Waarop baseer jij je stallingskeuze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prinero

Waarop baseer jij je stallingskeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:19

Ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin mensen vragen voor welke stal ze moeten kiezen en ik ben heel erg benieuwd waar iedereen hier zijn/haar stallingskeuze op baseert.Voor iedereen is dit natuurlijk anders en er zijn niet voor niets zoveel verschillende stallen.

Ik vind het bijvoorbeeld erg belangrijk dat mijn paard voldoende buiten komt in zomer en winter, uitrijmogelijkheden dichtbij zijn, dat er goed en genoeg hooi wordt gevoerd en dat er dagelijks toezicht is. Daarnaast vind ik het wel fijn dat er een goede onderlinge sfeer hangt en dat er een eigenaar is waar je goed contact mee hebt.
Dingen zoals een stapmolen of binnenbak interesseren mij dus helemaal niet in de keuze van mijn stal.

Waar baseren jullie de keuze voor je stal op en heb je ook de stal gevonden die hier aan voldoet?

BeeMed

Re: Waarop baseer jij je stallingskeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:39

- als belangrijkste veel weiland voor mijn paard
- stal met dag en nacht toezicht (+ liefst nog een waakhond erbij)
- goede uitrijmogelijkheden
- goed voerbeleid (minimaal 3x per dag hooi en dan ook goede porties)
- fatsoenlijk onderhouden terrein, dus geen dingen die maanden kapot blijven of overal rotzooi.
- fatsoenlijke openingstijden
- mee mogen nemen van een eigen instructrice, stal waar dat niet kan valt ogenblikkelijk af
- niet al te massal
- fijne sfeer onderling
- goede bakbodem, geen must, maar wel gewenst: een binnenbak
- een longeerbak met goede bodem.

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:44

- Goede stal (goed stro, waterbak)
- Binnen en buitenbak met agterberg bodem (min. 20x40)
- Stapmolen
- Weidegang
- Goed voer (Bix, haver, hooi, kuil)
- Goede sweer, kantine
- Eigen instructie
- Paddocks
- Uitrijmogelijkheden

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:48

Het belangrijkste: Weidegang. Het liefst 24/7, als dat niet kan komt de stal om de hoek kijken. Ruim genoeg, genoeg bodembedekking en als het even kan onbeperkt ruwvoer. Dan een buitenbak, is altijd fijn. Voer is belangrijk maar als dat niet naar mijn zin is regel ik zelf wel ander voer. En uitrijmogelijkheden zijn ook fijn, maar ik kies liever voor een fijne stal met wat minder uitrijmogelijkheden (of verder weg) dan een voor mijn paard nare stal die aan het strand ligt, bij wijze van spreken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:24

-weidegang of paddocks
-goede voeding
-ruime schone stallen
-gezellige sfeer
-goede instructie
-binnenbak
-vertrouwen in stalhouder
-altijd toezicht
-goede uitrij mogelijkheden

Daarnaast is er op de stal waar ik sta ook nog een buitenbak en een longeercirkel, maar dat vind ik minder belangrijk.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:28

-Grootte stal
-Faciliteiten
-Kuddeverband op de wei of niet
-Aantal uren op de wei
-Half of vol pension
-Ligging
-Grootte weilanden
-Aantal mensen op stal
-Sfeer
-Uitrijmogelijkheden
-Evt bekenden op stal.

Ik heb het nu echt getroffen, alles wat ik wil is op stal aanwezig, toevallig kende ik ook al 2 mensen van stal en ik betaal niet zoveel. Echt wat ik zoek dus!

Ed_Pin_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:38

- voldoende land/paddock
- grootte box
- uitrijmogelijkheden
- sfeer met mede stalgenoten

ik sta nu relatief goedkoop in mijn regio met mijn 2 paarden.
en ze hebben het (vind ik) luxe.

ik ben wel een redelijke dressuur muts, maar een mooi stuk strand/bos/duin vind ik belangrijker dan de bak. gelukkig staan de paarden op 15min rij afstand van het strand.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:40

- zoveel mogelijk weidegang in kudde. Zomer min 24/7
- ruime lichte frisse stal (voor s nachts in de winter indien nodig)
- fijne sfeer
- kosten
- afstand van huis
- buitenrijdmogelijkheden
- Niet zelf hoeven voeren
Laatst bijgewerkt door NIV op 12-09-13 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:41

- hele dag buiten in groepsverband (weiland en/of paddock)
- stal met dag en nacht toezicht
- goed voerbeleid
- fatsoenlijk onderhouden terrein, dus geen dingen die maanden kapot blijven of overal rotzooi.
- fatsoenlijke openingstijden (gelukkig altijd open)
- fijne sfeer onderling
- binnenbak + buitenbak (liefst 20x 60 ivm dat ik dan mijn oefeningen goed kan oefenen)
- vol pension
- Trailerstalling
- Beloften nakomen
- Iedere dag een schone stal met voldoende stro
- Lichte stallen en binnenbak. (ik heb echt een hekel aan donkere stallen en bakken)
- Ligging
- Pensionhouders echte paardenmensen met veel ervaring
- Prijs/kwaliteit

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:45

knuffeldier schreef:
- als belangrijkste veel weiland voor mijn paard
- stal met dag en nacht toezicht (+ liefst nog een waakhond erbij)
- goede uitrijmogelijkheden
- goed voerbeleid (minimaal 3x per dag hooi en dan ook goede porties)
- fatsoenlijke openingstijden
- mee mogen nemen van een eigen instructrice, stal waar dat niet kan valt ogenblikkelijk af
- niet al te massal
- fijne sfeer onderling
- goede bakbodem, geen must, maar wel gewenst: een binnenbak
- een longeerbak met goede bodem.

En:
- Afstand van huis
- Geen manege of pensionstal
- Regelmatig onderhoud en directe reparatie bij iets wat stuk is en noodzakelijk is voor de veiligheid (lamp, hek, boxdeur)
- Geen voerbeurten door pensionklanten zelf

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:45

Belangrijkste voor mij is ;

*Paarden zowel zomer's als s'winters voldoende naar buiten (In een goede paddock , geen modderbende.)
*Goede omheining buiten.
*Genoeg en goede kwaliteit ruwvoer.
*ruime stallen.
* Dat er elke dag uitgemest mag worden en voldoende stro in de stal ligt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:17

-Het belangrijkste is voor mij 24/7 weidegang (ook in de winter) met schuilmogelijkheid.
-Daarnaast genoeg en kwalitatief goed voer, maar ik zou zelfs bereid zijn om dit zelf te verzorgen, mochten ze naar mijn mening te weinig geven (ik ga namelijk voor onbeperkt :P ).
-En ook een hele belangrijke: dat de pensionhouder gemaakte afspraken nakomt. Op dit vlak heb ik al zoveel ellende meegemaakt (paarden die ineens geen ruwvoer meer kregen, voer dat je klaarzette terugvinden in de kliko, paarden die 24/7 buiten stonden en ineens toen het sneeuwde twee weken binnen moesten in een stal met alle luiken dicht en het licht mocht niet aan want dat was te duur 8)7 , stonden ze dus ook overdag in het aardedonker, paard dat ineens zonder overleg van een binnenstal naar een oude varkensschuur werd verplaatst, paard dat 's morgens buitengezet zou worden maar gewoon áltijd binnen stond als ik 's middags kwam, zo kan ik nog wel even doorgaan).

Overige dingen tellen voor mij niet mee :) Al vind ik het nu heel fijn dat ik een stal heb die aan mijn 3 eisen voldoet, maar die daarnaast ook nog heel gezellig is en met goede uitrijmogelijkheden. :D Rijd er wel een half uur voor, maar so be it.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:25

-paard mag dagelijks een flink deel van de dag buiten en heeft daar echt plek om te rennen en dollen, en er is onderling overleg met welke andere paarden
-24upd toezicht, waakhond
-goede uitrijmogelijkeden vlakbij
-longeerplek
-voldoende plek om mijn spullen veilig op te bergen
-plek om trailer te stallen
-degene die paard verzorgt heeft verstand van paarden, en onze neuzen staan op dat vlak in dezelfde richting
-goede communicatie met stalhouder en stalgenootjes
-buitenbak met niet te zware, egale bodem

Pluspunt: wanneer er weinig gel#ld wordt over iedereen, en wanneer je zooi niet gejat wordt door iedereen.

Mijn huidige stal (sinds alweer ruim drie jaar, en nul zin om daar te vertrekken) voldoet aan alle -punten, en meer! het pluspunt is overal een issue, heb ik in de loop der jaren gemerkt. Het valt hier wel mee, of ik merk het niet zo in ieder geval. :P
Laatst bijgewerkt door dierfysio op 12-09-13 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:29

Als ik alle wensen zo lees vraag ik me af wat men hier maandelijks voor wil betalen.
Om een juist beeld te krijgen graag ook een max. prijs erbij vermelden.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:30

Eisen:
- 24/7 buiten
- Vriendje(s)
- Onbeperkt ruwvoer
- Schuil mogelijkheid
- Rust
- Relatief droge stukken beschikbaar

Wensen:
- Kraan
- Verlichting (het liefst ook in de bak)
- Dichtbij het bos
- Zelf verzorgen e.d.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:31

dat me paard overdag de hele dag buiten staat .
is het niet op de wei dan in de winter bv op de paddock .
niet te drukke stal en natuurlijk gezelligheid
en me paard moet natuurlijk goede verzorging krijgen.

ik sta op een pensionstal met 2 rijbakken[buiten].
paard staat hele dag buiten en in de nacht op stal .
ik betaal excl vlas/stro 180 dus zeg maar incl 200 maar dat is dan ook me max .
hoger zou ik niet gaan

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:32

cjb schreef:
Als ik alle wensen zo lees vraag ik me af wat men hier maandelijks voor wil betalen.
Om een juist beeld te krijgen graag ook een max. prijs erbij vermelden.

Ik betaal 300epm, is in midden vh land, met veel land, paddocks, Achterberg buitenbak, bos vlakbij, stampmolen, solarium, wasplaats binnen met warm water. Dus tsja... Dat kost wat, maar dan heb je ook wat! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:33

listiglistje schreef:
- hele dag buiten in groepsverband (weiland en/of paddock)
- stal met dag en nacht toezicht
- goed voerbeleid
- fatsoenlijke openingstijden (gelukkig altijd open)
- fijne sfeer onderling
- binnenbak + buitenbak (liefst 20x 60 ivm dat ik dan mijn oefeningen goed kan oefenen)
- vol pension
- Trailerstalling
- Beloften nakomen
- Iedere dag een schone stal met voldoende stro
- Lichte stallen en binnenbak. (ik heb echt een hekel aan donkere stallen en bakken)
- Ligging
- Pensionhouders echte paardenmensen met veel ervaring
- Prijs/kwaliteit

€ 275,- :) oh ja en was ook nog wasplaats met warm/koud water ivm witte benen/wedstrijd

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:21

-Kuddeverband, paarden gaan van 7 tot dat ik kom op de wei, in de zomer mogelijkheid tot overnachting op de wei.
-stal van 4 op 3,5
-Wasplaats
-Piste die iets te zwaar ligt maar we zijn geen knarren, we kunnen gerust zelf de piste natmaken en rechttrekken en dat mag.
-Binnenpiste op 10 min stappen
-Stalgenootje die de paarden 's ochtends buitenzet en voert
-Je mag komen wanneer je wil, je mag er zelfs overnachten.
-Grote poort aan de ingang, alles achter een hek en zadels + kasten achter slot.
-'Leeg pension' dus enkel huur stal en accomodaties is 130 per maand. Ikzelf koop stro en hooi aan met anderen op stal, brokken koop ik alleen aan.
Laatst bijgewerkt door Koetjesreep op 12-09-13 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:26

- In de zomer sowieso 24/7 buiten, altijd met 1 of meer andere paarden
- Winter ook 24/7 buiten met vriendjes & een schuilstal, óf overdag minimaal 8 uren buiten & 's nachts binnen
- Kleinschalig
- Goede verlichte buitenbak
- Leuke stalgenootjes / eigenaar waar veel mee te overleggen valt
- Mooie buitenrij mogelijkheden
- Altijd toegankelijk (liever geen openingstijden of een dag waarop ik niet mag komen)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:32

Bovenaan staat denk ik wel de weidegang, het liefst zo veel mogelijk. Bij voorkeur ook in een kleine groep, mochten het weide zijn waar hij alleen staat, vind ik het wel van belang dat hij wel over de draad contact kan hebben met een ander paard.
Qua weidegang vind ik het wel belangrijk dat hij binnen en buitengezet kan worden buiten het weideseizoen om, omdat ik geen tijd heb om iedere dag 1 of 2 keer te komen. Ik kom 4 keer in de week, maar ook niet altijd op het tijdstip dat ze binnen of buiten worden gezet. Daarbij vind ik het ook fijn als alle paarden tegelijk naar binnen en buiten gaan en dat er niet een of een paar achterblijven in de stal of op de wei. Ik merk aan mijn paard dat hij daardoor ook rustiger is.
Een bak vind ik ook wel erg fijn, ik zou niet in de wei met hem aan de slag willen, dat is 'zijn' plek voor ontspanning en niet om te rijden/longeren.
Van de stal vind ik het belangrijk dat deze gewoon de normale basis heeft, waterbak, voerbak.
Ook zou ik liever niet meer op een grootschalige stal staan.
Voor mijn spullen vind ik het fijn wanneer deze in een afgesloten kast kunnen, dat deze kasten nu ook in een afsluitbare kamer staan, vind ik alleen maar extra fijn.

Verder heb ik niet veel wensen, buitenrijden zou fijn zijn, maar met mijn huidige paard gaat dat helaas niet.
We hebben een kleine kantine met koelkast en waterkoker, dat vind ik heel fijn, maar als het er niet was geweest, was het ook prima.
Qua afspuit/poetsplaatsten, fijn als ze er zijn, zijn ze er niet, is het ook prima voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:34

Voor mij is het belangrijkste een grote binnenbak met geschikte bodem.
Daarbij wil ik graag een goed voerbeleid (onbeperkt ruwvoer, kwalitatief goed krachtvoer en ook in goede hoeveelheid).
Ik wil een fatsoenlijke stal voor mijn paard (iets wat niet in elkaar stort van ellende). Ik wil ook gewoon capabele mensen die mijn paard hanteren, verder wil ik er niemand aan.

Wasplaatsen met warm water zijn voor mij ook een noodzaak.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-13 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:39

- Minimaal overdag buiten (in zomer en winter)
- Minimaal 3 keer ruwvoer
- Eigen kastje
- Gezellige sfeer
- Toezicht

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:41

- 24/7 buiten
- veel hooi, liefst onbeperkt
- eigen voer wordt gevoerd
- bak
- longeerplek (als het in de bak mag, ook goed)
- wordt voor het paard gezorgd als we niet kunnen

Voor ons hebben we nu de ideale stalling gevonden. Pensionhouder geeft niet alleen fijn les, maar doet ook aan bijrijden (dus die rijdt 2x per week een half uur). Hij kan daar ook ingezet worden voor de lessen, dus meer beweging. Voer wordt voor ons gevoerd. 's zomers 12 uur per dag in de wei, de rest in de paddock. 's winters in ieder geval in de paddock, maar mogelijk ook nog wat tijd in de wei/bak. Het enige nadeel is de reistijd, ruim een half uur enkele reis met de auto.

In ons geval was 's winters op stal geen mogelijkheid, het paard vindt het echt niet fijn op stal, dus 12/7 op stal was de absolute max. 24/7 buiten vindt hij het fijnst. Hopelijk zonder deken, maar anders zo kort mogelijk met (pas laat erop en enkel meer als hij het koud heeft). Maar ook dat doet de pensionhouder. Ze houdt ook zijn conditie en medische toestand goed in de gaten, neemt daar eventueel met mij of mijn moeder contact op (officieel mijn moeders paard, voor mij is het nog veel verder reizen namelijk. Maar ik ben degene met paardenkennis, mijn moeder is nog beginnend).

Onbeperkt hooi, en de brok die we voeren is geen enkel probleem. Ontwormen is goed doorgesproken en wordt dan collectief afgehandeld (mestonderzoek en regelmatig gewoon ontwormen). Ze is wel strikter met ontwormen dan ik zou zijn. Maar goed, dat is een persoonlijke zaak en het zijn haar weilanden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:43

Mijn grootste criterium is dat mn hengst er überhaupt mag staan, dan valt er al heel veel af :+
Daarnaast ervaring met jonge paarden, wil sowieso geen stal meer waar ze het gaan 'proberen' met een hengst of waar ze alleen maar volwassen paarden gewend zijn want jonkies kunnen gewoon fratsen uithalen door het opgroeien.
Goede en veilige omheining.
Voldoende buiten maar met oog voor het paard, mn hengst maak je namelijk niet gelukkig met uuuuren buiten als het weer er niet naar is.
Altijd voldoende hooi, zowel buiten als binnen. Hooi moet ook goed zijn.
Ruimte voor eigen inbreng mbt voer/hoeveelheden.
Verlichting in de stallen en op het terrein.
stal met mogelijkheden gewoon zeg maar. Ze gaan ook naar show dus is altijd heel fijn als iemand een keer een zweetkap af wil doen of een deken op wil gooien ofzo.
bak ben ik niet zo moeilijk mee, als ie maar niet gierend zwaar is.
Afstand van huis moet te doen zijn, tijdje 30km verderop gestaan maar dat was gewoon niet leuk meer. Ook doordat daar écht geen mogelijkheden waren voor eerder naar binnen etc bij slecht weer, dat moesten we echt zelf doen..

Sta nu heel erg fijn. Ervaring met het ras is er, fokt zelf en heeft ook een jonge hengst, gaat naar shows, dus ideaal :) hengst wordt binnen gehaald als hij aangeeft het écht zat te zijn buiten en merrie blijft gewoon lekker lang buiten. T is vrij dicht bij huis, paarden staan gewoon goed en ik weet dat als er iets is ik erover word ingelicht en dat er zelfs wordt meegedacht over een oplossing.
Beide paarden hebben er nog nooit zo goed uit gezien :D