Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:18

Ik heb wat ervaringen van jullie nodig omtrent het gebruik van een goede bodembedekker.

Mijn merrie vreet haar hele stal leeg als er stro in ligt en dan komt ze nog maar amper de deur door. Geen optie dus.
Ze staat nu op zaagsel, maar het is zo'n vreselijk vies ding!
Ik sta op een pensionstal waar ze dus alles voor me doen. Ze halen er af en toe een laag uit en daarna een pak erbij.

Ik vraag me af of vlas niet makkelijker werkt? Ze dan schoner blijft? Daarbij is het ook voordeliger om te kopen. 7,10 voor een pak zaagsel i.t.t. 4,50 voor een pak vlas.

Absorbeert vlas beter?

Ze worden in de ochtend gemest als ze buiten staan en (winterperiode) daarna gaan ze weer naar binnen. Het slimste zou ws zijn wanneer er aan het einde van de dag nog een x drollen gewipt worden?

Hoe hou ik de stal het beste schoon? Alle tips zijn welkom!

Bedankt!!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:26

Ik heb ervaring met stro, zaagzel, hennep. Niet tot mijn tevredenheid. Het werkt niet voor ons.

Ik gebruik nu vlas. Ik vind dit super fijn!

Ik start met 4 pakken. Dan wip ik alleen savonds drollen eruit. Na 2 week wordt de bodem vaster. Vanaf dat moment strooi ik een kwart bij 2 keer in de week. Na 3 weken haal ik wekelijks plas plekken eruit. Die vul ik weer op met vlas uit de stal. Vervolgens weer een kwart er over. Drollen haal ik er elke dag uit! Mijn stallen zijn erg schoon. Ruiken fris, zijn droog en makkelijk te onderhouden. De eerste twee weken is het even lastig. Mijn paarden zijn schoon, tenzij ze in hun verse drol zijn gaan liggen. Een keer per anderhalf a 2 maand haal ik de onderlaag helemaal weg. De toplaag komt dan op de bodem om een nieuwe onderlaag te vormen.

Ik vind het super! Makkelijk mesten, makkelijk over eigen land uit te strooien.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:26

Klinkt goed! Ik zal morgen eens gaan overleggen op stal.

Met zaagsel vind ik het potten (bodem maken) echt smerig. Het is 1 grote vieze zwarte bende.
Ik kan wel iemand vragen om in de avond drollen te wippen. Dan wordt het 2x per dag gedaan. Dat zou super zijn.

Werkt het niet kan ik altijd weer terug.
Bedankt voor je reactie!

fjordjes

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:29

Bij ons op stal hebben ze ook vlas, is echt heel makkelijk met uitmesten en je hoeft er maar heel weinig van uit te halen. 1x per week krijgen ze een nieuwe baal erbij.
Elke dag worden de natte plekken en mest verwijderd.

Adje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:41

Wij gebruiken momenteel ook stro, maar als ik het goed lees dan is vlas beter/makkelijker dan stro?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:50

Mijn paard staat op vlas.
Iedere dag haal ik de mest eruit. Nu staat ze altijd wel overdag de gehele dag buiten en alleen met de nacht op stal.
1x per week de natte plek eruit.
Ik vlak het overige vlas weer netjes uit, stort de baal leeg in de hoek van de stal. Daarvan strooi ik bij indien nodig.
Nu is ze wel redelijk schoon op stal, vaste mest en plas plek.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 08:20

Die vetzak van mij houdt er geen vaste plek op na,.......... :roll:
Daarom hoop ik dat ze met vlas wat schoner blijft, het niet meteen zo'n bende geeft als met zaagsel.

Ga vandaag eens overleggen op stal.

Bedankt voor jullie reacties.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:23

Lees even het forum over strokorrel na, kan ook voor u een ontdekking zijn

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:36

Ik sta momenteel op strokorrels, vind het helemaal niks. Dus mijn stalgenootje en ik zijn weer op zoek naar wat anders. Strokorrels wil ik afraden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:37

Ik heb vandaag overleg gehad op stal, we kijken het bij mijn merrie nu nog even aan hoe het gaat met zaagsel als ze straks weer meer binnen staan.

Zij hebben weer minder goede ervaringen met vlas (paarden die het op eten en koliek krijgen) Ik kan altijd nog overstappen op iets anders.

Bedankt voor jullie reacties!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:41

die van mij zijn van zaagsel op vlas gegaan.. ze staan veel schoner.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:46

Dat schoner geloof ik meteen............die van mij is echt een tark. Ik kijk het gewoon even aan, stalletje is zo leeg getrokken en gevuld met wat anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:49

wij stonden eerst op vlas, nu op stro korrel, ideaal! :D ken ook mensen die er helemaal niet mee uit te voeten kunnen maar mijn pony doet het er prima op en het is niet zo duur!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:50

Die van mij stond ook op zaagsel en later op vlas ivm met het stro vreten maar die maakte er echt een kolere zooi van! Alles lag helemaal zwart aan de zijkanten van de stal en in het midden stond hij dus op beton. Dit was vanaf dag 1 al zo. Hij staat nu toch weer op stro.
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 16-09-13 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:53

Ik heb goede ervaring met houtkorrels met mijn viezerik. Iedere dag drollen eruit, 1x in de week met een soort zeef, daar haal je heel je stal door en dan valt het schone er doorheen en het natte/ mest gaat via de zeef in een kruiwagen. Bij mijn viespeuk haalde ik 1x per week ong 2/3 kruiwagen uit zijn stal.

Volgens mij staat er info over op voergezond.nl ander op Google zoeken. Mijn paard bleef op vlas ook heel vies.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:54

Hier slechte ervaring met vlas.. mijn paard heeft er koliek van gekregen en is uiteindelijk ingeslapen na een operatie. Wij hebben daarna de paarden op houtkrullen gedaan op advies van de kliniek. Mijn huidige paard staat op stro, omdat ik inmiddels van stal ben veranderd en ze daar geen houtkrullen kunnen afvoeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:56

Als jouw merrie graag knabbelt aan haar bodembedekking zou ik niet voor vlas gaan, dat geeft verstoppingen. Ik heb mijn paarden op gehakseld koolzaadstro staan, dit heeft een vergelijkbare werking met vlas alleen is het veilig met het eten ervan. Prijs is gelijk aan vlas.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:15

Ook nog een goede optie dus. Ik ga even googlen!

Stro heeft mijn voorkeur, maar ze wordt gewoon echt tonnetje rond. Ze lijkt echt hoogdrachtig als ze op stro staat. Ze zet gewoon heel erg snel aan (ik druk me dan nog netjes uit :') )

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:29

Dimple schreef:
Ook nog een goede optie dus. Ik ga even googlen!

Stro heeft mijn voorkeur, maar ze wordt gewoon echt tonnetje rond. Ze lijkt echt hoogdrachtig als ze op stro staat. Ze zet gewoon heel erg snel aan (ik druk me dan nog netjes uit :') )

Simon is ook altijd vol slank zoals je weet.

Met stro vrat hij zich echt vol en zijn box was een natte bende.

Nu vlas en voor mij niets anders meer. Schone stal, schoon paard ipv bruin paard en geen dikke stro pens.

Het werkt alleen goed met een flinke laag vlas en netjes bijhouden. Mest eruit halen is een must.

Ik begin met 5 a 6 balen e zomers 1 per week erbij en in de winter 1 per 5 dagen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:34

Interessant!
Vraagje... moet je bij vlas persé eerst 4 a 5 pak erin gooien aan het begin ?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:41

Ja als je niet met genoeg begint krijg je geen goede ondergrond.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:53

Ik start met 4 pakken. Je moet een onderlaag kweken. Dan blijft de stal mooi droog! Ik ken stallen waar ze het als dagelijks strooisel gebruiken over rubbermatten. Maar daar vind ik het niet geschikt voor. Voor optimaal gebruik ga je een soort van potten. Maar zorg wel dat je de mest er goed uithaalt, anders verstik je de vlas en zakt het vocht niet goed door naar de onderlaag.

Wat eten betreft, als de vlas een paar dagen ligt is het niet meer aantrekkelijk (tenzij je een veelvraat hebt). Je kunt er eventueel ook azijn over sprayen!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:11

Oke! En wanneer besluit je er alles eruit te halen ?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:32

Ik haal nooit alles eruit, 2x per week controleer ik op natte plekken en verwijder deze, dagelijks de ballen mest. Ik haal wel even de hele stal los als ik natte plekken verwijder, hierdoor heb je nooit ergens vieze plakken of krijg je schimmel er in. Ik ben begonnen met 5 pakken in een stal van 3 x 4

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:49

Charityyy schreef:
Oke! En wanneer besluit je er alles eruit te halen ?

Ik heb met die warmte de hele stal leeggehaald en uitgespoten. Wel zo fris ff een sopje erdoor en toen weer gevuld.

1 x per jaar doe ik dat.