Hoeveel tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:49

Ik ben eens benieuwd hoe jullie erover denken en eventueel of mensen hier ervaring in hebben..
Vandaag op stal met een aantal klanten gesprek gehad (ik ben zelf ook maar gewoon klant) met de staluitbaatster over bepaalde dingen. Om een lang verhaal kort te maken: het draait er niet 100% goed (geen ramp, maar het kan een stuk beter), maar dit komt omdat het teveel is om alleen te doen & zij rekent op mensen waar blijkbaar niet op te rekenen valt..

Ik ben zelf sowieso elke dag op stal en zie het op zich wel zitten om een stukje zekerheid op dat gebied te geven door bepaalde taken op mij te nemen. Dit zou dan gaan om 's avonds voeren (hooi & krachtvoer), zorgen voor water en de paarden binnenhalen die 's avonds naar binnen gaan. (en daarnaast ook een stukje "aanspreekpunt" spelen omdat ik toch elke dag wel op stal ben en als het kleine dingen zijn kan ik deze ook wel oplossen).

Nu vraag ik me af of iemand een inschatting kan maken hoeveel tijd dit per dag in beslag gaat nemen. Gemiddeld genomen dan (kan het wel aan hun vragen maar heb ook graag een idee hoelang anderen erover doen..). Momenteel staan er (buiten mijn eigen pony's) 33 paarden en het staat nog niet vol. Er is sowieso geen vast aantal paarden omdat je er ook tijdelijk stallen kan huren als je op vakantie bent en dergelijke zaken. Ook zijn er mensen die 's avonds zelf voeren. Maar laten we zeggen een 30-40 paarden.

Dus heeft iemand daar wat meer praktische info over? Waar kan ik mij aan verwachten? Gewoon richtlijnen (mag ook via pb) en eventueel dingen waar ik zeker aan moet denken of wat ik zeker moet vragen of ...

Alvast bedankt :)

Revanches

Re: Hoeveel tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:53

TAO-->VSW

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:12

pfoe toen ik nog voerde op de manege was ik daar wel ff mee bezig.
1,5 uur ofzo ? het was dan geen paarden binnen zetten maar wel de boel voeren en dekens controleren en dergelijke
t waren er ook ruim 30 gok ik

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 03:34

Ik was met het voeren van 20 paarden meestal een uur bezig. Als de boel vervolgens de verkeerde stal in hobbelt en je ze allemaal een voor een moet terugzetten duurt het iets langer :') Hoe lang je met het water bezig bent hangt er vanaf, er zit nogal een verschil in of je een voor een emmers moet vullen of dat er automatische drinkbakken zijn die je moet controleren op troep.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 06:55

ik mag wel hopen dat het tegen betaling is, anders vind ik het wel heel veel werk om door 1 vrijwilliger te doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 06:58

Het gaat je sowieso zeker anderhalf uur kosten, en dat dagelijks. Dan ga je in de winter vooral niet zo heel veel tijd overhouden voor je eigen paarden. Lopen de paarden in de winter ook buiten?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:10

Probeer het eens een dag. Dan zie je direct of het te doen is voor 1 persoon en hoe lang je er mee bezig bent!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:46

Ik zou niet onderschatten dat het fysiek zwaar is (met hooi sjouwen enzo), aangezien je toch soms last hebt van je rug :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:51

Daar ben je wel een paar uurtjes zoet mee denk ik..Want het binnen halen van paarden kost ook veel tijd.
En als je zelf ook nog eens wilt rijden en poetsen dan ben je veel tijd kwijt.
Ik merk nu al dat ik toch echt 2 uren nodig ben bij mn paard incl rijden/longeren en mesten stal en land

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:37

Ik snap het wel als je niet al de problemen van de eigenares op tafel moet gooien, maar denk wel hieraan. Voeren en paarden binnen zetten zijn toch de normale dagtaken van een pensionstal. Hoe kan het dat ze daar geen tijd meer voor heeft?
Dat de hooiboer eens komt leveren op een tijd die zij niet kan en dan vraagt aan een paard klanten om te helpen lossen, dat kan ik dan eigenlijk nog wel begrijpen. Maar als ze systematisch tijd tekort heeft om de dagdagelijkse taken uit te voeren dan denk ik dat het beter is om er een doe-het-zelf stal van te maken.

Want bedenk ook dat wanneer jij deze taken gaat overnemen, ze dat ook blijven verwachten van jou. Als je dan in de winter merkt dat het je toch meer tijd kost dan je liefhebt, kun je jammer genoeg niet zomaar "nee" zeggen. In theorie uiteraard wel, maar in praktijk blijkt dit toch moeilijker te gaan zonder dat er strubbelingen komen. Ik zou er dus toch echt wel eens heel goed over nadenken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:04

Wat is eigenlijk het probleem? Als stalhouder moet men het probleem zelf oplossen.
En voor jou: 365 dagen per jaar, dag in, dag uit.. en dat jaar ná jaar. Ga je dat redden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:20

Ik zou er echt niet aan gaan beginnen, of het moet tegen betaling zijn. Ik denk dat je met 35 paarden binnen halen al een uur bezig bent (op z'n minst!!) en ook zeker een dik uur om te voeren. Dat is meer als 2 uur werk per dag, en dat naast het verzorgen van je eigen paard.

Hoe is het op de pensionstal geregeld? Betaal je voor het voeren en binnen/buiten zetten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:25

Dat is eigenlijk niet jouw probleem om het even bot te zeggen. Je betaalt voor de stalling en de service en de stalhoudster moet het maar zien hoe ze het oplost. Dan moet ze of minder paarden aannemen of een stalhulp inhuren. Dat je wil helpen is erg mooi, maar in 33 paarden binnen halen en voeren gaat best veel tijd in zitten. Wellicht kun je afspreken dat je dan korting krijgt op je stalkosten? Of mss zijn er meerdere mensen die willen helpen en kunnen jullie een schema opstellen? Want iedere dag, week in week uit is wel zwaar denk ik. Zeker in de winter. Er komt ook geregel bij kijken als je dan eens op vakantie wil gaan of een dagje weg wil.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:28

Ik denk ook zeker 2uur per dag. Qua loon zou ik dan 20euro per dag redelijk vinden, das dus 140 per week en 560 per maand. Op zijn minst zou ik dan gratis stalling willen..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:32

Mijn gedachte was ook meteen, krijg jij korting op je stalgeld of betaald voor de diensten die je gaat overnemen?

Ik vind het heel goed van je dat je op dit gebied wilt helpen als je er elke dag bent, het geeft ook wat extra zekerheid dat je paard gevoerd wordt en genoeg krijgt. Maar ik vind wat je nu opnoemt allemaal bij elkaar wel wat veel om dagelijks over te nemen. Ik schat in dat het minimaal 1,5 of 2 uur gaat kosten en dan moet je je eigen paard nog rijden (en mesten?).

Als het mogelijk is zou ik een keuze maken, of het voeren overnemen, of het binnenhalen of water geven. Vooral water geven aan 33 paarden is niet niks (al weet ik niet wat er in jouw situatie onder water geven valt?) Misschien zijn er nog meer stalgenoten die wat taken op zich kunnen nemen?

Verder ga ik wel mee met wat hierboven is gezegd, misschien moet de stalhoudster er een doe het zelf stal van maken en terug gaan in prijs, zodat je als stalgenoten onderling eea kunt regelen op basis van een rooster oid.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:33

Bokkers...het maakt toch niet uit of het haar probleem is? TS zegt zelf dat ze het wel ziet zitten om dit te gaan doen. Haar vraag is alleen hoeveel tijd dit in beslag zal gaan nemen. Ik denk dat je al gauw 1,5 uur bezig bent.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:37

als jij zo de stalhoudster kunt ontzien zodat die meer tijd heeft voor de dingen die nu blijven liggen maar die jij of anderen niet over kunnen nemen zou dat een prima oplossing zijn... let wel op dat jij dat werk uit handen neemt zodat zij meer tijd heeft voor dat soort zaken, niet dat zij daardoor meer vrij tijd heeft gekregen om de boemel op te gaan en de overige taken alsnog blijven liggen.

zou zeker ook een tegenprestatie vragen/verwachten voort wat/hoort wat al is het met gesloten beurzen, maak wel een klein contractje, dat jij specifiek die werkzaamheden op je neemt voor zoveel uur per dag en dat je daar....dat voor krijgt vergoed.

straks ben je namelijk de stal helemaal aan runnen en kan je aan het einde nog volledige stalling ook betalen want de afspraken waren niet duidelijk of als er iets fout gaat... wiens verantwoordelijkheid is het dan???

miss omslachtig, maar zekerheid voor alles het moet wel iets opleveren aan beide kanten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:41

Dieselpaard schreef:
Bokkers...het maakt toch niet uit of het haar probleem is? TS zegt zelf dat ze het wel ziet zitten om dit te gaan doen. Haar vraag is alleen hoeveel tijd dit in beslag zal gaan nemen. Ik denk dat je al gauw 1,5 uur bezig bent.

Dat maakt wel uit. Want als een van de partijen zich daar niet bewust van is dan kan er zomaar misbruik van de ts gemaakt worden. Dat moet je niet willen. Het is niet niks om even over te nemen, dus daar mag best wat tegenover staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:45

Het minimumloon (23 jaar en ouder) is 8,53 per uur bruto (40 urige werkweek). Je zal ongeveer 14 uur per week (2 uur per dag) werken. Volgens mij is bruto/netto zo'n beetje hetzelfde bij minimum loon, dus dat is 119,42 per week.

Ik weet niet wat je aan stalling betaald, maar als je zoveel op je neemt, dan zou ik zelfs met gratis stalling niet akkoord gaan.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:51

poe zou ik ook niet aan beginnen. Misschien overheen gelezen maar wie doet de stallen?Bij ons is het stal schoonmaken en gelijk voer erin voor de avond als ze dan op stal komen staat alles al klaar.

Weet wel dat er ook een stuk ontspanning van jou weg valt he, mensen gaan toch dingen van je verwachten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:54

Angela schreef:
Het minimumloon (23 jaar en ouder) is 8,53 per uur bruto (40 urige werkweek). Je zal ongeveer 14 uur per week (2 uur per dag) werken. Volgens mij is bruto/netto zo'n beetje hetzelfde bij minimum loon, dus dat is 119,42 per week.

Ik weet niet wat je aan stalling betaald, maar als je zoveel op je neemt, dan zou ik zelfs met gratis stalling niet akkoord gaan.

Op zich eens met je, maar het gaat niet iedereen om geld of wat ze eraan overhouden.

Als dit mij garantie zou geven dat mijn paard iig gevoerd (én genoeg én structureel) wordt, dan is mij dat misschien wel meer waard dan die paar rotcenten die je ervoor zou krijgen.
Blijf er dan wel bij dat alles wat TS noemt, wel wat veel is voor 1 persoon.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:58

ligt inderdaad aan aantal paarden en wat je allemaal moet doen en hoe vaak.
heb zelf een kleine pensionstal en iemand (pensionklant) die mij tegen stalprijskorting (mooi woord, weet geen betere term haha) af en toe helpt. meer info via pb ....:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:59

Dank jullie voor de vele en eerlijke antwoorden :)

Ik kan uiteraard niet alles op internet gooien, maar dit komt fijn in de buurt:
speurneusc schreef:
als jij zo de stalhoudster kunt ontzien zodat die meer tijd heeft voor de dingen die nu blijven liggen maar die jij of anderen niet over kunnen nemen zou dat een prima oplossing zijn... let wel op dat jij dat werk uit handen neemt zodat zij meer tijd heeft voor dat soort zaken, niet dat zij daardoor meer vrij tijd heeft gekregen om de boemel op te gaan en de overige taken alsnog blijven liggen.

Het gaat vooral om andere dingen dan de dagdagelijkse, maar doordat die zoveel tijd vergen (zeker als je het allemaal alleen moet doen omdat de rest waar je op rekent maar half werk levert..) blijven andere dingen liggen. En spijtig genoeg gaat zelfs bij de dagdagelijkse dingen wel wat fout, niet elke dag, maar het gebeurd, en elke keer is een keer teveel in mijn ogen ... En om dan niet alleen te klagen, omdat ik wel begrijp waar het vandaan komt, wil ik op deze manier mijn steentje bijdragen. Niet gratis, dat dan weer niet ;)

Het naar binnen halen & water valt op zich mee. Er moeten max. 13 paarden naar binnen en dat is als het vol staat qua paarden die 's nachts binnen gaan (meeste blijven 24/7 buiten) en dan vooral in de winter. Qua water geven is het een kleine blok die ik zelf kan bijvullen met de tuinslang, en de rest is eigenlijk gewoon controleren. Dat moet namelijk met een 1000l vat gereden worden en dat kan ik niet :+ Kan daar wel bij helpen, maar dat moet ik nog zien of ik dat standaard aanbiedt of enkel als ik tijd heb...

Heb veel dingen gelezen waar zeker eens over nagedacht/gesproken moet worden :j Niet op z'n minst mijn eigen pony's inderdaad, daar moet wel nog tijd voor overblijven ... En ik zit er een beetje mee als ik eens een dag het bos in trek. Als ik 's avonds om 20u (ik roep maar wat) terugkom en ik moet dan nog 2 paarden voeren, of het zijn er 32, dat is natuurlijk wel een verschil ...

Misschien is een doe-het-zelf-stal nog niet zo'n slecht idee (voor mij maakt het niet uit, ik doe toch al alles zelf :+ ) maar ik vrees dat de stal dan als eerste gaat leeglopen en ik weet niet of je hem terug vol gaat krijgen in deze regio .. Onderling afspraken maken voor dingen kan ook, maar ik vrees als het niet 1 of 2 vaste personen zijn die zich ermee bezighouden dat er meer problemen ontstaan dan nu het geval is :=

Als ik het doe heb ik gezegd dat ik het eerst eens een maand wil proberen, om te zien hoe & wat en of ik voldoende tijd overhoudt voor mezelf en de pony's .. Denk dat ik verder alles beantwoord heb, indien niet dan wil ik dat nog wel doen :Y) Het is iets waar ik serieus over wil nadenken en ook serieus mee aan de slag wil, dus alle voors en tegens en nadenkers zijn welkom ;)

@ dito : de stallen doet de staluitbaatster .. Ik heb meteen gezegd dat ik het voeren eventueel wel wil overnemen, maar extra uitmesten enzo zie ik niet zitten .. Ik ga geen algemene stalhulp worden, of uiteindelijk alles staan doen .. Als dat zo wordt dan trek ik me terug en lossen ze het zelf maar op. Het is omdat ik de mensen graag heb en er al even sta (het is echt iets van de laatste tijd) dat ik nu wil helpen om te kijken of alles dan beter gaat lopen .. Maar als ze steeds meer van mij gaan verwachten, of het gaat niet beter ondanks extra hulp dan houdt het voor mij ook op ;)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:02

en de staluitbaatster kan ook niet het voer klaar zetten en hooi in de stal?
ik snap dat je wilt helpen alleen kijk wel uit! Ik heb dat stokje ook wel eens op me genomen als er wat was regelde ik het, ik was het lijntje naar de eigenaar maar op een gegeven moment merkte ik dat mensen dingen van je gaan verwachten en toen hield het bij mij snel op. Ontspanning stopt dan. is er een mogelijkheid om een stalvergadering te houden met zijn allen en dan te kijken voor een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:04

Volgende week komt er sowieso een vergadering :j Maar of daar echt oplossingen naar voren gaan komen ... Ligt een beetje moeilijk allemaal, wil niet teveel op internet gooien ;)

Misschien dat zij de stalpaarden inderdaad wel zelf kan doen :j En dat ik dan alleen de buitenpaarden doe .. Want inderdaad, als ze nu mest dan legt ze ook meteen het hooi klaar en het voer in de bakken enzo :j