Paard bezeert zich snachts in stal door rollen of opstaan ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

Paard bezeert zich snachts in stal door rollen of opstaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:55

Hallo,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, had al de zoekfunctie gebruikt maar kwam niets tegen wat op ons probleempje lijkt. Wie weet heeft er iemand tips of ideeen.

Ik heb een 8 jarige Holsteiner welke al 3 jaar in dezelfde stal staat, 3 bij 3,20m.
Ongeveer een 3 weken geleden heb ik haar savonds op stal gezet pas tegen 22.00 uur savonds.
De volgende ochtend omstreek 11.00 uur kom ik aan en heeft mijn paard zijn been geschaaft en is dik met wat schaafwondjes. Waarschijnlijk snachts in de stal gebeurd.

2 dagen later, zelfde verhaal, maar toen snachts haar schoft open gehaald en haar been op 2 nieuwe plaatsen. En een wond ter hoogte van haar rib. (Ondanks dat ze snachts haar rambo vliegendeken op had welke nog heel was)

Nu is dit na een week goed genezen.

Omdat het steeds snachts gebeurd, en haar schoft ook open was denk ik dus dat dit van het OF komt omdat ze vast ligt in haar stal, OF omdat ze altijd op de grond slaapt problemen heeft gehad met opstaan, OF ze rolt in haar stal, wat ze nog nooit heeft gedaan.

Ik ben dus van stal veranderd, een grotere box, (wel zelfde stal) van 3,5 bij 4 meter!
Helaas kwam ik vandaag op stal en heeft ze dit keer haar schouder, en zo goed als binnenkant hiervan open geschaafd.

Nu ben ik aan het nagaan wat hier de oorzaak van kan zijn? En hoe ze dit in godsnaam steeds voor elkaar krijgt??

Ze staat op zaagsel, expres dikkere laag sindsdien. Overdag staat ze altijd buiten. Ze krijgt voordroog. Ben sinds enkele dagen wel over gegaan op hooi, omdat ze nog al last had van winderigheid. Dit was de eerste keer van haar verwondingen niet zo...

Ik ben nu aan t denken om aan stalmuren rubberen matten te gaan bevestigen zodat ze zich in ieder geval niet meer open kan schaven. Maar daarmee is de oorzaak nog niet gevonden.

Wie herkent dit ? Of heeft er iedereen voor de stalwand te "verzachten"?

Toch is dit een heel verhaal geworden -O- alvast super bedankt voor het lezen en de eventuele tips :) :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:59

Je zegt dat ze op stal staat mét vliegendek. Ik zou die op stal af doen en het paard flink roskammen als de deken af gaat. Of buiten zonder dek even lekker laten rollen voor het op stal gaat. Een natte vacht of vliegendekens (ook als die binnen af gaan) geven aanleiding om te gaan rollen. Net als heel schoon dik los zaagsel.
Jeuk van vliegendek + schoon pak zaagsel = 99,9 % rollen
Laatst bijgewerkt door Bravura op 11-09-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

cile205

Re: Paard bezeert zich snachts in stal door rollen of opstaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:03

Bedankt voor je berichtje, het vliegendeken is inmiddels nu een week af. :)

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:06

Bij ons op stal hadden/hebben we ook een paard die zichzelf klem zette/moeilijk overeind komt. Bij dat paard hielp het een singel om te binden zodat -ie makkelijker omhoog kon komen. Ik weet niet of dat een optie is?

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:08

Ik heb sowiets een poosje terug ook gehad, kom ik in stal heel haar knieën open
En wondjes.. Ik denk dat ze toen moeite had met opstaan of was geschrokken waardoor ze
Misschien tegen de muur is gekomen ofzo...
Daarna geen problemen meer mee gehad...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:09

Misschien heeft het paard zoveel jeuk dat het probeert om in de stal zijn rug te schuren, dus gaat op de rug liggen en beweegt dan kont en hoofd heen en weer, daar is de stal te klein voor en krijgt ze zo verwondingen. Wat doet ze als ze s'morgens de wei op gaat, meteen rollen? Jouw paard kan Z E ontwikkelen op elk moment dus misschien heeft ze wel heftige jeuk.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:12

Zou je niet ergens een antirol singel kunnen lenen ? Dan weet je iig of het door het rollen komt of niet. ;)

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:16

Bedankt mensen, een anti rol singel heb ik niet zulke goede verhalen over gehoord, maar is wel een optie om eens te proberen misschien :) Ze heeft verder een borstel op stal en als ze jeuk heeft of na het rijden 'schuurt' ze netjes langs de borstel. Het lijkt me vreemd dat ze dit dan snachts niet zo zou doen. De borstel hangt er trouwens al jaren. Ik zal eens informeren of iemand zo een singel te leen heeft...

Als ze buiten komt rolt ze nooit, begint alleen maar met eten.. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:41

Ligt het niet aan de borstel dat nu, na zoveel jaar, er langs de metalen delen geschuurd kan worden, dat zou de plek op haar rug verklaren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:43

Was ze op die dagen natgeregend toen ze weer binnenkwam? Dan kan ik er bij één van mij ook op wachten dat ie gaat rollen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 21:32

De borstel houd ik altijd schoon, zijn twee bezems (van bezemstelen) onder elkaar zeg maar.... die is ook nog in goede staat..

@Anoeska27: ze was niet nat toen ze binnen kwam. Alle keren dat het gebeurd is was ze helemaal droog....

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:40

denk dat t zaagsel te glad is waardoor ze bij t rollen of liggen geen grip heeft om op te staan

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:12

Ik heb nog wel een Rolsingel te koop werkt goed bij paarden die in de stal gaan rollen .

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:20

Kan ze 's nachts niet koliekerig zijn?

Je zegt al dat ze op hooi staat ivm gaskoliek. Dit zie je vaak ook na een dag op het land.

Misschien is het huren van en camera iets? icm birthalarmsingel? Dan krijg je signaal als ze gaat liggen en kun je kijken.
In deze tijd van het jaar zullen ze wel vrij zijn, er zal niemand nu een birthalarm huren :D .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:25

mijn merrie had gisteravond haar hak weer stuk aan de zijkant, maar zij slaat en in het midden van de inloopstal staat een paal ter ondersteuning van de hooizolder en daar slaat ze geregeld tegenaan-langs... Wel balen want ze heeft geregeld een wondje of schaafplek of dik been.

Zal bij jouw paard vast van het rollen komen en dan zichzelf schaven tegen wand of vloer.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:32

Ik zou gewoon een nachtje op stal blijven en kijken wat er precies gebeurt of denk ik nou te simpel?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:25

maaike2800 schreef:
Ik zou gewoon een nachtje op stal blijven en kijken wat er precies gebeurt of denk ik nou te simpel?

dit gaf mijn dierenarts ook al aan. We moeten echt weten wat er gebeurd voor je het probleem kan oplossen.

Vandaag 2 bedrijven gebeld voor een infrarood camera te plaatsen.
Helaas is dit niet mogelijk zonder WIFI (heb geen wifi op stal)

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:27

Utrolig schreef:
Kan ze 's nachts niet koliekerig zijn?

Je zegt al dat ze op hooi staat ivm gaskoliek. Dit zie je vaak ook na een dag op het land.

Misschien is het huren van en camera iets? icm birthalarmsingel? Dan krijg je signaal als ze gaat liggen en kun je kijken.
In deze tijd van het jaar zullen ze wel vrij zijn, er zal niemand nu een birthalarm huren :D .

Birth alarm heb ik inderdaad ook al aan gedacht, en idd wat je zegt van het hooi heb ik ook al aan zitten denken.
Ik ken wel iemand die zo een alarm heeft, alleen ik begreep dat die pas af gaat op het moment ze een aantal seconden plat op de grond ligt....???

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:28

Of een nachtlampje plaatsen.
Is het helemaal donker op stal snachts?
Misschien kan er een lamp ergens aan of bv van de zadelkamer wat toch een beetje schijnt in zijn stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:32

met wifi een camera is idd perfecte oplossing. kost 80 euro , heb je een prima camera en je kunt hem op laten nemen en vanuit huis via internet in de gaten houden.

Kun je niet even regelen dat er wifi is ?

Via GSM wordt een beetje duur helaas :(

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:37

Het kan natuurlijk van alles zijn, ik heb dit ook meegemaakt, m'n paardje met nieuwe wondjes uit stal halen elke keer, zelfs een keer kreupel. Toen bleek dat mijn pony narcolepsie had, heb het ook wat nachtjes aangekeken zelf. Dan viel hij staand in slaap en verloor hij zijn evenwicht waardoor hij een paar passen naar achter nodig had om niet om te vallen, in stal heeft hij die ruimte niet. Ik weet niet waardoor narcolepsie ontstaat, maar demijne is uit de sport gehaald op zijn oude leeftijd en kan daardoor zijn benen niet meer goed op slot zetten. Het is maar wat informatie, het kan natuurlijk van alles zijn.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:10

cile205 schreef:
maaike2800 schreef:

dit gaf mijn dierenarts ook al aan. We moeten echt weten wat er gebeurd voor je het probleem kan oplossen.

Vandaag 2 bedrijven gebeld voor een infrarood camera te plaatsen.
Helaas is dit niet mogelijk zonder WIFI (heb geen wifi op stal)

Waarom doe je dit dan niet?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:31

Omdat ik vandaag de dierenarts pas heb gesproken dus dat nog niet heb kunnen uitvoeren en graag ook andere meningen en ideeen hoor. :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:58

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier nog een "ouderwets" birthalarm alarm liggen.
Dus zo een die gelijk reageerd zodra ze plat liggen.
Maar dan moet je wel bij je paard blijven slapen. Camera heb ik ook nog die zoveel meter draadloos ontvangt......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:42

ik heb dit meegemaakt (incl vastliggen smorgens als ik ging voeren) bij een van mijn paarden die uiteindelijk maagzweren had (door medicijnen). Door de maagzweren wilde ze niet meer liggend slapen, waardoor ze soms letterlijk omver viel snachts. Hierdoor kwam ze natuurlijk vaak klem te liggen.

Geef het maar mee voor alle zekerheid....weet je of ze hiervoor een goed slaapritme had ? zijn er lichamelijke problemen waarom ze niet goed overeind kan komen ? rolt ze in de wei of in de paddock ?