paard aankopen,geen paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finally

paard aankopen,geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:26

Hai,ik wil mijn verzorgpaard overnemen maar nu kan de eigenares het paspoort niet meer vinden.
ik heb alles al geregeld incl. stal.
wat nu,ik lees dat een paard waarbij geen paspoort zit niet gekocht moet worden en ik wil haar zo graag overnemen begin aankomende maand.

Urielle

Re: paard aankopen,geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:28

Dan moet de huidige eigenaresse een duplicaatpaspoort opvragen bij het stamboek/paspoortuitgevende instantie

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:10

maar dat gaat vast heel lang duren,zal ik die vast niet binnen 3 weken hebben

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:11

Nee, die kans is niet groot. Maar, als nieuwe eigenaar kun je zelf géén nieuw paspoort aanvragen, en als de oude eigenaar niet meewerkt heb jij een groot probleem.

Dus, eerst paspoort, dan paard. En hoe erg is een maandje langer wachten nou eigenlijk?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:05

áltijd een paard kopen met een paspoort, desnoods wacht je 3 maanden, je wilt er absoluut geen gedonder over hebben. Paspoort hebben = niet alleen goede informatie over je paard maar ook je eigendomsbewijs. Lekker wachten dus en zorgen dat de eigenaar het paspoort tevoorschijn gaat toveren of met een oplossing gaat komen zoals al vermeld; een duplicaatpaspoort.

Je weet nooit hoe mensen kunnen doen... je kunt misschien wel je geld gaan neerleggen voor het paard en betaald hebben en dat de eigenaar uiteindelijk zegt ja maarre technisch gezien ist nog steeds mijn paard ;) zou echt heel voorzichtig zijn met dit soort dingen. Toen ik mijn paard kwam ophalen samen met mijn vader zei de eigenaresse, oeps ik heb mijn paspoort thuis laten liggen. Toen zei ik, Oké we rijden er wel even heen en daarna betalen we je. Toen zei ze O ik wil ook wel het paspoort achter je aan sturen. (Ik dacht ja mooi niet) dus wij met haar naar dr huis, paspoort toch opgehaald en betaald. Ben heel blij dat ik dat heb gedaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:13

Paspoort moet een paard hebben dat is waar, maar een paspoort is GEEN eigendomsbewijs, dat is alleen maar de factuur die je krijgt en het bewijs van betaling.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:17

Vind ik wel, als jij paspoort bezit heb je toch een stukje van het paard toch ?? :) Inderdaad het is geen officieel eigendomsbewijs maar wel IETS waarmee je kan aantonen dat het dier van jou is, zonder paspoort heb je ook niks om op naam te zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:19

Dierenarts kan de chip uitlezen en daarnaast staan in je paspoort ook alle medische handelingen en inentingen, misschien de eigenaresse vragen wanneer het paard voor het laatst geent is, toen moest het paspoort er ook bij.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:19

officieel mag je een paard zonder het paspoort bij je te hebben niet vervoeren!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:20

Nóóit een paard kopen zonder paspoort!
Echt niet doen, laat je niet verleiden!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:23

Een paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs. Het is echter wel zo handig om die mee te krijgen want de administratieve rompslomp is vreselijk. De huidige eigenaar van het paard moet eerst lid worden van het stamboek (mits het een stamboekpaard betreft) en vervolgens een nieuw paspoort aanvragen. Zou ik in jou schoenen staan zou ik het lekker allemaal laten regelen door de eigenaar. Die is niet zo handig geweest door het paspoort kwijt te raken. Wat mij betreft zou die dan ook diegene moeten zijn die extra kosten maakt en extra moeite moet doen...

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:10

Paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs, maar sluit me aan bij alle argumenten die hier eerder zijn genoemd om hem niet zonder paspoort te kopen.

Laat de eigenaresse eerst een duplicaat aanvragen en wacht nog even met je paard. Beter iets langer wachten en risico's uitsluiten dan misschien heel veel gedoe en eventuele kosten achteraf.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:20

Charityyy schreef:
Vind ik wel, als jij paspoort bezit heb je toch een stukje van het paard toch ?? :) Inderdaad het is geen officieel eigendomsbewijs maar wel IETS waarmee je kan aantonen dat het dier van jou is, zonder paspoort heb je ook niks om op naam te zetten.

Er zijn veel stallen in het bezit van het paspoort van het paard van de pensionklanten. Waar mijn paarden staan om doorgereden te worden / in opfok etc. daar ligt ook het paspoort.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:23

friesiszwart schreef:
Charityyy schreef:

Er zijn veel stallen in het bezit van het paspoort van het paard van de pensionklanten. Waar mijn paarden staan om doorgereden te worden / in opfok etc. daar ligt ook het paspoort.

Juist, ik vraag ook de paspoorten bij de paarden (alleen eventueele stamboekpapieren houdt de eigenaar zelf) dit heeft te maken met het feit dat ik de verplichting heb de paspoorten te overleggen bij een eventueele AID controle.

Los van het feit dat als ik om wat voor reden dan ook het paard moet vervoeren (dierenarts, strandrit of gewoonweg een trailertraining) moet ik het paspoort bij het paard hebben.

Vijvertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:29

Vaak moet de stal houder ook het paspoort hebben in geval dat het paard ziek is en vervoerd moet worden. Misschien is daar het paspoort gebleven en een extra reden om te wachten op het paspoort. Wie weet neemt je nieuwe stal je paard niet eens aan als je het paspoort niet mee hebt. Als het een service stal is waar de stalhouder de stallen mest en voer geeft dan is die persoon ook verantwoordelijk voor je paard.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:30

Charityyy schreef:
Paspoort hebben = niet alleen goede informatie over je paard maar ook je eigendomsbewijs.

Paspoort is absoluut niet rechtsgeldig als eigendomsbewijs, alleen een verkoopcontract.

Ik zou de eigenaar eerst een duplicaat aan laten vragen en pas als die er is zou ik het paard kopen inclusief een verkoopcontract.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:37

Als het paard gechipt is en eigenaar weet bij welk stamboek het paard is opgenomen, kan je een dierenarts verklaring aanvragen met t chip nr. Kan jij als nieuwe eigenaar een paspoort aanvragen!

Wat ik wel vreemd vindt; als het paspoort kwijt is dan is ie warschijnlijk ook nooit niet Inge ent!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:46

Arjan1983 schreef:
Als het paard gechipt is en eigenaar weet bij welk stamboek het paard is opgenomen, kan je een dierenarts verklaring aanvragen met t chip nr. Kan jij als nieuwe eigenaar een paspoort aanvragen!

Wat ik wel vreemd vindt; als het paspoort kwijt is dan is ie warschijnlijk ook nooit niet Inge ent!

Hoeft toch niet? Ze hebben alleen de stickertjes niet ingeplakt... Wilt niet per definitie zeggen dat hij nooit geent is...

Ik zou ook niet zomaar een nieuw paspoort aanvragen als nieuwe eigenaar. Dat kan haar maar zo 200 of 300 euro extra kosten. Tenzij de verkopende partij haar die kosten in mindering brengt op het aankoopbedrag...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:59

Zonder paspoort geen paard,laat de eigenaar dit maar regelen.Dat is degene die verantwoordelijk is voor een paspoort.Als ze hem niet kan vinden dan zal ze een duplicaat aan moeten vragen.

Dit dient overhandigt te worden (met evt stamboekpapier) bij betaling.

Ik heb evt ook nog wel een standaard koopcontract voor je wat je samen met de huidige eigenaar kunt invullen en naar wens aanpassen.Na ondertekening van beide partijen is dit een rechtgeldig eigendoms document.

Zo kun je aantonen dat het paard van jou is en de verkoper heeft bewijs niet meer verantwoordelijk te zijn voor het paard.
Stuur maar pb met een mailadres dan mail ik het ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:02

Tinky12 schreef:
Zonder paspoort geen paard,laat de eigenaar dit maar regelen.Dat is degene die verantwoordelijk is voor een paspoort.Als ze hem niet kan vinden dan zal ze een duplicaat aan moeten vragen.

Dit dient overhandigt te worden (met evt stamboekpapier) bij betaling.

Ik heb evt ook nog wel een standaard koopcontract voor je wat je samen met de huidige eigenaar kunt invullen en naar wens aanpassen.Na ondertekening van beide partijen is dit een rechtgeldig eigendoms document.

Zo kun je aantonen dat het paard van jou is en de verkoper heeft bewijs niet meer verantwoordelijk te zijn voor het paard.
Stuur maar pb met een mailadres dan mail ik het ;)

Ook dat is niet rechtsgeldig. In NL is de rechtmatige eigenaar van een paard, degene die kan aantonen te voorzien in zijn of haar onderhoud.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:28

Volgens mij klopt het wat Suelza zegt. Als je kunt aantonen dat je stalgeld e.d. betaald. Rare manier maar ja.... NL he?!
Een standaard koopcontract kun je ook downloaden, zijn er meerdere verkrijgbaar via internet. Mochten er ooit problemen zijn is het toch handig een keuringsrapport en een koopcontract te hebben. Het is allemaal niet waterdicht maar het helpt wel.

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:40

Ik zou geen paard kopen zonder paspoort maarja dat is hierboven ook al aardig vaak gezegd

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:44

Suelza schreef:
[

Juist, ik vraag ook de paspoorten bij de paarden (alleen eventueele stamboekpapieren houdt de eigenaar zelf) dit heeft te maken met het feit dat ik de verplichting heb de paspoorten te overleggen bij een eventueele AID controle.

.

Een kopie paspoort voldoet ook bij een controle van de AID. Want eerlijk, ik geef mijn paspoort niet aan een stalbaas af, ik ga vaak op wedstrijd, vaak naar les, en heb dat paspoort dus minimaal 3 keer per week nodig. Daarbij bij een geschil met de stalbaas, wil ik geen dreigementen hebben dat ik het paspoort niet terugkrijg.

Kopie dus!

Een nieuw paspoort aanvragen kost wat geld, maar je zou samen met de eigenaar de procedure kunnen in zetten, het lijkt mij dat je op goede voet bent met deze persoon, dus doe dat gewoon samen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:16

NOOIT een paard kopen zonder paspoort!!
Ik heb het zelf aan de hand gehad en een duplicaat kreeg ik niet die werd niet afgegeven en dan heb ik het niet over een paard maar over drie.
Jij zit met een probleem want het is wettelijk verboden om een paard te houden en te vervoeren zonder dit document.
Tevens is het ook niet goedkoop en als het al lukt dan is het paard niet meer geschikt voor consumptie dus mag niet geslacht worden.
niet doen dus je kunt zelfs op stal geweigerd worden..
Laat de eigenaar het zelf oplossen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:25

ik heb een paard gekocht zonder paspoort en waarom niet in mijn geval heb ik zonder al te veel problemen een nieuw paspoort kunnen aanvragen als nieuwe eigenaar

wat hebben wij gedaan een nette mail op gestuurd naar het nrps met daarbij een dierenarts verklaring dat het paspoort zoek ik gegaan dat het het des betreffende paard is.

vervolgens heeft nrps contact met ons op genomen en contact op genomen met de laats geregistreerde eigenaar. en als deze verklaart dat het paard niet meer van hem is deden ze bij ons niet moeilijk
wel koste het veel geld en hebben wij dit van het bedrag af gehouden.

wat moet je doen

de huidige eigenaar vraagt een nieuw paspoort aan betaald die ( nrps was dit rond de 260 euro )
huidige eigenaar draagt het over aan jou
paspoort is nooit je eigendoms bewijs paspoort is niets anders als een document met de medische gegevens ( geleerd van mijn advocaat je bent alleen volledig eigenaar als er het 1 en ander op papier staat( verkoop acte met ondertekening je het paspoort/ entings boekje heb en zijn stamboom papieren )