Uitloop ruim genoeg voor de winter ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Uitloop ruim genoeg voor de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:14

Omdat we maar kleine weides hebben, had ik gedacht een soort van uitloop te maken voor de winter, zodat de weides kunnen rusten en niet stuk gelopen worden.
Het gaat om een smalle strip weide die nu dienst doet als doorgang naar de andere weide.
Strip is in totaal 32 meter lang en 3 meter breed.

De bedoeling is om er dus iets op te leggen zodat het mooi droog blijft, wortelsnippers of zo, moeten we nog even bekijken.
Tegen de muur die aan het stuk grenst willen we dan een paar slowfeeders ophangen, zodat de pony's langer bezig zijn met hun hooi.
Op stal staan is niet leuk, dus dacht ik dat dit wel een goed alternatief zou zijn om én onze weides rust te geven, én onze pony's tevreden.
Ze kunnen dan overdag toch lekker lang naar buiten.
Ik zou deze strip in de zomer maanden ook kunnen gebruiken als ze bv teveel gras hebben, om hun er partime op te zetten :)

Mijn vraag nu : zou dit stuk groot genoeg zijn voor onze tinker van 1,40 m en 3 shetten ?
Zijn wortelhout snippers ok, of zijn er andere tips ?
Zand wil ik niet meer, hebben gehad en dat viel me tegen.

Eske_B

Re: Uitloop ruim genoeg voor de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:15

Ik denk dat het aardig klein is, het is krap 100m2, nog kleiner dan een rijbak. Ik zou wat groters zoeken.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:20

Ik vindt het wel kunnen, mits ze overdag ook in een paardenbak kunnen uitvliegen!
Mijn stal is 3 bij 6meter en de uitloop(bestrating) is 10 bij 3,5meter. Daar staan een A pony en een Tinker op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:21

Die 32 mtr is mooi maar 3 mtr is te smal in mijn ogen. Heb je mogelijkheid om in de breedte er een stuk bij te trekken?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:22

Ik denk dat het een prima oplossing is! Helemaal als je zorgt dat ze genoeg te doen hebben met de slowfeeders!

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:25

Ik denk dat het een hele goede oplossing is! Hoeveel paarden moeten het niet doen met minder, en zelfs alleen een stalletje..

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:26

EskeGirl ; het is inderdaad krap, maar wel goed dat TS denkt aan de welzijn van d'r dieren. Velen worden maar in een stal gestampt en gaan er enkel uit bij het rijden.

TS: je hebt het over weides, dus meerdere :j Je kan vb die strip gebruiken voor hun zottigheid eruit te laten gaan en dat ze dan rustig kunnen eten, daarna kan je vb 1 weide open zetten zodat ze toch genoeg beloop hebben? :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:33

De shetjes stonden er al eerder op, maar gewoon als strip om af te grazen.
Maar nu met de tinker erbij, weet ik het niet.
Ze doen gewoon niet gek, gaan niet lopen rennen, maar gaan ofwel gelijk met de neus aan de grond staan om te grazen, ofwel schuiven ze gelijk aan bij de slowfeeder. (tinker is ook heel rustig, denkt alleen aan eten)

Gewoonlijk staat het stuk open, zodat het aansluit op een weide.
Maar ik wou het dus voor de winter gebruiken, mits goede ondergrond om hun toch wat beweging te geven tijdens het hooi knabbelen.
Ze zouden eventueel ook op een weide kunnen, maar vermits die klein zijn, staat daar in de winter dus niets meer op en gaan ze die stuklopen.
Het zou een ideale oplossing zijn om onze kleine weides te laten rusten.

We gaan ook eens horen bij een boer of we een stuk maïsveld (omgedaan, dus zonder stoppels) mogen gebruiken als winteruitloop.
Maar dat is niet zeker, want de boeren in deze buurt geven niet graag iets in bruikleen :(

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:35

Ik vind het wel een goede oplossing! Bij ons op stal wordt net hetzelfde gedaan en de afmetingen zijn ongeveer gelijk (lengte minder, breedte meer) en het is goed te doen! :j

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:39

Ik vind het wel een goede oplossing, misschien is het niet super veel grond maar genoeg om op en af te wandelen zoveel te zin hebben. Het is beter als niks dus gewoon doen!
Hier kunnen ze het alleen doen met een paddock van 20x40 als deze niet te hard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:42

Zo'n strookje is natuurlijk fijner dan op stal staan, maar ik vind het te smal en daardoor te gevaarlijk dat er ongelukken van komen als het hele spul wel even wat wil spelen, of elkaar gaat lopen irriteren en er dan klappen vallen.

Kun je het stukje niet breder maken of nog mooier, gewoon ergens een cirkel van 20 bij 20 meter afzetten en daar zand op gooien?

Kunnen ze tenminste even lekker de benen strekken, rollen, comfortabel slapen, en je kan er zelf ook nog in longeren / wat rijden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:44

Het is idd aan de smalle kant, zeker met een Tinker erbij die toch een grotere stokmaat heeft dan de shetjes. Als je een meter erbij zou kunnen trekken dan ben je helemaal klaar en kan alles elkaar veilig passeren.
Wortelsnippers ken ik niet, maar het lijkt me een goede oplossing zéker als je hieronder antiworteldoek doet zodat ze de boel niet de grond in kunnen trappen en dat het nog een blubberbende wordt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:03

Ik heb ook een stuk van 4 breed en 60 lang, het is net zo snel prut als mijn bak van 30 x 50

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:16

Het stuk is erg smal om elkaar te moeten passeren. 5 of 6 meter is veel fijner. (maar nog krap als ze wel vaart maken en moeten keren op het eind)

Maar heb hier een pad van 4 meter en daar kunnen 2 bevriende paarden prima op heen en weer lopen. Wel op het eind iets ruimer om te kunnen keren, maar pad is dan ook langer.
Het graspad doe ik ook wel met strookbegrazing. Maar met ruzieende paarden met voernijd is 3 meter echt te smal.

Houtsnippers gaan snel rotten. Dan krijg je een veel viezere bodem dan met zand, en het is lastiger uit te mesten en niemand wil het nog hebben als je de derrie moet afvoeren. Zand kun je gewoon uitstrooien over je land of gebruiken om kapotgelopen modderige doorgangen te verstevigen.
.
Alternatief zouden paddockroosters kunnen zijn, wel prijzig op zo'n oppervlakte.
Ander alternatief is een aantal voerplekken verharden, maar met 3 meter breedte kun je dan net zo goed je halve pad verharden en andere helft zand laten.

puingranulaat met heel dun laagje zand wil ook wel. Door het puin zakken ze niet weg, het zand maakt de toplaag egaler en voet-vriendelijker/zachter. Het is voor je toegangspad niet verkeerd om een stevige ondergrond te hebben zodat het bij gebruik met machines, of intensief overheen laten lopen van de paarden niet gelijk modderig wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:32

Op zich is het beter dan 24/7 op stal.
Is het niet mogelijk om bv in de laatste weide zand/wortelsnippers te storten (maak je er een piste van) en die open te laten zodat ze het pad naar de laatste weide hebben, en daar misschien de slowfeeders te zetten?
Zowiezo, als je zorgt voor constant ruwvoer op verschillende plekken zijn er maar weinig paarden die nog echt gemeen doen naar elkaar. Als je in voederbeurten gaat voeren dan kun je wel wachten op voedernijd.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:35

wij mogen helaas geen zand of puin op de wei dus hebben we nu al 2 jaar snippers en dat bevalt op zich wel goed, wel ieder jaar goed ophogen.
de onderste laag rot natuurlijk wel weg.

haar shetjes moeten op 3 meter elkaar wel kunnen paseren, als ze sociaal genoeg zijn (bevriend) dan denk ik dat je geen problemen hebt met 3 meter

bij mij dus op 4 meter, komen ze ook gewoon langs elkaar, maar voor aan wel achter stal stuk van 30 x 20 en achter pad ook weer stuk van 30 x 60 dus wel die keer ruimte.
en voeren doe ik op het verharde stuk van 10 x 20 meter

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:45

Zou je niet iets meer wei kunnen opofferen? Als je de strook breder maakt (6 meter i.p.v. 3) dan zou je al een prachtig stuk hebben voor de winter...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:47

ik vind dat het gewoon kan, want als een paard op stal staat, staat hij nog veel kleiner.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:52

op zich is het prima, maar het elkaar passeren vind ik wel erg smal.
Mijne lopen in de winter (kruising shet, volle shet en fjord) op een stuk van 14 x 7/9 (ongeveer) wat dan bestraat is. Daarnaast gooi ik de paddock open, die zit in de lengte eraan vast (33x 15 ongeveer)
Dat is een heerlijk stuk. Ook heb ik ze wel eens op het voorste stuk alleen, dat gaat op zich ook goed. Ze hebben dan ook 1 of 2 loopstallen open.
Maar de breedte van 3 mtr zou ik te smal vinden, ik zou dit minimaal verdubbelen. Dan heb je een ideaal stuk.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:53

donna123 schreef:
ik vind dat het gewoon kan, want als een paard op stal staat, staat hij nog veel kleiner.

Maar doorgaans zet je geen 3/4 paarden samen in de ruimte van 2/3 stallen. Dat maakt het een heel ander verhaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:13

32*3 is toch wel ietwat groter dan 3 stallen volgens mij.
Imo kan het prima (ideaal zou zijn als je het breder/een groter stuk kunt aanplakken). MAar bij voldoende ruwvoer en paarden die overeen komen die ik het niet als een probleem.
Als de mijne de grote loopstal binnenkomen, en een van de twee duwt de ander in de hoek, dan hebben we ook een probleem. Maar door het aanbod van voldoende voer gebeurd dat eigenlijk niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:48

Die van mij staan al 15 jaar in deze kudde, en zelfs daar heb je nog wel eens (minimale) meningsverschillen. Ik zou het daarom dus wel te smal vinden. Als er een in de hoek komt kan hij net wat makkelijker weg.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:50

beter als op stal alhoewel ik 3 meter te krap zou vinden vooral als zij met elkaar bezig zijn. Is er een mogelijkheid dit bv te verbreden naar 5 of 6 meter? Lint weg en prikpaaltjes oid?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:11

Met een groter stuk van minstens 10 meter breed aan de uiteindes zou ik het ook al minder erg vinden.
De achterste wei tot paddock / longeerring omtoveren lijkt me ideaal +:)+

Maar echt alleen een stuk van overal 3 meter breed is gewoon vragen om ongelukken :o

Stuk van Yuri hierboven is echt ideaal, heeft Rena ook gestaan samen met een Welshje en een jong paard en ook daar waren wel eens meningsverschillen maar doordat ze de ruimte hadden om elkaar te passeren en niet te dicht op elkaars lip te komen (en onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder hooinet) ging dat prima :j

Alleen op het harde had ik wel een beetje eng gevonden, wij hebben altijd de bak erbij open gehad en dan hebben ze lekker een beetje "lucht" zeg maar om even gek te doen, rennen, op zichzelf te zijn. Dan zit er gewoon een stuk aan vast waar ze de ruimte hebben, enorm belangrijk :j

Ik zou geen situatie willen waar mijn paardje loopt en niet minstens een longeerring qua ruimte is :)

Niet alleen voor het even lekker gek kunnen doen, maar ze vinden het ook ZO heerlijk om lekker te slapen in het zand, en rollen enzo :)

Als er dan constant andere dieren langs willen dan lig je toch een stuk minder ontspannen :=

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:56

Klopt hoor Pmarena, alleen was jullie groepje natuurlijk relatief 'nieuw',
De mijne hebben voordat we de bak hadden, altijd 's nachts alleen op het verharde gelopen. NOoi problemen mee gehad.
Wel toen het paard van mijn vriendin erbij kwam, dat ging in combinatie met de bak erbij super, 1x de bak dichtgehad vanwege ernstige regenval en daarna vorst (dus spekglad) en toen stond mijn merrie (de meest onderdanige) met een stijve schouder, die had waarschijnlijk een lel gehad.

Ik ben het dus helemaal met je eens, een goed gefundeerde groep kan zeker op een kleiner stuk, maar alleen 3 mtr breed zou ik zelf nooit doen.\

edit aanvulling: De bovenstaande onderdanige merrie, zal dus ook niet gauw in de loopstal staan als de fjord in de buurt is, terwijl die echt niks doet, puur rangorde, hij is de baas zij niet. Zodra hij dus komt, zal zij altijd (normaal gedrag) plaats maken.
Ze is dus de stal uit voor hij er echt kort bij is en erin gaat.
Zouden ze elkaar op die 3 meter moeten passeren zou dat haar zeker onrust geven in sommige situaties vermoed ik.