Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:27

De titel zegt het al, wie vind het ook niet fijn om hun paard(en) uit handen te geven wegens ziekte, vakantie,...? En dan heb ik het niet enkel over het verzorgen maar ook over het rijden. Laat jij andere mensen je paard rijden als jij niet kan? Ben nu zelf ook verplicht dit te doen en ben bang dat ik een heel ander paard terug zal krijgen... Akkoord dat je zelf kiest wie je je paard laat rijden bij afwezigheid maar toch, ook al vertrouw ik de persoon in kwestie. Het blijft moeilijk. :n

Set_Elkol

Re: Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:28

rijden echt voor geen goud niet (misschien aan twee personen op deze aardbol) maar qua voeren en verzorgen wel :j

lovehome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:30

ik vind het ook niet van maar de zijn weken dat ik er zelf niet kan komen van wegen ziekte. gelukkig doet mijn vriend hem dus dan weet ik dat hij goed verzorgd word. maar ik blijf het wel lastig vinden

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:30

Ik verzorg andermans paard.Ben de enige die erop rijd en verzorgd. Op de eigenaar na dan. Geen problemen mee als een van die andere meiden er een keer op zou gaan hoor. Hiervoor een paard verzorgd waar ik een superband mee had, en als iemand er al naar keek werd ik groen :o Bij wijze van dan...nee bij dat paard vond ik t verschrikkelijk als ik hem uit handen moest geven. Dus ik herken t gevoel wel hoor :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:31

ik doe het wel , wel is er maar één persoon die ik met haar vertrouw ( StonedRomy op bokt )
zij doet gewoon alles met haar wat ik doe , ze rijd vooral met haar buiten volgensmij ( ik weet eigenlijk niet eens wat ze met haar uitspookt , ik weet dat ze met haar omgaat en rijd zoals ik , wat ze dan doet maakt me niet zo veel uit )
ik vond het de eerste keer toen ik op vakantie ging heel eng , en de eerste dag dat ze ging rijden kreeg ik haar niet aan de telefoon , tig keer gebeld.
ik kon er niet van slapen dus heb ik om half 1 s'nachts haar moeder wakker gebeld om te vragen of het goed was gegaan :')

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:32

Toen ik met vakantie ging had ik hem ook toevertrouwd aan een meisje van bij mij op de manege. Had een eigen dressuurpaard , reed Z dressuur dus was wel in goede handen bij haar.
De 2e dag van mijn reis kreeg ik al een berichtje dat ze echt niet met ponylief kon rijden :') Blijkbaar vond meneer het nodig om even een showtje te geven en zijn bok en steigerkunsten te tonen.

Was hier wel van geschrokken , het meisje was echt een goede ruiter en pony had nog nooit een voet verkeerd gezet. Wel had er nog nooit iemand anders op gereden buiten mij en ooit eens een vriendin van me die er wat mee had rondgehobbeld.

Meisje in kwestie had hem dan een hele week gelongeerd en andere dingen met hem gedaan. Vond het helemaal niet erg , dan kreeg hij ook even "vakantie" :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:33

Mijn pony staat op een stal waar iemand anders er dus voor zorgt qua voer en stro en schone stal. Maar iets ermee doen vertrouw ik heel weinig mensen toe. Mijn mamma mag er mee op stap, mijn zussen ook, maar verder echt niet :n Niet alleen in elk geval.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:34

Ik had ze naar mijn idee net zo goed voor elkaar en heb al wilde verhalen gehoord van de persoon die haar rijdt nu... (meer info PB) Niet fijn en maak me zorgen :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:35

Rijden ook echt niet. Maar verzorgen inderdaad wel, als ik ze kan vertrouwen dat ze precies doen wat ik wil :=

Laten rijden deed ik eerst wel, maar nu kan ik het echt niet meer aan zien dat iemand niet rijdt zoals ik rijd. Een te strakke verbinding heeft bijvoorbeeld :=

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:36

De enige die op mijn paard rijd als ik op vakantie ben in mijn instructie, verder wordt hij verzorgd door iemand die beter is voor paarden dan ik zelf (terwijl ik zelf mijn paard behandel als een baby). Maar verder is er ook bijna niemand wie hem mag verzorgen. Stel dat ze er iets geks mee doen, toch op hem gaan rijden als het niet mag tja....

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:39

voorheen was ik niet zo moeilijk, een keertje rijden of de vakantie kon geen kwaad.

Maar nu er 2 nieuwe paarden aankomen..... lijk ik er toch wel een beetje meer moeite mee te hebben :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:40

Oh mijn instructeur zou ik er ook nog wel oplaten. Al weet ik niet of hij er goed op past := Reed wel eens op mijn springer.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:42

romyloverrr schreef:
ik doe het wel , wel is er maar één persoon die ik met haar vertrouw ( StonedRomy op bokt )
zij doet gewoon alles met haar wat ik doe , ze rijd vooral met haar buiten volgensmij ( ik weet eigenlijk niet eens wat ze met haar uitspookt , ik weet dat ze met haar omgaat en rijd zoals ik , wat ze dan doet maakt me niet zo veel uit )
ik vond het de eerste keer toen ik op vakantie ging heel eng , en de eerste dag dat ze ging rijden kreeg ik haar niet aan de telefoon , tig keer gebeld.
ik kon er niet van slapen dus heb ik om half 1 s'nachts haar moeder wakker gebeld om te vragen of het goed was gegaan :')

ooh wacht, ik dacht alleen buiten stappen _O- ach, ernaast is ook wel lekker moet ik zeggen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:44

Ik geef mijn paard niet snel uit handen dan zal ik toch echt op bed vast gebonden moeten worden. Rijden vind ik niet noodzakelijk dus laat haar liever stilstaan dan een andere erop zetten. Verder de basis verzorging laat ik met een gerust hart over aan de stalhoudster maar verder eigenlijk niemand. Ik vertrouw iemand daar niet zo snel in.
Op zich iemand anders erop zou geen probleem zijn als ik er zelf bij ben maar niet als ik niet bij ben. Ooit een bijrijder gezocht maar toch vanaf gezien en wil ik ook niet meer aan beginnen. Lag niet aan die persoon zelf meer bij mijn paard of bij mij(mijn paard is nogal eenkennig).

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:50

Iemand erop laten rijden zonder dat ik er zelf bij ben zou ik ook echt niet willen.. Verzorgen doet een goede vriendin als ik er niet ben (onze paarden staan bij elkaar), dat vind ik verder prima. Maar echt dingen ondernemen doe ik liever zelf en anders heeft hij maar mooi vakantie. :P

TS: Als je je niet goed voelt bij deze persoon kan je toch dat ze er niet meer op rijd? Of is het niet je eigen paard?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:52

Ik vind het niet nodig anderen op mijn paarden te laten rijden en omdat ze het niet gewend zijn denk ik ook niet dat een ander er zo op weg rijdt..Verzorgen doet alleen mijn man als ik weg ben,maar doe het echt liever zelf :j

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:53

Verzorgen laat ik alleen aan mijn staleigenaren over. (Alleen voeren) ze staat verder 24/7 buiten met inloop dus als ik weg ben hoeft er verder niks met haar gedaan te worden.

Mijn paard krijgen andere niet eens te pakken.

Rijden doe ik ook altijd als enige op mijn paarden, dat laat ik aan niemand anders over.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:57

Verzorgen laat ik alleen aan mijn ouders over, (rijden doe ik altijd als enige) er mag wel eens iemand anders op dat komt niet heel vaak voor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:59

Ja hoor, geen probleem. Ik ben heus niet de enige die goed voor ze is en de mensen aan wie ik het overlaat hebben de beste bedoelingen. Er is meer in het leven dan dat paard..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:02

Met dit probleem zit ik op het moment. Ik heb mijn verzorgpaard (net 4) zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Over anderhalve week ga ik voor 10 weken naar Engeland. Eigenlijk zou ik het wel prettig vinden als hij door iemand doorgereden werd en aandacht kreeg, maar ik zou niemand weten hier in de omgeving.. Ik geef hem niet graag uit handen, maar als het aan iemand is waarvan ik weet dat die er heel goed mee omgaat en goed kan rijden, en geen sporen/slof gebruikt, vindt ik het goed :Y)

Gelukkig staat hij 24/7 op het land met zijn moeder. Hij staat straks niet te verpieteren op stal.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:03

ik verzorg ook een paard. En het is van de week voor het eerst gebeurd dat ik mocht rijden toen zij op vakantie was :) maar verder rijdt er niemand behalve ik en de eigenaar

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:03

NEE!!!
Gaat niet gebeuren... dat "uit handen geven". Niet fijn?

Moet er niet aan denken. Daarvoor heb ik ze toch niet in mijn leven gehaald? Ik doe ook alles zelf, zomer en winter, whatever it takes.

Mocht ik een been breken of langduriger ernstig ziek worden, laat ik ze nog liever 24/7 year round op de wei staan dan een ander er op die het toch weer anders gaat doen (wat ik dan niet weet, en dus ook niet kan controleren). Of verkoop ik ze nog liever naar een echt goede toegewijde partij.

Ik krijg er al wat van als ze mijn "leuke bonte paardjes" een klontje willen voeren.

Control-freak? Ja vast wel, maar ik heb geen eigen paarden om die door een ander te laten "doen".
No Way!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-08-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:04

Polly schreef:
Ja hoor, geen probleem. Ik ben heus niet de enige die goed voor ze is en de mensen aan wie ik het overlaat hebben de beste bedoelingen. Er is meer in het leven dan dat paard..

Vind dat echt geen redenen. Iemand met de verkeerde kennis kan ook de beste bedoelingen hebben.. Maar daarom laat ik ze niet op mijn paard :n

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:17

Ik was eerst ook zo, nu heb ik daar veel minder moeite mee. Je paard gaat er heus niet dood aan of rijtechnisch door achteruit of verpest omdat er een keer iemand ander op zijn rug zit. Daarbij vind ik het alleen maar een compliment voor mezelf als iemand anders er zo mee weg kan rijden, dat was nog wel eens anders en laat zien dat ik hem ondertussen goed voor elkaar heb.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:23

Het verzorgen (weidegang, uitmesten, voeren) wordt op stal gedaan. Het trainen en beweging geven doe ik zelf. Afgelopen dagen was ik op vakantie en een stalgenoot zette mijn paard in de stapmolen en paddock na overleg maar ik vond het erg lastig om het los te laten. Als het kan doe ik het allemaal zelf.