kan je dierenbescherming bellen voor paarden te lang op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JackyBono

kan je dierenbescherming bellen voor paarden te lang op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:39

ik vroeg me is af he,,
kan je dierenbescherming bellen als paarden 22uur binnen staan en voornamelijk alleen daglicht zien door een raam.
en maar 2 uurtjes buiten lopen.?

xDenies

Re: kan je dierenbescherming bellen voor paarden te lang op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:39

Het is heel vervelend, maar ik vind niet dat je daar de dierenbescherming voor kan bellen. Denk dat die eerder naar paarden kunnen gaan die helemaal niet buiten komen.

Maar dat is mijn mening.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:41

Als de stallen goed onderhouden zijn, en de paarden water & voedsel krijgen wanneer dit nodig is, denk ik van niet.

vuurneon

Nee hoor, daar dat de dierenbescherming niets aan als de stallen schoon zijn en er voldoende water en eten aanwezig is. Het is niet verboden om een paard lang op stal te laten staan.

MarlindeRooz

Er zijn tegenwoordig nogsteeds idioten die vinden dat hun ("sport")paarden 22 uur op stal horen, 1 uur in de stapmolen en 1 uur in de krul. :roll:

Dan kunnen ze wel alle maneges sluiten want de meeste manegepaarden zien geen weide...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:44

Nee.
Als ze voldoende water, voedsel, frisse lucht, schone omgeving, medische verzorging krijgen is er geen probleem.
Of je het er nu mee eens bent of niet, dat is een andere zaak. :D

Dan zou ik ook de dierenbescherming kunnen bellen voor kanariepietjes in een kooitje.
Of voor het konijn van m'n buren, eenzaam 24/7 in een hok.
Het mag allemaal, ook al is bekend dat het niet echt diervriendelijk is.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:54

inprecipe kan de dierenbeschermering niets doen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:56

Jammer genoeg niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:57

MarlindeRooz schreef:
Er zijn tegenwoordig nogsteeds idioten die vinden dat hun ("sport")paarden 22 uur op stal horen, 1 uur in de stapmolen en 1 uur in de krul. :roll:

Dan kunnen ze wel alle maneges sluiten want de meeste manegepaarden zien geen weide...

Alle manege's? Bij ons lopen de pony's geloof ik langer op de wei dan in de les / stal.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:58

maar dat is op veel maneges niet zo, daar waar ik ben geweest liepen ze of helemaal niet buiten of maar 1 keer in de week

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:59

Nee, helaas kunnen ze daar weinig tegen doen. En voor sommige pensionstallen maar goed ook want die zouden een groot probleem hebben en de eigenaren ook trouwens.
Ik weet niet wat voor stal het betreft maar je kan er gewoon niets tegen doen. Hun paarden en hun doen er mee wat ze willen. Ze krijgen waarschijnlijk gewoon eten en drinken en dat is het belangrijkste.
Al zou het een positieve verandering zijn als er wel naar gekeken wordt dat ze minimaal zoveel uur naar buiten moeten kunnen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:01

inderdaad,, maar wat boeit dat de mens.. ---> de meeste interesseert een dier niet en zijn het maar dieren.. helaas

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:02

Wellicht staan ze binnen om de dazen bij hoge temperaturen te weren? Liever een ontspannen paard binnen, dan een gestreste buiten. Of heeft ie een blessure? Of.. of...?

My point: zolang je niet de reden weet waarom ie binnen staat, kun je imo niet de dierenbescherming bellen. Laat staan dat wij buitenstaanders daar over kunnen beoordelen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:04

vertel dat eens tegen iedereen,, de 2 plekken waar ik voorheen heb gestaan wisten het blijkbaar ook beter met mijn ponys,, werd gek van de dierenbescherming en politie... en ze kwamen allemaal voor niets

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:26

Mijn paard staat ook 22 uur op stal.
Simpel, hij kan nergens bij en nergens naast omdat ie simpelweg andere paarden vermoord anders. :(
Laatst trok ie paard wat aan de andere kant van het hek stond nog bijna over het hek heen.
Tevens kan ie slecht tegen eiwit.

Als ie na het voeren het land op mag staat ie na een uurtje weer bij het hek omdat ie het zat is.
Ik vind dus dat je per situatie moet kijken of een paard te weinig buiten is.

Er zijn genoeg situaties die erger zijn dan een paard wat 22 uur in de box staat.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:28

een paard is een kuddedier en leeft in het wild ook alleen maar buiten en dus niet opgesloten
ik vind, veel paarden zijn vermenselijk ( of hoe je het ook mag noemen)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:30

pandabeertje schreef:
Mijn paard staat ook 22 uur op stal.
Simpel, hij kan nergens bij en nergens naast omdat ie simpelweg andere paarden vermoord anders. :(
Laatst trok ie paard wat aan de andere kant van het hek stond nog bijna over het hek heen.
Tevens kan ie slecht tegen eiwit.

Als ie na het voeren het land op mag staat ie na een uurtje weer bij het hek omdat ie het zat is.
Ik vind dus dat je per situatie moet kijken of een paard te weinig buiten is.

Er zijn genoeg situaties die erger zijn dan een paard wat 22 uur in de box staat.

vind ik geen reden om een paard voor op stal te zetten in een hokje :n

zorg er dan voor dat er een grote paddock met goede omheining is, dan kan het toch een beetje paard zijn en buiten lopen

ik vind dit erg triest -O-

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:32

mijn pony heeft nog nooit aan de draad gestaan, toen ik nog op een pensionstalling stond
hij staat nu al enkele jaren 24/7 buiten en het is een prachtige pony om te zien,, nooit chagarijnig, altijd vrolijk en lekker ondeugend.. heerlijk
de mijne word tenslotte agressief als hij te lang op stal staat

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:35

pandabeertje schreef:

Klopt, maar dat maakt het nog niet oké en is het paard ontnemen van een primaire behoefte zonder medische noodzaak. Dat is treurig en het is goed om te zien dat de ts het ook niet als normale gang van zaken beschouwd.
Niet dat de dierenbescherming er iets aan kan doen natuurlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:37

MarlindeRooz schreef:

Alle maneges? Hier in de buurt zit geen enkele manege die geen weidegang bied, de enige stalling hier in de buurt die 24/7 buiten aanbied met faciliteiten hier is zelfs een manege (en dat doen ze ook voor hun eigen paarden :Y) ). Je kan ook alles over een kam scheren...

Helaas is het inderdaad nog niet verplicht om paarden vrije beweging te bieden :(. Hopelijk word dit in de komende jaren wel verplicht, men is er geloof ik nog steeds druk over bezig hoe men dat soort regelgeving nu moet inrichten enzo.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:39

Helaas niet als ze alleen op stal staan, maar verder wel alles hebben. Echter kan je wel 114 bellen, en het melden. Zij weten ook dat het zielig is voor de paarden, en soms zullen ze die paarden wat scherper in de gaten houden. Als er dan nog 1 ding fout is kunnen ze wél meteen ingrijpen met en reden. Ik heb het dan wel over 24/7 stal, niet 2 uurtjes eruit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:43

Heeft iemand er uberhaubt wel eens voor gebeld?

Pandabeertje. Waar is het in vredesnaam misgegaan dat je paard niet bij andere kan. Misschien is je paard wel doodongelukkig op de manier zoals hij nu gehouden word en gedraagt hij zich daarom zo.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:46

ik bel niet,, zoals er al vaker werd gezegd, je weet nooit het verhaal,, waarom staat dat paard zolang in de stal, waarom staat dat paard op een kleiner stukje in de weide, waarom heeft het paard dit of dat..

nee ik zal nooit bellen. ik zou, als ik de eigenaar zou zien, zelf even na vragen

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:51

bello2005 schreef:
ik bel niet,, zoals er al vaker werd gezegd, je weet nooit het verhaal,, waarom staat dat paard zolang in de stal, waarom staat dat paard op een kleiner stukje in de weide, waarom heeft het paard dit of dat..

nee ik zal nooit bellen. ik zou, als ik de eigenaar zou zien, zelf even na vragen

Hiermee eens, maar ik zou zeker nog een keer omkijken als ik paarden tot de knieën in de poep zie staan, en me dan eens over het hoofd krabben, en denken dat ik moet bellen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:53

nee, ik zal er nog niet eens aan denken. want er word toch niets tegen gedaan.
ik zou gewoon zelf anders naar enkele keren als ik de eigenaar niet heb gezien een briefje ophangen.

ik weet niet, ik voel me dan een 'zielig persoon' als ik iemand ga 'inschakelen'