Mijn penny droom? Is dit realistisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Mijn penny droom? Is dit realistisch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:11

Lang lang geleden... namelijk 5 jaar terug. Was er eens een meisje van 12 jaar oud en die verzorgde 4 shetlanders. Waaronder 2 oudere merries, en 2 zwarte ruintjes van 1 jaar oud, ze wist niet hoe ze heetten maar eentje was heel erg lief en ondeugend en de andere was bang voor mensen en rende altijd weg. Het heeft maanden geduurd voordat ze die pony op het lichaam aan konden raken.

Die pony werd ingereden maar er werd niet echt veel mee gedaan want de pony's werden opgesplitst en deze pony kwam in een weiland wat verder weg te staan, en het meisje ging ook wat minder naar de pony's.

Maar zo'n 3 jaar geleden ging dat meisje toch weer regelmatig naar de pony's, en dat meisje ging toen eens met Xander aan de slag, ze zag het als een leuke uitdaging en haar zusje reed af en toe op hem, maar dit ging niet echt goed want de pony sloeg uit spanning steeds op hol...

Maar het ging elke keer beter, en elke keer kwam dat meisje weer een stap dichter bij de juiste gebruiksaanwijzing van deze pony. En haar zusje kreeg het ook door en ze werden een echt team, het zusje nam de pony mee naar de manege en ze reden ook heuse wedstrijdjes. En het meisje had in tussentijd een karretje gekocht en mende heel wat af...

In tussen tijd heeft het meisje een zeer bijzondere band met de pony, die nog steeds eenkennig en hartstikke gevoelig is.
Het meisje, ik dus. Wil liever niet dat deze pony ooit verkocht wordt en wil deze pony graag overkopen. Aangezien de 2 oudere merries ook opeens verkocht werden.

Nu is vraag 1, wat zie ik over het hoofd..
Even de dingen op een rijtje, de enige kosten die ik zou hebben zijn hoefmid, tandarts en evt hooi. (stallingskosten zijn er niet) Mijn inkomen is op zijn slechtst 150 euro per maand (buiten zak en kleedgeld om) en ik hoop toch tegen die tijd 1000 euro op mijn spaarrekening te hebben staan. Mocht dat niet genoeg zijn dan zijn mijn ouders 100% zeker weten bereidt om evt kosten op te vangen!!

Verder hoeft er niks aangeschaft te worden aan tuig, zadels, halsters, dekens, borstels. De spullen die we nu bij de pony's gebruiken zijn vrijwel allemaal van ons.

Niemand behalve ik doet verder wat met de pony's, dus de eigenaar heeft ze puur voor hobby.

Vraag 2 is, wat zou de pony kosten.
het gaat om een 7 jaar oude, ruin. Beleerd onder het zadel en voor de kar. Springt als een malle, en beweegt super. Heeft ook leuke papieren maar fokken kun je er toch niet mee.

Ik ga binnenkort met mijn ouders praten, de kans dat het mag is vrij groot.

ter info: ik wordt 21 oktober 18.
Rond die tijd wil ik hem kopen.

Groetjes, het meisje en de op commando steigerende shetlander met lange wapperende manen uit de penny! :wave:
Afbeelding

_Femkeeex

Re: Mijn penny droom? Is dit realistisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:14

Wat leuk! Ik denk dat het makkelijk kan, zeker als je ouders er 100% achter staan. Ik ga voor je duimen dat alles goed komt :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:16

Ik duim voor je! Hopelijk mag en het en red je het met financieele steun van je ouders!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:17

Ik denk wel dat dit lukt! Als je idd goed je financiën in de gaten houd dan gaat het wel lukken denk ik :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:18

Ik zeg doen! :D

EmeseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:18

Hoop voor je dat het mag!! :j +:)+

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:19

Leuk hoor! Waar gaat de pony dan staan?

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:22

Wat leuk! Ik heb toevallig vorige week mijn verzorgpony (ook sinds 5 jaar) voor mijn verjaardag gekregen :j . Ik zit verder volgens mij in dezelfde situatie qua loon etc en mij lukt het :) .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:22

Narita schreef:

Waar hij nu ook staat, op een weiland met schuilstal, zadelstalletje en eigen hoor voorziening. (we kopen wel wat bij maar niet veel)
En de eigenaar betaald ook geen huur/pacht dus ik gok dat hij daar weinig geld voor wil hebben.

En ik hoop zo dat hij niet de hoofdprijs voor Xander vraagt... Want hij is nu denk ik toch wel zo'n 400 euro waard. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:23

Femke(ll) schreef:
Wat leuk! Ik heb toevallig vorige week mijn verzorgpony (ook sinds 5 jaar) voor mijn verjaardag gekregen :j . Ik zit verder volgens mij in dezelfde situatie qua loon etc en mij lukt het :) .

Aah gaaf! Ik ben alleen heeeel bang dat de eigenaar het niet wil. :')

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:26

MarlindeRooz schreef:
Narita schreef:

Waar hij nu ook staat, op een weiland met schuilstal, zadelstalletje en eigen hoor voorziening. (we kopen wel wat bij maar niet veel)
En de eigenaar betaald ook geen huur/pacht dus ik gok dat hij daar weinig geld voor wil hebben.

En ik hoop zo dat hij niet de hoofdprijs voor Xander vraagt... Want hij is nu denk ik toch wel zo'n 400 euro waard. :')

Oké! Maar wat ga je doen als de eigenaar bijv. z'n land kan verkopen voor een goed prijsje en dat doet? Heb je wel geld voor evt. stallingskosten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:28

Narita schreef:
MarlindeRooz schreef:

Oké! Maar wat ga je doen als de eigenaar bijv. z'n land kan verkopen voor een goed prijsje en dat doet? Heb je wel geld voor evt. stallingskosten?

Het land is niet van de eigenaar, maar hij wil het wel graag kopen maar het is een land wat ge-erft is en dus daarom wil diegene het niet verkopen maar hij doet er ook niks mee. Dus het ziet er niet naar uit dat deze situatie (is al 10 jaar zo) veranderd. Maar mocht het wel zo zijn dan heb ik wel wat achter de hand.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:33

Als je ouders financieel echt als back-up willen en kunnen dienen dan lijkt het me niet zo'n groot probleem. Bedenk wel dat als ie wat krijgt, het je net zoveel kost als elk ander paard. En dierenartsen zijn niet goedkoop! Als je toevallig wat akkefietjes achter elkaar krijgt kan het echt enorm in de papieren lopen op korte tijd. Overleg dat ook met je ouders, tot hoever zij willen/kunnen gaan voor jouw pony. Dat je straks niet voor een vervelende verrassing komt te staan als de dierenarts midden in de nacht langs moet komen of je pony om welke reden dan ook naar de kliniek moet.

En maak alsjeblieft goede afspraken met de eigenaar over het land. Daar kun je natuurlijk niet zomaar vanuit gaan. Dat het de afgelopen 10 jaar zo is geweest zegt niks over wat het is als hij geen pony's meer heeft, of er zomaar geen zin meer in heeft en het wel verkoopt/verhuurt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:34

ik denk dat zo'n shet geen € 400, 00 waard is. De helft komt dichterbij

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:37

Oja qua aanschaf zou ik inderdaad echt niet teveel ervoor neer gaan leggen. Ik weet natuurlijk niet wat voor persoon de eigenaar is, maar kijk uit dat hij geen misbruik maakt van de situatie. Jij wilt de pony heel graag hebben en hij kan gewoon nee zeggen. Of een hele hoge prijs vragen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:40

Een shetlander moet echt geen 1000 euro kosten, pas op dat er geen misbruik van je wordt gemaakt. Als je ouders er achter staan lijkt het me zeker mogelijk. Bedenk wel wat je plan B is als je (over een tijdje) toch stallingskosten gaat krijgen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:45

Een handelaar zei mij ooit eens een paard is waard wat de gek er voor geeft.

Hopelijk kun jeje droom verwezelijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:06

Eliine schreef:
Als je ouders financieel echt als back-up willen en kunnen dienen dan lijkt het me niet zo'n groot probleem. Bedenk wel dat als ie wat krijgt, het je net zoveel kost als elk ander paard. En dierenartsen zijn niet goedkoop! Als je toevallig wat akkefietjes achter elkaar krijgt kan het echt enorm in de papieren lopen op korte tijd. Overleg dat ook met je ouders, tot hoever zij willen/kunnen gaan voor jouw pony. Dat je straks niet voor een vervelende verrassing komt te staan als de dierenarts midden in de nacht langs moet komen of je pony om welke reden dan ook naar de kliniek moet.

En maak alsjeblieft goede afspraken met de eigenaar over het land. Daar kun je natuurlijk niet zomaar vanuit gaan. Dat het de afgelopen 10 jaar zo is geweest zegt niks over wat het is als hij geen pony's meer heeft, of er zomaar geen zin meer in heeft en het wel verkoopt/verhuurt.

Ja mijn ouders kunnen heel wat aan kosten opvangen.

En ik ga ook zorgen dat er zeer goede afspraken komen, en mocht ik daar weg moeten dan heb ik altijd een optie 2.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:06

Eliine schreef:
Oja qua aanschaf zou ik inderdaad echt niet teveel ervoor neer gaan leggen. Ik weet natuurlijk niet wat voor persoon de eigenaar is, maar kijk uit dat hij geen misbruik maakt van de situatie. Jij wilt de pony heel graag hebben en hij kan gewoon nee zeggen. Of een hele hoge prijs vragen.

Nee, zo is hij niet hoor dat hij dat zou doen. :n

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:26

Toen ik de topictitel zag, dacht ik: 'nee', want realistisch zijn pennydromen bijna per definitie niet...

Maar je verhaal lezende lijkt het me heel goed te kunnen. :) Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dat is altijd zo. Je kent de pony goed en het klinkt niet als een opwelling of een vervanging voor een groot paard, aangezien je er al zo gek mee bent en zoveel mee doet.
Ik denk wel dat je meer voor hem gaat betalen dan hij waard is, maar ja, zo werkt dat met dieren waar je een band mee hebt,,

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:30

IngeK schreef:
Toen ik de topictitel zag, dacht ik: 'nee', want realistisch zijn pennydromen bijna per definitie niet...

Maar je verhaal lezende lijkt het me heel goed te kunnen. :) Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dat is altijd zo. Je kent de pony goed en het klinkt niet als een opwelling of een vervanging voor een groot paard, aangezien je er al zo gek mee bent en zoveel mee doet.
Ik denk wel dat je meer voor hem gaat betalen dan hij waard is, maar ja, zo werkt dat met dieren waar je een band mee hebt,,

Dat betwijfel ik nog.. ik neem zijn dochter regelmatig mee en ik heb ze alles geleerd en daar is hij wel dankbaar voor en trots op. En ze hebben hem qua aankoop ook niks gekost.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:33

Nou, waar wacht je dan op :Y) Ben benieuwd!

Soms lijkt het me ook wel heerlijk hoor, zo'n kleine opdonder om gezellig mee te mennen e.d. Maar ja, kan 'm moeilijk bij m'n E-pony in de box proppen. (Goh beste stalhouder, bij elkaar zijn ze gewoon een groot paard :D )

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:36

Whaaa *\o/* *\o/*
Super gaaf!
Ik hoop dat het lukt :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:40

Ik ga het vanavond met mijn ouders overleggen...

en dan van de week eens goed in overleg met de eigenaar.

Ik ga denk ik 100 euro bieden voor hem, al zou hij 20.000 kosten dan zou ik hem nog kopen. :o

Geef toe, hij is een knapperd. <<)
Afbeelding

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:42

MarlindeRooz schreef:
Ik ga het vanavond met mijn ouders overleggen...

en dan van de week eens goed in overleg met de eigenaar.

Ik ga denk ik 100 euro bieden voor hem, al zou hij 20.000 kosten dan zou ik hem nog kopen. :o

Geef toe, hij is een knapperd. <<)
[ Afbeelding ]

Jaa hoor TS dat is hij zeker! ik ga voor je duimen! :D
jaa de shet is ongeveer : 100a250 waard hoor! dus laat je niet gek maken door de betreffende meneer! haha :P