Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:59

Hallo allemaal,

Wat vinden jullie van het volgende uitmestbeleid en hoe gaat dit bij jullie?

Op maandag worden de paarden helemaal gemest alles gaat eruit, en er gaan zeker 5 nieuwe plakken in van een grote baal. De paarden staan die dag dus tot bijna met hun knieën in het stro. Dinsdag, woensdag en donderdag worden alleen de keutels eruit gehaald en iedere dag even het schone stro weer naar het midden gehaald en wordt er even in de stal gerammeld. Geen nieuw stro. Dinsdag is er natuurlijk nog heel veel stro van maandag, woensdag wat minder maar netjes, donderdag op het randje maar dan worden ze vrijdag weer opnieuw uitgemest en weer 5 plakken erin. Zaterdag en zondag weer mest eruit en netjes maken. De stal wilt de dagen voor het mesten niet opnieuw opstrooien omdat ze het zonde vinden om dit de dag erna alweer allemaal eruit te halen. Op die donderdag na omdat de morgen erna gemest word zijn de stallen ook gewoon netjes. Maar hoe gaat dit nou op de meeste pensionstallingen? Wordt hier toch gewoon opgestrooid de dag voor het mesten?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:07

Vind het wel netjes klinken zoals je het omschrijft :j

Op mijn (particuliere) stalling hebben ze gehakselt stro in de stal (werkt als vlas). Hier gooien ze een paar balen in een stal, en dan halen ze de mest eruit en de natste plekken, en dan harken ze het weer een beetje aan zodat het recht ligt. Tegen de muren ligt dan het schone stro. Telkens als er erge natte plekken uitgehaald zijn wordt dat weer opgevult met het schone stro wat langs de muren ligt. Zo gaat dat ong een weekje door totdat het stro echt niet meer schoon is en dan wordt de hele stal leeggehaald en opnieuw gevuld. Tussendoor wordt er ook niet meer gehakselt stro in de stal gedaan, of het moet erg hard gaan, dan gooien ze nog wel iets erbij.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:08

bij ons op stal word elke dag uitgemest en opgetrooit

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:11

Angeliekje schreef:
Vind het wel netjes klinken zoals je het omschrijft :j

Op mijn (particuliere) stalling hebben ze gehakselt stro in de stal (werkt als vlas). Hier gooien ze een paar balen in een stal, en dan halen ze de mest eruit en de natste plekken, en dan harken ze het weer een beetje aan zodat het recht ligt. Tegen de muren ligt dan het schone stro. Telkens als er erge natte plekken uitgehaald zijn wordt dat weer opgevult met het schone stro wat langs de muren ligt. Zo gaat dat ong een weekje door totdat het stro echt niet meer schoon is en dan wordt de hele stal leeggehaald en opnieuw gevuld. Tussendoor wordt er ook niet meer gehakselt stro in de stal gedaan, of het moet erg hard gaan, dan gooien ze nog wel iets erbij.

Dankjewel voor je reactie. Ik zelf persoonlijk vind het een fijner idee als de paarden bij het uitmesten een dunnere laag stro kregen en iedere dag wat erbij, lekker wat schoon om te knabbelen maar ik snap dat deze manier minder arbeidsintensief is en uit eindelijk ook stro sparend is? Maar dit betekend wel een dag een viezere stal. De eerste dagen staan ze dan overdreven in het stro en op het laatste minimaal...

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:12

miszblueeyes schreef:

Is dit met stro? Hoevaak wordt de hele stal uitgemest? Andere dagen natte plekken en keutels eruit? Hoeveel nieuw stro? Hoe staan de paarden erbij?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:15

Poowniee schreef:
Dankjewel voor je reactie. Ik zelf persoonlijk vind het een fijner idee als de paarden bij het uitmesten een dunnere laag stro kregen en iedere dag wat erbij, lekker wat schoon om te knabbelen maar ik snap dat deze manier minder arbeidsintensief is en uit eindelijk ook stro sparend is? Maar dit betekend wel een dag een viezere stal. De eerste dagen staan ze dan overdreven in het stro en op het laatste minimaal...

Ja dat is bij ons ook zo dat het op het einde wat minder wordt. Als er uiteindelijk maar genoeg blijft liggen waar ze lekker op kunnen liggen. Je gooit zo inderdaad minder stro weg, en het kost ook veel minder tijd.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:18

Angeliekje schreef:
Poowniee schreef:

Ja dat is bij ons ook zo dat het op het einde wat minder wordt. Als er uiteindelijk maar genoeg blijft liggen waar ze lekker op kunnen liggen. Je gooit zo inderdaad minder stro weg, en het kost ook veel minder tijd.

Er blijft inderdaad wel genoeg over waar ze op kunnen liggen maar dit is natuurlijk niet meer heel erg schoon, het word een beetje een aangetrapte laag viezig stro maar niet overdreven nat gelukkig :).
Ja dat is helemaal waar!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:21

Ik vind persoonlijk dat je beter of de boel kunt oppotten waarbij je wel iedere dag de mest eruit haalt en nieuw stro erbij gooit of dagelijks de stal schoon maakt en je waar nodig is stro erbij gooit. Ik haal zo iedere dag een volle kruiwagen eruit en gooi er weer een flinke hoeveelheid stro bij in. Ik koop zelf stro en verzorg zelf de stal.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:23

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:25

hier gaat maandag alles eruit en gaan er 3 tot 4 grote plakken stro in.

De rest van de week: iedere dag al het vieze stro, natte plekken en drollen eruit (veel eruit) en gaan er 2 grote plakken stro weer in :)

Paarden staan er hier altijd schoon bij met dik voldoende stro, erg tevreden hierover!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:27

Op de stal waar ik eerst een paard bijreed mocht/moest je het zelf doen. Als je niks deed, stond je paard de hele week in de stront, als je het wel deed mocht je zoveel stro pakken je wilde iedere dag. Er werd één keer per week helemaal gemest.

Op de stal waar mijn paard komt te staan, staan ze de hele zomer 24/7 op de wei, dus zijn de stallen leeg. Wil je je paard binnen hebben voor de nacht moet je zelf zorgen voor stro erin. In de winter kunnen ze niet op de wei, en krijgen ze aan het begin van de week een paar plakken. Dan word er iedere dag of twee dagen(ligt aan hoe vies het paard het maakt) schoon stro opgegooid om de warmte vast te houden, en aan het einde van de week word dan weer alles eruit gehaald en opnieuw begonnen.

Dit vind ik zelf nog best netjes zo.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:27

Poowniee schreef:
miszblueeyes schreef:

Is dit met stro? Hoevaak wordt de hele stal uitgemest? Andere dagen natte plekken en keutels eruit? Hoeveel nieuw stro? Hoe staan de paarden erbij?

nee bij ons staan ze wel op zaagsel, elke dag worden alle natte plekken eruit gehaald en de poep eruit gehaald, en dan flink zaagsel er bij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:28

Het lijkt me dat het kan werken als je een (redelijk) schoon paard hebt. Maar stel het is een viespeuk, of je merrie is toevallig net hengstig en maakt van de bodembedekking meteen strosoep. Of je paard vreet op die maandag en vrijdag z'n stal meteen leeg. Dan lijkt het me een minder handig systeem.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:32

Koper schreef:
Het lijkt me dat het kan werken als je een (redelijk) schoon paard hebt. Maar stel het is een viespeuk.

Daar ben ik ook tegenaan gelopen. En heb daarom gekozen voor iedere dag een schone stal. Maak je wel 1/5 grote baal stro per dag op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:37

Ehh, bij "grote baal" denk ik aan zo'n ding van 400 kilo maar dat bedoel jij vast niet :D

tita

Re: Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:47

Elke dag krijgen we schoon stro, zelf drollen eruit halen.
1x per week doet de stal de bodem behandelen.

De paarden staan op een biologische bodem bestaand uit, stro,koolzaad,grid en een of ander vloeibaar mengsel.
Bodem gaat er 1-2x per jaar uit.

Mijn pony staat op enkel stro, krijgt elke dag 3-5 plakken erbij. Geen bodem omdat ie te schoon is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:48

Op mijn eerste stalling stonden ze maanden lang op één dikke laag stro, hier werd nauwelijks uitgemest, het werkte als warme vloer, het was op het eind van de winter dus gewoon één laag aangestampte mest met wat stro. Behoorlijk goor maar ik heb nooit het idee gehad dat ook maar een van de kudde er problemen mee had (niks met de hoeven, niks met de koten, gingen er ook gewoon in liggen).

Tweede stalling werd dagelijks uitgemest en opgestrooid, eens in de week alles eruit en alles weer schoon erin, persoonlijk vond ik wat overdreven, maar goed het paard vind het prima om veel schoon stro te hebben (om te knabbelen).

Op mijn huidige stalling wordt volgens mij iedere dag opgestrooid en een keer in de week alles leeggehaald, prima.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 07-09-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:50

Hier word 1x per week de boel leeg gehaald, en verder elke dag wat opgestrooit. gaat prima !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:26

Koper schreef:
Het lijkt me dat het kan werken als je een (redelijk) schoon paard hebt. Maar stel het is een viespeuk, of je merrie is toevallig net hengstig en maakt van de bodembedekking meteen strosoep. Of je paard vreet op die maandag en vrijdag z'n stal meteen leeg. Dan lijkt het me een minder handig systeem.

Dat werkt hier dus idd niet :) ze at geen stro, maar maakte idd wel strosoep en liep het dan de hele box door, dan kun je 'm gewoon na een paar dagen helemaal leeghalen -O- vieze bende werd dat.

Ik heb het stro vervangen door houtvezel, begin met 2 balen, en haal elke dag de mest en de natte plekken eruit, en na een week gaat er weer een baal bij in. Voordeel vind ik dat houtvezel veel meer vocht opneemt (praktisch met een merrie) en ik vind het makkelijker uitmesten, en je gooit veel minder schoon spul weg. Het zaagsel dat bruin wordt gooi ik achterin, daar piest ze op en ze mest erop, kan je gewoon de volgende dag achterin weghalen, en klaar.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:32

Klinkt aardig goed. 5 plakken van die grote balen is erg veel stro, dus dat moet voldoende zijn, zeker als dit 2 keer in de week gebeurd!

Bij ons wordt elke dag uitgemest. Mest er uit en de natte plek. Het dan zitten er altijd nog wel wat 'viezere' plekken tussen en dat wordt op de bodem gegooid. Dan het schoonste stro er overheen en dan krijgen ze een paar nieuwe plakjes stro er bij (afhankelijk van of ze binnen of buiten staan overdag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:33

Voor mijn pony zou dat een prima systeem zijn. Maar moet dan ook zeggen dat ze extreem schoon op de box is, zelfs als ze hengstig is. Voor een viespeuk is het inderdaad geen doen. Maar snap het systeem wel en snap ook dat ze de dag voor de grote uitmest/leeghaal dag geen stro meer bij gaan gooien ja :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:41

Toen mijn paard nog op stro stond deed ik het bijna net zoals bij TS op stal.
's Zaterdags de stal helemaal leeg en 2 dikke plakken van die grote rechthoekige balen schoon stro erin. Hij stond dan tot bijna over z'n knieën in het stro. Zondag, maandag en dinsdag dan alleen de mest eruit halen en bijstrooien was dan zeker de eerste 2 dagen niet nodig, soms dinsdag eenklein beetje. Woensdag en donderdag dan na het uitmesten een beetje bijstrooien, vrijdag de mest eruit en al het schone stro dat langsnde kant lag naar het midden halen en dan was zaterdag de stal zo "vies" dat ie weer helemaal leeg kon en begon ik weer van voren af aan. Werkte prima.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:51

Koper schreef:
Ehh, bij "grote baal" denk ik aan zo'n ding van 400 kilo maar dat bedoel jij vast niet :D

Nee, dat is niet de grote baal die ik bedoel :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:42

Bij mijn paard werd het ook op deze manier gedaan en omdat hij een erg schoon paard was, had hij aan het eind van de week nog gewoon de helft aan schoon stro over :D

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:46

Bij ons niet zo veel, alleen op vrijdag alles uitgemest.. :(
Maar het ligt er ook aan wat je zelf aan je stal doet, want wij doen elke dag het mest eruit en de natte plekken dus onze stal is eigenlijk altijd wel schoon maar als je sommige stallen op stal ziet..