ik kan geen rust meer vinden op stal , wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrzavm

ik kan geen rust meer vinden op stal , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 22:46

Ik ben echt even ten einde raad , vandaar dat ik dit topic open .

Ik sta nu 3 jaar op een ontzettend mooie stal , waar je alles hebt en heerlijk uit kan rijden .
Er staan nu zo'n 35 paarden met ieder 1 of meerdere eigenaren , en het is soms ontzettend druk .
Met de drukte kan ik (meestal) dealen , maar de ergernissen die er zijn vreten me de laatste tijd meer en meer op , dat ik het even niet meer weet .

Ik kan mijn paard niet meer rustig poetsen in zijn stal , er staan gelijk mensen voor mijn deur en als ik ze vriendelijk verzoek mij even met rust te laten , staan ze de volgende dag er weer. Ook is mijn paard al is van stal verplaatst , omdat de persoon die naast mij stond me niet met rust kon laten en alles moest zeggen wat mijn paard deed terwijl ik hem aan het poetsen was , en dit werd elke dag zowat herhaald .

Het klinkt misschien minder erg dan in real life , maar ik kan geen rust meer vinden op stal en begin er steeds minder plezier in te hebben omdat iedereen zich met elkaar bemoeid en er ontzettend veel onderling gepraat wordt .

Hoe moet ik dit oplossen ? Moet ik mijn paard verhuizen ? Ik heb daar alles ; binnenbak, enorme buitenbak , longeercirkel ,groot recreatietrein , mijn club ligt tegenover mijn stalling en mijn paard komt hele dag buiten . Moet ik dit opgeven voor mijn paard, omdat ik het niet meer leuk vindt ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:52

Ik zou zeker eens rond kijken naar rustigere stallen in je omgeving. Vraag is wil jij er wat voor inleveren?
Of wil je wel de zelfde faciliteiten houden?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:53

Probeer gewoon eerlijk te zijn naar je stalgenoten toe hoe moeilijk ook. Misschien vinden ze het even moeilijk dat jij je grenzen aangeeft maar uiteindelijk zullen ze het (moeten) accepteren. Als je daar bent focus op je paard en probeer te genieten van wat je daar wel hebt.....succes!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 22:53

@Tigra , ik wil er zeker wel wat voor inleveren , maar het gaat me vooral om het buitenrijden , dat is daar gewoon perfect!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:55

Gewoon eens de desbetreffende personen aanspreken op hun gedrag, eerlijk zeggen dat je er absoluut niet van gediend bent. Een beetje volwassen iemand begrijpt dat dan. Wellicht zijn de (non)- verbale signalen die je nu geeft gewoon niet zichtbaar genoeg en hebben ze helemaal niet door wat ze doen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:56

Ja moeilijk. Je staat op een stal met behoorlijk wat paarden en de daarbij behorende eigenaren. Ik denk dat op elke (grote) stal wel gekletst wordt. Mocht je uitkijken naar wat anders is de kans natuurlijk groot dat het daar ook weer gebeurd. Iets wat je waarschijnlijk nog niet merkt als je er even komt kijken.

Misschien alvast zelf beginnen met niet mee te praten? Geen idee of het helpt, maar als jij niet zo reageert op 'praatjes' zullen ze misschien minder snel tegen jou kletsen over iemand.

Verder kan je altijd kijken óf er een pension in de buurt is wat kleinschaliger en wellicht vriendelijker/gemoedelijker is. Niet over één nacht ijs gaan in ieder geval!

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:57

Ik zou ze denk ik gewoon negeren, dan hebben ze wel in de gaten dat je er geen zin in hebt. & als het dan nog niet gaat, dan misschien naar een andere stal kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:59

Duidelijker zijn tegen je stalgenoten. Als je dat een poosje volhoudt, zal je zien dat ze jouw wens respecteren. En zo niet, kan je altijd nog eens gaan rondkijken maar je klinkt nu alsof je eigenlijk niet weg wilt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:59

Shirtje laten drukken met een tekst erop die aangeeft dat je niet voor een praatje maar voor je paardje komt :Y)

Felien_Kyra

Re: ik kan geen rust meer vinden op stal , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:02

ik zou inderdaad even heel duidelijk zijn naar je stalgenoten, even goed aangeven dat je geen zin hebt om de hele dag gezeur van hun aan je kop te hebben, of nouja al is het geen gezeur dat je gewoon even zin hebt in rust ;)

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:02

ik snap waar je het over hebt
ik heb precies hetzelfde maar ik probeer me er overheen te zetten
omdat mijn paard daar gelukkig is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:06

Wat lastig zeg. Ik kan me wel goed voorstellen wat je bedoeld. Gezelligheid is leuk als je deze zelf kunt opzoeken aan de bakrand of in de kantine. Maar "ongevraagde" gezelligheid terwijl je gewoon met je eigen ding bezig bent lijkt mij ook erg irritant.

Je kan altijd kijken naar andere mogelijkheden in je omgeving. En dan de plussen en minnen afwegen. Ik zou niet inleveren op dagelijks naar buiten voor je paard. Maar de rest maakt voor je paard niks uit, dan zal je moeten kijken of je daar zelf op in wilt leveren.

En misschien proberen nog duidelijker te zijn tegen stalgenoten dat je op jezelf wilt zijn bij je paard en geen zin hebt om dan te kletsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:16

Ik begrijp wat je bedoelt :j Momenteel heb ik er op stal ook last van.
Er hangt zo'n negatieve sfeer door allerlei dingen dat het gewoon niet leuk meer is. Je kan geen voet op het terrein zetten of het is van "heb je al gehoord dat die & die dit & dat" ... *zucht* Maar wij hebben dit aangegeven aan de staluitbaatster en hebben er al een gesprek over gehad, en er gaat ook nog eens een algemene vergadering komen. Ik hoop dat het daarna weer betert, want het was zo fijn op stal, maar wat er de laatste tijd aan de hand is ..

Zelf probeer ik er zo weinig mogelijk me van aan te trekken of aan mee te doen (al is dat soms moeilijk). Ik loop vaak van de auto meteen naar mijn pony's, ipv eerst hallo tegen iedereen die er is te zeggen (want dan geraak je weer niet weg :+ ). Ben zelfs nog verder gegaan, ik doe niks meer in de piste met mijn pony's, maar werk daarentegen in mijn eigen weide. Maarja, dat moet maar net kunnen natuurlijk, ik doe niks waar je een piste voor nodig hebt en ik heb mijn eigen weide waar ik mee mag doen wat ik wil. Maar ik denk dat dit mij wel een stuk meer rust gaat geven, ook als de vergadering geen oplossingen brengt ... Als dat zo is dan besluit ik gewoon voor mezelf dat ik met niemand nog contact maak en gewoon met mijn eigen pony's aan de slag ga .. dan ben ik maar asociaal, maar dan kan ik tenminste daar doen waarvoor ik kom (en niet zoals afgelopen zondag, heb ik daar de hele namiddag & avond gezeten en er hing zo'n negatieve sfeer waar ik dan ook door aangestoken werd dat ik dat mijn pony's niet wilde aan doen om op zo'n momenten wat met hen te gaan doen.. := ).

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:23

Gewoon eerlijk zijn... je bent er voor je paardje en wilt hierbij met rust gelaten worden daarbij geef je aan dat het niet banketstaaf bedoeld is en dat ze het zich niet persoonlijk moeten aantrekken.

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:34

Misschien eens met de stalbaas hierover praten? Misschien dat diegene eens kan gaan praten met bepaalde personen als ze niet naar jou luisteren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:08

Dit heb ik ook zon tijdje gehad. Behalve mensen die dan kwamen kletsen in me stal, had ik ook nog mensen die dan tegen me kwamen kletsen als ik aan het rijden was... Dat soort dingen vind ik gewoon niet grappig.

Heb er echt bijna 2 maanden lang mee gezeten. Tot ik het maar een keer tegen de grootste zwetser er uit heb geflapt. Die blaten het de hele stal door, kwamen ineens een hoop mensen melden dat ze dat toch zelf ook altijd zo vervelend vinden. Nu laat bijna iedereen me met rust. D'r komt eigenlijk niemand meer bij m'n stal kletsen, tenzij ze echt iets moeten vragen (dingen als welke bak ga je je les rijden enzo). Bij het rijden moet ik nog wel af en toe uit me slof, maar dan vooral tegen de ponyruiters. Die maken wel graag keet.

De meeste verhalen krijg ik nu over me heen gestort als ik na afloop met me paard over het terrein uitstap of in de kantine. Heb ik daar ook geen zin in, dan stap ik me paard onder het zadel uit in de bak en ga ik niet naar de kantine.

Enfin, wat ik bedoelde te zeggen: meer mensen ervaren dit als onprettig, maar zeggen er niks van door een vorm van groepsdruk. Er word verwacht dat je praat en sociaal doet, dus niemand gaat daar tegen in.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:04

Ik sta op dezelfde stal als ts. Wat voor mij helpt is de meeste gewoon enkel gedag zeggen en verder niet, sta dan ook wel bekend op stal als dat meisje wat alleen maar hoi zegt maarja dat vindt ik niet zo heel erg;) misschien ook eens iets om te komen op tijden dat het vrij rustig is? al moet dat natuurlijk wel kunnen. Dat geklets en gedoe word ik tegenwoordig ook echt helemaal gestoord van, het lijkt wel erger te zijn geworden. Maar wat je ook zegt ik probeer me er ook niet al te veel van aan te trekken en me eigen gang te gaan. Maar je wilt niet weten hoe graag wij ons huis nu verkopen en de paardjes aan huis willen hebben staan. Je bent dus niet de enige ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:08

Ik kan me voorstellen dat je daar gestoord van wordt van die bemoeinissen.
Ik zou dat ook hebben.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:10

Oordopjes in doen en doen alsof je lekker muziek aan het luisteren bent?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:12

Het nadeel van je bewust afzonderen op een grote stal is dat de mensen vanzelf over je gaan roddelen etc en dat zal de sfeer ook geen goed doen. Ik zou rondkijken naar eem kleinere stal in de buurt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:15

Tja als je verder zelf helemaal top staat en het voor je paard ook goed is, wat ik uit je verhaal wel begrijpt, dan inderdaad gewoon heel duidelijk zijn naar je stalgenoten. Is niet lief en sociaal, maar dan houden ze (hopelijk) wel op. Dan sta je maar te boek als die ongezelligerd of die ene die nooit gezellig meepraat. Je bent daar toch voor je paard, niet om een theekransje te houden :) En inderdaad, als het kan en als er momenten zijn dat het heel rustig is op stal, proberen zo veel mogelijk op die momenten te gaan.

Roddelen doen ze toch wel. Is het niet over het gebrek aan communicatie dan is het wel over teveel communicatie, en als je 6 uur op stal rondhangt is het niet goed maar als je er maar 1 uur per dag bent verwaarloos je je paard ook ineens. Praten doen ze toch wel, als ze het dan maar niet meer tegen jou doen, dan heb je er ook geen last van :)

Succes! Het lijkt me zonde om van stal te verwisselen als jij en je paard verder helemaal top staan.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:16

Als mensen tegen je beginnen te praten, op rustige en neutrale toon zeggen dat je je op je paard wil concentreren en je geen behoefte hebt aan een gesprek. Gaan ze toch door, nog 1 keer herhalen en ze daarna negeren.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:17

Ja kan je niet bij particulieren gaan staan? Lekker bij mensen thuis.
Dat doe ik de laatste 2 jaar en dan heb je dus nergens last van! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik een praatje maken juist altijd wel fijn/gezellig vind. Dan heb ik namelijk het idee dat ik mensen een beetje leer kennen en dat ze dus ook niet achter je rug om praten en dat geeft mij nou weer meer rust haha!

Maar het is maar net waar je je fijn bij voelt natuurlijk. Ik vind het juist vreselijk als ik op grote stallen komt waar weinig mensen elkaar kennen en iedereen echt een eigen afgeschermde bubbel heeft en alleen komt om haar paard te doen en weer weg gaat. :P

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:18

Waarom niet héél duidelijk aangeven dat je een veeleisende/stresserende job hebt of een druk gezin of... en dat je naar stal komt om te kunnen ontspannen en even op jezelf bezig te zijn?
Gewoon vriendelijk tegen alle mensen afzonderlijk vertellen, wanneer de gelegenheid zich voordoet en benadrukken dat het niets persoonlijk is. Maar dat je graag op stal wat gerust gelaten wordt?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:22

Zonder een oordeel vellen:
Je ergert je aan het gedrag van je stalgenoten, maar jij staat het toe. Als je zelf iets veranderd in je houding of gedrag dwing je je stalgenoten om ook iets anders te doen.

Dan is het slechts een kwestie van zoeken wat dan precies hetgeen is dat je anders moet doen. Is je houding misschien erg open? Straal je veel energie uit? Heb je veel te vertellen? Dat kunnen allemaal factoren zijn die van invloed zijn.
Probeer maar eens of een of een combinatie van deze dingen verschil gaat maken:
Als je naar je paard loopt, neem een gesloten houding aan, armen over elkaar, ogen op de grond gericht en een beetje in elkaar gedoken.
Maak geen oogcontact met mensen. Zegt iemand je gedag, zeg dan alleen hoi, maar maak ook dan geen oogcontact. Je hoeft zelf niemand hallo te zeggen, dan maak je immers contact en dat is nu net wat je niet wil.
Komt er iemand bij je staan om te kletsen geef dan aan dat je graag alleen met je paard bent. Gebruik indien nodig de techniek van de kapotte grammofoonplaat. Herhaal iedere keer dezelfde boodschap, zonder wijzigingen. Bij hardnekkige gevallen duurt het soms even, maar uiteindelijk is het echt effectief.