Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 17:22

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af wie een stal aan huis heeft en wat de voordelen en nadelen ervan zijn in vergelijking met een pensionstal??

_Balou

Re: Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:25

Mijn pony staat bij mij thuis, niet in een stal ofzo, gewoon 24/7 met schuilstal, maar ik weet wel wat voor- en nadelen..

Voordelen:
Je bent altijd vlakbij
Altijd uitzicht op je paard
Je kan er heen wanneer je wil
Bij ziekte ofzo ben je zelf de eerste die het ziet

Nadelen:
Je moet altijd zelf uitmesten, voeren e.d
Er is minder snel iemand die het even een dag of een paar dagen voor je over kan nemen
Je rijd altijd in je eentje (ik)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:26

Voordeel: Alles dichtbij en altijd zicht op je eigen dier.

Nadeel. Zorg is ALTIJD voor jou. En soms kan dat best een lastige organisatie zijn.
Even een weekendje weg zit er dan ook niet in, of even een dagje er op uit.
Laatst bijgewerkt door newt op 01-09-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:26

Nadelen:
Alles zelf doen, ook als je ziek bent. Vakantie regelen dat ze verzorgt worden. Je moet goede mestafvoer regelen, opslag voor je ruwvoer en bodembedekking. Je hebt een grasmaaier nodig voor je weideonderhoud, je hebt werk aan je hekwerk. Het is dus voornamelijk veel meer werk dan op een pensionstal. Een ander nadeel (wat ook een voordeel kan zijn) is dat je vaak alleen bent, omdat je waarschijnlijk geen stalgenoten hebt. Een ander nadeel kan zijn dat je er een bij moet kopen omdat een paard niet alleen hoort te staan. Op een pensionstal staan altijd wel andere paarden waar je paard bij kan staan.

De voordelen zijn dat je veel vrijheid hebt. Je bepaalt alles zelf voor je paarden, van voer tot de tijd dat ze buiten staan. Je hebt geen reistijd, geen gezeur met stalbazen/genoten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:29

Eigenlijk alleen maar voordelen:

Je bent dag en nacht bij je dieren.
Je kunt zelf alles bepalen:
binnen/buiten staan, hoe lang en wanneer de wei op, zorgen voor de juiste kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer en eventueel individueel bijvoer ...

Het werk en de zorg zie ik niet als nadeel ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:31

Ik zie het ook niet als nadeel, maar ik heb momenteel genoeg tijd. Als je fulltime werkt is het wel lastiger om je paarden thuis te hebben denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:34

Ik heb de tussenweg; paard niet direct aan huis, maar wel alles in eigen beheer.

Voordeel: eigen baas. Ik heb alles zelf in de hand en houdt de paarden zoals ik (wij) dat wil(len)
Hooi van eigen land, scheelt in de kosten
Het is goedkoper dan een pensionstal.

Nadeel: je hebt ook al het werk ervan; als de omheining stuk is, moet je wel repareren. Dan maakt het niet uit of het rot weer is of je geen tijd hebt want het moet gebeuren.
De mestbak: het ruikt niet fris :+
Vliegen; ik heb daar veel meer vliegen/muggen/horzels die ik in mijn achtertuin niet heb.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:35

+ punten
- Zelf weten hoeveel je paard buiten is.
- Zelf weten welk en hoeveel voer hij krijgt.
- Je paard elk moment zien dat je wilt. Je ziet veel beter wanneer hij een beetje ziek is en dat soort dingen.
- Gemakkelijk even een zweetdekentje opleggen en dan zelf ondertussen douchen of wat je wilt, ipv van in de kantine hangen om te wachten tot hij droog is.

+/- Alleen zijn, dat kan zowel erg fijn zijn maar ook saai

-punten
- Altijd zelf de verzorging, ook als je niet fit bent.
- Wil je een dagje weg of langer moet je iemand inschakelen.
- Zorgen dat je hooi en brok er altijd voldoende is.
- Je weiland, gras, omheining en bak in orde houden.
- Zorgen voor de mestafvoer.
- Kosten van omheining enz zijn altijd meer dan je denkt.

Bij mij wegen de voordelen van lekker even goedemorgen zeggen, controle voor het slapen, de snoetjes zien als je thuis bent wel veel harder op dan de nadelen.
Maar sta je nu op volpension en los je nooit eens hooi met 30 graden, help je nooit eens mee met werkzaamheden die voorkomen, kan het enorm tegenvallen, dat heb ik ook om me heen gezien.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:40

Groot nadeel: je bent (in mijn geval teminste) alleen bezig met je paarden. Dus weinig aanspraak, hobby delen, samen rijden enz. Groot voordeel is dat je geen geroddel of gedoe hebt, geen spullen van je worden gebruikt en alles lekker op je eigen manier kan doen qua hoe je ze wilt houden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:41

Je hebt totaal geen contacten meer.
Geen rijles tenzij je kort bij een manege stata/trailer hebt of een trainer aan huis laat komen.
Zelf mesten/voeren (al vind ik dat geen probleem).

Verder zie ik alleen voordelen.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:42

Voordelen:
Jij alleen bepaald alles en geen betweetertjes om je heen.
Jij alleen bepaald of je paard(en) buiten of binnen staan, wel of niet op de wei.
Je leert veel over de "randvoorwaarden" van paarden houden, zoals een goed weidebeheer en hooien.
Aanschafkosten van goede stallen, afrastering ect. zijn hoog, maar na een tijdje heb je dat weer terugverdiend t.o.v. een dure pensionstalling.

Nadelen:
Het is meer werk om het zelf te moeten doen ipv alles voor je te laten doen tegen betaling op een pensionstal.
En je bent meer gebonden.

Persoonlijk zou ik nooit weer teuggaan naar een pensionstal met mijn paarden. Ik vind het veel te leuk om zelf alles te doen en te bepalen en de paarden hebben meer rust omdat hun omgeving stabiel is (niet steeds andere paarden in hun omgeving) en de privacy vindt ik zelf ook heel fijn als je ze thuis hebt.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:05

Tip: Mestafvoer kun je al verminderen door de mest in de groene otto/clico te doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:08

Misschien dat je dat red bij 1 shetlander.
Maar een paard hoort niet alleen te staan, dus heb je er al 2.
Hier zou ik dat dus nooit in de groene kliko krijgen.
Ik vraag me zelfs af of het mag?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:10

little_king schreef:
Misschien dat je dat red bij 1 shetlander.
Maar een paard hoort niet alleen te staan, dus heb je er al 2.
Hier zou ik dat dus nooit in de groene kliko krijgen.
Ik vraag me zelfs af of het mag?

Mest is wel zwaar, dus als je de kliko vol mest gooit is de kans aanwezig dat ie niet wordt meegenomen door het gewicht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:11

Inderdaad, het gewicht speelt ook nog een rol.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:11

ShirlMilou schreef:
Tip: Mestafvoer kun je al verminderen door de mest in de groene otto/clico te doen.

Wow, dan moet je wel erg weinig uitmesten en erg weinig opstrooien en dan nog red je hiermee niet.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:20

Ragdollcat schreef:
ShirlMilou schreef:

Wow, dan moet je wel erg weinig uitmesten en erg weinig opstrooien en dan nog red je hiermee niet.

Als je 1 paard en een shetlander hebt, zoals wij, helpt het al om de groene otto voor 80% te vullen met mest.
Waardoor je minder moet betalen voor het aantal kilo's die je later laat afvoeren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:22

newt schreef:
Voordeel: Alles dichtbij en altijd zicht op je eigen dier.

Nadeel. Zorg is ALTIJD voor jou. En soms kan dat best een lastige organisatie zijn.
Even een weekendje weg zit er dan ook niet in, of even een dagje er op uit.

Zeker wel! :D
Mijn paarden krijgen onbeperkt voer dus hoef ik zowiezo niet de hele dag te voeren...1x per dag controle is genoeg.
Als ik ziek ben/niet kan kan mijn man het heus ook wel eens doen.
En ik heb een buurvrouw die ook van paarden houdt, dus die zorgt ervoor als we eens wegmoeten. :j

Hier is de groene kliko voor papier. :')

Je kan voor sociale toestanden afspreken met andere mensen met paarden uit de buurt, hier stikt het ervan, je moet er wel wat meer voor doen dan een pensionstal.
Of een verzorgster/bijrijdster/andere pensionner bij jou.
Rijles krijg je gewoon aan huis.
Ik heb helemaal niet veel vliegen ed. want de wei is niet zo dichtbij het huis, zomers heb je dat alleen.
En de mest wegbrengen is voor ons niet zo duur...hoogstens paar tientjes per maand.

Voor mij ook nooit meer op pension, vind het veul te lekker zelf de baas te zijn. :D
En het is zo vreselijk leuk dit te zien vanuit je raam!
http://www.youtube.com/watch?v=SWdPHqIZs5g

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:28

Voordelen: al veel genoemd: kosten, geen reistijd, vrijheid om te doen zoals je zelf wilt. Zicht op je paarden. Zo vaak erheen als je wilt. Door het zelf voeren en handling een betere kennis van- en een betere band met ze.
Nadelen: kosten! Aanleg en onderhoud kunnen snel oplopen als je het een beetje netjes voor elkaar wilt hebben en houden, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk. Regelwerk als je weg wilt. Zelf voeren, mesten en binnen/buitenzetten. Veel werk qua onderhoud, zoals weidebeheer (mest uithalen maar ook evt bemesten, slepen, onkruidbestrijding), vegen, omheiningen repareren, bestrating en randjes onkruidvrij houden, hagen snoeien enz.
Nog niet genoemd geloof ik: met slecht weer weer niet binnen kunnen rijden. In de laatste 3 winters (die wel erg lang duurden) kon ik wel in de buurt in een binnenbak rijden, maar dan moest toch de trailer er aan te pas komen, omdat het hard regende, glad of donker was.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:31

ShirlMilou schreef:
Als je 1 paard en een shetlander hebt, zoals wij, helpt het al om de groene otto voor 80% te vullen met mest.
Waardoor je minder moet betalen voor het aantal kilo's die je later laat afvoeren.

Ik geloof niet dat ik je begrijp.

Als ik hier de groene kliko vul met mest krijg ik hem niet meer van de plaats.
En ik haal per paard een halve kruiwagen per dag uit de stal met vlas.
Dan tel ik weide uitmesten niet mee.
Nee dat halen wij hier echt niet.

Maar jij hebt je paard al aan huis staan?
Waarom dan toch nog je vraag?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:47

Ik geloof er ook niks van. Een kliko is echt niet groot genoeg om echt serieus aan geld te besparen voor mestafvoer van 1 paard en een shetlander.

kliko wordt dan echt loodzwaar. En ik kan het weten, want ik ruim dagelijks poep van het weiland af.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:49

little_king schreef:
ShirlMilou schreef:

Ik geloof niet dat ik je begrijp.

Als ik hier de groene kliko vul met mest krijg ik hem niet meer van de plaats.
En ik haal per paard een halve kruiwagen per dag uit de stal met vlas.
Dan tel ik weide uitmesten niet mee.
Nee dat halen wij hier echt niet.

Maar jij hebt je paard al aan huis staan?
Waarom dan toch nog je vraag?

Nee heb m'n paard op een stal staan waar wij een paar boxen huren.
Alleen mest,voer,hooi etc is voor eigen kosten.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:51

Ragdollcat schreef:
Ik geloof er ook niks van. Een kliko is echt niet groot genoeg om echt serieus aan geld te besparen voor mestafvoer van 1 paard en een shetlander.

kliko wordt dan echt loodzwaar. En ik kan het weten, want ik ruim dagelijks poep van het weiland af.

Wij hebben 2 kliko's ter beschikking en kunnen elke maand bijna uit met de mest.
Er blijft altijd nog wel een klein hoopje mest liggen.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:53

Ik vindt het alleen maar makkelijk
Alles lekker dicht bij huis
En het verzorgen nou ja dat hoort gewoon bij een dier

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:54

ShirlMilou schreef:
Ragdollcat schreef:

Wij hebben 2 kliko's ter beschikking en kunnen elke maand bijna uit met de mest.
Er blijft altijd nog wel een klein hoopje mest liggen.

En dat is goedkoper omdat?
Je betaald gemeentelijke heffingen immers ervoor.

Ik betaal nu jaarlijks voor de mestafvoer 85 euro. Dat kan echt niet uit met kliko's :=