Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:14

Naar aanleiding van dit topic: [VSW] Stal aan huis > voordelen + nadelen ?? ben ik toch ook wel erg benieuwd geworden naar de kosten van een paard aan huis.

Heb jij jouw paarden aan huis? Wat ben je per maand ongeveer kwijt aan kosten, uiteraard water, hooi en stro, maar ook afvoer mest, (pacht)kosten weiland, onderhoud van
het land en eventuele bijkomstige kosten met betrekking tot de rijbak? Is het nu echt een gigantisch prijsverschil of loont het eigenlijk niet ten aanzien van de extra werkzaamheden die erbij komen kijken?

Het betreft hier echt de onderhoudskosten, dus niet investeringen in aanleggen rijbak etc. Enkel de maandelijks terugkerende kosten.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 02-09-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:29

Dit topic ga ik volgen. Mijn paard staat al aan huis, maar de stallen zijn van iemand anders en hij verzorgt ze ook voor €250 in de maand. Onderhoud aan de bak moet ik zelf doen en extra hooi bij kopen omdat ik vind dat hij te weinig geeft.

Nu krijg ik misschien over een tijd de mogelijkheid (als we verhuizen) om hem wél zelf thuis te hebben staan.

Nu heb ik een schatting gemaakt dat het voor twee paarden ongeveer €160 in de maand gaat worden aan hooi/kuil, stro, biks en water. (in de winter meer, in de zomer minder, want dan hebben ze gras, dus is een gemiddeld bedrag).

Daar moet natuurlijk nog de afvoer van mest bij (al kan je dat misschien ook zelf gebruiken) en het onderhoud van het weiland. Ook natuurlijk onderhoud van de stallen op den duur. En vast nog meer dat ik nu vergeet :+

Maar er moet een rijbak gebouwd worden, nieuwe stallen enzo, dus het verschil krijgen wij er in ieder geval nooit uit.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:31

Hier 3 volwassen paarden: 5 zak brok €50 3 muesli €45 1 groot blok hooi €50 1 groot blok stro €60 (de prijzen van hooi en stro kunnen afwijken maar dit is wat we nu betalen) totaal: €205 ex dierenarts en hoefsmid

Water reken ik niet, komt uit huis

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:33

Vossie schreef:
Hier 3 volwassen paarden: 5 zak brok €50 3 muesli €45 1 groot blok hooi €50 1 groot blok stro €60 (de prijzen van hooi en stro kunnen afwijken maar dit is wat we nu betalen) totaal: €205 ex dierenarts en hoefsmid

Water reken ik niet, komt uit huis

En wat gebeurt er met de mest?

Anoniem

Re: Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:36

Interessant, wij zijn bezig met een huis en zouden er dan 2 aan huis hebben.
Ik lees dus even mee!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:36

Veel mensen vergissen zich nog in de kosten die een paard aan huis met zich meebrengt.
Het ligt er ook aan wat je meerekent. Aanleg stallen ook en aanleg van de rijbak? Want dan begin je al met een enorme kostenpost.
Onderhoud van de rijbak is ook nodig en daar zijn machines voor nodig. Reken je die aanschaf er ook bij? Ik heb vorig jaar polyvlokken door mijn bodem gedaan, was eventjes 3000 euro bij elkaar....
Ook de gas, licht en waterrekening stijgt behoorlijk. Het exacte verschil tussen wel en geen paarden aan huis ken ik niet maar het zijn wel kosten die je mee moet nemen.
Daarbij heb je gewoon je voer, hooi en stro kosten. En dat verschilt hoeveel je paard eet en hoeveel stro je verbruikt.
Onderhoud van het weiland kost OF machines OF je besteedt het uit. Verder heb je nog afrasteringen, mestopslag en afvoer etc.

Of het goedkoper is dan pension hangt dus af van welke kosten je meetelt en wat er al aanwezig is. Anders moet je investeringen doen die je de eerste 10 jaar niet terugverdient.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:40

Stal was hier al met al €8000 heb dan 5 boxen en een wasplaats, bak hoefde alleen maar omgespit te worden en kosten €575 omheining voor land en bak komen van marktplaats en kosten maar €450 (voor 2km hout en alle palen was echt als nieuw en en koopje!)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:43

Waterrekening, extra stroom voor omheining, verlichting en warm water ...
Een hypotheek die toch voor een huis en schuur met een lap grond ietsjes hoger ligt dan de gemiddelde eengezinswoning ;)

Onderhoud gebouwen, heining, weiland ... 't gaat inderdaad niet alleen om de kosten van hooi en brok !

Denk dat je het voor een tientje per dag ( even uitgaande van een volpensionprijs van 300 euro ) niet redt, zeker niet als je je werkuren ook nog meetelt :n

Je moet het echt alleen doen uit liefhebberij, niet om kosten te besparen !

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:43

Ik ben voornamelijk benieuwd naar de onderhoudskosten, de maandelijks terugkerende kosten.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:45

Ik weet het niet van nu. Ze staan nu op een stal. Maar ik kan kijken wat ze me gekost hebben in het begin toen ik nog eigen land had. Ik ga volgen! :D

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:45

Hier staan de paarden alleen 's zomers aan huis, 3 pony's en een klein paard.

Brok: 1 zakken á €10,- (krijgen alleen na zware arbeid)
Stro: 1 baal á €3,- (hebben meerdere loopstallen waarvan één met stro maar daar staan ze nooit in... :+)
Water: komt vanaf huis, zou het niet weten...
Elektriciteit: hebben we niet :+
Mestafvoer: "gratis", bij de man waar we 's winters in pension staan.
Hypotheek: Het land heb ik in bruikleen, dus gratis.

Het scheelt wel dat de beestjes 24/7 buiten staan (dus hoef niet op te strooien) en we voldoende weide hebben om niet bij te hoeven voeren richting het einde van het weide seizoen.

Uiteraard moet je in het begin investeren in een goed hekwerk, schrikapparaat etc. Dit was ongeveer €500,-.
Een rijbaan hebben wij niet aangelegd, we wonen op 10 minuten van de vereniging. Lidmaatschap betaal ik sowieso, of de paarden nou thuis staan of in pension.
Deze winter willen we twee binnenboxen bouwen en een grote paddock aanleggen zodat twee pony's ook in de winter thuis kunnen blijven.

Qua kosten hebben wij het heel laag maar we stoppen er wel veel uren in. Zo hebben wij bijvoorbeeld veel bomen in de weide staan die gesnoeid moeten worden etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:46

Lottie84 schreef:
Ik ben voornamelijk benieuwd naar de onderhoudskosten, de maandelijks terugkerende kosten.

Al mijn punten komen ook maandelijks terug :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:47

Zo alles bij elkaar ben je duurder uit met 1 a 2 paarden aan huis, in de meeste gevallen.

Het ligt eraan hoe en wat en in wat voor omgeving en of je klanten aanneemt als pensionklanten.

En qua tijd veel kwijt aan onderhoud en netjes houden en alles zelf te regelen.

Nee mijn droom is het niet, ik ben blij met de stalling van waar mijn paard staat.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:56

Geen idee wat ik per maand kwijt ben voor mijn paard en pony, maar ik zou op een pensionstalling wel veel duurder uit zijn. Ik woon op een boerderij, dus heb geen aparte paardenstallen hoeven plaatsen. Wel omheining voor het weiland en een paddock. Eigen bak heb ik niet, maar ik gebruik die van de buren. Hooibalen komen van eigen land en hennepstrooisel koop ik per pallet in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:57

Ik betaal 650 euro voor 2 paarden te stallen op een pension hier. Hoop toch dat aan huis wel goedkoper dan dat is.

Echt niemand hier die idee heeft van mestkosten en onderhoudskosten?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:58

Ik denk dat je het voor de kosten niet moet doen.
Als ik echt de extra hypotheek tel, de omheining die we meteen heel goed aan hebben laten leggen. De bak.
Dat is altijd duurder dan op pension.
Daar tegenover staat wel het woongenot. Dat was onze eerste prioriteit. daar hebben we het voor gedaan.
Geen jengelende buurkinderen meer. Geen geluidsoverlast meer.
Lekker in alle rust in de tuin.

Daarnaast dus de paarden bij huis is voor ons extra woongenot.
Kijk ik puur wat het kost aan voer en stalbodem, ja dan ben ik thuis goedkoper uit.
Waar ik eerst maar 1 paard op pension had , heb ik nu meerdere paarden staan voor dat geld.
De omheining en bak is er al, dat kost niet extra voor 1 of meerdere

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:58

Leuk topic, wij gaan de paarden binnenkort (als de stal klaar is) ook aan huis zetten.
Intressant om te zien hoeveel iedereen betaald :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:59

ben hier voor 2 paarden;
100,- per maand stalhuur kwijt(dit gaat in een pot voor onderhoud van stallen/wei enz)
vlas/koolzaadstro: ong. 60,- per maand
hooi: 150,- (winter meer zomer minder en voer heel veel hooi)
voer: 50,- ene krijgt speciaal voer wat best aantikt andere krijgt amper iets.
mesthoop sparen we op en rijden we paar x per jaar uit over de wei. verder heb je natuurlijk je kunstmest en kalk enz nog nodig op de wei. eens wat nieuw graszaad enz. dit tikt soms ook behoorlijk aan

voor de rijbak kan je zelf zo goedkoop en duur maken als je wilt. laat je de grond omzetten(mits je op goede grond zit) is het stukken goedkoper dan speciale bodem.
wel is het handig een kleine trekker te hebben om je mest uit te rijden maar ook je bak te slepen of je hooi te verplaatsen.

dan heb je nog je omheining. wij hebben pas weer alles vervangen en kwamen toch wel op een 1500,- voor klein stukje wei en bak en dan heb je alleen nog maar het draad en de isolatoren. dan heb je nog palen nodig. nou hebben wij palen neergezet die echt wel een jaar of 30 meegaan. maar heb je houten palen zal je ze toch om de zoveel jaar moeten vervangen en op zn tijd het draad of isolatoren vervangen.

water weet ik zo even niet. hebben wel overal automatische drinkbakken. ideaal.

kortom je kan ze beter op pension zetten.
voor je werk moet je langs stal. paarden doen. na je werk naar stal mesten en eer je aan het rijden toekomt is het al laat vooral als je meerdere paarden hebt. en in je vrije dagen kan je het onderhoud van je wei en stallen doen. maar de rust en het genot van lekker alleen met mn paarden te zijn gaan bij mij voor een pensionstal :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:00

De kosten van paarden aan huis is vaak duurder dan elders in pension, dit komt vaak doordat je in kleinere hoeveelheden voer en stalbedekking aan moet kopen. De afvoer van de mest moet regelen.
Kleinere pakjes hooi en stro is nu eenmaal beduidend duurder dan grote balen/hoeveelheden.

Wij moeten al het werk door een loonwerker laten doen van maaien, greppelen, mestput leeghalen, bemesten van het land, eerder zelfs ook de bak slepen wat nu gelukkig niet meer nodig is.

bedragen kan ik je zo niet noemen maar mestafvoer op jaarbasis (mesthoop in voor en najaar legen) zal een 800,-- / 1000,-- euro zijn.

water en stroomverbruik zit op de algemene meter van het woonhuis dus kan ik niet bij benadering aangeven.

kosten extra huur van een iets meer dan een half hectare land 2400,-- euro

dan de kosten voor stroomdraad en spullen daarmee verband houdend ja enorm.

dus voordeliger in pension zelfs voor ons met meerdere paarden aan huis. Maar de voordelen vind ik veel belangrijker waardoor wij de paarden toch aan huis willen houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:35

Ik schat dat een paard aan huis ongeveer zo'n 200 euro kost.
Maar dan neem ik de investeringen in materialen, opstallen etc niet mee.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:35

De kosten hier, zonder de infrastructuurinvesteringen, liggen hier aan €1000 per jaar per paard.
Is een gemiddelde over sportpaarden, fokmerrie en opfok (allemaal in eigen beheer).

Hooi hebben we zelf, verkopen zelfs zo'n 70 grote pakken per jaar dus da's een nul-operatie. Maar dus zaken zoals tractor en machines tellen we dus ook niet mee.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:42

Voor 1 paard hier: 4 zakken muesli van 13,5 (dus 54 p/m), 4 zakken lucerne van 11,9 (48 euro) en minimaal 1 halve bot hooi per dag (1,5 euro dus 45 pm), liever nog onbeperkt en dan gaat er meer door. Dit is dus ruim 150 euro aan voeding alleen voor 1 paardje. Dikwijls komt daar nog iets van vitamines bij, elke twee maand ontworming (15 euro), hoefsmid (80 euro) enz

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:48

Mesthoop legen 800E? Ik betaal hier 80 Euro voor.

Ik heb dit jaar een gedeelte van mijn land laten maaien, schudden en op de zweel gooien (50E) en 45 hooi balen (30E).
Vlas (oktober-april) voor 2 stallen 50/60E per maand, hooi 3 E per baal (zelf halen).
's Winters 1 baal voordroog per maand, 45E + 30 E aan hooi. (voor 2 paarden).
's Zomers staan ze 24/7 op het land.

Voer: 1 zak muesli 25 kilo (10E) en 1 zak brok 25 kilo (15 E) per maand.

edit: in de winter: 115 E per maand, in de zomer 25 per maand.
Dan komt de mesthoop legen ed nog bij, maar dat is gemiddeld 10a15E per maand.

Dit is voor 2 paardjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:55

met 3 paarden + 1 shet ongeveer zo`n 200- per maand, buiten het onderhoud van wei erbij ( kalk, kunstmest ed)
-2.5 pak voordroog per maand x 40- per pak= 100 euro per pak
- voer momenteel geen krachtvoer
- mestafvoer heb ik gratis, particulieren komen het zelf ophalen voor hun moetuin of ik kan het kwijt op
naastgelegen akkers
kustmest schat ik een 200- euro per jaar
kalk weet ik zo niet gok ook een 100- per jaar
pacht van grond is een 1000- per jaar maar heb je nog niks erbij ( staan niet direct aan huis, wel erg dichtbij)

De kosten van de stal, omheining aanschaf en onderhoud, inzaaien ed heb ik niet geteld, maar dit was een flinke investering!!

smid en da tel ik niet die kosten heb je op een stalling ook

Als je alleen al het aantal uren per maand telt, en je die zou moeten berekenen, ben je altijd goedkoper uit op een pensionstal. Nu zijn het dagelijks de 1,5 uur per dag, tel ik het onderhoud er nog niet bij van de wei tel dat x 10- euro per uur (en dat is weinig!) zit je op 450- per maand aan uurloon.

als ik alleen uitreken hoeveel werk het is en daar een minimum uurloon voor zou tellen kom ik op veel meer uit.
het is qua geld goedkoper dan pension, maar veel en veel meer werk

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:16

Ik vind het een beetje raar om een uurloon te rekenen, het is een hobby en natuurlijk gaat daar tijd in zitten.
Ik kijk ook graag een avondje tv, maar daar zet ik ook geen uurloon tegenover want dan wordt dat ook een duur avondje :)