Opzoek naar het wonder middel....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

Opzoek naar het wonder middel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:18

Ik zit echt met een dilemma, mijn haflinger die had vorig jaar de helft er afgeschuurd dus ik had alles kort geknipt. Eindelijk was alles weer op een mooie lange sportcoupe in mei/juni. En nu ? Nu zit op het zelfde stuk alles zeg maar los, met kriebelen of iets is dat allemaal er weer af gegaan. Dus ze mist alweer de helft, ik kon met poetsen zelf ook alles er tussen uitplukken.. Nu ben ik opzoek naar HET wonder middel waardoor ze het niet meer zou kunnen doen haha. Ze heeft zomereczeem maar staat dag en nacht in de wei en kan in het land nergens jeuken..

Groeten Emmy

friesiszwart

Re: Opzoek naar het wonder middel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:22

Een exceem deken

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:24

Daar staat ze al onder, alleen ze verliest de manen nog steeds.. Met of zonder deken gaan ze eraf helaas..

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:24

Hoi

Ik weet niet of dit een oplossing is maar, misschien wel verlichtend voor je merrie.
Ik heb zelf een merrie staan ook met zomerexeem.
Ik gebruik zelf hier voor klitwortel van de kruidvat.
hier zit alcohol in en werkt dus verkoelend, mijn paard vindt het altijd erg fijn als ik hem hiermee kom inmasseren.
iedere avond ff inmasseren en klaar! hiermee voor kom ik het niet en bestrijd ik het ook niet, maar het wordt wel minder heb ik het idee. :D

succes !!

groetjess

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:27

Ik zal het eens proberen! Bedankt!

Zelf gebruik ik voor haar eczeem: Derfen, Derma shampoo en de eczeemdeken :)

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:28

graag gedaan ik hoop dat ze nu minder van haar mooie maantjes verliest :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:28

Nou die zijn er dus al voor de helft af helaas.. het breekt gewoon af....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:30

Ik denk dat de manen breken/uitvallen doordat ze gaan broeien onder de deken.
Haflingers willen nog wel eens een volle bos hebben en dan kan dat gebeuren bij erg warm weer.
Overigens wil Shapley-M-T-G ook wel een goed helpen tegen jeuk én bevordert de haargroei.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:32

Marstall Exzem plus :)

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:38

Inderdaad Loesje4600 Klitwortel van de kruidvat is een wondermiddel, gebruik het ook voor mijn eigen haar! Maar het neemt niks weg, het verzacht alleen en de manen worden er zacht van...

Misschien is het een vitamine tekort??

Misschien kan je je paard simpele dikke (3 vingers dik) vlechten in doen als alles weer een beetje terug gegroeid is en dan zo houden.. Losjes vlechten anders breekt alles alsnog af..

Wat ook misschien nog een rare tip is.. Onverklaarbare haaruitval kan bij mensen komen door stress. Zou dat ook kunnen bij jou paard?

In ieder geval succes!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:41

Ik gebruik al geruime tijd (vanaf april) allergicur van simicur icm 1x per week wassen van de staart met ZT shampoo. Dit jaar is het eindelijk onder controle te houden. Mijn paard schuurt alleen de staart.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:59

Charissje schreef:
Inderdaad Loesje4600 Klitwortel van de kruidvat is een wondermiddel, gebruik het ook voor mijn eigen haar! Maar het neemt niks weg, het verzacht alleen en de manen worden er zacht van...

Misschien is het een vitamine tekort??

Misschien kan je je paard simpele dikke (3 vingers dik) vlechten in doen als alles weer een beetje terug gegroeid is en dan zo houden.. Losjes vlechten anders breekt alles alsnog af..

Wat ook misschien nog een rare tip is.. Onverklaarbare haaruitval kan bij mensen komen door stress. Zou dat ook kunnen bij jou paard?

In ieder geval succes!

Voor zover ik haar ken, stresst ze niet. Ze is eerder veel te rustig op stal haha. Vlechten is geen optie, ben bang dat een maatje het er uit trekt met kriebelen..

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:45

Is alleen maar mooie als ze geen stress heeft! En voor zover het vlechten, voor zover ik weet valt dat reuze mee maar ik ken het maatje natuurlijk niet. Dan rest mij alleen nog te zeggen; Niet geschoten altijd mis :)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:48

Ze hoeft ook geen schuurmogelijkheden te hebben hoor :D Mijn eczemer krabt met zijn achterbenen zichzelf achter de oren en zover het kan ook aan zijn manenkam en als het even lukt, dan schooit hij bij een ander paard zijn manenkam te krabben. Ze zijn zeer vernuftig :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:54

Dat je paard geen plek heeft om te schuren wil niet zeggen dat hij geen jeuk heeft, vind het eigenlijk oneerlijk om ze dan expres ergens neer te zetten waar ze geen mogelijkheid hebben te schuren.

Als ik het zo hoor denk ik dat de manen broeien onder de deken, vlechten zullen dan wel helpen en als ze onder deken zitten kan een maatje ze toch ook niet aftrekken.
En ik zou toch proberen ze 's nachts op stal te zetten zodat ze dan zonder deken kan staan, dat scheelt ook in broeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:53

Manen kun je idd vlechten, deed ik ook altijd. Manen los onder de deken breken ook af vanwege de deken.
Ik denk dat je daar mee moet leren leven hoor. Ik heb een tinker, met prachtige lange manen , keurig in vlechtjes onder de deken, maar hoe je het ook wend of keert ze worden er niet mooier van. Ik heb bij die van mij nu fjordenkam geknipt. Het groeit deze winter wel weer aan.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:56

Klitwortel van de kruitvat inderdaad!!
Vriendinnen van mij gebruiken het ook en zweren erbij.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:02

MSQ!
Mijn paarden hebben ook beide zware zomerexceem!
door msq is de jeuk weg en en zijn geen wondjes te vinden!,
dat moet je iedere dag er op smeren!,
Het is een duurder produckt maar werkt wel,
dit is mijn 2 jarige met zware ecxeem
Afbeelding
en nu midden in de zomer zien ze er zo aan, de manen zijn ongeveer 35 cm lang en zijn voorlok is ook lekker vol,
en zijn staart ook
hij draagt wel nog een exceemdeken, voor stel dat ie zich nog gaat schuren en tegen de (steek)vliegen

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:07

heb je al avs 14 geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:13

othelloster schreef:
MSQ!
Mijn paarden hebben ook beide zware zomerexceem!
door msq is de jeuk weg en en zijn geen wondjes te vinden!,
dat moet je iedere dag er op smeren!,
Het is een duurder produckt maar werkt wel,
dit is mijn 2 jarige met zware ecxeem
[ Afbeelding ]
en nu midden in de zomer zien ze er zo aan, de manen zijn ongeveer 35 cm lang en zijn voorlok is ook lekker vol,
en zijn staart ook
hij draagt wel nog een exceemdeken, voor stel dat ie zich nog gaat schuren en tegen de (steek)vliegen

Ziet er goed uit hoor. Maar 2 jaar en dan al met het zadel op, klopt de 2 jaar dan wel?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:53

Hij is 2,5 bijna, en ik had de stijgbeugels er af gehaad had hem er gewoon voor een keer opgelegt om gewoon te wennen dat er iets op zijn rug ligt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:00

Wij hebben een NF en shet met dikke lange manen en vlechten ze beiden in, omdat het anders wel warmer is onder de hals van de vliegendekens. Gewoon losse vlechten. Ik lat ze meestal een week zitten.
Omdat de NF wel een beetje zijn staart schuurde heb ik van iemand sectolin sweet itch geprobeert en dat hielp, dus aangeschaft. Smeer af en toe de staartwortel in en blijft erg netjes. ( er is uitgesloten dat hij wormen heeft, eczeem etc, hij jeukt alleen zijn staart heel af en toe )

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:17

MCQ werkt goed. Moet er (zeker in het begin) wel iedere dag op gesmeerd worden. Kijk eens op één van de pagina's in mijn onderschrift.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:51

Wat krijgt je paard te eten?

Die van mij schuurden hun manen en staart tot bloedens open. Ze stonden op een gegeven moment onder een deken en ik spoot het in met fenonolf. Dat hielp goed maar was best prijzig. Toen ze bevangen werden heb ik ze van de wei afgehaald (nouja niet van de wei maar op een kaal land gezet). Vanaf toen kregen ze enkel hooi en een supplement met laag suiker- en zetmeelgehalte. En het jeuken hield ook op. Sinds die tijd heb ik geen dekens of sprays meer hoeven te gebruiken. Ze zitten beter in hun vel dan ooit.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:02

Ze staat dag en nacht op het weiland, krijgen alleen savonds kuil nu gevoerd omdat het land helemaal kaal is. Verder af en toe biks of iets.

Hebben jullie misschien een link naar goed werkend spul waardoor het niet meer afbreekt? Ik kan niet alles even goed vinden en weet niet precies wat het is. Ik zal jullie deze week eens laten zien wat er nog over is van haar manen.

edit;

Afbeelding
Dit was van 3 weken geleden ongeveer, ik heb even heel sclecht nog wat manen er af gehaald. Er is nu nog ietsje meer af namelijk.