Mijn eerste echte rijpaard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn eerste echte rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:29

Nou jongens laat het maar. Ik krijg geen reactie's waar ik wat aan heb.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-13 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartenn

Re: Mijn eerste echte rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:32

Er komt vooral heel veel geld bij kijken. :')

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:33

dus je gaat een paard kopen maar weet niet veel van de verzorging, rijden, stalling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:33

Daar heb ik rekening mee gehouden! Daarom koop ik er pas een in het voorjaar/ winter. Ik heb nu 330 euro, en ik heb zelf een stal en wei en bak. Mijn ouders zijn bereid veel te betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:34

Ik weet genoeg. Maar er zijn altijd dingen die je over het hoofd ziet.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:35

Wat voor paarden heb je eerst gehad dan?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:35

oke, ik denk dat je heel bokt over je heen gaat krijgen (;
succes met een paard kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:36

2 new forest en een shetlander, ja het zijn pony's maar ik noem het standaard paarden.

Poess91

Maar je heb al wel rij-ervaring neem ik aan?

Anoniem

Waarom zou dat zo zijn, er zijn dingen die je over het hoofd ziet. Dat heeft iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:37

Ja, 3,5 jaar. Maar toen ben ik 3 jaar gestopt. En nu ga ik nog rijlessen nemen, daarom koop ik 'm dus ook pas tegen de winter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:38

Als je al 3 paarden gehad hebt, ook al kon je daar niet op rijden, dan weet je toch hoe je paarden moet houden en wat je nodig hebt?

Kan je je vraag iets specifieker stellen? Wat wil je weten?

En er zijn hele lange topics met waarop te letten bij het kopen van een paard.

Belangrijkste.. Neem iemand mee die echt verstand heeft van paarden en die weet hoe jij rijdt.
Als je op slag verliefd wordt op een paard, vergeet je gezonde verstand dan niet alsnog te gebruiken,
je hebt niets aan een paard wat iets mankeert of dat niet geschikt is voor jou om op te rijden, hoe
lief of mooi hij ook is.
Laat je paard keuren door een dierenarts van jouw keuze (dus niet die van de verkoper)
En als een prijs te laag is en het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het ook vaak te mooi om waar te zijn.

Leuk dat je eindelijk een rijpaard mag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:40

Ja dat weet ik ja. Maar rijpaarden zijn anders dan geen rijpaarden. Qua benodigdheden in de stal met het rijden en het voer.

Ik zal zo eens kijken, en ja ik breng diegene mee die mij les geeft en mijn dierenarts controleert het paard

Maar indd erg leuk ^^

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:41

Zorgen voor een goed passend zadel!
Voer ligt natuurlijk aan wat voor paard, hoe oud, hoe zwaar werk etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:43

Hmm precies. Ik wil een paard rond de 10 jaar of jonger, en een kwpn'er word het. En zwaar werk word het denk ik niet. Ik hoef geen dressuur te rijden of iets dergelijks. Gewoon lekker wat hpbbelen in het bos vind ik genoeg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:44

[***] schreef:
Ja dat weet ik ja. Maar rijpaarden zijn anders dan geen rijpaarden. Qua benodigdheden in de stal met het rijden en het voer.

Ik zal zo eens kijken, en ja ik breng diegene mee die mij les geeft en mijn dierenarts controleert het paard

Maar indd erg leuk ^^

Dat valt soms wel mee hoor, ligt heel erg aan je paard.
Uiteraard heeft een paard grotere stal nodig dan een kleine pony.
En daar gaat dan meer stro in en hij zal allicht meer ruwvoer eten, maar zoiets als krachtvoer
ligt meer aan het gebruik van je paard.
Je voert namelijk naar behoefte en die ligt aan het type paard, maar vooral aan wat je met het paard doet
qua beweging.
En het ene paard is sneller dik dan het ander, dus niet zomaar regeltje voor te verzinnen.

Als je paard koopt aan vorige eigenaar vragen wat ze hem voeren en hoeveel, dan kan je dat in het begin gaan voeren.
Wordt je paard dan te dik, ga je minder voeren, wordt ie magerder ga je hem meer voeren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:45

Allereerst, altijd laten keuren door een onafhankelijke dierenarts bij aankoop. Om nare verassingen achteraf te voorkomen. Daarna begin je met passend tuig, als dat al niet bij het paard komt, zeker voor het zadel een zadelmaker laten komen voor een goed passen tweedehands of nieuw zadel.

Verzorging, ik neem aan dat dat na 3 pony's wel snor zit? Over de stalling, wat wil je weten de bodembedekking? Je zult uiteindelijk zelf moeten uitvinden wat het beste bij jou en je paard past. Bij mij waren dat strokorrels, voor een ander is het absoluut vlas of stro. Hopelijk heb je, of heb je al gedacht aan een maatje voor je paard? Een paard kun je namelijk niet alleen houden, zeker niet als hij ook nog eens aan huis staat. Als je eenmaal het geld bij elkaar hebt en een leuk en gezond paard hebt gevonden kun je op zoek gaan naar een fijne instructeur/-trice voor jullie beiden.

Leuke extraatjes, tja wat is leuk? Als een paard veel weidegang heeft, en een maatje dan heb je weinig extraatjes nodig. Niet ieder paard is gek op speeltjes, supplementen als likstenen worden niet door ieder paard 'correct' gebruikt. Ik zou zeggen begin bij het begin, bij de basisbehoeften en basisbenodigdheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:46

Hm okeoke. Nja wij hebben 3 schuren waarvan 2 met stallen. En er zitten grote stallen bij. Maar waarschijnlijk breek ik de muur eruit zodat 'ie nog wat groter is. En stro kunnen wij handig krijgen door de buurman

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:49

Dat zit niet helemaal snor eigenlijk. Ik heb dan wel gereden maar nu moet ik zelf mijn rijpaard onderhouden en dat vind ik toch wel iets anders. Mijn vader heeft veel verstand van paarden gezien z'n verleden dus hij leert me aardig wat. Maar ja, hij is vast ook wat vergeten.

Het paard houd ik wel alleen, maar het weiland ligt naast een weiland (wel met sloot ertussen) met paarden daarin. Dus ze heeft wel gezelschap

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:51

[***] schreef:
Het paard houd ik wel alleen, maar het weiland ligt naast een weiland (wel met sloot ertussen) met paarden daarin. Dus ze heeft wel gezelschap

Hoho, geen goed idee. Dan heeft het paard alleen uitzicht op andere paarden, maar geen sociaal contact en dat is m.i. óók een eerste levensbehoefte.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:51

[***] schreef:
Dat zit niet helemaal snor eigenlijk. Ik heb dan wel gereden maar nu moet ik zelf mijn rijpaard onderhouden en dat vind ik toch wel iets anders. Mijn vader heeft veel verstand van paarden gezien z'n verleden dus hij leert me aardig wat. Maar ja, hij is vast ook wat vergeten.

Neeeeeee :(!
Dat is geen kudde...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:52

Paard alleen is een paard dat geen vriendjes in zijn eigen wei heeft staan, aan buren heeft hij niets.
Geen optie om bv dan weer een shetje bij je paard te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:53

Er staan genoeg paarden alleen, ik heb heel veel tijd om voor het paard te zorgen dus ik denk niet dat dit Een groot probleem is, en als ik merk dat dat 't wel is, dan koop ik indd een shetlander erbij

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:54

[***] schreef:

Onzin. Gezelschap is het hebben van direct contact met een ander paard. Uitzicht op andere paarden is dus niet genoeg. Je moet niet afwachten en kijken 'of het gaat'. Het is een basisbehoefte van een paard.

edit: 'Ik ga geen hooi geven, maar als ik zie dat hij ongelukkig is of ziek word ga ik het natuurlijk wel geven'.. Same idea.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 18-08-13 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:54

[***] schreef:
Er staan genoeg paarden alleen, ik heb heel veel tijd om voor het paard te zorgen dus ik denk niet dat dit Een groot probleem is, en als ik merk dat dat 't wel is, dan koop ik indd een shetlander erbij

Dat er genoeg paarden alleen staan betekend niet dat jij er ook aan mee moet doen