Van pensionstal naar huis......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Van pensionstal naar huis......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:37

Hallo allemaal,

Ik ben erg happy dat we een huis met stallen hebben gevonden , en wei en bak!
Echter....mijn paarden komen naar huis en beangstigd me ook een beetje.
Doe ik er wel goed aan om ze van hun vertrouwde plek weg te halen?
Voeren mesten , weidegang alles zelf doen.
Geen probleem zou je zeggen, en mijn vriend vindt dat ik zeur :Y)
Hebben jullie tips, qua voerbeurten, wanneer welk voer enz....
Ik wil het graag goed doen voor ze!

Ze staan overdag op de wei en in de avond op stal.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:38

gewoon lekker je ding doen, je merkt vanzelf wanneer je je schema wat moet bijsturen...

Cioccolato

Re: Van pensionstal naar huis......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:40

Wij hebben ze ook gewoon bij huis, dat is toch alleen maar een heel groot voordeel? :Y)
Hoe is het voerschema nu voor ze? Probeer dat zoveel mogelijk aan te houden, vraag wat voor voer ze kregen en begin daar lekker mee te voeren :j
Komt vast allemaal wel goed!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:41

Wat voor soort voer hangt helemaal van het paard af. Wij doen meestal ze 's ochtends rond 6,00 uur hooi geven, om 8,00 uur brokken. Daarna gaan ze naar de wei, rond 18,00 uur gaan ze weer naar binnen, krijgen ze brokken en rond 22,00 krijgen ze weer hooi.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:43

Ze krijgen nu 4keer per dag, 2keer brok en 2keer hooi/kuil.

Dat vind ik een mooi schema Paardje45!

En qua bodembedekking, ze staan nu op vlas, wat is het fijnste voor hun?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:43

Gewoon doen idd. Als je goed plant is het prima te doen. Qua voer is het lastig om zo te zeggen wat je moet voeren. Ieder paard is anders. Je kunt idd overwegen om hetzelfde voer te nemen als ze nu al op de pensionstal krijgen. Verder is het belangrijkste dat ze voldoende ruwvoer van goede kwaliteit krijgen. Je moet dus een goed adres zoeken waar je je hooi of voordroog vandaan haalt.

Die van mij staan op een kale wei (gevoelig voor hb). Ik geef ze 's ochtends 2 grote hooinetten vol met hooi. Daar kunnen ze bijna de hele dag van eten. 's avonds krijgen ze die weer en dan krijgen ze een vitaminekorrel. Mesten doe ik wanneer ik tijd heb.

Stro lijkt me het fijnst. Hebben ze altijd wat te knabbelen. Nadeel is wel dat het veel afval geeft. Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Vlas neemt minder in beslag. Nadeel is wel dat niet iedere boer dat wil ophalen. Strokorrels kun je ook nog overwegen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:44

Wij voeren rond een uur of 7 biks en hooi en een aantal uur later gaan ze het land op. S avonds naar binnen en hooi en rond een uur of 10 biks haha.

Het is maar wat je zelf doet..
Wij hebben ze op stro, vind dat het fijnst maar dat is ook persoonlijk. Sommige paarden zijn alergies voor bepaalde bedekking..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:45

Wat leuk dat ze aan huis komen te staan!
Qua voer kan ik je alleen maar aanraden om in het begin zo veel mogelijk het voer te voeren wat ze op de pensionstal ook krijgen, probeer ook de tijden etc aan te houden. Daarna kan je eventueel over stappen naar wat je zelf wil geven. Geef ook eerst hun portie ruwvoer voor het krachtvoer, dit is beter voor de maag en voor de vertering.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:45

Ik zou alleen wel kijken of je ze eerst wat hooi kunt voeren voordat ze de brok krijgen. Het schijnt dat ze dan beter de voedingsstoffen uit de brok kunnen halen omdat het verteringssysteem al op gang is gebracht.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:47

Daar moet ik even navraag naar doen dat goede hooi.
Heb echt geen idee waar ik dat hier in de buurt kan krijgen, maar dat zoek ik uit.
Voer hebben we hier in de Achterhoek een voerboer krijgen ze het nu ook van.
Ga ik daarnaar toe en haal ik dezelfde.
Nu op stal is het schema, half 7brok, dan de wei op tot 12 uur, dan hooi, 5 uur weer hooi en rond 8uur weer brok.
En ik wilde eigenlijk eerst hooi en dan brok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:57

als ze langer op de wei komen en er staat voldoende gras, hebben ze minder brok/krachtvoer nodig. Je kunt er ook voor kiezen ze 's ochtends gelijk in de wei te zetten en dan na de weidegang, wanneer je ze op stal zet, brok te geven, of na het trainen/rijden. Gras is ook ruwvoer namelijk, maar heeft de voederwaarde vergelijkbaar met krachtvoer (paarden krijgen van vers gras meer energie dan van hooi en er zitten meer vitamines in)

In de winter en in natte tijden is het wel fijn eerst hooi te voeren voor je ze op het gras zet. Dan hebben ze minder snel dunne mest.

Verder is het vooral veeeeeeel extra werk in vergelijking met pensionstalling. Je hebt niet alleen verzorgen van je paard, maar ook van bak, wei, omheining en stalonderhoud.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:51

Ik zou in eerste instantie alles wat hetzelfde gehouden kan worden aanhouden. Denk aan weidetijden, voertijden, type voer, strooisel etc. En dan met je ervaringen aanpassingen doen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:55

Bernoe schreef:
Ik zou in eerste instantie alles wat hetzelfde gehouden kan worden aanhouden. Denk aan weidetijden, voertijden, type voer, strooisel etc. En dan met je ervaringen aanpassingen doen.

Met strooisel kan dat misschien niet. Dat hangt er vanaf door wie je je mest laat afvoeren, vlas wordt niet altijd geaccepteerd.

TS, dat is wel een belangrijke om te regelen. Je kan het beste bij buren met paarden of grote stallen in de buurt even navragen hoe zij hun mest afvoeren.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:59

Als je een paard verkoopt krijgen ze ook een ander ritme / voer etc, dus als je daar wat in wijzigt is dat geen probleem hoor! Ik ken het, heb jaren paarden voor anderen gereden en nu een eigen paard aan huis.... dus er zijn genoeg momenten dat je twijfelt of je het wel goed doet, niet direct de mening van anderen kan vragen of hun kennis kan gebruiken. Maar ondanks dat je soms best de verkeerde keuzes maakt, een paard wat net wat te dik wordt doordat hij te lang op de wei staat enz, leer je heel snel bij! Ik vind het super om ze aan huis te hebben en daardoor kan ik de werkzaamheden verdelen over de dag ipv mijn hele avond kwijt te zijn aan 'even' rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:08

Dit hoor je eigenlijk van te voren toch al allemaal bedacht, nagevraagd en geregeld te hebben? Als je weet dat je paard(en) bij je thuis komen?

Paard aan huis is natuurlijk geweldig, maar alle werk komt dan wel op jou neer en dat is dus wel 7 dagen per week, enkele malen per dag : aan de andere kant, het is ZO leuk, daar groei je echt vanzelf in, in the process geven paarden wel aan wat de juiste aanpak is.

Wees blij dat ze bij je thuis komen, niet ieder heeft daartoe de mogelijkheden, en je zult zien, je maakt je te veel zorgen, want al doende leer je zo snel wat er wel en niet moet, vooral als je er dagelijks zelf het oog op hebt, dus niet te veel beren in het bos zien!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:51

Ik zou in ieder geval in de eerste periode het voerschema aanhouden wat zij gewent zijn bij de huidige stalling. Daarna eventueel pas aanpassen aan jouw wensen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:54

Je bent gewoon wat meer gebonden doordat ze aan huis staan.
Waar ik gestald sta krijgen ze overdag tussen de middag ook nog hooi en einde van de middag ook buiten.
Ik weet niet of jij overdag werkt, hoe is dat nu geregeld hoeveel hooi en hoevaak krijgen ze dat daar.
Hoe zien jou weilanden eruit bij je thuis? Heb je plek voor een mesthoop enz enz

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:02

Zorg dat je dagelijks de mest uit je weide haalt, staat ten eerste een stuk netter en je gras blijft er mooier van!
Als je het twee dagen niet doet sleep je je eigen een bult met de mest van al die dagen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:33

linnie050 schreef:
Je bent gewoon wat meer gebonden doordat ze aan huis staan.
Waar ik gestald sta krijgen ze overdag tussen de middag ook nog hooi en einde van de middag ook buiten.
Ik weet niet of jij overdag werkt, hoe is dat nu geregeld hoeveel hooi en hoevaak krijgen ze dat daar.
Hoe zien jou weilanden eruit bij je thuis? Heb je plek voor een mesthoop enz enz

Plek voor mesthoop, de weides zien er goed uit gelukkig!
Ik werk overdag, vriendlief werkt van thuis uit dus hij kan de paarden in de gaten houden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:41

Ik heb de paarden niet letterlijk aan huis, maar ik huur een particulier stukje land, met stal en paddock en moet ook alles zelf doen. Ik ben daar 4x per dag om te voeren/mesten/water controleren en bijvullen. En dan nog een keer om met ze aan het werk te gaan, vaak is dat wel gekoppeld aan een voerbeurt.

De paddock mest ik dagelijks en het weiland om de dag. Er staan 2 paarden op en die staan maar een halve dag op het land(ivm gezondheid van 1 van de 2), dus dat is prima te doen om de dag.

Qua voermerk was het even zoeken, maar dat meer om de gezondheid van mijn paard en voer ik nu Bio Ron. Verder is het een hele boel werk, maar krijg je er ook heel veel voor terug. Ik vind bijvoorbeeld de hooirondes, de fijnste momenten. Dan is alles zo heerlijk rustig en vredig!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 19:36

Dankjullie wel allemaal! Het zal allemaal wel goedkomen, ze komen in ieder geval niet om van de honger }:0

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:45

Ik herken het helemaal! Ongeveer 1,5 jaar geleden zijn mijn paarden ook van pension naar huis gekomen.

Eerst heb ik ze de brok gevoerd die ze ook op de pensionstal kregen en dat langzaam afgebouwd en het voer wat ik wilde geven erbij gemengd en opgebouwd.
Qua ruwvoer kon ik niet hetzelfde geven, dus dat was cold turkey van het ene op het andere over. Hier geen problemen mee gehad overigens.
Die van mij stonden op stro in pension, maar ivm luchtwegproblemen van mijn ene paard én de hoeveelheid mest die ik dan moest afvoeren, ben ik overgestapt naar strokorrels. Inmiddels heb ik mijn 2 stallen leeg, omdat ze gewoon altijd buiten zijn, maar het is wel fijn om ze te hebben voor nood (weersomstandigheden of ziekte).

In het begin was ik ook bang dat er iets zou gebeuren (paard springt over de omheining, er krijgt er 1 koliek etc.) zonder dat wij het zouden zien overdag. Maar inmiddels is dat gewend en heb ik daar minder moeite mee.

Je kunt niet alles vooruit bedenken, het is vooral dat je aldoende leert en merkt wat makkelijk werkt voor jou. Hier worden ze bijv. nog maar 2x per dag gevoerd in de winter ('s ochtends vroeg en 's avonds laat), maar wel dusdanige hoeveelheden dat ze bijna onbeperkt ruwvoer hebben. Krachtvoer krijgen ze 1x per dag. In de zomer staan ze 24/7 op het gras. Dan check ik ze nog wel 2x per dag, maar het scheelt weer in tijd qua voeren.

Het is goed om na te denken over je ruwvoer. Wat wil je voeren en hoe ga je het opslaan/bewaren? Voer je voordroog uit plastic balen, dan moet je zorgen dat je balen dusdanig van formaat zijn dat je ze snel genoeg opvoert. Ik doe ongeveer 2 weken met een baal van 1x1,50m. In de winter gaat dat prima, als de temperaturen hoger worden, is het belangrijk dat het luchtig genoeg, maar droog, blijft liggen, zodat het verder droogt en niet gaat schimmelen. Wil je hooi voeren, bedenk dan dat je flink wat balen nodig gaat hebben, tenzij je steeds kleine beetjes koopt, maar nadelig daarvan is dat de prijs 9 van de 10x stijgt gedurende het winterseizoen.

Bodembedekking is ook handig om vooraf te bedenken hoe je gaat opslaan, waar je het kunt halen en hoe het zit met je hoeveelheid mest(afvoer). Strokorrels waren voor mij een perfecte oplossing, omdat er een flink aantal zakken op een pallet zitten en het neemt weinig opslagruimte in. Daarbij zeer weinig mestafvoer, wat voor mij ook noodzakelijk is.

Weideonderhoud is intensief en prijzig (omheining zetten/controleren, bemesten, onkruid vrij houden, doorzaaien). Ik ben erg zuinig op mijn land en ze schuiven hier dus continu door op een afgezet stuk, waardoor het kort gegraasde gedeelte kan bijkomen en ze daar later weer van kunnen eten. Ik haal ook dagelijks de mest uit het land, zodat het geen vieze bende wordt en de kans op wormen verminderd. Het fijnste zou voor ze zijn als ze alles ter beschikking hebben, maar nadeel is dat ze er het hele seizoen mee moeten doen en als het wat natter wordt, rennen ze het kapot, ze mesten overal en nergens en overal wordt het kort. Nu hebben ze gedoseerd het hele weideseizoen voldoende gras, zonder dat ze moddervet worden en het gras eind augustus al op is.

Verder is het ook ontzettend belangrijk dat je van te voren bedenkt hoe je dingen gaat verplaatsen. Een baal voordroog van 400 kg verplaats je niet zomaar. Hoe ga je dat doen?
Heb je zelf een aanhanger om je fourage op te halen, of laat je de fouragehandelaar bij jou thuis komen om het af te leveren en doet hij dat ook ivm hoeveelheden die je inkoopt?

Uiteindelijk komt het echt wel helemaal goed, ik heb iig geen dag spijt van deze stap. Ik moet er eerlijk gezegd niet meer aan denken om in pension te staan en niet zelf over mijn paarden te kunnen beslissen. Daarbij heb je een veel intensere band met je dieren en leer je ze nog beter kennen (waardoor je ook eerder merkt als ze eens niet lekker zijn bijv.).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:51

Ik heb het een aantal jaren geleden andersom gedaan. Had eerst de paarden aan huis en nu op pension maar goed.

Ik werk fulltime en mijn partner destijds ook, dus voeren tussen de middag was er niet bij.

Wat ik deed was het volgende:
24/7 op de weide met schuilstal. In de winter staat er geen gras dus waren mijn voerbeurten 7.30/17.00/22.30
Dan kregen ze om 18.00 uur nog muesli gevoerd.

Je moet gewoon voor jezelf kijken wat het beste werkt. Bij mij kregen ze in het weekend ook wel later voer hoor, stond er niet tegen op om 7.00 uur en ook in de avond wel eens wat later.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:01

Ik heb ze ook aan huis staan, heerlijk wat een vrijheid! <3 Wij hebben een boerderij, dus misschien nog wel een iets luxere positie als menig ander hier, dit omdat wij hooi en stro sowieso nodig hebben en de paarden er dus gemakkelijk van mee kunnen eten. :D Mijn merrie staat zoveel mogelijk buiten. Ik heb ook nog een pony, die staat 24/7 buiten. Mijn merrie Gaat meestal tussen 07.00 en 08.30 naar buiten, nadat zij haar brokken en een flinke hoeveelheid hooi heeft gehad. Ze krijgt per voerbeurt ongeveer 1 kilo brok (ochtend en avond). Gezien mijn merrie iets meer op gewicht mag, krijgt ze 's morgens voordat ze in de wei gaat, en 's avonds laat een grote hoeveelheid hooi. Rond een uur of 10 a 11, krijgen ze in de wei hooi, de pony eet hier gelijk van mee. :)

Mijn merrie staat niet met héél slecht weer in de wei :n Dan gaat ze naar binnen. Dan kan ik haar ook makkelijker voeren, vind ik persoonlijk. Dit omdat de pony niet zoveel hooi nodig heeft per dag, dan als mijn paard.

Mijn merrie staat op stro! <3 Het is een viespeuk dus elke dag komt er nieuw stro in (luxe, hoef je op een pensionstal niet te doen). Wel brengt het idd veel opslagplaats met zich mee, dit is echter voor ons geen probleem omdat we 'n boerderij hebben. Maar met mooi weer staat ook mijn merrie dag en nacht buiten.

Qua voer heb ik dus eigenlijk niet echt een voerschema, dus echt opweg helpen kan ik je er niet mee. Dit omdat ik een pony heb die gauw te dik word, en dus niet zoveel nodig heeft....... maar wel een paard heb die nog wel wat kilootjes mag hebben. :D Als ik m'n paard op stal laat overdag (alleen met erg slecht weer) voer ik haar zo:

Rond 08.00 - Brok (1 kilo) & grote hoeveelheid hooi
Rond 12.00 - veel hooi
Rond 15.00 - veel hooi
Rond 17 a 18.00 - 1 kilo brok, beetje hooi
Rond 22.00 - Veel hooi

Tijden kan natuurlijk verschillen, ene keer is het een halfuur eerder, en/of later. :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:09

Wat worden er door sommige veel voermomenten ingelast := .
Wij geven 's ochtends een berg kuil (+ vitamine koek) en 's avonds een berg kuil en eventueel brok.

4-5 keer per dag voeren.. Hoe doen jullie dat met werk, verjaardagen, school, etc := ?