Vreselijk luide kanonschoten naast de piste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceCl

Vreselijk luide kanonschoten naast de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:46

Hallo,

Ik zit met een probleem. Net naast onze weides en onze piste gaat er automatisch om te 10min 2x na elkaar een kanonschot af. Dit dient om de vogels weg te jagen van het veld. Het zijn echt oorverdovende knallen, gelukkig zijn de paarden er ondertussen al wat gewend aan geraakt, maar toch durven ze er nog serieus van verschieten. Dit is natuurlijk super gevaarlijk tijdens het rijden, wat niet meer te doen is (mijn pony is nogal een schikkerig, ook zonder de schoten). Je zit helemaal niet meer op je gemak, laat staan dat je met dit mooi weer buiten kan gaan rijden, dat vraagt echt om ongelukken. Het is nu al een goeie maand aan de gang. Kan ik daar dan niks tegen doen? Heb al gedacht om de boeren zelf erover aan te spreken, of zou ik hiermee beter naar het gemeentebestuur gaan, of is het allemaal onbegonnen werk?
Hopelijk heeft iemand tips!

Groetjes

Onali

Re: Vreselijk luide kanonschoten naast de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:48

Die kanonnen gaan of op beweging of op tijd.
Niks anders aandoen dn je pony eraan te laten wennen.
Pony gewoon aan het werk zetten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:48

Daar heb ik nog nooit van gehoord, ik volg omdat ik nieuwsgierig ben. Kan helaas geen tips geven behalve de stekker van het ding eruit te trekken? ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:49

Dat mag. Sterker nog, voordat tot afschot van vogels mag worden overgegaan, móeten eerst andere methoden worden geprobeerd. Zoals afweerkanonnen.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:54

@ IndianLady
Ja al geprobeerd hoor, ik ben niet echt meer onder de indruk van haar schrikken en rij haar gewoon door zonder er aandacht aan te besteden, maar toch.. Je moet maar 1 sec niet opletten en je ligt ervan. Blijft toch gevaarlijk. Vraag me gewoon af of dat zomaar mag, de buren moeten er toch ook enorm last van hebben?

@GamblersCup
Haha, ja wist ik dat maar, vermoed ergens midden in het veld..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:55

Ik zou gewoon even om de tafel gaan met de boer. Misschien wil hij hem wel een paar uur per dag uitzetten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:57

'maar toch durven ze er nog serieus van verschieten.'

Je bedoelt dat je paard onder je vandaan schiet?

Kun je hem niet een uurtje los in de bak zetten? Kan hij mooi wennen aan het geluid. En anders idd lekker bezig houden en geen aandacht aan besteden.
Je zou een vliegennetje op kunnen doen om het geluid iets te dempen, maar persoonlijk zou ik dat niet doen. Laat hem er maar aan wennen, heb je alleen maar profijt van uiteindelijk op vreemd terrein.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:58

wreckh schreef:
Ik zou gewoon even om de tafel gaan met de boer. Misschien wil hij hem wel een paar uur per dag uitzetten.

En dan zn halve oogst mislopen :+
Die dingen zijn daar voor een reden en is volkomen legaal.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:59

Ja dat ben ik sowieso van plan, kan maar proberen en het eens vriendelijk vragen !

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:00

Tja paard zal er toch aan moeten wennen. Waar ik eerst stond hadden ze dat ook. Of er zaten duizenden ganzen of dat kanon. Nou als er duizend ganzen tegelijk opvliegen word je ook niet vrolijk. Gewoon gedrag negeren en lekker bezig zijn zodat paard zich ergens anders op moet concentreren

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:02

JoyceCl schreef:
@ IndianLady
Ja al geprobeerd hoor, ik ben niet echt meer onder de indruk van haar schrikken en rij haar gewoon door zonder er aandacht aan te besteden, maar toch.. Je moet maar 1 sec niet opletten en je ligt ervan. Blijft toch gevaarlijk. Vraag me gewoon af of dat zomaar mag, de buren moeten er toch ook enorm last van hebben?

Aanpakken die handel zou ik zeggen. Jij bepaalt wat er gebeuren moet niet hij/ zij. Verschiet hij/ zij, opnieuw en opnieuw. Net zolang totdat het geaccepteerd wordt.
Het moet net zo normaal worden als een trekker, kruiwagen, auto.

Vooral omdat er toch een bepaald ritme inzit is het makkelijker om te laten accepteren.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:02

IndianLady schreef:
wreckh schreef:

En dan zn halve oogst mislopen :+
Die dingen zijn daar voor een reden en is volkomen legaal.

Zo een vaart zal dat niet lopen. Weet niet wat voor gewassen het zijn en waar de knallen voor zijn. Hier (we hebben zelf een boerderij) worden die knallers enkel gebruikt om kraaien weg te jagen. Heb hier nog nooit meegemaakt dat zo een ding dag in, dag uit aan staat.
En vragen kan altijd, nee heb je, ja kan je krijgen denk ik altijd maar.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 17:04

demo_love schreef:
'maar toch durven ze er nog serieus van verschieten.'

Je bedoelt dat je paard onder je vandaan schiet?

Kun je hem niet een uurtje los in de bak zetten? Kan hij mooi wennen aan het geluid. En anders idd lekker bezig houden en geen aandacht aan besteden.
Je zou een vliegennetje op kunnen doen om het geluid iets te dempen, maar persoonlijk zou ik dat niet doen. Laat hem er maar aan wennen, heb je alleen maar profijt van uiteindelijk op vreemd terrein.

Ja gelijk heb je! Ga het in ieder geval niet gaan belemmeren door vliegennetjes of dergelijke aan te doen.. Zal toch niks uithalen.
En met verschieten bedoel ik dan gewoon eens wegspringen alsof dat ze in elkaar valt, een soort schijnbeweging dus. Ik heb haar wel direct onder controle. Naar mate we langer rijden gaat het wel beter, maar toch op den duur begint het wel een beetje vervelend te worden hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:05

Ik neem aan dat je pony die geluiden in de wei ook hoort. Spuit 'ie dan ook elke 10 minuten weg? Nee he?
Mooi, aanpakken die hap dus. Due beesten zijn al lang gewend aan dat geluid, dus hij heeft z'n kop gewoon bij z'n werk te houden.
Je instructeur kan je helpen om op een actieve(re) en voor het paard ook interessante(re) manier te rijden.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 17:09

IndianLady schreef:
JoyceCl schreef:
@ IndianLady

Aanpakken die handel zou ik zeggen. Jij bepaalt wat er gebeuren moet niet hij/ zij. Verschiet hij/ zij, opnieuw en opnieuw. Net zolang totdat het geaccepteerd wordt.
Het moet net zo normaal worden als een trekker, kruiwagen, auto.

Vooral omdat er toch een bepaald ritme inzit is het makkelijker om te laten accepteren.

ja dankje zal ik proberen. Ik geef er sowieso al geen aandacht aan en doe gewoon m'n oefening verder. Op de grond gaat dit al beter, maar ze is altijd al wat schikkerig geweest tijdens het rijden, zowel met als zonder het kanon.

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:13

Mijn paarden staan dicht bij het oefenterrein van een Schutterij. Daar knalt men er ook regelmatig op los (gelukkig niet zo hard). Mijn ervaring is dat ze er snel aan wennen, sneller dan wij mensen :) En als ik er van schrik, schrikken zij weer van mijn reactie. Succes met er aan wennen, jullie allebei :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:14

Paarden wennen snel zat aan dat geluid. Bij ons op stal stond er ook zo'n ding een tijdlang op nog geen 75 meter van de bak. In de wei reageerden ze er niet meer op en de meesten in de bak dus ook niet. Op 1 paard na, waarvan de eigenaar vantevoren al zat te vertellen dat haar paard zou gaan schrikken. Grote kans dat jouw pony jouw spanning voelt en daarop reageert en dus niet op de knallen. Hoe moeilijk het ook kan zijn, je zal dus moeten proberen zelf te gaan ontspannen en leiding moeten gaan geven aan je pony :)

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 17:15

Sonja schreef:
Ik neem aan dat je pony die geluiden in de wei ook hoort. Spuit 'ie dan ook elke 10 minuten weg? Nee he?
Mooi, aanpakken die hap dus. Due beesten zijn al lang gewend aan dat geluid, dus hij heeft z'n kop gewoon bij z'n werk te houden.
Je instructeur kan je helpen om op een actieve(re) en voor het paard ook interessante(re) manier te rijden.

Inderdaad niet elke 10 min, maar af en toe zie ik ze wel een allemaal voorbij razen na een schot.
Denk dat ik inderdaad haar maar gewend zal moeten maken aan het geluid. Straks is er een les gepland, ben eens benieuwd!

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 17:17

aandreaa schreef:
Mijn paarden staan dicht bij het oefenterrein van een Schutterij. Daar knalt men er ook regelmatig op los (gelukkig niet zo hard). Mijn ervaring is dat ze er snel aan wennen, sneller dan wij mensen :) En als ik er van schrik, schrikken zij weer van mijn reactie. Succes met er aan wennen, jullie allebei :D

Ja denk dat het vooral daar ligt, ik ben het lang nog niet gewend dat geluid en verschiet telkens kei hard :P Dankje!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:18

Is het geen kanon voor de vogels uit de kersenbomen te houden? Nog even geduld hebben en dan is de oogst voor dit jaar binnen. Het kanon voor jou even uit zetten zal de boer niet doen want zo een zwerm vogels kan serieus wat kersen verorberen op een uurtje.

Misschien reageer je zelf onbewust. Probeer eens te rijden met oortjes zodat je zelf de knallen niet hoort.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:21

Schrik training doen met je pony? Of aanklagen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:24

Ibbel schreef:
Dat mag. Sterker nog, voordat tot afschot van vogels mag worden overgegaan, móeten eerst andere methoden worden geprobeerd. Zoals afweerkanonnen.

klopt niet helemaal wat je zegt. hadden wij vorig jaar ook last van en met de buren bij de politie een klacht in gediend. politie was langs gegaan en nergens meer last van gehad.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:28

Gewoon even de boer vragen hoelang hij denkt dat kanon nog te moeten gebruiken.
Met een beetje geluk zit hij op goed weer te wachten om te oogsten en ben je er volgende
week vanaf? Of kan hij jou vertellen hoelang het nog duren gaat.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:36

Barvrouwke schreef:
Gewoon even de boer vragen hoelang hij denkt dat kanon nog te moeten gebruiken.
Met een beetje geluk zit hij op goed weer te wachten om te oogsten en ben je er volgende
week vanaf? Of kan hij jou vertellen hoelang het nog duren gaat.

Ja dat ben ik sowieso van plan! Alleen moet ik nog de juiste vinden aangezien er meerdere boeren in de straat wonen :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:11

Hier staat ook zo'n ding vlakbij de wei en bak, mijn paarden geven er helemaal niets om, ze wennen er snel genoeg aan hoor. Ook met rijden ondervind ik er geen problemen van. Dus waarschijnlijk moet je pony er nog aan wennen, of neemt ze je gewoon in de maling. Als jij schrikt van die knal, voelt je pony dat natuurlijk aan en gaat ook schrikken.