Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 08:00

Hoi,

Ik wilde vragen wanneer,hoevaak en hoelaat jullie de paarden voeren. Gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat ik nogal een meningsverschil heb met een vriendin.

Ochtend: 08:15 erheen, 08:30 voeren. Een handje muesli met een scheutje zonnebloemolie. Natuurlijk heel veel hooi.
Avond: 17:00 erheen, 17:30 voeren. Pony knabbelt net de laatste stukjes gooi weg dus tijd voor nieuw hooi. Een handje muesli met een scheutje zonnebloemolie.

Hij staat per dag ongeveer 2 uur in de wei, er wordt genoeg hooi bijgevoerd. Maar die 2 uur zijn gewoon voor de lekker ;) Tussendoor weleens een paardensnoepje of fruit etc.

Mijn vriendin wilt uitslapen dus gaat om 09:30 uit d'r bed. Gaat eerst zelf eens uitgebreid ontbijten en kijkt TV. Dan is ze om 10:30 bij d'r ponys en voert ze ongeveer om 11:00. Is dit niet een beetje laat?
Groetjes!

Gini

Re: Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:05

Nee hoor, een paard weet echt niet wat het concept ontbijt is. Als er 's avonds voldoende ruwvoer gegeven wordt waardoor die altijd wel wat te eten heeft, dan is het geen probleem dat die pas later krachtvoer krijgt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:09

Hangt er helemaal af of het paard continu de beschikking over ruwvoer heeft. Zelf zijn wij altijd vroeg en hebben de paarden (met name in de wintermaanden) al om 05.00 uur de eerste voerbeurt.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:22

Wij voeren brok en kuil om 8.00 uur, brok om 11.45, brok om 15.00 en brok en kuil om 19.00 uur. Kuil is genoeg om de volgende kuilbeurt te halen en voor de snelle eters hebben ze nog stro waar ze wat op kunnen knabbelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:36

Om 07.00 uur brok, rond 08.00 uur naar de paddock met onbeperkt hooi, rond 16.00 uur mogen ze de wei op, ze gaan pas naar binnen als ze dat zelf aangeven ( ze gaan dan heel eigenwijs bij de stallen staan te kijken naast elkaar naar het woonhuis, zo van wij willen nu eten!) dan krijgen ze weer brok, er hangt dan ook een hooinet klaar met zoveel hooi dat ze dat redden tot de volgende ochtend en voor de nacht krijgen ze nog een keer muesli dat is meestal zo rond 23.00 uur.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:38

's Ochtends wil ik zo voor 9.00 uur gevoerd hebben. De ene keer is het 7.30 en de andere keer bijv. 08.45 uur. Ik wil daar flexibel in zijn. Hele dag de wei op en als ze 's nachts niet buiten blijven gaan ze naar binnen sowieso na 17.00 uur. Dit kan dus ook 20.00 uur zijn. Dan krijgen ze gelijk biks en later op de avond hun hooi.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:39

Door de week als ik moet gaan werken ben ik ongeveer om 7:30u op het weiland. Dan krijgen ze wat muesli met een scheutje olie en verzet ik onze strookbegrazing een stukje.
Dan ben ik er terug rond 17u of als het bloedheet is pas rond 20u en dan krijgen ze weer wat muesli met een scheutje olie en eventueel wat hooi om te knabbelen.
Onze paarden staan 24/7 op de weide en krijgen gras dmv strookbegrazing.
In de winter krijgen ze onbeperkt hooi in hooinetten wat dus 2 tot 3x per dag wordt bijgevuld.

In het weekend ben ik er ook wel eens pas om 11u - 12u hoor. Ik wil ook wel eens uitslapen.
De paarden maken daar helemaal niets uit.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:40

Snap niet waarom er niet eerst ruwvoer wordt gevoerd en poosje later pas brok. Laat eerst even de darmpjes op gang komen? Of hebben ze smorgens vroeg nog ruwvoer tot hun beschikking?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:41

Hier krijgen ze rond 07:00 hun brokken en pluk hooi voor de ochtend en gaan dan rond 08:00 de wei op.
Rond 15:00 - 16:00 worden ze naar binnen gehaald waar ze wederom hun brokken en hooi krijgen.

Vaak ben ik er rond 5/6 uur weer en dan wordt zijn stalletjes uitgedaan en krijgt hij als ik naar huis ga rond een uur of 7/8 nog een extra pluk hooi voor de nacht :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:42

Hoe laat je voert maakt imo niet uit, als er maar elke dag structuur in zit en er iig voldoende ruwvoer beschikbaar is.

Als jouw vriendin 's avonds laat ruim voldoende hooi geeft, zodat ze door kunnen tot de volgende ochtend 11.00 uur, maakt het niet uit toch?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:43

ellenimar schreef:
Snap niet waarom er niet eerst ruwvoer wordt gevoerd en poosje later pas brok. Laat eerst even de darmpjes op gang komen? Of hebben ze smorgens vroeg nog ruwvoer tot hun beschikking?

Die van ons staan 24/7 buiten dus die hebben altijd wat te knabbelen :)

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:46

Ik geef ze tussen 7 en 8 smorgens hooi, om een uur of 1 weer hooi en daarna een uurtje op het gras en dan krijgen ze savonds brokken en hooi.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:50

ellenimar schreef:

Ik voer ook eerst brok en daarna gaan ze het land op.

Als ik de hele dag thuis was, had ik het anders gedaan... maar als ik moet wachten tot ze hun eerste hooi gehad hebben moet ik er wel heeel vroeg uit ivm werk.

Bij mij krijgen ze 's ochtends een halve schep brok met ruwvoermix en daarna het land op waar ze iedere dag een strook vers gras krijgen. 's avonds nog een klein nieuw strookje gras en voor de nacht weer hooi en een halve schep brok op stal.
Als ik gereden heb, krijg hij ook een schep.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:11

ellenimar schreef:

Ook hier nog voldoende hooi als ik 's morgens de brok geef, daar staan ze vaak ook nog op te knabbelen als ik aan kom lopen met de brok.

Merk dat op heel veel pensionstallen inderdaad direct de brok er ingaat en dat er erg bezuinigd wordt op het voeren van voldoende en goede kwaliteit hooi.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 09:34

Ze hebbeb niet onbeperkt hooi. En word savonds om 5 uur een plakje gegeven en ze staan daar ook niet op stro

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:40

Ik heb mijn paarden als ze op de wei stonden altijd alleen 'krachtvoer' gegeven als ik zelf kwam. ruwvoer werd in een schema bijgevoerd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:50

Bij ons op stal krijgen ze rond 8 uur hun krachtvoer, en daarna gaan ze naar buiten.
Met de zomer de wei op en in de winter in de paddock met onbeperkt hooi.
Met de winter gaan ze rond 17.00 uur weer naar binnen. Met de zomer heb je de keuze om ze binnen of buiten te zetten (met de nacht in de paddock met onbeperkt hooi).
Op stal hebben ze genoeg hooi, 9 van de 10 keer is het net niet op.
Meestal word er rond 20.00 weer een keer krachtvoer gegeven.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:06

Ik heb dan geen eigen paard, maar verzorgpaarden.

Die hebben geen vast tijdstip dat ze eten krijgen. Ja alleen 's ochtends, rond acht uur geloof ik. Daarna gaan ze naar buiten en krijgen ze hooi. Dan gaan ze 's avonds een keer naar binnen, krijgen ze hooi, en gewoon voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:11

Merrie krijgt om 06.00 hooi, 08.00 muesli met luzerne, 12.00 hooi, 18.00 hooi + muesli en luzerne, en om 23.00 nog weer hooi.
Meestal is ze pas de volgende voerbeurt klaar. Ik persoonlijk zorg er graag voor dat ze niet al te lang zonder staan, zoals bij TS staan ze van 17.00 tot 08.00. Dat is 15 uur. Terwijl tussen 8 en 5 maar 9 uur zit. Ik zou dat zelf meer verdelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:14

Hier onbeperkt hooi. 's ochtends om 8.00 een schep muesli en een schep luzerne en 's avonds rond 21.00 een schep muesli en luzerne. Overdag op de wei, 's nachts op de paddock.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:15

Hier krijgen ze gewoon ontbijt wanneer ik bij ze kom.
Soms is dat negen uur, soms half twaalf. Tenzij ze op een of andere manier horloges uitvinden ga ik niet rennen en vliegen omdat de paarden eten willen, dat willen ze toch de hele dag wel.

Ik zorg wel dat als ze 's ochtends laat eten dat ze in de avond dan niet al vroeg krijgen, maar verder hebben ze zich gewoon aan te passen aan hoe het uitkomt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:21

Paarden staan aan huis voerschema op dit moment: 8.00 uur 2 uur op de wei van buuf. Daarna rijden. 11.30 uur beetje müesli met appeltjes goed natgemaakt (erg heet hier dus extra vocht geven we), op verschillende plekken wordt hooi neergelegd idem in bosje zodat ze dat moeten zoeken. 18.00 beetje müesli met appeltjes en extra vocht. 18.30 uur wandeling aan de hand (2,5 KM) daarna grazen aan de hand half uur en dan gaan ze op het kale gras waar hooi ligt voor de avond en de nacht. Water staat zowel op normale plaats in badkuip als extra water emmer in de stal zodat ze niet uit luiigheid vanwege de hitte te weinig gaan drinken.
In de winter is het voerbeleid totaal anders en krijgen ze meer muesli (ook met gerst er dan bij voor vulling) en hooi omdat ze 24 uur buiten staan.
TS ga mee met posters dat als je paard hooi heeft en inet te lang zonder staat ze gerust tot 11.00 uur kunnen wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:32

Hier krijgen ze maar 1x per dagen eten, doorgaans 's avonds zo'n beetje tussen 17u en 20u (soms uitzonderlijk eens wat later), af en toe in de voormiddag rond 11u (is afhankelijk hoe ik moet werken). MAAR : ze kunnen wel de hele dag eten. Ze krijgen van mij namelijk "krachtvoer", een net met voordroog en daarnaast hebben ze elk 2 grote netten (van die rechthoekige) die ik vol stop met stro. En ze hebben blijkbaar ook nog gras op de weide (ik vind het niet, maar zij wel, ze staan altijd gras te knabbelen als ik aan kom :+ ). Dus op die manier hebben ze altijd iets, en maakt het weinig uit op welk uur dat ik kom. Is best wel handig :Y)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:39

Yamcha schreef:
Merrie krijgt om 06.00 hooi, 08.00 muesli met luzerne, 12.00 hooi, 18.00 hooi + muesli en luzerne, en om 23.00 nog weer hooi.
Meestal is ze pas de volgende voerbeurt klaar. Ik persoonlijk zorg er graag voor dat ze niet al te lang zonder staan, zoals bij TS staan ze van 17.00 tot 08.00. Dat is 15 uur. Terwijl tussen 8 en 5 maar 9 uur zit. Ik zou dat zelf meer verdelen.

Inderdaad, maar dat is dan het krachtvoer. Hooi krijgt ie eigenlijk bijna onbeperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:13

Dat lijkt me geen probleem :)