

Mijn paard is enorm veranderd in de positieve zin. Ze heeft weer zin in het leven.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:22

Mm paarden reageeren toch heel anders zie ik wel. De reden dat ik dit gevraagd heb hier, is omdat ik hem ruim een half jaar geleden heb gekocht. Naar mij verhuizen; het leek wel of het hem helemaal niks deed, hij stapte de trailer uit en het was ok. Maar ik wil niet mezelf voor de gek houden dat dat straks ook zo zal gaan, en wil wel een beetje voorbereid zijn dat hij nu wellicht wel meer moet wennen. Hij is een superrelaxed paard, vooral op stal, maar toch, je weet ht niet he!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:51

Als het dier er op vooruit gaat dan zal het wel loslopen hoor :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:58

Mijn paard heeft 4 jaar bij mijn vader thuis gestaan met 2 Fjorden en ik heb ze zelf verzorgd. :) Een paar maanden geleden ben ik uit huis gegaan en is dit paard mee verhuisd. Ik maakte me wel zorgen, omdat ze thuis erg dominant is. Maar het ging super goed, ze is de 1e dag op stal gebleven terwijl de rest buiten liep en de 2e dag is ze gelijk bij de kudde gegooid. Normaal doet de eigenaresse dit niet en gaan ze de 2e dag in de bak, voor alleen neus contact. Maar dit vertrouw ik bij mijn paard niet, omdat zij over de omheining springt als ze alleen staat.
Maar het ging super goed, ik had me nergens zorgen over hoeven maken! De kudde liep helemaal achter aan toen die van mij erbij ging en ze hadden het pas na een uur door. Natuurlijk wordt er dan wat gerend en gedold, omdat ze moeten kijken wie de baas is. Maar toen ik 's avonds ging kijken was ze beste vriendjes met een shetlander (zo cute <3) en kwam ze zonder schrammen oid de wei uit. :) Ze paste gelijk in de kudde, staat er altijd midden in, is absoluut niet dominant en het gaat dus helemaal super.
Ze was ook helemaal niet onrustig in haar nieuwe stal oid, maar we hebben er voor gezorgd dat ze lekker veel stro had en lekker hooi om te knabbelen. Maar zolang mijn paard bij andere paarden is, vind ze alles best. :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:08

Mijn paard is nu 2x verhuisd. Eerste keer omdat ik 400 km verderop ging wonen, van overdag buiten/'s nachts op stal en kleinschalig naar een enorme manege waar ze dag en nacht in paddocks lopen. Paard is wekenlang compleet uit haar huisje geweest :(:) Dat werd wel beter en het 24/7 buiten lopen beviel haar overduidelijk wel, maar de drukte qua paddockbezetting en de drukte op stal an sich maakte dat ze zich nooit helemaal prettig gevoeld heeft daar. Na bijna 2 jaar daarom verhuisd naar een wat kleinere pensionstal, hier weer 's nachts binnen en overdag in de wei met (vaste) vriendjes. Vanaf dag 1 was paard op haar gemak, at goed, rolde vrolijk in de wei en sliep 's nachts languit op stal :)

Helaas wordt nu een jaar later oa de weidegang te weinig daar, en dat merk ik duidelijk aan haar (onrustig, chagrijnig). Dus nu gekozen om te verhuizen naar weer een andere stal. Langzaamaan leer je zo wel de voorkeuren van je paard steeds beter kennen :) En ook hetgene wat je zelf wel en niet trekt. Ik hoop dan ook dat ze daar wel 100% op haar gemak gaat zijn en blijven. Stal lijkt de positieve factoren van de vorige 3 stallen te combineren, alleen ik zelf mag bikkelen zonder binnenbak :P

Tussendoor is ze ook nog een maand mee geweest naar onze oude stal aan de andere kant van het land, paard kwam 's avonds laat van de vrachtwagen af, parkeert zichzelf op haar gemak in een stal en valt op hooi aan. De volgende ochtend had ze duidelijk languit in de stal liggen snurken en ging ze met de rest mee de wei in alsof ze nooit was weggeweest (2 jaar niet meer daar geweest), en 's avonds op buitenrit wees ze feilloos de paadjes aan van ons vaste kleine bosrondje daar :)) :') Maar goed, daar had ze eerder dan ook ongeveer 4-5 jaar naar volle tevredenheid gewoond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:14

De mijne heeft eigenlijk nooit moeite met verhuizingen. Nu staat ze ook alweer een paar weken op de nieuwe stal en moet zeggen, nergens last van :) Zelfs de stalhouder heeft al een paar keer gezegd dat ie geen last van d'r heeft en dat ze ontzettend rustig op d'r box staat en stalgenoten bevestigen dit ook nog een keer.
Ze vind niet alle paarden even leuk (paarden staan bij de boxen vast bij het poetsen) maar dat houd je altijd wel.. Ze heeft er weinig moeite mee, ik had meer moeite met aanpassen :Y)