hoelang moet je een paard laten wennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DunaCO

hoelang moet je een paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:00

Ik krijg over een maand of 2 eindelijk mijn eigenpaard! :)
nou ga ik die wel ergens anders stallen en ik vroeg me af hoelang je een paard moet laten wennen aan jou en de omgeving.
ook vroeg ik me af hoelang je je paard moet kennen voor je een buitenrit op een kan maken?

bello2005

Re: hoelang moet je een paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:02

het ligt aan je zelf, vind ik.
ik ga altijd gewoon gelijk naar buiten/ buitenrit dus
het is maar wat voor vertrouwen je er in hebt

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:03

bello heeft gelijk!
het ligt inderdaad aan jezelf maar het kan ook aan je paard liggen want als die een beetje schichtig is dan moet je wat langer wachten

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:04

Zou het gewoon even rustig aankijken. Geen paard is hetzelfde. Mijn paard was nergens van onder de indruk maar ik ken er die na een maand een andere bak nog niet vertrouwden. Probeer jezelf geen doel te stellen en gebruik je gezond verstand dan komt die buitenrit misschien eerder dan je denkt!

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:04

edith2 schreef:
Zou het gewoon even rustig aankijken. Geen paard is hetzelfde. Mijn paard was nergens van onder de indruk maar ik ken er die na een maand een andere bak nog niet vertrouwden. Probeer jezelf geen doel te stellen en gebruik je gezond verstand dan komt die buitenrit misschien eerder dan je denkt!

okee heel erg bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:05

Mijnes heeft een ruime week in haar land gestaan (staat 24/7 buiten) voor ik met haar een klein stukje ging wandelen. Pony had nooit op trailer gestaan en is nooit verhuist geweest dus vond dit redelijk naar haar toe. Ligt aan de pony, naar buiten zou ik niet snel op de rug doen met een vrij vreemd paard

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:05

Hangt er ook vanaf wat voor paard je hebt gekocht.
Een jong, groen paard of een wat ouder, ervaren paard.
Een paard moet sowieso wel enkele weken/maanden wennen aan de nieuwe plek.
Maar in die tijd kun je gewoon met je paard aan de gang, dat is juist goed.
Je merkt vanzelf wel wat je paard aan kan.
Met mijn merrie (toen 8 jaar) ging ik in de eerste week dat ik haar had al op buitenrit.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-08-13 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:06

Edit; Eerste zin niet meer van toepassing.. :P

Ik liet mijn pony eerst een weekje op de wei, bijkomen, wennen aan de nieuwe omgeving en paarden. In die week deed ik wel poetsen enzo. Lekker vertroetelen met wat snoepjes ( zou er wel mee opassen als je pony te dik is ) een beetje grondwerk. Na een week heb ik er een zadeltje op gelegd. ( Ze was toen nog onbeleerd ) en ben ik er rustig mee begonnen. Als ik jou was zou ik het gewoon opbouwen. Maar sowieso niet buiten beginnen. Eerst lekker in de bak en een rondje buiten uitstappen misschien?

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:08

MarZarascha schreef:

Ik liet mijn pony eerst een weekje op de wei, bijkomen, wennen aan de nieuwe omgeving en paarden. In die week deed ik wel poetsen enzo. Lekker vertroetelen met wat snoepjes ( zou er wel mee opassen als je pony te dik is ) een beetje grondwerk. Na een week heb ik er een zadeltje op gelegd. ( Ze was toen nog onbeleerd ) en ben ik er rustig mee begonnen. Als ik jou was zou ik het gewoon opbouwen. Maar sowieso niet buiten beginnen. Eerst lekker in de bak en een rondje buiten uitstappen misschien?

hier heb ik nou wat aan :)
heel erg bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:10

Hermienlover schreef:
MarZarascha schreef:

hier heb ik nou wat aan :)
heel erg bedankt

Veel plezier! En wel opassen, misschien is er een vriendin of je ouders of instructrice die er de eerste keren bij wilt zijn? Als je het paard niet kent zou het zomaar kunnen dat er iets gebeurt wat je niet alleen op kunt lossen. Zo maakte ik ooit een paard mee wat vroeger vrijheidsdressuur had gedaan en opeens begon te steigeren. Bleek dus dat ik onbewust de hulp voor steigeren had gegeven..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:13

Ik zou het helemaal van de situatie laten afhangen. Dus een paard dat wat kan, die je aankoopt en die in training staat, by all means, stap er direct op. Want als jij wedstrijden wilt rijden, ga je dan ook je paard een week op de nieuwe locatie stallen voordat je er wat mee gaat doen?

Een dier dat nog niet veel gewend is, net onder het zadel is of nog ingereden moet worden, daar zo ik in het eerste geval de instructie bij willen hebben bij het opstappen, en bij het inrijden het sowieso uit handen geven.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:13

MarZarascha schreef:

a wat gemeen je hebt je tekst aangepast :P

jij bent 16 en hebt heul veul ervaring ? :D

toch vind ik dat je het best goed hebt aangepakt met je pony !
al is dit natuurlijk niet de enige manier om iets goed te laten werken.

zoals eerder gezegt, lekker aankijken hoe je paard reageerd op zijn omgeving , en doe wat je hart je ingeeft.
ik zou niet alleen de straat op gaan de eerste keren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:14

MarZarascha schreef:
Veel plezier! En wel opassen, misschien is er een vriendin of je ouders of instructrice die er de eerste keren bij wilt zijn? Als je het paard niet kent zou het zomaar kunnen dat er iets gebeurt wat je niet alleen op kunt lossen. Zo maakte ik ooit een paard mee wat vroeger vrijheidsdressuur had gedaan en opeens begon te steigeren. Bleek dus dat ik onbewust de hulp voor steigeren had gegeven..

Ziedaar het gevaar van het steigeren en een paard aankopen die dat geleerd heeft. Helaas gaan gedurende het leven van een paard maar al te vaak de gebruiksaanwijzing verloren en niet iedereen is even secuur bij aanleren van grondwerk en steigeren.

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:27

Dat ligt helemaal aan het soort paard en wat het heeft meegemaakt in het verleden.
Die van mij is hoogstwaarschijnlijk mishandeld geweest en heeft daardoor rake klappen opgelopen, tevens ook vrij schuw.

Het heeft ook ruim een jaar geduurd voordat we elkaar een beetje konden vertrouwen (vooral haar naar mij). Nu zijn we 2 jaar verder en gaat het gewoonweg prima, maar andere mensen tja dat blijft toch nog een apart verhaal.

Maar geef het in ieder geval tijd en dan niet twee weken of maanden maar trek er gewoon een half jaar voor uit, dan zit je altijd goed :)

Ik had met mijn lieverd al direct na een maand een buitenrit, wel met andere paarden maar dat ging vrij goed. Alleen durfde ik het pas na meer dan 6 maanden, puur omdat ik niet wist hoe ze reageerde op bepaalde dingen buiten.
Laatst bijgewerkt door blueguy op 24-08-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:29

Eh....bedoel je nu echt wat ik denk dat je bedoelt? Dus een paard een half jaar vrij geven in de hoop dat hij gaat wennen? In mijn ogen groeit de band het snelst als je met een paard aan het werk gaat.

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:31

Cassidy schreef:
Eh....bedoel je nu echt wat ik denk dat je bedoelt? Dus een paard een half jaar vrij geven in de hoop dat hij gaat wennen? In mijn ogen groeit de band het snelst als je met een paard aan het werk gaat.

Natuurlijk niet,.. ik heb nergens het woord 'vrij' genoemd!
Laten wennen hoeft niet te betekenen niks mee doen,...

Edit: Ik hoor vrij vaak dat men een paard ergens stalt vervolgens 4 weken laat 'wennen' en dan het paard verhuisd met de reden dat het niet kan wennen. Dat is gewoon onzin, hoe kan een paard nou aan een nieuwe plek binnen 4 weken wennen. Daar doelde ik een beetje op, dus geef het een half jaar dan zit je altijd goed :)

En toch blijft het per paard verschillend.
Laatst bijgewerkt door blueguy op 24-08-13 23:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:32

fuego3 schreef:
MarZarascha schreef:

a wat gemeen je hebt je tekst aangepast :P

jij bent 16 en hebt heul veul ervaring ? :D

toch vind ik dat je het best goed hebt aangepakt met je pony !
al is dit natuurlijk niet de enige manier om iets goed te laten werken.

zoals eerder gezegt, lekker aankijken hoe je paard reageerd op zijn omgeving , en doe wat je hart je ingeeft.
ik zou niet alleen de straat op gaan de eerste keren.

Nou niet met eigen paarden, want dit is de eerste. Maar wel met verzorgpaarden. Heb er maar zo'n stuk of 15 gehad.. Hahaha. Soms ook heel veel tegelijk..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:34

Mijn 4 jarige heb ik de volgende dag direct gereden,maar het heeft wel 4 weken geduurd voordat ze op haar gemak was.
Toen gooide ze haar hok niet meer overhoop en was ze niet meer nerveus als ik haar op stal zette.
Gewoon zsm mee gaan werken,des te eerder zijn ze gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:36

Cassidy schreef:
MarZarascha schreef:

Ziedaar het gevaar van het steigeren en een paard aankopen die dat geleerd heeft. Helaas gaan gedurende het leven van een paard maar al te vaak de gebruiksaanwijzing verloren en niet iedereen is even secuur bij aanleren van grondwerk en steigeren.

Ik ben zelf echt anti-vrijheidsdressuur. In principe vind ik het wel leuk, maar ik heb het geduld er niet voor (mijn paard ook niet..) en daarom heb ik er een hekel aan. Ga me dus ook niet verdiepen in de hulpen etc. Ik verwachtte gewoon een ontspannen buitenritje te rijden, maar dat ging dus mis. Ik heb er trouwens niks aan over gehouden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:36

Het kost wel maanden lang voordat je een paard door en door kent.
Als je veel met het paard doet, buitenritten, nieuwe situaties etc.
Het kost tijd om een paard te leren kennen en dat je samen echt een combinatie wordt.

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:37

mika11 schreef:
Het kost wel maanden lang voordat je een paard door en door kent.
Als je veel met het paard doet, buitenritten, nieuwe situaties etc.
Het kost tijd om een paard te leren kennen en dat je samen echt een combinatie wordt.

Dank u, ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt :)

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:44

ik denk ook wel dat ik eerst een beetje een band wil gaan opbouwen voor dat ik buitenritten ga maken, misschien na een maandje wel stap en draf buiten maar ik zie het wel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:47

Ik ben begonnen met stukjes uitstappen langs de weg, als ik had gereden.
Gelijk een oefening om alleen van het erf af te gaan.
Het is hier wel landelijk en bosrijk, dus dat is wel een voordeel.
En zo steeds wat opbouwen.
Gewoon klein beginnen en dan merk je vanzelf hoe je paard reageert.

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:52

@mika11 ik denk dat ik ook zo ga beginnen

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 00:03

Toen ik mijn merrie net had heeft ze een maand nodig gehad om min of meer te acclimatiseren. Dier had ook superlang op de trailer gestaan want ze kwam helemaal van omgeving Apeldoorn naar hartje België en dat trailergebeuren was ze ook helemaal niet gewend. Verder is ze gewoon een paard die moeite heeft met veranderingen en verhuizingen. Zelfs nu nog, ik heb haar nu 6 jaar, heeft ze best veel moeite met het veranderen van stal. Ze heeft gewoon enorm veel tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek, en nieuwe mensen... (stalmensen bedoel ik dan) Ik zit er de eerste weken dan ook niet op.