Welke Anti-luchtzuigersband?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Welke Anti-luchtzuigersband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:13

Heey bokkers,

Mijn pony zuigt lucht, en overdreven veel, als hij op stal staat is het om de 5 sec. dat hij wel zuigt. Irritant gewoon :( , hangt al een bal in en geef hem veel ruwvoer, alleen op de wei doet ie het niet. Ook tijdens het eten van hooi of als hij knabbelt op stro dan MOET hij gewoon even luchtzuigen! |( Maar op een zaterdag kwam de oude eigenaresse langs om haar oude pony nog eens te zien en heb meteen ff gevraagd of hij al luchtzuigde bij haar, haar antwoord was ja, maar met een band om deed hij het NIET! Dus nu spaar ik voor een band, maar mijn vraag is: welke band is nou echt goed??? Je hebt er van €25 en van €70(!) maar of de prijs uitmaakt...

Shirley

Re: Welke Anti-luchtzuigersband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:15

Het is dus duidelijk dat hij zich totaal niet prettig voelt op stal.
Irritant gewoon , vooral voor hem dus :(

Lekker naar buiten met 'm :j

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:20

kan die dan niet 24/7 op de wei staan? dat is voor hem leuker en dan zuigt die ookniet :)

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:21

Misschien is het inderdaad eerst handig om te kijken waarom hij dat doet?
Buiten voelt hij zicht duidelijk lekkerder.....
Misschien 24/7 lekker naar buiten? Als dat mogelijk is.

Zo'n band weet ik niet of dat meteen de oplossing is. Bij mij op stal doet de buurvrouw van mijn paard het. en inderdaad ook alleen op stal.
Die gaat nu lekker veel naar buiten. Alleen als het echt vies/nood weer is gaat ze op stal.

Succes! ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:26

Ik verplaats dit topic van MD naar VSW omdat dit niet echt een medische vraag is.

Om naar jou situatie te kijken, zou ik zeker kiezen voor lekker naar buiten en geen band om. Dit is niet goed voor je pony.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:02

Hij staat wel vooral veel buiten eigenlijk de heledag buiten maar als ik hem poets op stal dan begint hij met luchtzuigen. Bij de vorige eigenaresse deed hij t ook al... En sorry als het verkeerd staat.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:05

Paardje vindt het binnen blijkbaar niet fijn. Is er de mogelijkheid om hem buiten te poetsen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:05

Dus tijdens het poetsen moet hij ook nog met een bal spelen, een hoop ruwvoer eten en stro knabbelen :?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:09

Eigenlijk raar dat je niet wist dat hij voorheen ook een luchtzuiger was.
Het is een stalgebrek en dat drukt de prijs, als je een paard koopt die luchtzuigt.
Helemaal omdat je zegt dat de vorige eigenares zegt dat hij het bij haar ook al deed.
Zulke dingen hoor je van te voren te weten als je een paard of pony koopt.

Verder zou ik hem maar gewoon laten zuigen en geen band omdoen.
Daar kan het paard beschadigingen van krijgen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-08-13 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:09

Naar buiten met dit paard zou mijn advies zijn. 24/7 met schuilstal. Hij voelt zich blijkbaar echt niet fijn op stal. Luchtzuigband zou mijn keuze niet zijn, hierdoor ontstaat nog meer stress |(

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:15

Van wat ik heb gehoord van die banden doen ze meer kwaad dan goed. M.i. is het gewoon symptoombestrijding, het is beter om het onderliggende probleem op te lossen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:18

Naar mijn weten komt bij luchtzuigen en ontspannend stofje vrij, paard heeft namelijk stress in zijn box (door de verveling, misschien houd die niet van kleine plekken, wie weet), als je hem een band om doet krijgt hij dit stofje niet meer, en krijgt die alleen nog meer stress. Hij zuigt niet meer néé, dat doet pijn, maar toch blijft de stress. Door de band kunnen meerdere delen in de keel/hals van het paard 'gesloopt' worden.

Naar buiten met hem, en anders niet aanstellen dat die zuigt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:20

eerst maar eens uitzoeken waarom hij dit doet...maagzweer?
Zo'n band kan heel ernstige schade toebrengen en is in mijn ogen een martelwerktuig. Hetzelfde idee als een eczeempaard niet behandelen tegen jeuk maar een stroomdraad spannen zodat hij nergens tegenaan kan schuren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:22

Maagzweren hebben er niks mee te maken. Hij doet het op de weide niet, conclusie, hij houd niet van de stal. Deed die niet, doet die niet en gaat die ook nooit doen.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:23

Ik heb hem via de manege gekocht, en ik wist toen al wel dat hij luchtzoog maar het is gewoon zo'n leuk beest :) Waarom niet kopen alleen omdat hij luchtzuigt? Dan laat je hem toch niet zomaar lopen? Als jullie denken dat je een paard niet koopt omdat hij luchtzuigt vindt ik het best, maar ik wou deze pony gewoon hebben, een droom die veel meisjes hebben van mijn leeftijd, en natuurlijk had ik ook helemaal geen ervaring met het luchtzuigen, ik heb ook gehoord dat er alleen beschadigingen van kan krijgen als hij door de band HEEN zuigt, en met band zuigt hij niet, maar natuurlijk ben ik geen expert. En z'n tanden zijn al het slachtoffer geworden van het luchtzuigen en slijten enorm snel af...

En hoe weet je dat hij een maagzweer heeft? Moet je daarvoor de DA bellen om te kijken of hij een maagzweer heeft of kun je dat ook zelf opmerken..?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:27

Niemand hier die je zegt dat je geen luchtzuiger had mogen kopen, dat maak je er zelf van :roll:

Die tanden is geen probleem, nogmaals de band veroorzaakt stress. Je zegt zelf dat hij het op de weide niet doet, dus zoek uit respect voor je paard een weide waar die 24 uur per dag op kan of maak er geen probleem van dat die luchtzuigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:36

De da kan idd kijken of hij een maagzweer heeft en laat ook de tanden regelmatig nakijken door een tandarts want een scheef gebit kan veel problemen geven met rijden en eten.
En het is jouw eigen keuze dat je een luchtzuiger koopt maar je moet wel bedenken dat luchtzuigers bevattelijker zijn voor ziektes, ze kunnen bijv gevoeliger zijn voor koliek of problemen krijgen met de tanden. Vandaar dat het altijd een grotere overweging is om een luchtzuiger te kopen ;)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:41

:? Ik zeg dan ook zelf dat hij al de hele dag op wei staat, 23 uur per dag ongeveer, anders rij ik of poets ik hem ofzow, en die oude eigenaresse zei dat ik misschien een band om moest doen omdat hij er anders koliek (Joolien was me net voor) van kan krijgen, en ik wil het beste voor mijn pony en dat ik geen band moet kopen heb ik inmiddels wel begrepen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:42

Patchje schreef:
Ik heb hem via de manege gekocht, en ik wist toen al wel dat hij luchtzoog maar het is gewoon zo'n leuk beest :) Waarom niet kopen alleen omdat hij luchtzuigt? Dan laat je hem toch niet zomaar lopen? Als jullie denken dat je een paard niet koopt omdat hij luchtzuigt vindt ik het best, maar ik wou deze pony gewoon hebben, een droom die veel meisjes hebben van mijn leeftijd,

Nou, uit jouw openingspost komt het over alsof jij niet wist dat hij een luchtzuiger was, omdat je het bij de oude eigenaresse nog moest navragen.
Daarom vroeg ik dat... :)
Ik zou geen luchtzuiger willen omdat ik naar wordt van het geluid wat ze maken.
Maar er zijn genoeg mensen die er wel tegen kunnen en waar het paard prima kan leven.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:46

xSlvna schreef:
Maagzweren hebben er niks mee te maken. Hij doet het op de weide niet, conclusie, hij houd niet van de stal. Deed die niet, doet die niet en gaat die ook nooit doen.

Wat is dit nou weer voor een onzin... een paard wat luchtzuigt heeft duidelijk ergens last van en daardoor is luchtzuigen een gevolg geworden!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:25

Patchje schreef:
:? Ik zeg dan ook zelf dat hij al de hele dag op wei staat, 23 uur per dag ongeveer, anders rij ik of poets ik hem ofzow, en die oude eigenaresse zei dat ik misschien een band om moest doen omdat hij er anders koliek (Joolien was me net voor) van kan krijgen, en ik wil het beste voor mijn pony en dat ik geen band moet kopen heb ik inmiddels wel begrepen

Huh ? Hoeveel uur zit er in een dag ongeveer volgens jou ?
Staat je paard nu snachts op stal of niet ?
Gun dit beest een prettig leven en zoek een plekje 24/7 op de wei. Waarschijnlijk ben je dan nog goedkoper uit ook en heb je een gelukkig paard. Probleem opgelost lijkt mij.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 19:33

Nou hellaas niet goedkoper :) en hij staat gewoon dag en nacht buiten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:37

Als je wil dat je paard z'n stembanden en strottenhoofd heel blijft geen band... laat hem eerst goed nakijken, paard heeft waarschijnlijk pijn (bv door maagzweren) of last van stress.
Dan ontneem je hem z'n enige vluchtkans zonder het probleem voor hem weg te nemen.
Die van mij zoog toen ik hem kocht 24-7 en had een band om... en dus ook een beschadigde stemband.
Hij bleek ook afgeladen met zweren.
Nu zuigt hij enkel met wat eten en staat hij zonder band, hij krijgt zuurremmers en wordt regelmatig nagekeken... ik heb nu een veel gelukkiger paard.

knetterhard schreef:
xSlvna schreef:

Wat is dit nou weer voor een onzin... een paard wat luchtzuigt heeft duidelijk ergens last van en daardoor is luchtzuigen een gevolg geworden!

Zo kunnen paarden niet denken TS :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:40

Ik denk dat je paard eerder ziek word van die band dan van het luchtzuigen, laat hem gewoon lekker 24/7 buiten staan (eerst opbouwen natuurlijk). Je zegt zelf al dat hij het niet op de wei doet dus ligt het waarschijnlijk aan de stal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:43

ligt ook aan het type voer... die van mij zuigt op het land ook niet. Zelfs niet toen die vol zweren zat.
Met goed hooi ook niet, is het iets mindere kwaliteit hooi, voordroog of kuil dan zuigt hij daarbij ook.
Dat ze op een bepaalde plaats of met andere voeding niet zuigen wil niet zeggen dat ze helemaal gezond zijn.