Verschil in kosten 2 of 3 paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Verschil in kosten 2 of 3 paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:40

Ik vroeg me af hoeveel de kosten verschillen tussen het houden van 2 of 3 paarden aan huis. Ik heb op dit moment een paard en een d-pony thuis staan (sinds januari) en heb nu aardig in de peiling wat ze me per maand kosten.

Ik heb nu per maand 20 kleine baaltjes voordroog (a 6,50 = 130 EURO) nodig, daarnaast 2 zakken brok en 1 zak muesli (samen zo'n 30 euro). Water reken ik niet apart en strooisel gebruik ik nu niet omdat ze 24/7 buiten staan).

Totale kosten nu per maand dus 160 euro.

Hoeveel zou het meer worden wanneer ik er een paard bij zou hebben hier? Even los van hoefsmid enz. dus puur onderhoud en voer. Gaat dat erg veel uitmaken, of zou het meevallen (waar 2 monden eten, kan een derde er ook wel bij)?

RianneH

Re: Verschil in kosten 2 of 3 paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:43

Geen ervaring mee, maar zou het niet de helft van de huidige kosten meer zijn? Hangt van het formaat af natuurlijk, een paard van 1.70 heeft meer nodig dan een d-pony. Voordroog zal de grootste lastenpost zijn denk ik.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:43

Ik denk dat je er voor een derde gewoon 80 euro bij op kan rekenen,..
Pas bij grote aantallen gaat er een kwantiteitsprincipe spelen denk ik als je daardoor voer en strooisel ook daadwerkelijk goedkoper in kan slaan doorgrote hoeveelheden tegelijk af te nemen.
Een derde paard zal niet minder eten of verbruiken dan nummer 1 of 2.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:45

Qua voer lees ik dat je 160 euro voor twee paarden kwijt bent. Als je er een even groot paard bij neemt zal er dus 80 euro bij komen. Een pony zal goedkoper zijn, die eet minder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:45

hier van paard en d pony naar drietal gegaan. Een friese jaarling.
qua kosten sta ik versteld dat het me bijna niets meer kost. Of ik heb de afgelopen maanden geluk met zwaardere balen kuil, maar wat ik wel zeker weet is dat het gras minder hard groeit dan vorig jaar.

qua kosten verwaarloos ik die derde bijna. Niet verwacht overigens.

toen de pony maand wegging om in te rijden kwam ik erachter wat ze echt at. En dat was de helft. Dus mensen, denk niet dat een pony per definitie minder eet. (voer in 1 grote voerbak)
Laatst bijgewerkt door Anomien op 04-08-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:47

Neem 2/3 van je huidige kosten en tel dit op bij 160 :D

Je zult enkel meer kosten kwijt zijn in je hooi en brok verbruik.

Wij hebben vorige jaar onze ruin laten inslapen, keurig net paard in z'n stal qua bodem bedekking geen groot verbruiker. Onze nieuwste aanwinst in het een smeerpoets eerste klas en is qua bodem bedekking veel duurder.

Hetgeen waar wij geen rekening mee gehouden hebben bij aanschaf van paard, 3,4 en 5 is dat je de 'kans' op dierenarts kosten ook vergroot. Waar mijn eerste pony en shetlander nooit wat hadden (en wij naïef ook vanuit gingen bij paard 3,4,5) hebben wij nu in twee jaar al meer visites gehad dan in de afgelopen 6 jaar ;). Gelukkig nog niet extreem, maar wel iets om rekening mee te houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:47

Inderdaad zou ik logischerwijs 80 euro erbij rekenen, maar de reactie van Knert is een beetje waar ik op doelde. Dat heb ik namelijk vaker gelezen en ik vraag me af, hoe komt het dat de kosten van een extra paard dan vaak meevallen? Heb je enig idee Knert?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:54

Leorah schreef:
Inderdaad zou ik logischerwijs 80 euro erbij rekenen, maar de reactie van Knert is een beetje waar ik op doelde. Dat heb ik namelijk vaker gelezen en ik vraag me af, hoe komt het dat de kosten van een extra paard dan vaak meevallen? Heb je enig idee Knert?

nee geen idee wat ik wel weet is,

- misschien toevallig geluk in grote van de balen,
- wel minder gras in de weide dan vorig jaar
- mijn ruin en pony aan de zware kant zijn.
- ik door haar afwezigheid (bij inrijden) wel schrok van haar aandeel en haar daarom minder voer door haar eens apart te zetten.
- ik geen brok bijvoer, slechts een handje en een vitaminekoek (jaarling en pony elk een halfje)
- jaarling fries, gaat door voor kleine E of grote D (geen gulzige eter) ...maar dat compenseert die pony wel weer want ze staan samen :')
- even omgerekend (nu ik hem bijna 5 maand heb) nu verbruik ik ong. 2,2 balen per maand a la 400-500 kg per stuk, voorheen 2 stuks. Dus mijn extra kosten, naast de smid (die nog steeds dezelfde voorrijdkosten hanteerd maar nu voor 3 komt), is minimaal van ongeveer 15-20 euro meer.
- alleen DA kosten iets hoger. Die kleintjes hebben nog wel eens wat.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:17

Ik ben met 2 paarden en 2 ponies 4 balen hooi kwijt a 40 euro per baal, je zou met een derde wellicht grotere verpakkingen kunnen aanschaffen waardoor je hooi verbruik of hetzelfde blijft of iets minder. Nu voer ik wel onbeperkt met 400 kilo balen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:05

Hier is het andersom. Toen er een derde paard bijkwam is het hooiverbruik, voerverbruik en strooiselverbruik ferm de hoogte ingegaan. Paard is een grote eter en wordt snel mager wanneer je op eten bespaart + niet heel netjes op stal. Daardoor heb ik ook meer werk en is de wei helemaal niets meer. Het was altijd wel een kale wei, maar met wat creativiteit lukte het me wel om in vers gras te blijven voorzien. Met dit paard is het gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:10

Als je er een paard bij hebt, kan je grote balen gaan voeren, gedurende de zomermaanden zou ik gewoon droog hooi voeren, dus voor 4 maanden hooi, kan je bv steeds een trailer vol halen, pallets op de grond, zeil er overheen....dan kan je al voor 3 a 3,50 per baal voeren, de grote balen zullen ong tussen de 35 en 45 kosten....scheelt je enorm....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:09

Hier merk ik het wel duidelijk, zijn op drie jaar tijd van één paard naar drie paarden gegaan. Het enige wat het 'goedkoper' maakte, is dat we de wei huren voor één bepaald bedrag, onafhankelijk van het aantal paarden erop. Drie paarden op de wei kost dan dus relatief gezien minder dan drie paarden op pension waar je apart per paard betaald.

Verder wordt het niet goedkoper, hoefsmid, DA, ontworming,... rekenen gewoon per paard. Hooi ook niet, derde paard erbij is een oudje dus die eet zelfs meer hooi dan de andere twee, het is dus ook afhankelijk van wat voor soort paard erbij komt. Mijn derde paard kost even veel als mijn andere twee samen :')

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:27

Ik denk dat als je grote balen voordroog/kuil neemt de extra kosten wel meevallen,die kleine baaltjes zijn hartstikke duur.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:32

Ik heb twee paarden en had een E pony. Die pony was vier jaar en te klein voor mij, en verkocht.
Na een maand zag ik dat ik meer tijd had voor mijn twee paarden (vooral in de winter) en had minder kosten, wat ook wel goed uitkwam.
Ik moest meer stro en hooi aanschaffen en de kosten voor DA en hoefsmid. Maar ik kan niet in jou portemonnee kijken, dus je moet doen wat jij goed denkt te doen.
Ik wilde even zeggen het scheelt in de kosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:03

Met 3 paarden kun je droge grote balen opvoeren van oktober tot ergens in mei. Dat scheelt heel veel in de kosten.
Als je weinig gras hebt en je dus het hele jaar door 2 a 3x per dag bij moet voeren en je hebt balen die net zo droog zijn als hooi, dan kun je misschien nog langer doorgaan. Ik houd hooi in plastic tot 3 weken goed, daarna wordt het toch slechter/muffer/stoffiger. rollen of rechthoekige/vierkante pakken droog hooi (niet in plastic)blijven wel goed.

Hoe de kosten zich verhouden hangt af van hoe veel het dier eet ten opzichte van de overige dieren. Heeft het mer nodig en is het viezer op stal gaan je gemiddelde kosten omhoog, is het een kleiner/soberder/schoner dier kunnen de gemiddelde kosten omlaag gaan. Heb je nu al weinig gras en moet je meer bijvoeren gaan je kosten omhoog, heb je genoeg gras dan moet je misschien meer hooi inkopen of kun je minder verkopen. Moet je nu al volledig bijvoeren, dan gaat het voorgaande op van type paard.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:08

Is dit een serieuze vraag van een 33jarige? Gewoon de helft meer van wat je nu kwijtbent ,minstens. Vergeet ook niet de hoefsmid , wormenkuren en da mee te rekenen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 13:37

Ik heb op dit moment een vrij grote voorraad kleinere pakken (voordroog dus, geen hooi). Ik voer bewust geen droog hooi, omdat de d-pony daar erg gevoelig voor is en meteen hoest, hoe schoon het hooi ook is. Wellicht voor de winter dan even een paar grote rollen erbij nemen. Ik voer trouwens altijd ruwvoer bij (niet veel gras). Bij mij hebben ze in principe onbeperkt ruwvoer en niet veel brok (1x per dag brok en muesli, afhankelijk van het werk dat ze doen).

Is toch even afwachten hoe het derde paard zich verhoudt qua consumptie, ik begrijp dat de ervaringen verschillen qua kosten met een derde paard erbij.

missje......?! Slaat dat ergens op ofzo? Ik wil er wel even op ingaan hoor...
A: ik heb pas sinds januari paarden thuis staan, daarvoor stonden ze bij mijn ouders (en nee, dat hoefde ik niet te betalen), dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet nee.
B: zoals ik al had geschreven, heb ik vaker gelezen dat de extra kosten vaak mee kunnen vallen, omdat je voer e.d. toch al aanschaft, alleen nu een beetje meer. En ik was benieuwd in hoeverre dat klopt.
C:Ik had aangegeven dat ik geïnteresseerd was in de kale kosten van voer/strooisel/water, de overige kosten niet meeberekend. Die vergeet ik echt niet hoor, maar die kosten hou ik wel gescheiden hiervan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:02

Ik ben terug gegaan van een grote tinker en nog een paard en nu dus het paard met een a pony..
Qua hooi scheelt het ontzettend. De tinker was een grote eter (onbeperkt graszaadhooi) en natuurlijk weide overdag..
Denk dat het 's winters een 3/4 baal hooi scheelt. Dus de gewone balen van 25 kg.
In de stal zal het een pak koolzaadstro per week schelen..Van dit kleintje vind ik geen natte plekken en hoef dus niets bij te strooien op dit moment (staan 's nachts op stal) en scheelt ook zeker 1 tot 1,1/2 grote kruiwagen mest per dag..Tinker was een heel schoon paard op stal..Was dus drollen (ook buiten in paddock) en natte plek dagelijks.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:37

het verschil waar jij op hoopt zit hem in heel ander zaken. Kosten voor hypotheek, omheining en onderhoud stijgen niet wezenlijk met een 3e paard erbij. het werk wat je er aan hebt zal ook niet met 1/3 toenemen.
Als je voldoende ruimte hebt zou het mogelijk zijn net wat groter in te kopen. Maar dan ook alleen als je de opslag capaciteit hebt. Als je nu gewoon iets vaker een kleine hoeveeheid hooi/stro/voer koopt is een 3e paard gewoon (0,5*160)+160 en heb je dus nergens minder kosten aan nummer 3.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:42

pol013 schreef:
het verschil waar jij op hoopt zit hem in heel ander zaken. Kosten voor hypotheek, omheining en onderhoud stijgen niet wezenlijk met een 3e paard erbij. het werk wat je er aan hebt zal ook niet met 1/3 toenemen.
Als je voldoende ruimte hebt zou het mogelijk zijn net wat groter in te kopen. Maar dan ook alleen als je de opslag capaciteit hebt. Als je nu gewoon iets vaker een kleine hoeveeheid hooi/stro/voer koopt is een 3e paard gewoon (0,5*160)+160 en heb je dus nergens minder kosten aan nummer 3.

Klopt :j Of ik uitmest voor twee of drie paarden merk ik niet veel verschil in, evenals de tijd die je steekt in voederen, onderhoud,... Zoals in mijn voorbeeld verandert de huurprijs van de weide (en de kostprijs van de omheining) niet ongeacht het aantal paarden. Het enige waar ik het juist wel in merk is de aankoop van voer en ontwormkuren, hoefsmidbezoekjes ed. Denk dat als je daar echt 'winst' op wil maken, je echt in het groot moet gaan inkopen, zoals maneges.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 10:41

pol013 daar heb je gelijk in natuurlijk. Ik hoef geen "winst" maken, wou gewoon een redelijk beeld van de extra kosten :).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:21

Wat wel kan schelen is voorrijdkosten bij het enten, de entkosten per paard dalen dan. Zo ook bij gebitscontrole of fysio bij meerdere paarden.
En bij sommige hoefsmeden krijg je korting bij meer paarden op 1 adres, of heeft die een opsplitsing in voorrijdkosten/reiskosten en het bekappen of beslaan.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:51

Als je meer hooi nodig hebt, kan je een grotere vracht laten komen. Mits je daar plek voor hebt om het op te slaan natuurlijk. Dit kan je best wat geld besparen als je een beetje handig bent met onderhandelen :P
Hetzelfde voor brokken.

Maar ik denk dat je sowieso een paar tientjes erbij op moet tellen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:00

Ik heb normaal gesproken mijn eigen hooi, maar koop af en toe wel eens een grote rol bij, voor 30 euro.
Daar kan ik met 1 c pony, 2 d pony's en 1 e pony en momenteel een shet, zo'n 3 week meedoen, heb ik wel overdag weidegang.
Nieuwe E-pony is een smeerkees op stal, dus gebruikt wat meer stro dan de anderen. Meestal 3/4 pak per dag (kleine pakken uiteraard) voor 4 pony's.
Muesli wordt iets meer, van 1 zak in de maand, naar 1 zak in de drie week.
Wat echt duurder wordt is de hoefsmid, kost toch 1 extra per keer.
Enten valt inderdaad ook wel mee, 1 enting extra per jaar, maar de voorrijkosten betaalde je toch al.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 14:52

Het gaat mij nogmaals echt om de kale kosten. Ik heb dat derde paard al lang, maar ze staat niet aan huis. Dus hoefsmid, enten, wormkuur enz betaal ik sowieso al voor 3 paarden. Daarom vraag ik ook nasr kosten van enkel het feit wanneer ik ze naar huis zou halen erbij.....