Welke stalling zou jij kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Welke stalling zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 22:32

Haai,

Omdat we langzaam aan naar een paardje aan het kijken zijn komt de stalling ter sprake.
Nu heb ik 3 opties die elk uitblinken in hun 'eigen' manier. Wat lijkt jullie het best?

Stalling 1
Paardensportcentrum, +/- 250 paarden.
+ veel rijbanen (3 binnen, 2 buiten, 1 springtuin, 1 draf baan)
+ veel longeerkralen (3 overdekt, 3 open)
+ zandpad naar bos toe
+ paddocks (+/- 8), 1 grote losgooibak
+ eigen weilandje of keuze op het gemeenschappelijk land (merries/ruinen)
+ dierenartspraktijk op het erf (dus geen voorijkosten)
+ spuitplaatsen, solarium
+ verschillende soorten stallen (uitloop, pony, gemiddeld, merrie met veulen boxen, luxe box)
+ winkeltje op het erf
+ altijd toezicht
- druk
- hengsten (staan wel apart)
- veel machines/wagens etc

Stalling 2
Rustige onbewaakte stal, +/- 30 paarden
+ rust
+ 24/7 buiten
+ schuilstallen met paddocks (lopen uit op het land waar ze 7u per dag opstaan)
+ veel kuilvoer (onbeperkt)
+ kuddes
+ goede buitenbak
+ 1 longeerkraal
+ iedereen kent elkaar
+ clinic's
- geen binnen bak/kraal
- geen binnenstal (zijn er wel 6 maar zijn verhuurd, bij nood kan je ruilen maar dat is niet te bedoeling)
- in de avond geen toezicht
- in de winter kan je daar niets
- krijgen geen voer (moet je zelf geven, dus er worden geen bakjes etc gegeven)

Stalling 3
Stal met +/- 18 paarden
+ veel paddocks
+ weidegang
+ veel kuilvoer
+ bak waar je kan grondwerken (wel zwaar)
- geen rijbak (moet je naar de overkant)
- de eigenaar voert soms niet/komt zn woord niet na
- er loopt een meisje rond die met je paard gaat rennen en galopperen als je er niet bent
- hij laat jan en alle man met je paard lopen

Zo.
Wat zouden jullie kiezen, en waarom?

Odysseus

Re: Welke stalling zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:34

Voor je eigen luxe: Stal 1.
Voor je paard zijn luxe: Stal 2.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:36

Stalling 1. :)

Bij stalling 2 krijgen ze geen voer en kun je er niks
Bij stalling 3 houdt de 'baas' zich niet aan het woord, meisje die je paard zomaar pakt en de 'baas' die iedereen met je paard laat rond rennen.

Ookal is stal 1 drukker, er is veel meer te doen, dierenarts op het erf, veel mensen, en nog veel meer leuke en goede dingen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:37

Sowieso 3 niet. Dus dan blijft 1 of 2 over. Ik zou voor 1 gaan. Klinkt allemaal super.. Alleen die paddock systeem en de hoeveelheid paarden staat me niet aan. :(

WildDreams

1 of 2...
Eerder 1 maar het probleem is dat het er meestal niet heel gezellig is, kan wal natuurlijk! :j Maar zo luxe en klinkt super fijn!
2 is veel minder te doen, maar meestal een stuk gezelliger op een kleinschalige stal! :D

Blanket

Stal 1 klinkt bekend, Wennekers? En mocht dat zo zijn; fijne stal, zowel voor paard als eigenaar. :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 22:40

Blanket schreef:
Stal 1 klinkt bekend, Wennekers? En mocht dat zo zijn; fijne stal, zowel voor paard als eigenaar. :j

:j Wennekers ja :)
Rij er nu ook een paard bij. Erg leuk, alleen soms wel wat gevaarlijk doordat sommige 'maar wat doen'.
Gehoord van Pieter? :(:)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:41

Stal 1
Veel machines en wagens zou ik juist een voordeel vinden ivm dat ze daar meteen aan wennen en verkeersmak worden/blijven. Op een rustige stal komen ze niet in aanraking met dat soort enge dingen.
Je paard heeft een eigen weitje of mag bij anderen staan, wat wil je nog meer?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:41

ik zou ook voor 1 gaan! want als ik dat zo lees, is er daar ook genoeg weidegang en speelmogelijkheid voor je paard, en je hebt echt werkelijk alles!! ben stiekem wel een beetje benieuwd om welke stalling dat gaat :D mag ook via PB ;)

edit: staat er al :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:42

Stal 2, stal 3 lijkt me 3x niets en stal 2 lijkt me vééél te druk. Vergis je niet in hoeveel 250 paarden zijn hoor! En 8 paddocks op 250 paarden... Dat komt dus neer op zo'n 31 paarden per paddock per dag... Succes met dan je paard in de paddock krijgen!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:46

Logischerwijs zou ik gaan voor de stal met de meeste pluspunten en de minste minpunten --> stal 1.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:50

Even de minpunten van stal 1:
- druk
- hengsten (staan wel apart) - Dit hoeft geen enkel probleem te zijn.
- veel machines/wagens etc - Wederom geen probleem, hiervan krijg je alleen maar een mak paard.

Ik zou voor stal 1 gaan, hoe lang staan ze daar op de weide?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:54

BaileyMix schreef:
Stal 2, stal 3 lijkt me 3x niets en stal 2 lijkt me vééél te druk. Vergis je niet in hoeveel 250 paarden zijn hoor! En 8 paddocks op 250 paarden... Dat komt dus neer op zo'n 31 paarden per paddock per dag... Succes met dan je paard in de paddock krijgen!

Je zal er van staan kijken hoe makkelijk dat gaat! ;) Vergis je niet in het feit dat deze stal ook prive weilanden aanbiedt waarin de paarden het gehele jaar door mogen staan. De dagelijkse vraag naar paddocks is dus relatief laag. Daarnaast ligt de stal op ruim 38 hectare landgoed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:55

Persoonlijk zou ik nooit op zo'n grote stal willen staan als op Wennekers. Het zal vast vele voordelen hebben, maar de verhalen van (ex)klanten over de negatieve kanten van zo'n grote stal zorgen ervoor dat ik het niet zou willen. Maar ik vind het dan ook wel erg belangrijk dat mijn paard in de winter minimaal 6 uur naar buiten komt. Ik sta op een stal zoals stal 2, alleen dan wel met voeren, in de winter is de bak berijdbaar (wel een buitenbak) 15 minuten van Wennekers af. Om een idee te geven: 20 hectare weide voor 20 paarden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:00

Even op de site gekeken van Wennekers, ik stond er al als ik in de buurt woonde, wauw!
Weidegang vind ik belangrijk in de zomermaanden, maar 's winters bewegen ze toch niet veel (althans, de mijne), dus kan ze best binnen met genoeg rijuren, wandelmomenten etc.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:08

Ik zou ook iets anders kiezen... stal 3 sowieso niet want je moet je paard wel veilig kunnen achterlaten.. en weten dat hij dan voer krijgt etc. stal 2 dat er niet gevoerd wordt is erg onhandig en dat je 's winters niets kan dat zijn zo 4-5 maanden van het jaar. Stal 1 is echt wel enorm... zou ik zelf niet blij van worden.
Dus meer iets als 2 maar dan wel met voeren... en zo dat winter wel wat kan doen.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:18

Stal 3 in ieder geval niet, je moet er wel op kunnen vertrouwen dat alles goed geregeld is voor je paard.
Stal 1/2 lijkt mij het best. Ik zou persoonlijk voor 1 kiezen door de faciliteiten en het toezicht. Maar als je niet van de drukte houdt, dan lijkt 2 mij ook prima, wel even doorbijten in de winter.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:20

xSlvna schreef:
Even de minpunten van stal 1:
- druk
- hengsten (staan wel apart) - Dit hoeft geen enkel probleem te zijn.
- veel machines/wagens etc - Wederom geen probleem, hiervan krijg je alleen maar een mak paard.

Ik zou voor stal 1 gaan, hoe lang staan ze daar op de weide?

Je eigen land mag je zelf weten en je moet zelf brengen en halen van her gemeenschappelijke land (hier zijn ook mensen voor die het tegen betaling doen) dus in principe zo lang als je wilt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:22

Oh dat zelf op de weide zetten en eraf halen vind ik wel rottig, dat zit hier in de stalling inbegrepen. Maar het is wel in de randstad, of niet? Daar is het sowieso al duurder.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:22

Bij stal 2 zou je zelf moeten voeren
(Paard uit paddock: beetje eten, dan even wandelen (als instappen) poetsen, opzadelen/ Na het rijden/Als je helemaal klaar bent....)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:23

xSlvna schreef:
Oh dat zelf op de weide zetten en eraf halen vind ik wel rottig, dat zit hier in de stalling inbegrepen. Maar het is wel in de randstad, of niet? Daar is het sowieso al duurder.

:j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:28

Trouwens!!

Stal 1:
15 min fietsen, 13 min auto

Stal 2:
30 min fietsen (is wel dicht bij mn school dus zou daar vandaan door kunnen = 10 min fietsen)
15 min auto

Stal 3:
20 min fietsen
10 min auto

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:34

Dan zou ik al helemaal voor stal 1 gaan! :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:40

De prijs, speelt dat niet mee? Voor jouw luxe zou ik voor Stal 1 gaan, maar ik denk dat het voor het paard misschien fijner is op stal 2.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:25

Ja toch stalling 1... ik ben niet zo van drukte, maar aan de andere kant 3 binnenbakken is wel ERRUG lekker in de wintertijd. Bovendien is het van zoveel gemakken voorzien dat als je dat kunt betalen, dat wel heeerlijk is! Ik zou dus absoluut zeker te weten voor stal 1 gaan:-)