Hoofdschuddend paard alleen bij regen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Hoofdschuddend paard alleen bij regen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:09

Ik heb al eens eerder een topic geopend over het hoofdschudden van Hunk, dat is toen der tijd overgegaan en dat bleken doorkomende kiezen van hem te zijn. Alleen deze zijn inmiddels doorgekomen.. Hij is nu niet aan het wisselen, maar hij gaat nu vreemd schudden op het moment dat het gaat regenen. Een stalgenootje heeft een filmpje voor mij gemaakt. Er waren geen vliegen niks.
Zelf had ik de link tussen het hoofdschudden en regen nog niet gelegd, maar toen ik erover nadacht begon hij laatst ook in de longeerbak te schudden toen het ging miezeren. Hij schijnt vanochtend met de regen een half uur in paniek heen en weer tussen de twee paarden waarmee hij staat te hebben gerent, al schuddend met zijn hoofd. Vandaag heb ik geen tijd kunnen vinden om de dierenarts te bellen, dat ga ik morgen doen, maar ik vraag mij af of iemand enig idee heeft wat dit kan voorstellen.
Hier het filmpje, het is nogal van een afstand, maar je ziet zijn geschud duidelijk, het gaat om de fries:

Oormijt, allergie of jeuk, kan het niet zijn, daar heb ik hem de vorige keer op laten checken.

FemkeJelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:22

Wat raar. Ik heb er geen verstand van hoor. Misschien iets met zijn verleden? Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt

Blondie20

Re: Hoofdschuddend paard alleen bij regen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:37

Ja dat begin ik mij ook af te vragen, maar in principe heb ik hem volledig 'ongecompliceerd' bij de fokkerij vandaan gehaald. Ik hoop in ieder geval dat het niks ernstigs is.. :(

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:41

Ik ken een paard die dat ook doet. Is er voor zo ver ik weet van de ene op de andere dag mee begonnen.
Eigenaar heeft er echt alles aan gedaan om de oorzaak te achterhalen maar ze is er helaas nooit achter gekomen.
Ik zal ze wel even op je topic attenderen, misschien kan ze je nog wat tips geven...

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:44

Zijn de oren uitgeschoren?
Het kan misschien water in het oor zijn?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 23:46

su, dat zou fijn zijn, graag!!
zijn oren zijn niet uitgeschoren dus dat kan het niet zijn..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:56

Mijn paard schud ook met zn hoofd als ie nat regent alleen hik schud wat minder heftig
Maar als ik rij en het gaat regenen begint ie dus ook te schudden.
Als ik zn neus heb afgesponst doet ie het trouwens ook.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:02

Misschien vind die het gewoon niet fijn als er water op zijn hoofd komt ?
Laatst bijgewerkt door Sjors op 20-08-13 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 01:03

ow wat vervelend! Heb jij wel enig idee waardoor die reactie opkomt?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 01:04

Sjors schreef:
Misschien vind die het gewoon niet fijn als er water op zijn hoofd komen (heb t filmpje niet bekeken).

Geen idee, zal een paard daar echt zo heftig op reageren dan?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:06

Blondie20 schreef:
Sjors schreef:
Misschien vind die het gewoon niet fijn als er water op zijn hoofd komen (heb t filmpje niet bekeken).

Geen idee, zal een paard daar echt zo heftig op reageren dan?

Weet ik niet haha , dat kwam net in me op . Heeft hij een vliegennet om ?
Dan kan er water tussen dat gaas komen met het gevolg dat die niks kan zien ....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:06

Bij mijn paard vermoed ik gewoon water=stom

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 01:12

Enkel van die touwtjes om dat soort dingen te voorkomen. Ik heb wel vaker paarden gezien die niet van water houden maar zo heftig reageren op regen als hij ben ik nog nooit tegen gekomen.. en het is ook echt opeens, dit had hij in de opfok bijvoorbeeld nooit...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:48

Ik had een leasepaardje wat met haar hoofd begon te schudden zodra het ging regenen. Madame hield niet van het water op haar hoofd. Ook met manen wassen etc ging ze schudden.
Als je gaat rijden en het regent/miezert of kans op, probeer dan een oornetje?
Bij haar hielp dat wel :D

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:18

goede tip, dankje, dat ga ik eens proberen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:00

Sommige paarden houden gewoon niet van een nat hoofd. Ik heb weleens in de bak gereden toen het regende. Normaal is mijn pony lekker soepel, maar opeens wilde ze alleen nog maar haar hoofd uit de regen houden en kon ze niet meer normaal recht lopen. Als ik haar hoofd wil wassen of haar manen dan blijft ze ook aan het schudden. Gelukkig schudt ze niet zo erg als die van jou, maar ik zou me er niet al te druk om maken als hij het enkel doet als het regent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:03

Bij mij schoot water in 't oor of langs de ogen ook als eerste door m'n hoofd toen ik je verhaal las.
Oornetje proberen.

Als 't niet stopt, zal het paard misschien last hebben van water in de ogen (zou je zo'n vliegenkap voor kunnen proberen).

Dan heb je in ieder geval al 2 mogelijke oorzaken proberen te achterhalen.
Maar wat ook al geschreven werd door anderen; mogelijk heeft je paard gewoon echt een hekel aan water op het hoofd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:02

Het enigste wat je niet moet proberen is een vliegenkap !!! Tussen dat gaas loopt allemaal water , dan kan die dis niks meer zien !

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 18:58

Bedankt allemaal voor het meedenken! De dierenarts kan er niks van maken, waardeloos... Even blijven aankijken is het advies.. Schiet er dus helemaal niks mee op :(

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 22:45

oké ik haal dit topic toch maar weer even aan. Hunk heeft in de afgelopen tijd niet echt meer met zijn hoofd geschut, althans, dat heb ik niet meer gehoord van stalgenoten.. maar vandaag begon het weer te regenen...
Hunk stond op stal dus toen het miezerde heb ik hem weer naar buiten gehaald om te kijken wat hij zou doen. Het was amper aan het regenen, eerder miezeren maar meteen begon hij weer spastisch met zijn hoofd te slaan. Het hield ook direct op toen het weer droog was. Ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken.. Vandaar weer mijn oproepje.. Iemand een suggestie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:48

Heb je het headshaking-topic al eens doorgenomen? [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Kan zijn dat de regen net de trigger is voor hem .. en dat hij dus waarschijnlijk ergens overgevoelig is en dit door de regen tot uiting komt ... Headshaking kan ik vele vormen voorkomen, en door vele dingen veroorzaakt worden. Is ook niet altijd een oplossing voor te vinden spijtig genoeg, maar je kan er wel eens naar kijken en wie weet vind je wel wat ;)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:17

Bedankt, ik ga het topic lezen!

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:33

Mijn paard heeft dit al 10 jaar en het is ook van de een op andere dag begonnen. Zodra het gaat regenen/sneeuwen/hagelen blokkeert ze en gaat ze schudden. Ze probeert op een of andere manier haar hoofd te beschermen. Als dit niet lukt raakt ze volledig in paniek en begint ze te bokken en steigeren. Ze loopt zelfs achteruit naar de stallen als het moet. Ze heeft duidelijk pijn. Ik heb de afgelopen jaren van alles geprobeerd om er achter te komen waarom ze dit doet.

- volledig onderzocht kliniek (2 wk lang)
- chiropractie
- osteopathie
- tandarts
- ander zadel
- homeopathie
- zelfs een "paardenfluiteraar"

Helaas heeft niets geholpen. Vorig jaar heb ik een tafelzeil om een vliegenmasker genaaid en sindsdien kan ze naar buiten als het regent en kan ik zelfs rijden in de regen. Uit het vliegenmasker heb ik wel een uitsparing voor de ogen gemaakt. Eroverheen zit dus weer het zeil. Hierdoor kan ze wel alles zien maar voelt ze niets. Ik ben er dus uiteindelijk zelf achter gekomen dat het haar ogen zijn. Had ik dat maar 10 jaar eerder geweten. Het probleem is niet verholpen, maar het maakt het voor mijn paard wel een stuk dragelijker als het regenen.

Ik zou zeggen probeer het ook!

Groet, Judith

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:35

die van mij doet dit ook hoor, die heeft dan erge last van vliegen,, en zelfs in de regen staat hij maar te knikken, vooral als de vliegen maar rond zijn ogen en neus willen gaan zitten..

in de zomer is het nog erger, dan sjokt hij door de wei ja knikkend.

mijn DA en de kliniek heeft hem ook onderzocht en hij mankeerde niets.. de Da zij dat dit echt alleen met vliegen en regendruppels te maken heeft.
dat vinden ze dan irritant als dat zo op die neus en ogen valt.

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:48

Bij mijn paard gaat het verder dan irritant vinden. Ze gaat volledig door het lint. Het is waarschijnlijk een aandoening van haar zenuwen in haar hoofd. Ze is een keer door een spetterbuitje door de omheining gevlogen met het gevolg dat ze 3 wk in de kliniek heeft gestaan met een grote open wond. Mensen kunnen hier ook last van hebben, dan heet het neuralgie. Als je dit leest begrijp je wat het paard iedere x doormaakt...

Gr. Judith