Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:13

En dat met voorbedachte rade :+ Volledig tegen het plaatje in hoe ik vind dat het hoort, en toch voelt het juist...
Twijfel is er wel, maar dat is puur omdat ik (heel waarschijnlijk) ga verhuizen, en niet zozeer om het 's nachts op stal .. Denk ik ...

Zijn er nog mensen die dit gedaan hebben? En hoe is dit bevallen? Werden jullie paarden er beter van of viel het toch tegen?

Zelf heb ik een blinde pony en vooral voor hem denk ik dat het wel interessant is als hij 's nachts op stal kan. Ik merk dat hij bij het donker worden en 's nachts best onrustig is, en aan de mest te zien kampeert hij nu al vooral in & vlakbij de schuilstal. Dus waarom hem niet een veilig "hokje" geven waar niks of niemand bij hem kan?

De andere pony heeft weinig zeggenschap, die moet gewoon meedoen :+ Maar ook hij krijgt een hele mooie, lichte, houten stal & hij heeft zelfs een buitenluikje dus kan de hele nacht buiten hangen als hij dat wenst 8-) (bij de andere pony is het gewoon een "traliedeur" dus volledig afgesloten, kan niks of niemand aan hem :) ).

Het schema van de pony's ziet er als volgt uit:
- 7u krachtvoer
- daarna naar buiten
- ze staan samen in een paddock met een schuilstalletje, waar ook hooibakken staan die gevuld worden en als ze leeg zijn bijgevuld worden
- in de stal hangen grote hooinetten (rechthoekige) die ook gewoon gevuld worden voor als ze weer op stal komen
- 's avonds rond 19u weer krachtvoer (ofwel gaan ze dan binnen, ofwel zet ik ze zelf binnen als ik er ben, moeten we even kijken hoe ze reageren, maar ze staan dus sowieso minstens 12u buiten)
- netten worden bijgevuld voor de nacht

En verder staan ze op stro, dus moesten ze nog knabbel tekort hebben... :+

Is best een net schema denk ik toch? Ok, het is niet 24/7 buiten maar die stallen vinden is zoeken naar een naald in een hooiberg, en ik weet dus niet of de blinde pony daar wel zo happy mee is de laatste tijd ... Eventueel kan ik nog kijken hoe het gaat in de paddock en dan vragen of ze niet gewoon daarin kunnen blijven in de zomer of als het goed weer is... Of misschien alleen de blinde naar binnen halen en de andere dan buiten laten of dergelijke ... Er is veel mogelijk op stal in overleg heb ik het idee, maar dat is allemaal kijken hoe het gaat lopen natuurlijk ..

Dus ja, ondanks dat het allemaal heel goed klinkt (en het er ook echt goed uitziet!) heb ik ergens toch twijfels omdat het tegen mijn eerste idee in gaat (dat een paard 24/7 naar buiten moet kunnen). Maar misschien ongegrond? Wat is jullie ervaring?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:50

Ik vind niet dat een paard persé 24/7 buiten MOET staan.
Het is belangrijk dat je paard regelmatig de stal uit komt, contact heeft met soort genoten en goed en onbeperkt wat te knabbelen heeft.

Een kennisje van ons staat met haar pony op de manege, deze manier bied een paard eigenlijk vrij weinig. (Het is zo'n manege waar mensen eigenlijk heen komen voor de bak met hun eigen paard, het heeft ook maar 4/5 particuliere stallen). In de zomer staat de pony altijd bij ons aan het dijkje, waar hij gelijk 24/7 buiten staat. Ze heeft nooit problemen gehad met de pony wanneer hij het seizoen van 24/7 stal weer inging. Zij haalt hem dan maar 1 of 2 uur per dag eruit om te gaan rijden of wandelen en verder ziet hij de buitenkant van zijn stal eigenlijk niet (ja een keer laat in de avond losgooien in de bak). Dat is totaal anders wat jij beschrijft. Je paard kan straks lekker naar buiten kijken, heeft genoeg te knabbelen en je blinde pony heeft rust omdat hij lekker binnen staat en fijn kan knabbelen. Maar hij komt dus niet meer in de wei alleen in de paddock?

Ik denk dat het enige puntje nog is dat je moet kijken of de stal rust bied en ze rustig kunnen staan. Een blinde pony die de godganse dag allerlei mensen voorbij zijn stal hoort komen lijkt me niet prettig wanneer je niks kan zien? Of ik moet dit fout hebben ? :9 Verder lijkt het me een prima stal hoor

Anoniem

Re: Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:57

Ze komen inderdaad niet meer echt in de weide, maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem.. Ze zijn nogal gevoelig voor gras en voor mij is het belangrijker dat ze onbeperkt goed ruwvoer hebben (wat ze dus ook gaan krijgen) dan echt op een grasweide te staan.

Verder is de stal heel rustig, daar heb ik inderdaad ook naar gekeken :j Had nog een optie qua stalling maar dat was echt een manège en om die reden alleen al leek me dat niks, als ik voor de blinde pony keek. Hier op deze stal is het al sowieso een stuk rustiger, en ze krijgen hun eigen blokje stallen vlakbij die paddock. Dus voor de blinde ideaal, hij hoeft niet veel mensen tegen te komen zeg maar. En voor de andere pony toch ook wel leuk, vanuit de paddock kunnen ze andere paarden zien als die op de weide staan en er staat nog een blokje van 3 of 4 stallen bij hun blok en aan de overkant zijn er nog buitenstallen. Maar ze hebben ook nog een grote blok met echte binnenstallen en daar is vanzelfsprekend meer geloop enzo als er mensen zijn (de poetsplaatsen zijn daar ook bv.). Maar daar staan die van mij dus niet, die hebben hun eigen hoekje :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:01

Mag ik vragen wat nou precies de reden is om naar een dergelijke stal te gaan? Omdat de blinde pony 's nachts vnl in de schuilstal staat?

Ik denk persoonlijk, dat een blind paard 's ochtends en 's nachts een andere plek te geven juist voor meer stress zorgt, dan dag en nacht een plek waar hij alles kent. Maar da's ook maar een persoonlijk gevoel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:05

Neen, verhuizen heeft met heel andere dingen te maken maar die moeten van mij niet open & bloot op internet ;) Maar omdat ik het idee heb dat de pony al voornamelijk in de schuilstaat staat heeft het mij wel doen beslissen dat het misschien een optie is om 's nachts op stal te staan (omdat je 24/7 buiten hier toch wel moeilijk vindt).

Zelf denk ik dat het niet zo slecht is voor hem als hij ook eens in handen van andere mensen komt, weliswaar mensen die rekening met hem houden en volgens een vaste routine, maar momenteel ben ik de enige die zeg maar in zijn buurt komt en dat lijkt me toch ook niet praktisch .. het lijkt me beter als hij naast mij minstens 1 iemand heeft die hij leert kennen en vertrouwt en die dagelijks wat met hem doet, al is het maar gewoon van de stal naar de paddock ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:07

Het lijkt me zowiezo een goede stal als ik dat zo hoor.
En de meeste paarden hebben wel genoeg aan de hele dag buiten, dan zijn ze ook heel tevreden en gaan graag weer naar stal 's avonds.
Maar met hoeveel paarden staan ze overdag buiten dan en hoeveel ruimte hebben ze, want dat kan wel nogal wat uitmaken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:08

Ah op die manier :)

Tja, ik denk niet dat het slecht is. Het zal even aanpassen zijn denk ik. Wellicht dat er bokkers zijn met blinde paarden die in een gelijksoortige situatie zitten of hebben gezeten, die wat advies kunnen geven!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:09

Als je niet van stal zou hoeven te verhuizen, zou je ze dan ook 's nachts binnen zetten? Dan heb je denk ik je antwoord. In mijn ogen is het een achteruitgang, geen vooruitgang. Maar als het niet anders kan, kan het niet anders. Ik zou wel opletten dat ze 's nachts constant wat te knabbelen hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:13

@ MirandaFuego : Ze staan gewoon met hun 2 .. Bedoeling is dat ze samen in de paddock staan, echt in een kudde ofzo zie ik niet zitten, deels voor de blinde pony, maar ook omdat de andere nogal asociaal is :+ De grootte van de paddock kan ik zo niet zeggen, heb wel wat foto's maar weet niet of je daar echt iets uit kan halen .. Zo uit mijn hoofd geschat zal het iets van 30x30 ofzo zijn.. In ieder geval niet supergroot, maar mijn pony's zijn niet van het type dat ze graag gaan rondcrossen of dergelijke. Het is zeker wel goed genoeg om in rond te hangen en te eten, en dat vinden ze toch het voornaamste :+

@ Visitor : als die optie er was misschien wel .. maar die optie is er sowieso niet dus daar kan ik moeilijk mijn beslissing op maken.
Ik merk wel dat de blinde pony, nu hij helemaal niet meer ziet (of ja, héél beperkt, af en toe nog wat als hij zich concentreert) veel onrustiger is als die 's nachts in de weide rondloopt. Heb er wel eens rondgehangen als het donker was (en ook nog de weide in geweest) en dan hoor je veel gesnuif en hij schrikt ook echt als je de weide in gaat (ondanks dat hij je stem hoort). En echt in de weide gaat hij dan toch niet lopen, zelfs overdag doet hij dat maar beperkt heb ik het idee (en vooral op het voorste stuk dan, waar de drinkbakken & hooibak staan, niet echt de weide in).

Zowel overdag als 's nachts hebben ze te knabbelen. Onbeperkt voordroog (moet nog kijken of ze dan niet weer te dik gaan worden := ) en in de stallen ligt stro.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:19

Oohw, nou dat lijkt me prima!
Soms staan ze met z'n 10-en in een heel kleine ruimte, dat leek me idd niet zo..
Het kan best zijn dat je blinde poown er juist baat bij heeft hoor, een veilig plekje.
Eigenlijk jammer dat je het niet kan uitproberen, een nieuwe stal zal wel veel impact hebben.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:19

Is het geen optie om ze op de nieuwe stal dag en nacht in die paddock te laten? Aangezien er ook een schuilstal bij is?

Je komt heel betrokken en als een goede eigenaar op me over, maar ik vind het ook een beetje klinken alsof snachts op stal tegen je eigen principes in gaat en je probeert om nu bevestiging te zoeken bij mensen op bokt om te horen dat het toch niet zo erg is :) Ik bedoel dit dus niet als sneer ofzo. Maar volgens mij heeft 90% van de bokkers zijn paarden snachts op stal en gaan hier dus maar weinig zeggen dat je het niet moet doen.

Is je blinde pony niet meer gebaat bij een vaste plek? Je weet het zelf het beste denk ik. Maar je hebt er nog 1 die dan op stal moet staan. Wil je dat voor hem?

Die stal klinkt niet slecht, maar mijn persoonlijke mening is dat een paard gewoon nooit op stal hoort. Soms heb je geen keus, dat snap ik ook, maar misschien vind je wel iets als je verder zoekt? Misschien iets verder van huis? :) Ik rijd zelf ook een half uur om hem 24/7 buiten met schuilstal te hebben. Je kan dan iets minder vaak maar het welzijn gaat er wel op vooruit.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:24

Mijn ervaring is dus andersom, van 's nachts op stal naar 24/7 buiten en mijn paard is enorm opgeknapt, in alle opzichten. Dus vandaar mijn aarzeling over je plan. Maar ik weet je overwegingen natuurlijk ook niet precies. Als je weg moet op je huidige stal en er zijn geen stallen met 24/7 in de buurt, dan ben je gauw klaar en heb je geen keus natuurlijk. Maar ik weet niet of dat zo is.
Je hebt bij je huidige stal toch schuilstallen? Kan je ze niet eens daar een week elke nacht in 'opsluiten' (d.m.v. draad of plank ervoor of even hek in elkaar knutselen ofzo), kan je testen hoe het gaat. Het is toch wel een grote verandering voor ze dus het lijkt me fijn als je even een tijd kan testdraaien voor je de echte stap neemt... Of zou dat anders met de oude en nieuwe stal te regelen zijn? Dat je bijvoorbeeld één maand bij beide blijft betalen zodat, mochten ze in die maand echt niet goed kunnen wennen aan 's nachts binnen op de nieuwe stal, je nog terug kan? Of een andere manier waarop je het kan testen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:28

Even voor de duidelijkheid:Mijn paarden staan altijd 24.7 vrij. *D
En haar paardje is erg onrustig 's avonds dus het kan voor de hare best beter bevallen, ieder paard is anders.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:35

MirandaFuego schreef:
Even voor de duidelijkheid:Mijn paarden staan altijd 24.7 vrij. *D
En haar paardje is erg onrustig 's avonds dus het kan voor de hare best beter bevallen, ieder paard is anders.

Jawel, maar ze heeft er nog 1.

Ik vind het zelf een raar idee dat een pony gebaat zou zijn met afzondering. Als hij overdag met 1 maatje staat, voelt hij zich daar waarschijnlijk vertrouwd mee. Ik vraag me dan af of afzondering van dit maatje 'rust' brengt. Dit druist heel erg tegen het instinct van een kuddedier in. Zou het niet meer een menselijke gedachte zijn dat een dergelijk dier a) tot rust moet komen en b) dit doet in een kleine, afgesloten ruimte?

Nogmaals, ik ken die pony niet en ook de situatie op de huidige stal niet, maar zowel voor de blinde als de gezonde pony lijkt me snachts op stal geen vooruitgang :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:42

@ VogeltjeM : misschien is dat inderdaad een optie :j Maar dat gaat dan bekeken moeten worden als ik er éénmaal ben. Wat mij daaraan stoort is dat de pony's 24/7 op elkaars lip zitten en ik weet niet of de blinde dat wel zo fijn gaat vinden.. De andere pony is namelijk niet de meest sociale, nu staan ze ook apart uit noodzaak, maar ik hoop als ze beiden in een andere omgeving komen en dus enkel elkaar hebben dat ze overdag elkaars gezelschap tenminste appreciëren. Moest het goed gaan kan ik dat nog proberen om ze gewoon altijd samen te laten :j Maar mijn pony's kennende .. kan goed zijn dat zelfs de paddock opgesplitst gaat moeten worden voor overdag... maar dat moet ik eerst uitproberen, kan ik zo niks over zeggen. De andere pony is trouwens eentje met ZE, dus of het voor hem zo slecht is om op stal te gaan valt ook nog te bezien, misschien vindt hij het wel een opluchting ;)

Ik ben altijd een enorme twijfelaar en zoek altijd bevestiging ivm mijn paarden, zelfs als ik iets op een bepaalde manier aanvoel zal ik nog altijd checken of andere mensen daar hetzelfde over denken. Moet ik misschien ook wat minder doen ;)

Ivm de rest ... de huidige stal wil ik liefst zo snel mogelijk weg. Dus om alles nog eens uitgebreid te gaan overdenken en dingen uit te proberen zit er niet in. Ben hier al een hele tijd (onbewust) mee bezig en qua stallen is dit wel de beste die ik tot nu toe heb gevonden (ook heel toevallig tegengekomen, stond geen advertentie van ofzo, kwam er voor een andere reden en het voelde meteen super.. ). Deze zit al niet zo dicht bij huis en andere opties zijn er nog maar weinig, of zijn al afgevallen om andere redenen..

Ik denk trouwens ook niet dat het voor de blinde pony fijn is als ik hem op zijn huidige weide ga opsluiten in de schuilstal. Hij is nu gewend dat hij daar gewoon naar buiten kan dus dat gaat om die reden al paniek geven, en dat heeft niks te maken met niet willen in een stal staan... Verder moet dan de drinkbak in de stal waardoor de ruimte wel erg krap wordt, en hij gaat daar vast en zeker in terecht komen, daar twijfel ik niet eens over. Dus of dat zo leuk is om te proberen... ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:51

Nee, dat is dan inderdaad misschien niet slim om uit te proberen. Maar zo te horen is je keus eigenlijk al gemaakt en zijn er ook geen andere opties. Of je moet toch nog wat verder zoeken naar een fijne stal met 24/7 buiten. Dat zou ik doen, ik denk er hetzelfde over als VogeltjeM.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:53

Ja alleen opsluiten is ook weer wat anders, maar daar gaan alle paarden toch naar binnen 's avonds?
En ik denk dat de enige manier om erachter te komen of het voor jou paard werkt is om te kijken hoe je paarden erop reageren.

Ik heb zelf gewoon twee grote stallen aan de paddock en mijne kan ik best in de stal opsluiten, daar moeten ze ook aan gewend zijn vind ik, als er eens wat is.
En ik kan ook met één weg, allemaal gewoon kwestie van wennen.
Maar als je een klein stalletje hebt is dat geen optie.
Hier op bokt moet ieder paard 24/7 buiten met onbeperkte voeding maar bijna geen één staat ook zo. :+ (mijne lekker wel!) :P
Je moet eenmaal roeien met de riemen die je hebt en ik vind het best goed klinken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:58

@ Visitor : Als iemand opties heeft waar ze 24/7 buiten kunnen (max. met z'n 2, indien het goed gaat, met de mogelijkheid tot apart als het niet gaat) dan mogen die altijd aangedragen worden. Graag nog met verzorging erbij, want volledig doe-het-zelf valt voor mij lichamelijk toch erg zwaar (en tijd voor echt wat met de pony's te doen blijft er ook weinig over).

De opties die ik gevonden heb is voornamelijk 's nachts op stal en als je geluk hebt overdag in een kudde naar buiten. Had nog een optie waar ik zelf een weitje kon huren (zonder schuilstal) waar ze dan overdag op mochten met hun 2, maar dat was een echte manège en dus gewoon te druk. Verder heb ik veel gekeken en gevraagd, maar niet meteen wat gevonden... Denk nog 2 "misschiens" maar aangezien de tijd best wel dringt voor mijn gevoel kan ik daar niet meteen op verder gaan (eentje krijg ik geen reactie op, de andere kan ik pas half september gaan kijken en die willen mij geen prijs zeggen.. ). Voor de rest .. ik sta open voor tips over stallen (heb ook een stallingstopic bij "ervaringen" staan.. ).

@ MirandaFuego : dank je wel. Ik denk ook dat het door het bokt-idee & het "zoals het hoort" is dat ik nu het gevoel heb dat ik het niet goed aanpak, terwijl als ik mijn gevoel volg en kijk naar mijn pony's en deze (hopelijk juist) inschat het juist wel goed gaat zijn voor hen ..

Waldemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:02

Vind het altijd grappig hoe mensen reageren op dit soort onderwerpen. Ik denk dat het ideaalbeeld is 24/7 op de wei. Nou ik kan zeggen, mijn paard staat normaal gesproken 's nachts op stal en overdag de hele dag buiten. Hij is nu een maand gaan logeren bij iemand op de wei. Hij past zich erg snel aan, maar schuurt zich nu rot door het ongedierte (en dan staat hij volledig in een vliegendeken/masker. Merk dat hij echt gek wordt van de beestjes. Misschien is dat niet overal even erg maar ik merk dat mijn paardje heerlijk rustig is als hij gewoon 's nachts op stal staat en overdag buiten.

@ TS ik zou het gewoon doen, ze staan er dan zo te horen prima bij en ik weet zeker dat ze zo gewend zijn. Er zijn paarden die nog minder buitenkomen dus zo slecht klinkt dit nog niet :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:03

Dat denk ik eerlijk gezegd ook, niet alle paarden hoeven persé 24/7 buiten hoor, al ben ik daar ook voorstander van, het moet ook in het plaatje passen.
De hele dag buiten en veel ruwvoer is toch een paardwaardig bestaan. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:07

Er zijn zat paarden die gewoon beter tot rust komen als ze ´snachts op stal gaan. Ik ken bv een merrie die buiten werd gelaten vanwege het warme weer, maar die had gewoon geen oog dicht gedaan en was de volgende dag helemaal uit haar doen.

Ik heb een blinde merrie gehad en daar ben ik ook mee op vakantie geweest en drie keer van stal veranderd, was nooit een probleem. Ook niet de veranderingen van binnen en buitenroutine.

Het ene paard is het andere niet. Daarom kun je ook niet stellen dat 24/7 buiten zo ideaal is. Hangt van het paard af en een heleboel andere factoren.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:09

Het is maar net wat het paard gewend is. Je paard kampeert al bij het schuilstalletje en is blind, dus ik denk dat het helemaal niet zon probleem gaat zijn. Zeker als het ruime stallen zijn met buitenluik...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:15

Ik heb deze stap tot 2x toe gemaakt. Mijn vorige pony is van 24/7 buiten naar 's nachts op stal gegaan. Bij 24/7 stond hij overdag op het weiland met toegang tot de paddock en 's avonds op de verharde paddock buiten met 2 andere paarden. Nadeel hiervan was dat ik niet wist hoeveel voer/ hooi hij nu daadwerkelijk at.. aangezien voor 3 paarden hooi werd gegeven in 1 grote bak. Omdat hij de ruimte had, was het voor mij soms erg lastig om hem te pakken te krijgen.. want dan wist hij dat hij aan het werk moest.

Ik ben daarna van stal veranderd waar ze dus 's nachts naar binnen gaan. De eerst dag/ nacht heeft hij bijna de stal afgebroken, logisch hij was dit niet gewend. Maar al snel werd hij een stuk rustiger omdat hij wist dat hij zijn eten op stal kreeg. Pakken op het weiland was niet langer een probleem en hij werd er in de omgang ook een stuk rustiger van! ( Toch was hij niet geheel rustig in stal.. beetje heen en weer hupsen)

Heb nu sinds een maand een ander paard en die is van 24/7 buiten met schuilstal, bij de vorige eigenaar, naar de stal gegaan waar ze 's nachts naar binnen gaan. Van de vorige eigenaren kreeg ik te horen dat hij daar stallen afbrak en hij het liefst buiten staat... Hier bij mij gaat het helemaal super. Staat netjes rustig op stal en komt braaf naar me toe om naar stal te gaan en te eten. Hij kent zijn routine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:46

Dank jullie voor de reacties nog :)

@ Lusitana : fijn dat je ook ervaring hebt met een blinde pony. Dat is inderdaad nog mijn grootste zorg "hoe gaat hij reageren" ... (niet in het minst op het feit dat hij een trailer in moet.. maar met geduld lukt dat ook wel). Maarja, kan dat alleen maar weten door het te proberen natuurlijk, en in principe als het allemaal rustig aangepakt wordt en je hem de tijd geeft komt dat wel goed.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:53

Eerst ruwvoer geven en daarna krachtvoer .
Andersom is slecht voor de maag van je paard