kloppen mijn berekeningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:07

hallooo :)

ik heb even een vraagje,

wormenkuur: 26-
hoefsmid: 30-
hooi: 30- (kan het voor 3 euro per baal krijgen)
brok: 10-
totaal: ong. 100 euro in 2 maanden want dit is voor 2 maanden gerekend.

de stalling en weiland zijn gratis!
en kan een paard bij koeien staan?
heeft een tinker ook hooi en brok nodig als ze de hele dag op de wei kan staan?

bedankt alvast :) als het niet goed staat sorry daarvoor!

MerleSimone

Re: kloppen mijn berekeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:09

Hou je ook rekening met eventuele onvoorziene kosten? Zoals dierenarts kosten etc..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:10

Een paard heeft altijd gezelschap nodig van een soortgenoot.

Hooi voer ik sowieso altijd in de avond bij, dan staat mijn paard met vriendjes op een gras paddock met weinig gras. Maar in deze tijd van het jaar voer ik soweiso hoor bij ook overdag omdat er relatief weinig meer in het gras zit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:11

10 baaltjes hooi in 2 maanden is erg weinig. zeker als het koud is! in de zomer maanden lukt dat wel als je paard op het gras staat. maar een tinker eet wel 10 pakjes in de maand op.
wormen kuur heb je dan wel weer wat teveel berekend. als je 1x per 3 maanden een mest onderzoek laat doen a ongeveer 15 euro weet je of je iets moet geven en zo ja wat. Ik denk dat je met 10 euro per maand wel uitkomt.
Brok en hoefsmid is wel ongeveer goed als je paard niet op ijzers hoeft.

Hoe je nog wel wat over voor extra dingen? inenten en andere kosten (medicijnen bijv.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:11

Reken voor een tinker al maar snel minimaal 3/4 baaltje hooi per dag ongeveer. Anders gaat hij behoorlijk hongerig zijn. ;)
Dus eerder 135 euro aan hooi per 2 maanden ipv de 30 die jij in rekening brengt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:12

wormenkuur inclusief mestonderzoek komt redelijk overeen. Alleen puur wormenkuur is op jaarbasis gemiddeld goedkoper.

rest klopt ook aardig als de paarden echt het hele jaar overdag op het gras lopen en meestal alleen voor de nacht bijgevoerd worden.

Als het paard 's nachts op stal gaat heb je nog kosten voor strooisel.

Hoeveel een paard bijgevoerd moet worden hangt echt van de hoeveelheid gras af en het weer en het type paard. Met strenge vorst of sneeuw meer dan tijdens normale winterdagen.3/4 baal per dag is meer als ze op een zandpaddock staan.
Als er voldoende gras staat heb je in de wintermaanden voor een sober paard echt geen 3/4 baal nodig. Een baal is tussen de 18 en 22kg! Ik voer mijn paarden in de paddock in de winter, als ze niet op gras kunnen ong. 7kg hooi en 2 a 3kg stro per dag per paard. En dan worden ze nog te dik!

Denk dat je met overdag de hele dag in een wei met gras in de winter met 3 plakken hooi per dag (ong 6kg) een heel eind komt.
(2 kg voor 's ochtends/overdag, 4kg voor de nacht)

's zomers bij dag en nacht weidegang hoeft er amper tot niet bijgevoerd te worden.

Ik voer nu met 5 paarden die 's nachts in de paddock staan en overdag op gras 11 pakjes hooi en 4 pakjes stro per maand. Dat is dus vergelijkbaar met 3 pakjes hooi per maand per paard. (3 grote paarden en 2 grote pony's)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-09-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:12

okee, ik hoor net dat het eventueel ook ergens anders kan bij een ander paardje!

jaa daar hou ik ook rekening mee @rubber_duck :) maar het gaat er nu even om wat ik dan in per 2 maanden kwijt ben. en of dan mijn berekeningen kloppen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:13

Per welke tijdseenheid is het? Per maand gemiddeld?

Hooi zou ik hoger aanhouden. 10 balen heb je er zo doorheen. Een paard hoort bij minimaal een ander paard/pony te staan. Dus enkel koeien is niet geschikt vind ik. Brok is niet perse nodig als je een geschikt weiland en goed hooi hebt. Meestal is dat niet het geval in Nederland en zul je toch iets bij moeten voeren voor de vitamines en mineralen.

Kun je het ook blijven betalen als je straks niet meer gratis mag staan? Of als je een andere plek moet zoeken?

Edit: Per 2 maanden dus. Nou dan zou ik het hooi flink omhoog gooien. En hoe zit het met stalbedekking?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 03-09-13 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:13

In de winter ga je het sowieso niet redden met 10 balen hooi per maand, laat staan voor 2 maanden.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:14

10 balen hooi in een maand? als hij de hele dag op het weiland loopt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:15

In de winter is er haast geen gras, en als het er is is het van veel mindere kwaliteit.
Ik voer in de winter 1/2 baal per dag bij.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:15

Ik vind het erg mager berekend. Hooi heeft een tinker wel wat meer van nodig. Ik neem aan dat het die kleine baaltjes hooi zijn...
Ook het voer... € 10,- voor twee maanden.
Wat ga je met het paard doen? Als het bereden wordt (ligt ook aan wat voor ver natuurlijk) red je het niet met 1 zak in twee maand.

Als ik bij ons kijk per paard PER MAAND:

hoefsmid: 47,5- (staat wel op ijzers)
hooi: 67,50-
brok: 30

Dus even verdubbelen voor twee maanden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 03-09-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:16

_lisaah schreef:

Weet je 100 procent zeker dat dat mag? Het land lijdt daar echt wel onder. Ik voer 's winters sowieso altijd hooi bij, ook toen ze nog op het gras liepen. Er zit 's winters niet veel in volgens mij, afgezien van fructaan. En 's avonds moeten ze sowieso ook wat te knabbelen hebben. Het gras groeit niet in de winter dus het is sneller op dan in de zomer.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:16

okee dat wist ik niet dankjullie wel voor het hooi advies :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:16

Ja een paard kan bij koeien staan maar heeft wel minimaal 1 soort genootje nodig.

Of je berekeningen kloppen is moeilijk te zeggen, omdat het voor ons zo niet te bepalen is hoeveel hooi eet. Mede afhankelijk hoeveel gras er staat (maar in de winter een heel stuk minder). Vind het namelijk vrij weinig
Hier staan ze overdag op de wei en met de nacht in de paddock met onbeperkt hooi.

Hou je ook rekening met andere zaken als, inenten, tandarts maar ook dat er een potje achter de hand is voor als er een keer met spoed een da langs moet komen.
Verder heb je natuurlijk ook meer spullen nodig voor de verzorging en eventueel het rijden.
Dit kost ook geld en er kan altijd weer iets stuk gaan. Word er ook gereden, laat dan minimaal 1x per jaar een zadelmaker komen om het zadel te laten controleren.

Ipv van brok/musli kan je ook kiezen voor bv een vitamine/mineralen brok. Marstall en Pavo hebben deze en kost rond de € 20.- voor 10kg, maar aangezien je hier maar 50 gram per dag van geeft is het een stuk goedkoper.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 03-09-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:18

Je berekeningen zijn aan de lage kant. Uit ervaring weet ik dat er altijd wat bij komt. Op een of andere manier zijn je kosten nooit alleen maar de vaste kosten zoals jij ze hier schetst.

En belangrijker: kun je het ook nog betalen als je straks ineens weg moet van je gratis plekje en naar een betaalde plek toe moet?

LiVetime

Let er wel op dat koeien meestal op flink bemest land worden gezet. Daar zitten voedingsstoffen in die een paardenlichaam slecht kan verwerken. En zeker Tinkers die vrij sober gehouden moeten worden.

Luckystory

_lisaah schreef:

Nee nog meer hoor. Ik reken voor onze paarden altijd 3/4 baal per dag per paard. Een baaltje of 22/23 per maand dus.
En dat is eigenlijk nog niet zo ruim gerekend. Mijn paarden zijn trouwens grotendeels pony's en kleine paarden (New Forest pony's en Lusitano's) dus voor een groter paard, ga je nog meer moeten in rekening brengen.
In de winter kan je maar heel beperkt rekenen op het feit dat ze nog gras eten. Daar halen ze nog amper wat uit. Vanaf oktober/november. Dus van november tot april/mei ga je sowieso hooi moeten bijvoeren.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:19

kiki1976 schreef:
Ja een paard kan bij koeien staan maar heeft wel minimaal 1 soort genootje nodig.

Of je berekeningen kloppen is moeilijk te zeggen, omdat het voor ons zo niet te bepalen is hoeveel hooi eet. Mede afhankelijk hoeveel gras er staat.
Hier staan ze overdag op de wei en met de nacht in de paddock met onbeperkt hooi.

Hou je ook rekening met andere zaken als, inenten, tandarts maar ook dat er een potje achter de hand is voor als er een keer met spoed een da langs moet komen.
Verder heb je natuurlijk ook meer spullen nodig voor de verzorging en eventueel het rijden.
Dit kost ook geld en er kan altijd weer iets stuk gaan. Word er ook gereden, laat dan minimaal 1x per jaar een zadelmaker komen om het zadel te laten controleren.

Ipv van brok/musli kan je ook kiezen voor bv een vitamine/mineralen brok. Marstall en Pavo hebben deze en kost rond de € 20.- voor 10kg, maar aangezien je hier maar 50 gram per dag van geeft is het een stuk goedkoper.

ja het gaat nu even om wat het dan per maand of per 2 maanden kost ;)

okee dankjewell

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:19

_lisaah schreef:
hallooo :)

ik heb even een vraagje,

wormenkuur: 26- Wormenkuur heb je niet elke 2 maanden nodig. je kan ook van te voren een mest onderzoek doen ongeveer om de 3 a 4 maanden
hoefsmid: 30- ligt er een beetje aan hoe de hoeven zijn, mijn paardje gaat in keer in de 3 a 4 maanden
hooi: 30- (kan het voor 3 euro per baal krijgen) Als het kleine baaltjes zijn is het wel weinig en vooral in de winter voer je wel meer op
brok: 10- Tinker heeft niet heel veel nodig aan brok dus dat zou kunnen kloppen
totaal: ong. 100 euro in 2 maanden want dit is voor 2 maanden gerekend.

de stalling en weiland zijn gratis!
en kan een paard bij koeien staan? Een paard kan opzich wel tussen de koeien maar het beste is wel een soortgenoot erbij. paarden en koeien communiceren namelijk op een hele andere manier.
heeft een tinker ook hooi en brok nodig als ze de hele dag op de wei kan staan? Als ze de hele dag op een wei staan met voldoende gras is brok niet perse nodig. Hooi zou ik ook pas bij gaan voeren als het gras wat minder is

bedankt alvast :) als het niet goed staat sorry daarvoor!

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:25

mijn 2 shetlanders kregen 1 baal hooi per week stonden op een zand paddock dus ook geen gras.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:25

In de winter staat er doorgaans niet zo heel veel gras. Je zult dan echt hooi moeten voeren, en veel ook als ze buiten blijven. Daarmee houden ze zich warm.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:26

moralian schreef:
mijn 2 shetlanders kregen 1 baal hooi per week stonden op een zand paddock dus ook geen gras.

Een kleine of een grote baal?
Bij een kleine baal is dat is 1/2 plak per pony per dag...

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:26

25 kg baal

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:27

_lisaah schreef:

Hier aten de tinkers toen ze nog aan huis stonden (en ook nog in de wei konden) gerust een baal per dag weg. 10 balen hooi in de maand in de winter is dus echt weinig... zou zeker op 20 balen rekenen.