Wat weegt een baal hooi/voordroog nu precies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Wat weegt een baal hooi/voordroog nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 01:53

Ik kom steeds meer verschillende formaten balen tegen en zo af en toe zit ik me toch af te vragen wat zoiets moet wegen.
Dus lijkt me handig om het even op een rijtje te zetten wat ieders ervaring is.

Wat mij betreft:
Pak hooi ongewikkeld: 20kg
Pak hooi gewikkeld: 35kg
Grote ronde balen hooi: 400kg (130x90?)
Grote ronde balen voordroog: 500kg
Midi balen hooi: 120kg (90x70)
Midi balen voordroog: 150kg

Wie vult even verder aan? Ik mis nog een paar formaten vierkante balen en de kleine ronde baal.
Wat wegen de balen die jullie hebben?

Brainless

Re: Wat weegt een baal hooi/voordroog nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 02:30

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 06:55

Ligt aan de pers,er rijden er hier een aantal in de rondte met een pers die afgesteld kan worden zodat de klant kan bepalen hoe groot hij ze wil.Makkelijk als je ze op maat kan laten maken zodat ze in de bak van de trekker passen :D

De balen van vorig jaar waren gemiddeld 150kg,dit jaar weet ik nog niet...heb nog niet kunnen wegen.

Denk overigens dat je gewichten redelijk kloppen alhoewel ik ook wel balen kleine balen ben tegen gekomen die veel minder waren dan 25 kg.Te los geperst en geknoopt,wogen niets en vielen uit elkaat :p Die heb ik ook laten liggen :o

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:05

Met al de gewikkelde balen ligt het aan het hooi, hoe droog als het is.
Ik heb namelijk droog hooi, gewikkeld in grote ronde balen. Dit hoorde eigenlijk in kleine balen. (heeft 9 dagen gelegen)
Ik heb mijn baal de 22 ste aug open gemaakt. En voer voor 2 pony's dagelijks rond de 15 a 25 kilo. (afhankelijk van het weer) en ik ben nu iets over de helft.
ik kon de baal met mijn lichaam iets opwippen. (tegen duwen)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:44

Het gewicht van een baal hooi wordt ook bepaald door hoe vast het hooi wordt aangedrukt bij het maken van de baal.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:58

Marjo89 schreef:
Met al de gewikkelde balen ligt het aan het hooi, hoe droog als het is.
Ik heb namelijk droog hooi, gewikkeld in grote ronde balen. Dit hoorde eigenlijk in kleine balen. (heeft 9 dagen gelegen)
Ik heb mijn baal de 22 ste aug open gemaakt. En voer voor 2 pony's dagelijks rond de 15 a 25 kilo. (afhankelijk van het weer) en ik ben nu iets over de helft.
ik kon de baal met mijn lichaam iets opwippen. (tegen duwen)

Of het nat of droog is maakt het natuurlijk niet meer of minder voedingstoffen in principe. Wat dat aan gaat is het gewicht geen goede maatstaaf voor hoeveel je wil voeren bij hooi / voordroog / kuil.

Als je de pakken wil vergelijken voor de prijs kan je beter denk ik het aantal kubieke meter product uitrekenen. De ene pers maakt vierkante balen van 70 x 80 x xxx meter lang (dit is volgens mij altijd in te stellen en wat de klant wil), en de andere pers zit op 100 x 120 x xxx meter lang. Dit is altijd appels met peren vergelijken ;-)

Wij hebben hier nu balen in plastic liggen van 3 rondes hooien, en daar zitten maar zo 6 verschillende formaten in (1e baal uit de pers meestal nog op het formaat van het vorige weiland, 2x verschillende loonwerker, en zelf andere keuzes gemaakt over de lengte).

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:36

Mijn hooi weegt ongewikkeld 20 kg van de groothandel, 25 kg van de boer. Maar de gewichten willen wel eens verschillen, hangt heel erg van de pers af.

Even een andere vraag, bestaan er ook pakjes voordroog die niet gewikkeld zijn? Of hooi wat te vroeg van het land gehaald is? Ik kan het me haast niet voorstellen, maar de kleine pakjes hooi die ik nu heb ruiken nogal scherp en een beetje zurig. Nog niet zo zuur als kuil, maar toch. Mijn andere hooi ruikt gewoon lekker fris, zoals hooi altijd ruikt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:10

2005 schreef:
Mijn hooi weegt ongewikkeld 20 kg van de groothandel, 25 kg van de boer. Maar de gewichten willen wel eens verschillen, hangt heel erg van de pers af.

Even een andere vraag, bestaan er ook pakjes voordroog die niet gewikkeld zijn? Of hooi wat te vroeg van het land gehaald is? Ik kan het me haast niet voorstellen, maar de kleine pakjes hooi die ik nu heb ruiken nogal scherp en een beetje zurig. Nog niet zo zuur als kuil, maar toch. Mijn andere hooi ruikt gewoon lekker fris, zoals hooi altijd ruikt.

Tuurlijk wordt er wel eens hooi te vroeg van het land gehaald. Dan zijn ze "mooi" zwaar van al het vocht wat er nog in zit, en heb je na een paar weken mooie schimmel plakken. Als je niet al eerder broei hebt gehad.

Onverpakte pakje moeten zo weinig mogelijk wegen (het gaat om het volume niet om het gewicht) en altijd lekker fris ruiken.

Gewicht van de baaltje hangt dus met name van het vochtgehalte af, en natuurlijk ook wel het volume. Het strakker persen is geen pré in mijn ogen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:29

Sprintje schreef:
2005 schreef:

Tuurlijk wordt er wel eens hooi te vroeg van het land gehaald. Dan zijn ze "mooi" zwaar van al het vocht wat er nog in zit, en heb je na een paar weken mooie schimmel plakken. Als je niet al eerder broei hebt gehad.

Onverpakte pakje moeten zo weinig mogelijk wegen (het gaat om het volume niet om het gewicht) en altijd lekker fris ruiken.

Gewicht van de baaltje hangt dus met name van het vochtgehalte af, en natuurlijk ook wel het volume. Het strakker persen is geen pré in mijn ogen.

Thanks. Maar te vroeg van het land gehaald hooi kan dus ook zurig (beetje voordroog/kuil achtig) gaan ruiken? Het is niet mijn hooi, maar het wordt nu wel aan mijn paard gevoerd. Paard kan niet tegen eiwitten (voordroog betekent doodziek paard) dus ben een beetje bang dat dit hooi veel te eiwitrijk is. Maar dit wordt wel heel offtopic.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:48

Tinky12 schreef:
Ligt aan de pers,er rijden er hier een aantal in de rondte met een pers die afgesteld kan worden zodat de klant kan bepalen hoe groot hij ze wil.Makkelijk als je ze op maat kan laten maken zodat ze in de bak van de trekker passen :D

De balen van vorig jaar waren gemiddeld 150kg,dit jaar weet ik nog niet...heb nog niet kunnen wegen.

Ik weet dat een pers af te stellen is, maar wat is een beetje het normaal geaccepteerde gewicht van de verschillende maten balen.
Of het hooi of voordroog is speelt ook mee, daarom noem ik dat apart.

Welk formaat waren jouw balen van 150kg?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:59

Sprintje schreef:
Of het nat of droog is maakt het natuurlijk niet meer of minder voedingstoffen in principe. Wat dat aan gaat is het gewicht geen goede maatstaaf voor hoeveel je wil voeren bij hooi / voordroog / kuil.

Als je de pakken wil vergelijken voor de prijs kan je beter denk ik het aantal kubieke meter product uitrekenen. De ene pers maakt vierkante balen van 70 x 80 x xxx meter lang (dit is volgens mij altijd in te stellen en wat de klant wil), en de andere pers zit op 100 x 120 x xxx meter lang. Dit is altijd appels met peren vergelijken ;-)

Wij hebben hier nu balen in plastic liggen van 3 rondes hooien, en daar zitten maar zo 6 verschillende formaten in (1e baal uit de pers meestal nog op het formaat van het vorige weiland, 2x verschillende loonwerker, en zelf andere keuzes gemaakt over de lengte).

Ik denk dat je je nu anders uitdrukt dan je bedoeling is want dit klopt echt niet.
Voordroog bevat echt wel meer voedingswaarde dan hooi, verhoudingsgewijs.

Maar als je van die 3 formaten nu de afmetingen en het gewicht even noemt? :D
Van vierkante balen ben ik niet zo op de hoogte namelijk.

@2005: Is het soms hooi wat pas een paar weken terug van het land af gekomen is? Dan moet het de eerste weken nog rusten en kan het gaan ruiken. Het is beter om het de eerste 4-6 weken niet te voeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:04

Voordroog bevat per kilo minder voedingsstoffen dan (droog) hooi.
Dit omdat er nog meer vocht in zit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:33

anneliesdj schreef:
Welk formaat waren jouw balen van 150kg?

Pfff...zal ik vanmiddag even kijken en beetje inschatten,de kapschuur is weer volgepropt := lengte is rond de 2,30 meter.H x B zal ik opmeten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:53

Hoeft niet exact hoor, maar met een lengte van 2,30 lijkt me 150 kilo al wel weinig.
Zijn het vierkante balen?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:57

@ anneliesdj
1 kg hooi vs 1 kg nat gemaakt hooi
1 kg goed droog voordroog vs 1 kg natter voordroog
1 kg "droog"kuil vs 1 kg nat kuil.

De voedingswaarde per kilo wordt echt niet hoger naarmate er meer vocht in zit ;-) Maar ik ben het met je eens dat hooi, voordroog of kuil is gewoon écht ander voer met andere eigenschappen.

Ik heb geen idee hoeveel onze balen wegen. Dit zal variëren van 300 kg - 500 kg afhankelijk van het formaat en het vocht percentage ten tijde van het persen. Wij proberen altijd hooi in plastic te doen, maar ook dat varieert enorm in gewicht naar mate er toch nog wat meer vocht in zit (en dan voelt het allemaal even droog).

Hoe weet jij zo precies hoe zwaar de balen zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:43

Het ging mij om 1kg hooi versus 1kg voordroog versus 1kg kuil, daar zit wel degelijk verschil in.
En nat hooi en natte voordroog? Natte voordroog is bij mij gewoon kuil, tenzij je een loonwerker/boer hebt die niet zo handig bezig was.
En dan bedoel ik niet een normaal verschil in gewicht tussen balen.

Hoe bedoel je precies weten hoe zwaar? Ik kan dat aardig schatten, ben veel op stap geweest met boeren en loonwerkers tijdens het persen.
Alleen weinig vierkante balen gezien en ben benieuwd hoe andere boeren/loonwerkers werken, dus vandaar dit topic.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:44

Voedingswaarde (per kg product) wordt juist lager naarmate er meer vocht in zit!
Daarom wordt vaak gerekend met kg droge stof gehalte. Maar dat kun je natuurlijk niet thuis even simpel wegen op je weegschaaltje. Dat moet je uitrekenen met behulp van vochtpercentage van het betreffende voer.

Het maakt dus wel degelijk uit hoe nat of hoe droog ruwvoer is. Water is gewicht zonder voedingsstoffen. Hoe meer water per kg gewicht hoe minder voedingsstoffen per kg.

Als je een kilo hooi nat maakt krijg je in gewicht meer dan een kilo! Voer je een kilo nat hooi (gewogen na het natmaken) moet je dus een deel terugleggen van die eerste kilo droog hooi.

voedingswaarde zit echter niet zozeer in gewicht alleen, maar meer in hoeveelheden eiwitten, suikers (dan ook nog de droge stof voor de complexere koolhydraten) en de vitamine/mineralengehalteszijn belangrijk om evt. tekorten te voorkomen. Hooi kan heel rijk en heel arm zijn. Zo ook voordroog of kuil.

Tenslotte is er het verschil in conserveren wat spijsverteringsproblemen of juist luchtwegirritaties kan geven. Maar dat heeft dan weer minder met voedingswaarde te maken.

Mijn ronde balen droge voordroog (gemiddeld 4 dagen op land) van ongeveer 1,40 doorsnede zouden volgens de boer en loonwerkers ongeveer 350kg wegen. De ene of de andere verschilt nog wel eens. De hele droge kun je makkelijk met 2 personen kantelen en rollen, de zwaardere moeizaam, daar heb je een 3e persoon bij nodig.

Ze zeggen hier dat er 15 tot 17 pakjes hooi in zo'n ronde baal gaan.
De rechthoekige ongesealde hooipakken zitten ook rond de 350, terwijl de gesealde voordroog eerder rond de 500kg zitten. Zal wel natter spul zijn dan het hooi.

De kleine pakjes verschillen van 15 tot 25kg... Hier verschillen ze ook van 1 snee. Laatst 1 gewogen en die was 22kg. Dat zijn stevige balen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:10

anneliesdj schreef:
Het ging mij om 1kg hooi versus 1kg voordroog versus 1kg kuil, daar zit wel degelijk verschil in.
En nat hooi en natte voordroog? Natte voordroog is bij mij gewoon kuil, tenzij je een loonwerker/boer hebt die niet zo handig bezig was.
En dan bedoel ik niet een normaal verschil in gewicht tussen balen.

Hoe bedoel je precies weten hoe zwaar? Ik kan dat aardig schatten, ben veel op stap geweest met boeren en loonwerkers tijdens het persen.
Alleen weinig vierkante balen gezien en ben benieuwd hoe andere boeren/loonwerkers werken, dus vandaar dit topic.

Met natter voordroog bedoel ik in plaatst van 20% vocht 30% vocht. Dat is zeker ook nog voordroog, maar zo'n baal is dus al 10% zwaarder. Op een baal van 500 kg scheelt dat dus al 50 kilo. Heeft niets met de handigheid van de boer of loonwerker te maken ;-)

Bij 40% vocht wordt het ook nog gerust als voordroog verkocht. Vind ik persoonlijk al aan de natte kant, maar goed het is inderdaad echt nog geen kuil! Dan heb je dus al 100 kilo verschil staan.

Inschatten van gewichten is gewoon heel lastig. Veel verkopers schatten de balen liever wat zwaarder in ;-) En iedere bokker zal zijn balen ook weer anders inschatten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:50

50 kilo vind ik nogal normaal op balen van 500kg.
Maar dat was niet mijn vraag en ik schiet hier niets mee op.
Laten we het aub gewoon bij het gewicht van de balen houden.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:22

verschilt altijd heel veel

Minibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:35

Onze gewikkelde ronde minibalen wegen zo'n 40 a 50 kg, afhankelijk van het vochtgehalte van de inhoud. Ideaal voor wie een lage voersnelheid heeft bijv. 1 of 2 paarden of pony's. Want grote balen geven dan bederf. Daarnaast zijn die niet te hanteren en minibalen kun je rollen, tillen of bijv. in de kruiwagen vervoeren. Het grote voordeel tov hooi het dat het voer uit gewikkelde minibalen stofvrij is, daarnaast bevat het voordroogras meer voederwaarde dan hooi, dus je bespaart krachtvoer. Wij maken de minibalen hier in de regio op locatie, daarnaast verkopen we minibalen uit eigen voorraad, zonder tussenkomst van fouragehandel, dus goedkoper. zie ook http://www.minibaal.nl

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:42

Onze hooipakken wegen tussen de 350 en 380 kg. De maten zijn .120m bij 2.40 bij 0.90m ongeveer. Gewoon hooi, geen voordroog dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:52

Minibaal schreef:
Onze gewikkelde ronde minibalen wegen zo'n 40 a 50 kg, afhankelijk van het vochtgehalte van de inhoud. Ideaal voor wie een lage voersnelheid heeft bijv. 1 of 2 paarden of pony's. Want grote balen geven dan bederf. Daarnaast zijn die niet te hanteren en minibalen kun je rollen, tillen of bijv. in de kruiwagen vervoeren. Het grote voordeel tov hooi het dat het voer uit gewikkelde minibalen stofvrij is, daarnaast bevat het voordroogras meer voederwaarde dan hooi, dus je bespaart krachtvoer. Wij maken de minibalen hier in de regio op locatie, daarnaast verkopen we minibalen uit eigen voorraad, zonder tussenkomst van fouragehandel, dus goedkoper. zie ook http://www.minibaal.nl

Dat is wel heel klein, wat is dan het voordeel tov een midibaal van 100-120 kg?
Die kun je met één paard nog snel genoeg opvoeren, zijn ook te hanteren door één persoon en verhoudingsgewijs meestal goedkoper.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:00

De midibalen die ik bij de fouragehanden haalde, waren 90-100 kilo inclusief plastic.
Ik koop nu grote vierkante pakken voordroog, die zijn rond de 350 kilo. Moet het eigenlijk weer opnieuw wegen om het exact te weten, want mijn hooiboer zijn loonwerker heeft een nieuwe balenpers gebruikt dit jaar. De ronde balen die ik bij een andere boer haalde waren 400 kilo, maar was wel een flink stuk natter, dat hield ik geen twee weken goed en dat kan met mijn huidige voordroog makkelijk, want dat is droog verpakt.
Voorheen heb ik regelmatig geholpen met hooien, daar stond de hooipers voor de Hooibaaltjes afgesteld op 20 kilo en de kleine voordroog baaltjes op 35 kilo.

Minibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:16

@anneliesdj, een baal voordrooggras kun je normaal gesproken zonder problemen een week open hebben liggen zonder dat het bederft, ligt een beetje aan de soort voer wat er in zit. Daarna treedt bederf op, zeker als het warm weer is; het voer wordt warm, de voederwaarde gaat er uit en uiteindelijk kun je de rest weggooien. Als het koud weer is, dan kan het wat langer dan een week bewaard worden. Als één paard binnen een week 120 kg op krijgt, dan kun je kostentechnisch gezien idd beter een midibaal nemen. Maar als het paard ook nog weidegang heeft en wat extra's bijgevoerd krijgt, dan is 120 kg ruwvoer binnen een week mijns inziens voor één paard erg veel. Een minibaal is natuurlijk nogal wat makkelijker te hanteren dan een midibaal, die kun je hooguit rollen maar niet zonder behulp van tractor of shovel verplaatsen. En een minibaal past ook door kleine deuren. We hebben klanten die meerdere paarden hebben dus best wel grotere balen zouden kunnen gebruiken, maar toch kiezen voor het gemak van minibalen.