Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjo89 schreef:Met al de gewikkelde balen ligt het aan het hooi, hoe droog als het is.
Ik heb namelijk droog hooi, gewikkeld in grote ronde balen. Dit hoorde eigenlijk in kleine balen. (heeft 9 dagen gelegen)
Ik heb mijn baal de 22 ste aug open gemaakt. En voer voor 2 pony's dagelijks rond de 15 a 25 kilo. (afhankelijk van het weer) en ik ben nu iets over de helft.
ik kon de baal met mijn lichaam iets opwippen. (tegen duwen)
2005 schreef:Mijn hooi weegt ongewikkeld 20 kg van de groothandel, 25 kg van de boer. Maar de gewichten willen wel eens verschillen, hangt heel erg van de pers af.
Even een andere vraag, bestaan er ook pakjes voordroog die niet gewikkeld zijn? Of hooi wat te vroeg van het land gehaald is? Ik kan het me haast niet voorstellen, maar de kleine pakjes hooi die ik nu heb ruiken nogal scherp en een beetje zurig. Nog niet zo zuur als kuil, maar toch. Mijn andere hooi ruikt gewoon lekker fris, zoals hooi altijd ruikt.
Sprintje schreef:2005 schreef:Mijn hooi weegt ongewikkeld 20 kg van de groothandel, 25 kg van de boer. Maar de gewichten willen wel eens verschillen, hangt heel erg van de pers af.
Even een andere vraag, bestaan er ook pakjes voordroog die niet gewikkeld zijn? Of hooi wat te vroeg van het land gehaald is? Ik kan het me haast niet voorstellen, maar de kleine pakjes hooi die ik nu heb ruiken nogal scherp en een beetje zurig. Nog niet zo zuur als kuil, maar toch. Mijn andere hooi ruikt gewoon lekker fris, zoals hooi altijd ruikt.
Tuurlijk wordt er wel eens hooi te vroeg van het land gehaald. Dan zijn ze "mooi" zwaar van al het vocht wat er nog in zit, en heb je na een paar weken mooie schimmel plakken. Als je niet al eerder broei hebt gehad.
Onverpakte pakje moeten zo weinig mogelijk wegen (het gaat om het volume niet om het gewicht) en altijd lekker fris ruiken.
Gewicht van de baaltje hangt dus met name van het vochtgehalte af, en natuurlijk ook wel het volume. Het strakker persen is geen pré in mijn ogen.
Tinky12 schreef:Ligt aan de pers,er rijden er hier een aantal in de rondte met een pers die afgesteld kan worden zodat de klant kan bepalen hoe groot hij ze wil.Makkelijk als je ze op maat kan laten maken zodat ze in de bak van de trekker passen
De balen van vorig jaar waren gemiddeld 150kg,dit jaar weet ik nog niet...heb nog niet kunnen wegen.
Sprintje schreef:Of het nat of droog is maakt het natuurlijk niet meer of minder voedingstoffen in principe. Wat dat aan gaat is het gewicht geen goede maatstaaf voor hoeveel je wil voeren bij hooi / voordroog / kuil.
Als je de pakken wil vergelijken voor de prijs kan je beter denk ik het aantal kubieke meter product uitrekenen. De ene pers maakt vierkante balen van 70 x 80 x xxx meter lang (dit is volgens mij altijd in te stellen en wat de klant wil), en de andere pers zit op 100 x 120 x xxx meter lang. Dit is altijd appels met peren vergelijken
Wij hebben hier nu balen in plastic liggen van 3 rondes hooien, en daar zitten maar zo 6 verschillende formaten in (1e baal uit de pers meestal nog op het formaat van het vorige weiland, 2x verschillende loonwerker, en zelf andere keuzes gemaakt over de lengte).
anneliesdj schreef:Het ging mij om 1kg hooi versus 1kg voordroog versus 1kg kuil, daar zit wel degelijk verschil in.
En nat hooi en natte voordroog? Natte voordroog is bij mij gewoon kuil, tenzij je een loonwerker/boer hebt die niet zo handig bezig was.
En dan bedoel ik niet een normaal verschil in gewicht tussen balen.
Hoe bedoel je precies weten hoe zwaar? Ik kan dat aardig schatten, ben veel op stap geweest met boeren en loonwerkers tijdens het persen.
Alleen weinig vierkante balen gezien en ben benieuwd hoe andere boeren/loonwerkers werken, dus vandaar dit topic.
Minibaal schreef:Onze gewikkelde ronde minibalen wegen zo'n 40 a 50 kg, afhankelijk van het vochtgehalte van de inhoud. Ideaal voor wie een lage voersnelheid heeft bijv. 1 of 2 paarden of pony's. Want grote balen geven dan bederf. Daarnaast zijn die niet te hanteren en minibalen kun je rollen, tillen of bijv. in de kruiwagen vervoeren. Het grote voordeel tov hooi het dat het voer uit gewikkelde minibalen stofvrij is, daarnaast bevat het voordroogras meer voederwaarde dan hooi, dus je bespaart krachtvoer. Wij maken de minibalen hier in de regio op locatie, daarnaast verkopen we minibalen uit eigen voorraad, zonder tussenkomst van fouragehandel, dus goedkoper. zie ook http://www.minibaal.nl